هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال دوم-شماره ۶۴-تاریخ ۹۲،۱۰،۲۲)

ارسال شده توسط در 12 ژانویه 2014 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم          شماره شصت و چهارم           تاریخ ۹۲،۱۰،۲۲


توجه به انسان و سرنوشتش همواره باید انگیزه اصلی در تلاش‌های فنی باشد.هیچگاه این را در حین رسم نمودارها و حل معادلات فراموش نکنید.آلبرت انیشتین

از این شماره ، آغازی نوین و تغییری را در هفته‌نامه اتخاذ کردیم که امیدواریم مورد پسند شما خوانندگان وهم باشگاهی‌های گرامی واقع شود.
در این شماره نشریه(و طبق روال در سه بخش درون باشگاهی- داخلی «کشوری»و خارجی) می خوانید:

–    نشست هفتگی باشگاه ۹۲،۱۰،۱۷
–    عرض تسلیت
–    تبریک تولد
–    عضو جدید
–    برنامه هفتگی
–    یکصدوسیزدهمین نشست انجمن کوه‌نوردان ایران

–    پنجمین جشنواره دوسالانه فیلم و گزارش‌های کوه‌نوردی
–    برگزاری دومین دوره مسابقات سنگ‌نوردی کشوری جام سیپان
–    مراسم تجلیل از دکترصالحی مقدم و ارائه گزارش برنامه کوه‌نوردان
–    اعزام یخ‌نوردان کشور به مسابقات جام جهانی و نتایج به دست آمده
–    مصاحبه با سیمونه مورو قبل از عزیمت به نانگا پاربات (بخش دوم)
–    آخرین اخبار از نانگاپاربات
–    آیا این هفته شاهد یخ‌نوردی در آبشار نیاگارا خواهیم بود ؟
–    بسته پیشنهادی هفته :پاسی ینسا ، صعود شاخص بریتانیائی‌ها از آیگر. وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه

 

********


نشست هفتگی باشگاه ۹۲،۱۰،۱۷ :
در این نشست هفتگی ضمن دیدار اعضا با یکدیگر ، دو گزارش برنامه ارائه شد . گزارش پیمایش کویر کلوتها همراه با عکس توسط خانم آزاده اسدا… نژاد و صعود قله پهنه حصار توسط خانم معصومه علوی‌زاده.


عرض تسلیت :
مطلع شدیم آقای رامین منفردزاده از اعضای باشگاه ، درسوگ یکی از بستگان نزدیک خود هستند . ضمن عرض تسلیت به ایشان ، از خداوند منان برای آن عزیز از دست رفته آرامش ابدی و برای بازماندگان صبر و بردباری خواهانیم.


تبریک تولد :
روزهای هفته گذشته مصادف بود زادروز چند نفراز اعضای باشگاه . روز ۱۹ تولد معصومه علوی‌زاده ، ۲۰ راضیه سعیدی و ۲۱ زهره ادیب . ضمن تبریک به تک تک این عزیزان ، برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون داریم.


عضو جدید:
در هفته گذشته خانم ترانه حمیدی ایران عضو باشگاه شدند.ضمن خوش‌آمدگویی ، برایشان آرزوی صعودهای موفق در کنار هم‌باشگاهی‌هایشان را داریم.


برنامه هفتگی :
صعود قله ناز در منطقه کلوان جاده چالوس ، برنامه روز جمعه ۹۲،۱۰،۲۰ بود که به سرپرستی رضا خلیل آبادی و با حضور ۱۶ نفر از اعضا و میهمان اجرا شد.

 

پنجمین جشنواره دوسالانه فیلم و گزارش‌های کوه‌نوردی:

انجمن کوه‌نوردان ایران در روزهای پنجشنبه و جمعه ( ۲۶ و ۲۷ دیماه) ، پنجمین جشنواره دوسالانه فیلم و گزارش‌های کوه‌نوردی را برگزار می کند . باشگاه اسپیلت نیز با ۳ اثر از اعضای باشگاه در این جشنواره شرکت کرده است . از کلیه اعضای باشگاه دعوت می شود در این جشنواره که در روزهای فوق و از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در سالن اسوه واقع در خیابان انقلاب ، نبش خیابان بهار برگزار می شود، حضور به هم رسانند.


یکصدوسیزدهمین نشست انجمن کوه‌نوردان ایران :

روز چهارشنبه ۱۸ دیماه یک‌صدو سیزدهمین‌نشست انجمن کوه‌نوردان ایران با حضور جمعی از پیش کسوتان کوه‌نوردی ، رؤسای باشگاهها و گروههای کوهنوردی و  رئیس هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران در سالن اسوه برگزار شد.

 

برگزاری دومین دوره مسابقات سنگ‌نوردی کشوری جام سیپان:
سایت هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران ؛ پیرو فراخوان صورت گرفته در تاریخ ۱۲/۰۹/۹۲ به اطلاع می رساند این هیئت با همکاری انجمن فرهنگی و ورزشی ارامنه سیپان دومین دوره مسابقات کشوری سنگنوردی جام سیپان را در روزهای ۲۶ و ۲۷ دی ماه سال جاری برگزار خواهد نمود.لذا مسئولین محترم هیئت ها، حوزه ها، باشگاهها و گروه ها می توانند با در نظر گرفتن مفاد فراخوان مذکور حداکثر تا پایان وقت اداری روز شنبه ۲۱ دی ماه سال جاری اسامی و مشخصات واجدین شرایط را در فرم‌ های ارسال شده به دفتر این هیئت به شماره فاکس۰۲۱۷۷۸۴۵۵۵۱و یا به ایمیل farzamdayyani@yahoo.com  ارسال نمایند.
علاقمندان می توانند با مراجعه یه سایت هیئت کوه‌نوردی استان تهران که در این سایت نیز لینک می باشد، فایل و جزئیات ثبت نام در دوره را دریافت نمایند.


مراسم تجلیل از دکتر«صالحی مقدم»و ارائه گزارش برنامه کوه‌نوردان :

سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور اعلام کرد ؛ گروه کوه‌نوردی همت شمیران با همکاری فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی، هیئت کوه‌نوردی شمیرانات و شورایاری محله تجریش، مراسم تجلیل از چهره ماندگار کوه‌نوردی کشور «دکتر حسن صالحی مقدم» را به پاس سال‌ها فعالیت ارزشمند در عرصه ترویج فرهنگ مکتوب و اهتمام در انتشار «فصل‌نامه کوه» برگزار می‌کند.
این مراسم همچنین به ارائه گزارش فعالیت‌های کوه‌نوردان شمیران (در سال ۹۲) نیز اختصاص خواهد داشت. گزارش‌ها شامل تلاش برای صعود قله ماناسلو، صعود قله لنین، فعالیت در منطقه علم کوه، صعود چند جبهه دماوند، برنامه های دوچرخه سواری و صعود زمستانه گرده شرقی دماوند می باشد.
مراسم مذکور دوشنبه ۲۳ دی ماه ۹۲ از ساعت ۱۷:۳۰ الی ۲۰ در سرای محله تجریش (میدان قدس، ابتدای خیابان شریعتی، جنب داروخانه لیدا نوری، داخل کوچه اختصاصی، سرای محله تجریش) برگزار می‌گردد.
از تمامی پیش‌کسوتان گرامی، جامعه‌ی کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی و علاقمندان جهت حضور در این مراسم دعوت به عمل می‌آید.


اعزام یخ‌نوردان کشور به مسابقات جام جهانی و نتایج به دست آمده :  

 سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور ؛ پنج یخ‌نورد کشورمان به نام‌های «محمد رضا صفدریان»، «مجتبی ثقفی»، «مسعود زینالی»، «سعید محمودی» و «زهره عبدالله‌خانی» به سرپرستی «افخم السادات میرسلیمی» عازم مسابقات جام‌جهانی یخ‌نوردی و رقابت‌های رنکینگ قهرمانی آسیا در «کره‌جنوبی» شدند. نتایج این رقابت‌ها که دیروز ۲۱ دی در شهر «چئونگ سوونگ» انجام شده و امروز۲۲ دی نیز ادامه خواهد داشت ،به این شرح می باشد ؛ در دور اول ۴ یخ‌نورد کشورمان در بخش مردان با حریفان خود در قالب دو گروه رقابت‌ کردند اما از راه‌یابی به مرحله بعد بازماندند. در گروه اول؛ «سعید محمودی» و «مجتبی ثقفی» به ترتیب در رده‌‌های ۲۱ و ۲۲ و در گروه دوم نیز «مسعود زینالی» و «محمد رضا صفدریان» به ترتیب در رده‌‌های ۱۶ و ۲۲ قرار گرفتند. این رقابت‌‌ها در بخش «سرعت» امروز ادامه خواهد یافت.


مصاحبه با سیمونه مورو قبل از عزیمت به نانگا پاربات(بخش دوم):

سیمونه مورو و همنورد قزاق او دنیس اوروبکو در زمستان ۲۰۱۲ نانگا پاربات


هفته گذشته در همین بخش و به نقل از وبلاگ کلوپ کوه‌نوردان سولدوز قسمت اول مصاحبه سایت اکس وب با سیمونه مورو قبل از عزیمت به نانگاپاربات را خواندید. سیمونه در بخش اول از تصمیم خود برای صعود از جبهه روپال گفت و همچنین از راهبرد خود در صعود امسال او همچنین با اشاره به جنجال اورست گفت که آن حادثه خیلی وقت پیش فراموش شده است.اکنون قسمت دوم و پایانی آن را می خوانید:
اکس وب: صعود یک مسیر نو در فصل عادی یا در زمستان ! این دو چه شباهت ها و تفاوت هایی دارند؟
سیمونه: هر دو به نوعی اکتشاف محسوب می شوند، چون در هر دو حالت اقدام به لمس بخش های ناشناخته کوهستان و خودت میکنی. صعود مسیر نو در تابستان به یک صعود فنی مربوط می شود اما چنین صعودی در زمستان به تحمل روحی و فیزیکی و درد مربوط می شود و این یعنی به مدت چند هفته در مرز شرایط غیر انسانی بودن.
در نگاه به سیر تحول صعود زمستانی در یک مسیر نو در مقایسه با همین روند در تابستان یک تفاوت (سرعت پایین) شگرف در سرعت پیشرفت صعود مشاهده می کنیم. با این حال ما داریم درباره دو قله صعود نشده در زمستان صحبت می کنیم. در حالی که در رابطه با مسیرهای نو، به سختی می توان جبهه ای را در یک هشت هزار متری پیدا کرد که هنوز دست نخورده و صعود نشده باشد. ۳۰ ساله که کوه نوردان زیادی تلاش می کنند تا به قلل K2 و نانگا پاربات (در زمستان) برسند اما خیلی ها بدون موفقیت راهی خانه هایشان شده اند و این یک معنی دارد.
وقتی که من سه قله هشت هزار متری (شیشاپانگما، ماکالو و گاشربروم( II را در زمستان صعود کردم می‌توانست و بهتراست که کافی باشد و البته هست. می دانید در صورتی که در نانگا پاربات موفق شوم، می توانندآخرین اکسپدیشن هشت هزار متری من در زمستان باشد.

اکس وب: همنوردی سیمونه و اوروبکو همیشه یک گزینه راحتی بوده است. تو و دیوید چقدر یکدیگر را می شناسید؟
سیمونه: شرایطی که من و دیوید داریم به سمت نانگا می رویم ،کما بیش شبیه تکرار شرایطی‌ست که من با کوری ریچاردز به سمت گاشربروم II راه افتادم. هیچ کس باور نمی کرد که کوری بتواند به قله برسد! اما نه تنها کوری به بهترین نحو به قله رسید، بلکه توانست فیلم و تصاویر نیز تهیه کند که کار شگفت انگیزی بود. البته در ابتدا مجبور بودم بین دنیس و کوری هماهنگی ایجاد کنم چون دنیس به کوری زیاد اعتماد نداشت.
و من همین کار را دارم با دیوید انجام می دهم. تنها یک تفاوت وجود دارد و آن هم اینست که من دیوید را از سال ۲۰۱۰ می شناسم اگرچه این آشنایی زیاد نیست. او  هم مثل من اهل کوهستان است و به جای مسیرهای عادی ، مسیرهای تکنیکی را صعود می کند. البته او همانند من و امیلیو از طرف کمپانی The North Face حمایت می‌شود. ما همه در یک تیم هستیم و می دانیم که نانگا پاربات یک کوه آلمانی‌ست و دیوید هم آلمانی‌ست و باید او به اندازه کافی آرزوی صعود آن را داشته باشد. دیوید قبلا با گرلیند کالتنبرونر که شخص برگزیده‌ای‌ست، همنورد بوده. او به من احترام می گذارد . بنابراین ترکیبی از چند عامل بالقوه مثبت در کنار هم قرار گرفته اند.
این صعود اولین صعود زمستانی دیوید به حساب می‌آید و این مسئولیت من خواهد بود تا کاری کنم او با انرژی و ظرفیتی که از لحاظ فنی و فیزیکی دارد، کار درست را انجام دهد. او قوی ست و این را ضمانت می کنم و برای یادگیری هم ذهن باز و سریعی دارد.

اکس وب: هیچ تیمی امسال برای صعود K2 آمادگی خود را اعلام نکرده است. می توانید حدس بزنید کی این قله صعود خواهد شد؟ تا به حال به تلاش بر روی این قله در زمستان فکر کرده اید؟
سیمونه: خوب ! این قله به زودی صعود خواهد شد. بله قبلا با دنیس درباره رفتن به این قله بحث کرده ایم. تنها دلیلی که به K2 نمی روم (بله نمی روم و از رفتن خودداری می کنم) اینست که چند روز بعد از صعود گاشربروم II همسرم در خواب دید که من در حال صعود زمستانی به K2 می میرم.
همسرم تا به حال چیزی درباره صعودهایم به‌من نگفته است، که چکار کنم، چه کوهی را صعود کنم، چه تصمیمی در زندگیم بگیرم، هیچی! این تنها باری بود که او چیزی درباره صعودهای من می گفت. او بلافاصله بعد از خواب خود به من گفت: "سیمونه اگر میخواهی صعودهای زمستانی‌ات را ادامه دهی، این‌کار را کن .بخاطر اینکه به خوبی در این کار تخصص داری و اینکار را بخوبی انجام می دهی . اما لطفا به K2 نرو." من پرسیدم چرا ؟ و همسرم گفت:" خواب دیده من در حین صعود زمستانی به K2  می میرم". و بعد از این خواب بود که در سال ۲۰۱۲ تصمیم گرفتم به نانگا پاربات بروم. امسال نیز دو گزینه داشتم. شاید زیاد به خواب اعتقاد نداشته باشم ولی هنوز به ادراک انسان اعتقاد دارم. این یک خصوصیت حیوانی در وجود انسان است و من قویا به آن معتقدم و فکر می کنم باربارا در رویای خود آن را تقریبا پیش بینی کرده است.
وقتی که حق انتخاب دارم با خودم می‌گویم چرا باید با رفتن به K2 ریسک کنم درحالی که نانگاپاربات هم آنجاست. به همین خاطر تصمیم گرفتم به نانگا پاربات بروم. صادقانه بگویم این تنها دلیلی بود که به K2 نرفتم. در غیر این‌صورت با دنیس برای K2 برنامه داشتیم. ما مسیر، راهبرد ، پول و همه چیز را برنامه ریزی کرده بودیم. من به راحتی و بدون مشکل پول و مسیر و همنورد و پشتیبانی می توانستم بروم. هر چیزی می تواند باشد ولی من باور ندارم. اما ترجیح می دهم باور داشته باشم. باور ندارم ولی در صورتی که انتخاب دیگری داشته باشم، گزینه جایگزین را انتخاب می کنم.

اکس وب: شما بهار گذشته در یک ارتفاع رکورد دار و یک عملیات نجات شرکت داشتید. بعدا هلی کوپتر شما دچار سانحه شد. آیا در بهار سال بعد دوباره در منطقه خومبو پرواز خواهید داشت؟
سیمونه: بله، در نظر داشتیم که با یک هلی کوپتر دیگر یعنی یک هلی کوپتر از اروپا تا نپال بیاوریم و با آن پرواز کنیم. ولی این امر از لحاظ لجستیکی و مالی امکان پذیر نبود. تمام این مشکل با آن حادثه شروع شد .چون این هلی کوپتر تنها متعلق به من بود و وام بزرگ آن باید تنها توسط من پرداخت می شد و در نتیجه باید با بیمه به توافق می رسیدم که کار ساده ای نبود.
 برای چندین ماه بدون داشتن هلی کوپتر و نبود درآمد، نگران پرداخت هزینه ها و پرداختی های ماهانه وام بودم. این حادثه زلزله واقعی ۲۰۱۳ بود. خدارو شکر همه چیز روبه‌راه شد و با بیمه به توافق رسیدم و مشکلات حل شد. اما ترخیص تنها دو ماه اتفاق افتاد و چند هفته طول کشید تا درباره گام بعدی فکر کنم. خرید یک هلی کوپتر چیزی مثل خرید چادر یا هر چیز دیگری نیست، می تواند زندگی تو را بهتر کند یا به یک فاجعه ختم کند. من به یک فاجعه نزدیک بودم ولی شکر خدا به خیر گذشت.
اکنون این حادثه در گذشته مانده و من می توانم از مزایای یک تجربه لذت ببرم. فکر کنم با هلی کوپتر دیگری شروع کنم. اما در بهار آینده چون با اکسپدیشن نانگا پاربات مشغول هستم. ولی به هر حال در ماه «می» بر میگردم به آنجا (منطقه خومبو) و دوباره با هلی کوپتر پرواز می کنم و فیلمی از این پروژه که چطور آن را از هیچی دربرابر همه چیز به وجود آوردم، خواهم ساخت.


آخرین اخبار از نانگاپاربات: 

 وبلاگ کلوپ کوه‌نوردان سولدوز ؛ طلسم هوای بد در نانگاپاربات رو به پایان است. سیمونه مورو امروز در پیامی نوشت: " امروز اولین روز با هوای خوب است. باد و بهمن مسیر ما را بر روی گرده تمیز خواهد کرد." اما مهم‌ترین خبر این روزهای نانگاپاربات، ترک این منطقه توسط مارک کلونوفسکی (Marek Klonowski)ست.
اکسپدیشن لهستانی " Justice of All ":
مارک کلونوفسکی چهارمین تلاش زمستانی خود بر روی نانگا پاربات را به خاطر وظایف و مسئولیت های پدرانه نیمه تمام گذاشت و راهی خانه شد. این خبر که از سوی تیم The North Face و همنورد او یاسک تلر تایید شده است، حاکی از آن است که همسر مارک یک زایمان زودهنگام داشته و به همین خاطر هم مارک تصمیم گرفته سریعا به خانه بازگردد. مسئولیت های خانوادگی فراتر و مهم تر از رویای صعود نانگاست.
در حال حاضر تیم لهستانی شامل نفراتی چون تومک ماسکییویچ (Tomek Mackiewicz)، یاسک تلر (Jacek Teler)، پاول دونای (Paweł Dunaj) می باشد که دو کوه‌نورد دیگر به نام‌های مایکل دزیکوفسکی (Michał Dzikowski) و مایکل اوبریسکی (Michał Obrycki) نیز به عنوان تیم کمکی به آنها ملحق شده اند.

تیم The North Face :
این The North Face به رهبری سیمونه مورو نیز علی رغم هوای بد چند روز گذشته تا بیس کمپ پیشرفته پیشروی کرده و سپس به بیس کمپ بازگشته اند. آنها در طول هفته گذشته برای اینکه خود را در وضعیت آمادگی جسمانی بالا نگه دارند بیکار ننشسته اند.
امیلیو می گوید هوا بسیار مطلوب و آفتابی ست و از ابرها خبری نیست و از دیروز کانال ها با ریزش برف در حال تمیز شدن است. فعلا تیم های حاضر در بیس کمپ هستند تا برفهای تازه توسط بهمن های پی در پی از کوه جدا شده و فرصت صعود امن تری پیش آید.


آیا این هفته شاهد یخ‌نوردی در آبشار نیاگارا خواهیم بود؟:

وبلاگ بیواک : این سوالی است که سایت کلایمینگ انگلیس پرسیده است . آبشار نیاگارا یخ بسته است ، به خصوص یخ بخش های کناری آبشار آنقدر سفت و محکم است که شاید به توان روی آن یخ‌نوردی کرد. آخرین یخ‌زدگی ثبت شده این آبشار مربوط به ۱۶۶ سال پیش یعنی مربوط به سال ۱۸۴۸ میلادی است .
آبشارنیاگارا در مرز کشورهای کانادا و امریکا ( ایالت های تورنتو و نیویورک ) واقع شده و معروفترین آبشار جهان است.


بسته پیشنهادی هفته :
«پاسی ینسا ، صعود شاخص بریتانیائی ها از آیگر». وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

۲ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال دوم-شماره ۶۴-تاریخ ۹۲،۱۰،۲۲)”

  1. VAHIDREZAGOUDARZI می گوید:

    سپاسگزار از زحماتتون و اطلاعات ارزشمندی که در هفته نامه منتشر میکنین و تبریک به باشگاه اسپیلت و سرکار خانم محمودی جهت موفقیت در جشنواره به امید روزهای بهتر برای باشگاه خوب شما

  2. معصومه علويزاده می گوید:

    با سلام و عرض ادب و تشکر بابت پیام تبریک و تشکر از زحمات فراوان شما ……….

دیدگاه خود را بیان کنید