گزارش صعود قله اِسپِلیتها ۹۷/۹/۳۰ /هر هفته یک برنامه «شماره ۷۹۰»

ارسال شده توسط در 22 دسامبر 2018 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

این قله برفراز دیواره بند یخچال تهران قرار گرفته است و دو قله شرقی و غربی دارد.

دیواره بند یخچال که با نام شروین نیز مشهور است.

بیش از ۳۰۰ متر بلندا دارد و دارای چندین مسیر دیواره نوردی فنی هست و در ارتفاعات منطقه سنگ نوردی بند یخچال در نزدیکی روستای کوهستانی و تاریخی پس قلعه تهران واقع است.

شمال این قله به نزدیکی گردنه کلک چال به شیرپلا ختم می شود.

صعود قله از مسیر بند یخچال کاملاً صخره ای و سنگی‌ست هر چند می توان این قله را به شکل کوهپیمایی (به جز قسمت آخر) از گردنه کلک چال صعود نمود.

برنامه این هفته باشگاه اسپیلت صعود این قله از مسیر بند یخچال بود که به دلیل بارش شدید برف در روز قبل تبدیل به صعودی فنی و دشوار به شرح زیر گردید؛

ساعت ۶:۱۵ دقیقه صبح از میدان سربند صعود را با ۲۱ نفر شروع کردیم.

یک ساعت بعد در منطقه بند یخچال استراحت و صرف صبحانه داشتیم.مسیر صعود قله اسپلیتها از بند یخچال (به جز مسیرهای فنی داخل دیواره) دو مسیر شرقی و غربی است ، مسیر شرقی از طریق گردنه وزباد و غربی از مسیر جانپناه شروین می گذرد که تیم ما با توجه به بارش شدید برف مسیر ساده تر غربی را انتخاب کرد.

بارش باران تا ساعت ۷ صبح ادامه داشت و برف تازه و پرحجم منطقه را فرا گرفته بود.

وضعیت هوا نیمه ابری با بارش های پراکنده ادامه داشت.

برف کوبی را به نوبت انجام داده از میان سنگ های عظیم بندیخچال عبور کردیم و در ساعت ۱۰ صبح خود را به جانپاه سنگی شروین در ارتفاع بالا رساندیم.

«این جانپناه در دهه پنجاه شمسی به همت کوهنوردان به یاد شروین جزایری که در راه صعود این دیواره کشته شده بود ، ساخته شده است».

حجم برف تازه باریده شده بیش از حد تصور ما بود.

مسیر صعود از اینجا به بعد از میان دهلیزی طولانی در مجاورت غرب دیواره بند یخچال می گذشت که کاملاً صخره ای‌ست.

برف تازه تا ارتفاع نیم متری این دهلیز را فرا گرفته بود که مسیریابی صحیح نیاز به تجربه و قدرت تیمی داشت.

خوشبختانه آمادگی جسمانی و فنی تیم کاملاً مناسب صعود این مسیر بود.

اعضای با قدرت تیم وظیفه برف کوبی که در بعضی قسمت ها تا یک متر می رسید را بر عهده داشتند .

گذشتن از میان سنگ های عظیم مسیر و اجتناب از پرتگاه ها و پیدا کردن مسیر صحیح صعود دقت بسیاری را طلب می کرد.

حدود ساعت ۱۳ به زیر قله غربی که از گذشته های دور سه پایه فلزی بر آن نصب شده است رسیدیم.(۳۰۵۰ متر)

این قسمت صعود دشوارتر از بقیه قسمت ها بود.

سه نفر از اعضا گشایش مسیر را بر عهده گرفتند و به سختی توانستند عکس قله را به ثبت رسانند.

چند تن از اعضای دیگر نیز پشت سر آنان به سه پایه قله رسیدند و بقیه نفرات به دلیل خطرناک بودن فضای روی قله و بهمنی بودن زیر آن در ۱۰ متری زیر قله عکسی یادگاری را ثبت کردند.

سپس همگی برف کوبی سنگین مسیر تا رسیدن به گردنه کلک چال را ادامه دادیم و در ساعت ۱۴ به آنجا رسیدیم و از مسیر گردنه به طرف اردوگاه کلک چال فرود رفتیم.

در ساعت ۱۵ پس از صرف ناهار در حیاط اردوگاه ، از مسیر نرمال به طرف جمشیدیه حرکت کردیم .

یک ساعت بعد در پارک جمشیدیه تهران برنامه به پایان رسید و هرکدام از ما جهت گذراندن شبی به یادماندنی به نام شب یلدا به طرف منازلمان رهسپار شدیم.

پی نویس ؛
در زبان انگلیسی کلمه «split» به معنای شکاف است. نام قله اسپلیتها در حقیقت واژه ای‌ست دو سیلابی به معنای شکاف ها که کلمه اول آن «split» از زبان انگلیسی و کلمه دوم «ها» از زبان فارسی گرفته شده است.
کلمه split هیچ قرابتی با کلمه espilat «اسپیلت» که نام باشگاه کوهنوردی و سنگ نوردی اسپیلت است ، ندارد.
اسپیلت واژه ای مازندرانی و دو سیلابی است .
«اسپی» به معنای سپید و «لت» به معنای قله است «در مجموع به معنای تکه سپید» که نام بزرگترین یخچال طبیعی در غرب علم کوه (مازندران) می باشد.

آقایان : ذبیح اله حمیدی «سرپرست» – رامین منفردزاده – دکتر علی بلوچی – حسین صادق زاده – فرشید صادق الحسینی «مربی» – محمد زیودار – علیرضا برزگر – نیما اسماعیلی – محمدحسین رحمانی – بهزاد زرین کوب – فرامرز فریدی – امیر محمد عباسی – حجت اسماعیل زاده – علی شیدا – دانیال طهرانیان – پیام کشاورز و عضو جدید مهدی مختاری