هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود زمستانی قله ناز ـ ۱۳۹۲٫۱۰٫۲۰

ارسال شده توسط در 11 ژانویه 2014 ۷ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

قله ناز در کنار قله کهار، دو قللی هستند که از دیرباز مورد توجه کوهنوردان بوده است. مبدأ صعود این قلل روستاین کلوان است. روستای کلوان در جاده چالوس واقع شده که بعد از پل‌خواب در خروجی روستای سیرا تغییر مسیر داده و بعد از گذشتن از این روستا و روستاهای اویزر و آیگان به روستای کلوان می‌رسیم. قله ناز با ارتفاع ۴۰۹۰ متر جزء قللی است که در زمستان به خاطر مسافت طولانی و حجم برف زیاد و بادهای سردش از قلل دشوار محسوب می‌شود و اغلب برای صعود به این قله ۱٫۵ روز زمان پیش‌بینی می‌کنند.

صبح به علت دیررسیدن یک نفر از اعضای تیم، با ۴۰ دقیقه تأخیر، ساعت ۵:۴۰ از میدان آزادی (با ۱۵ نفر از اعضای باشگاه) حرکت کردیم. دو نفر هم در بین راه به ما ملحق شدند. ساعت ۷:۳۰ به روستای کلوان رسیدیم که مینی‌بوس در ابتدای روستا بر اثر یخ‌زدگی قادر به حرکت نبود. حدود نیم ساعتی کمک کردیم که مینی‌بوس را به جای امنی همراهی کنیم. ساعت ۸:۰۰ از ابتدای روستا حرکت کردیم.

بعد از گذشتن از روستا به سمت یالی که منتهی به قله ناز می‌شد، تغییر مسیر دادیم. در ابتدا با شیب تند و برفکوبی روبرو شدیم. از همان ابتدا یک تیم برای برفکوبی انتخاب شد و تا سر یال برفکوبی می‌کرد. در آنجا توقفی کوتاه برای صرف صبحانه داشتیم. بعد از آن نفرات زیادی برای برفکوبی داوطلب شدند و فعالیتشان را آغاز کردند. هوا آفتابی و بسیار مساعد بود.

این تلاش تا زیر پناهگاه ادامه داشت که آنجا تصمیم گرفتم تیم را به دو قسمت تقسیم کنیم. تیم اول با ۶ نفر به سمت قله و تیم دوم به سرپرستی آقای محمودی حرکتشان را آغاز کردند. تیم اول که به پناهگاه ناز رسید یک نفر از اعضای تیم از ادامه مسیر منصرف شد و در پناهگاه منتظر تیم دوم ماند.

حدود ۱۰۰ متر بالاتر از پناهگاه سه نفر دیگر از همراهی تیم اول منصرف شدند و راه بازگشت را پیش گرفتند که به تیم دوم ملحق شوند.

یک تیم از کرج در منطقه بود که تا ارتفاع ۳۴۰۰ متری صعود کرده بودند و در راه بازگشت بودند و تیم دو نفره ما می‌دانست تا آن ارتفاع برفکوبی ندارد. اما از آن ارتفاع به بعد با برفکوبی و وزش باد سر روبرو شدیم. این یال به علت بادهای تندی که در منطقه حاکم است برف کمی دارد. اما در بعضی جاها به خاطر اینکه باد برف‌ها را در یک جا جمع کرده بود، با برفکوبی سنگینی مواجه می‌شدیم.

هوا بعضی مواقع آفتابی و ابری می‌شد. بالاخره کم‌کم این یال طولانی به پایان خود نزدیک می‌شد. بعد از تراورس قله فرعی (نازنما)، در ساعت ۳:۴۵ یک نفر به نمایندگی از همه نفرات تیم توانست پرچم باشگاه را بر روی این قله دشوار بکوبد و نفر دوم هم بر روی قله فرعی موفق شد پرچمی دیگر از باشگاه را به اهتزاز درآورد.

تیم دوم هم کمی بالاتر از پناهگاه ناز تصمیم به بازگشت گرفته و به روستای کلوان رفته بود.

حدود ساعت ۶:۰۰ در حالی که دو نفر از اعضای تیم دوم در پناهگاه منتظر ما بودند، به پناهگاه رسیدیم و با توقفی کوتاه برای برگشت آماده شدیم.
هوا کاملاً تاریک شده بود و با استفاده از هدلامپ، خودمان را به روستای کلوان رساندیم.

اعضای شرکت‌کننده به ترتیب حروف الفبا (۱۷ نفر):
خانم‌ها: رجبعلی، کمالی و میری
آقایان: بهروزی، پورصفوی، حسین‌زاده، خلیل‌آبادی (سرپرست برنامه)، دهخدایی، شاهینی (نقشه و GPS)، صادق‌زاده (عکاس و گزارش‌نویس)، صباغی، قمری، محققی، محمودی، منصوری و نادری
مهمانان: محسن شاکری

گزارش سایت از: رضا خلیل‌آبادی
    ۱۳۹۲٫۱۰٫۲۱

مسیر صعود و فرود

قله آزادکوه

۷ دیدگاه to “هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود زمستانی قله ناز ـ ۱۳۹۲٫۱۰٫۲۰”

1. حسین صادق زاده می گوید:

سلام و درود فراوان به دوستان عزیز اسپیلت/با تشکر از سرپرستان عزیز این برنامه آقایان رضا خلیل آبادی و حمید محمودی که با هدایت درست و منطقی خود باعث شدند این برنامه به نحو احسن انجام شود.صعود یک روزه به قله ناز در فصل زمستان با توجه به کم تردد بودن مسیر و حجم برف مستلزم برفکوبی طاقت فرسایی می باشد..از تمامی همنوردان عزیزی که در این برنامه با کمک و همیاری خود باعث شدند برنامه صعود به طور کامل انجام شودتشکر میکنم….

2. قاسم می گوید:

باسلام.
    بازهم اسپیلت و برنامه سنگین و حرفه ای بسیار بسیار عالی و دشوار. باتشکر از همه بچه ها که همت کردند. درود بر همه شرکت کنندگان. و پیشکسوتهای باشگاه.
    درپناه حق باشید.

3. مهدی قمری می گوید:

جمیعا خسته نباشید

4. نصرت الله طریقی می گوید:

درود بر همگی و ممنون از گزارش خوب

5. فاطمه درزی می گوید:

با سلام و خسته نباشید
    دو سال پیش در قالب برنامه ای با باشگاه صعود ۲ روزه قله ناز رو در زمستان تجربه کردم. در روز دوم که مسیر پناهگاه تا قله رو رفتیم با توجه به بورانی که شده بود و طولانی بودن مسیر واقعاً یک صعود سخت بود، اما در طول عمر کوتاه کوهنوردی ام یکی زیباترین طلوع خورشید رو در مسیر این قله زیبا دیدم. درود و تبریک فراوان به همنوردان عزیز.

6. فردین کولائیان می گوید:

خسته نباشید همنوردان عزیز. درود بر همت بلندتان و لذت این صعود گوارای همگی.

7. گزارش برنامه صعود زمستانی «قله ناز» تا 3800 متری(94،10،11) | باشگاه کوهنوردی اسپیلت می گوید:

[…] قله ناز با ارتفاع ۴۰۹۰ یکی از قلل سرسخت ۴۰۰۰ متری البرز مرکزی می باشد . این قله در کنار قله کهار در روستای کلوان از توابع آسارا واقع شده است. اطلاعات بیشتر را در گزارش برنامه تاریخ ۹۲،۱۰،۲۰ را (اینجا)بخوانید. […]