هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال چهارم – شماره۱۷۵ – تاریخ ۹۵،۱،۲۲)

ارسال شده توسط در 10 آوریل 2016 ۵ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, دسته بندی نشده, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال چهارم              شماره۱۷۵                تاریخ ۹۵،۱،۲۲

 گامهای من رو به جلو همواره آرام بوده اند. این را خودم می دانم، اما هرگز هیچ گامی را رو به عقب برنداشته ام.«آبراهام لینکلن»mountain-wildflowers

تیتر خبرها:

*پروانه کاظمی عازم ماکالو شد
*نشست هفتگی اعضا ۹۵،۱،۲۲
*تبریک تولد
*قلل آتش کوه و ساکا صعود شد
*بدرقه راهیان صعود به «اورست» و «لوتسه»
*نخستین جلسه کمیسیون برون مرزی در سال ۱۳۹۵‎
*رئیس کارگروه حفاظت از کوهستان در اجلاس جهانی کمیسیون محیط زیست
*رتبه بندی (رنکینگ) برترین سنگ‌نوردان کشور در مواد سه گانه / سال ۹۴
*کارنامه کوه نوردی ایران در سال ۱۳۹۴
*”مدرسه سنگ نوردی حسن جوادیان” کتاب شد!
*هیمالیا در بهار
*سنگ نوردی در سالن و در طبیعت
*دختری کوه‌نورد و سنگ‌نورد با «یک دست» !

 

پروانه کاظمی عازم ماکالو شد:

Dhaulagiri-93-070-672x372

بانوی هیمالیانورد کشور «پروانه کاظمی » و عضو پایدار باشگاه اسپیلت در ادامه صعود قلل ۸۰۰۰ متری جهان ، امسال نیز صعود قله ماکالو را در نظر دارد.
همانگونه که مستحضر می باشید،سال گذشته زلزله مهیبی در نپال آمد که تمام اکسپدیشن های سال ۲۰۱۵ ناکام ماند. از این رو پروانه کاظمی امسال نیز روی این قله تلاش خواهد کرد.
او در وب سایت خود این گونه نوشته است ؛
“دوستان عزیز
بار دیگر برای تلاش روی ماکالو به ارتفاع ۸۴۶۳ متر، پنجمین قله بلند دنیا راهی نپال شدم. همان طور که می دانید سال گذشته به دلیل زلزله ویرانگر نپال، تمام برنامه های صعود از جمله برنامه من متوقف شده بود.
گرچه کسی نمی داند شرایط کوهستان امسال چگونه خواهد بود اما به هر حال انرژی مثبت شما همیشه به من کمک می کند، از این بابت سپاسگزارم.
شانس بهتر و سلامتی برای همه کوهنوردان و همچنین روزهای بهتری را برای نپال دوست داشتنی آرزومندم.
با آرزوی بهترین ها،”
*پروانه*

هم باشگاهیان پروانه عزیز ، صمیمانه آرزوی سلامتی و موفقیت برای این بزرگ بانوی هیمالیانورد کشور را دارند.

 

 

نشست هفتگی اعضا در سال جدید ۹۵،۱،۲۲:
روز سه شنبه ۱۷ فروردین ، اولین نشست هفتگی با حضور پرشور اعضا برگزار شد.
این نشست اختصاص به ارائه گزارش قله شیرکوه یزد (اولین برنامه تقویم بهار باشگاه) داشت که همراه با عکس توسط محسن فضلی ارائه شد.
در ادامه ، مسئول باشگاه ضمن تبریک سال نو ، جدول برنامه های فصل بهار را همراه با توضیحات معرفی کرد.

 

تبریک تولد:
هفته گذشته تولد دو نفر از اعضای باشگاه بود. حامد قلندر و مرجان گودرزی. ضمن عرض تبریک به این عزیزان ، آرزوی سلامتی وموفقیت برایشان داریم.

 

قلل آتش کوه و ساکاصعود شد:

DSC07729

برنامه جمعه گذشته باشگاه صعود قلل آتش کوه و ساکا بود که با حضور ۲۵ نفر با موفقیت اجرا شد.

بدرقه راهیان صعود به «اورست» و «لوتسه»:

2202-main-1859239334

به گزارش سایت فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی ؛ بامداد روز جمعه ٢٠ فروردین ٩۵ کوه نوردان کشورمان جهت صعود به قلل اورست و لوتسه راهی نپال شدند. نفرات اعزامی عبارتند از: عظیم قیچی ساز جهت صعود به اورست و لوتسه، علیرضا بهپور و معین اصفهانی جهت صعود به اورست، محمود هاشمی، ایرج معانی، محمد نصیری، هادی ستار فروغ و مهدی قلی پور برای صعود به لوتسه.
باشگاه اسپیلت نیز برای تک تک ایشان آرزوی سلامتی و موفقیت دارد.

 

نخستین جلسه کمیسیون برون مرزی در سال ۱۳۹۵‎:

2197-main-1863098624

سایت فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی ؛
نخستین جلسه کمیسیون برون مرزی سال جاری جهت بررسی درخواستهای صعود به دیواره ها و قلل خارج از کشور به شرح ذیل برگزار گردید….

– استان تهران درخواست مجوز صعود به خان تنگری ۲ نفر
– استان تهران درخواست مجوز صعود به گاشربروم II
– استان آذربایجان شرقی درخواست مجوز صعود به گاشربروم I و II یک نفر
– استان زنجان درخواست مجوز صعود به گاشربروم II یک نفر
– استان خراسان رضوی درخواست مجوز صعود به خان تنگری ۱ نفر
– استان خراسان شمالی درخواست مجوز صعود به دیواره اودسا در قرقیزستان ۷ نفر
– تیم نیروی انتظامی درخواست مجوز صعود به موستاق آتا ۵ نفر
– تیم ملی امید درخواست مجوز صعود به قله کازبک ۱۷ نفر
– تیم ملی امید درخواست مجوز صعود به خان تنگری ۳ نفر
– تیم ملی امید درخواست مجوز صعود به لنین ۳ نفر
– تیم ملی امید درخواست مجوز حضور در یخچال آکسایی قرقیزستان ۴ نفر
* حاضران درجلسه:
نصیری، داورپور، خلج، جدائیان، نوری، چشمه قصابانی، میرنوری، زارعی، گرجی.

 

رئیس کارگروه حفاظت از کوهستان در اجلاس جهانی کمیسیون محیط زیست :

2200-main-385683358

به گزارش سایت فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی ؛جلسه سالیانه کمیسیون حفظ محیط کوهستان اتحادیه جهانی کوه‌نوردی در تاریخ ۱۴ الی ۱۶ ماه می سال جاری در شهر «باکو» برگزار خواهد گردید. در این ارتباط طی دعوتنامه رسمی، «امین معین» به عنوان نماینده فدراسیون ایران در این جلسه حضور خواهد داشت. موضوع جلسه بررسی امور جاری و آینده کمیسیون است.
گفتنی‌ست جلسه سالیانه کمیسیون دسترسی (اکسز) نیز در باکو برگزار خواهد گردید.

 

رتبه بندی (رنکینگ) برترین سنگ‌نوردان کشور در مواد سه گانه / سال ۹۴ :

2209-main-1410525082

«کارگروه مسابقات و لیگ فدراسیون» رتبه بندی (رنکینگ) برترین سنگ‌نوردان کشور در مواد سه گانه سنگ‌نوردی در سال ۹۴ را تهیه، تدوین و به شرح فایل پیوست (اینجا ببینید)منتشر کرد .

 

کارنامه کوه نوردی ایران در سال ۱۳۹۴

1394-summary

نوشته شده توسط : طیبه طاهری 

کوه نامه ؛ کوه نوردی ایران بطور اعم در سال ۹۴ همراه با صعود به قلل و دیواره ها و پیمایش غارها بود. وبسایت خبری، تحلیلی کوه نامه بر همین اساس گزارشی تیتر وار از این فعالیت ها را در چهار بخش کوه نوردی،صعودهای ورزشی ،  غارنوردی و دره نوردی تهیه کرده و برای استفاده خوانندگان آن را منتشر می کند.

مشروح هر رویداد با کلیک بر روی عنوان آن قابل مشاهده است.

بخش اول: کوه نوردی

فروردین ۱۳۹۴

اردیبهشت  ۱۳۹۴

خرداد  ۱۳۹۴

تیر  ۱۳۹۴

مرداد  ۱۳۹۴

شهریور  ۱۳۹۴

       مهر  ۱۳۹۴

آذر  ۱۳۹۴

دی  ۱۳۹۴

بهمن  ۱۳۹۴

اسفند  ۱۳۹۴

بخش دوم: صعودهای ورزشی

فروردین ۱۳۹۴

اردیبهشت  ۱۳۹۴

خرداد  ۱۳۹۴

تیر  ۱۳۹۴

مرداد  ۱۳۹۴

شهریور  ۱۳۹۴

مهر  ۱۳۹۴

آبان  ۱۳۹۴

آذر  ۱۳۹۴

دی  ۱۳۹۴

  • اعزام تیم ملی یخنوردی به مسابقات جام جهانی در کشورهای سوئیس و ایتالیا- درخشش یخنوردان ایرانی ( محمد رضا صفدریان و زینب موسوی) -کسب مقام سیزدهم و چهاردهم  جهان در رشته های سختی مسیر و سرعت توسط محمد رضا صفدریان در مسابقات برگزار شده در کشور سوئیس -کسب مقام هشتم جهان در رشته سختی مسیر و مقام پنجم جهان در رشته سرعت توسط محمد رضا صفدریان در مسابقات برگزار شده در کشور ایتالیا ( برای نخستین بار در تاریخ یخنوردی ایران)

اسفند  ۱۳۹۴

 بخش سوم: غارنوردی

 اردیبهشت  ۱۳۹۴

مرداد  ۱۳۹۴

شهریور  ۱۳۹۴

مهر  ۱۳۹۴

آبان  ۱۳۹۴

آذر  ۱۳۹۴

 بخش چهارم- دره نوردی

خرداد  ۱۳۹۴

مهر  ۱۳۹۴

اسفند  ۱۳۹۴

 

پی نوشت :

با سپاس از آقایان : محمد رضا صفدریان ، امیر بهرامی ، امیر اصغر پور ، رضا طراحی ، محسن سام دلیری ، محسن پورقاسم  ، خانم نسیم عشقی و کلیه عزیزانی که با ارائه نظرات خود ما را در تکمیل لیست فوق یاری دادند.

کوه نامه پذیرای نظرات کلیه عزیزان و صاحب نظران برای تکمیل لیست فوق می باشد.

                                                    

 

“مدرسه سنگ نوردی حسن جوادیان” کتاب شد:

HASAN-COVER

کوه نامه ؛ کتاب “مدرسه سنگ نوردی حسن جوادیان” روانه بازار کتاب شد .
علی پورشفیع مولف کتاب “مدرسه سنگ نوردی حسن جوادیان” در گفتگو با خبرنگار کوه نامه گفت: در این کتاب کروکی و معرفی ۲۰۰ مسیری که توسط زنده یاد حسن جوادیان مربی ارزنده سنگ نوردی گشایش یافته اند به همراه لوح فشرده زندگینامه ایشان به دو زبان فارسی و انگلیسی ارایه شده است .
وی در ادامه گفت: تمامی مسیرها در استان کرمانشاه شامل مناطق سنگ نوردی چالابه ، چشمه سهراب ، دیواره بیستون و ارتفاعات طاقبستان(غار دواشکفت ، غار ابتکار، غار قرنطینه ، غار انجیر و دیواره نسار) واقع شده اند.
پور شفیع افزود : در ابتدای کتاب زندگی نامه زنده یاد حسن جوادیان به همراه معرفی مناطق کوه نوردی استان کرمانشاه آورده شده و سپس کروکی جزیی و کلی مسیرها و نحوه دسترسی به آنها در کتاب ذکر شده است.
علی پورشفیع با اشاره به اینکه در زمان حیات زنده یاد جوادیان تهیه کروکی مسیرها برای چاپ کتاب شروع شده بود گفت: متاسفانه با مرگ آقای جوادیان این کار نیمه تمام ماند که تمام تلاش خود را به کار بردم تا هرچه زودتر این مجموعه را به چاپ برسانم .
وی درپایان گفت: این کتاب در ۱۵۰ صفحه تمام گلاسه با همکاری اداره ورزش و امور جوان ها استان کرمانشاه توسط انتشارات آییژ و نوپردازان با قیمت ۱۰ هزار تومان انتشار یافته که مراسم رونمایی آن در روز افتتاحیه سومین سفرسنگ نوردی چالابه برگزار خواهد شد.
لازم به ذکر است سومین سفرسنگ نوردی چالابه از ۱ تا ۳ اردیبهشت به پاس گرامیداشت زنده یاد حسن جوادیان در منطقه سنگ نوردی چالابه استان کرمانشاه برگزار خواهد شد.

 

 

هیمالیا در بهار:
وبلاگ کوه نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛
کیلیان جورنت، کارلوس سوریا، خوانیتو اویارزابل، فران لاتوره، یولی اشتک، پیتر هامور و …. در فصل بهار در هیمالیا

فصل بهار هیمالیا در سال ۲۰۱۶ در حال حاضر با چندین پروژه قابل توجه مانند ایجاد مسیرهای نو در شیشاپانگما و ماناسلو در جریان است. عواقب زلزله سال ۲۰۱۵ هیمالیا که منجر به مرگ بیش از ۹۰۰۰ نفر شد هنوز هم درنپال وجود دارد. این موضوع در پی ریزش بهمن در مسیر اورست که همراه با مرگ ۱۶ شرپا بود موجب شد اکثر آژانس ها به دلیل شرایط جوی بی ثبات فصل بهار تمایل داشته باشند که صعودهای خود را به سال ۲۰۱۷ موکول کنند. با این حال بهار آمده و چند برنامه جالب با اهدافی هیجان انگیر قرار است که در این فصل اجرا شود که برجسته ترین آنها از این قرارند:
اورست – ۸۸۴۸ متر
کیلیان جورنت سال گذشته پروژه صعود سرعتی اورست را در دست اجرا داشت که نظیر مابقی برنامه ها به دلیل وقوع زلزله آن را متوقف ساخت و به تیم های امداد و نجات مردم نپال پیوست. امسال کیلیان دوباره قصد دارد که تلاشی دیگر در اورست داشته باشد و احتمالا از سمت شمال آغاز به کار خواهد کرد و بعد از بررسی این مسیر شاید صعود سرعتی خود را اجرا کند. کوری ریجادرز و آدریان بالینگر نیز از سمت شمال بدون اکسیژن تلاش خواهند کرد و فرود آنها با اسکی خواهد بود. (از ایران عظیم قیچی ساز ، علیرضا بهپور و معین اصفهانی نیز بر روی این قله تلاش خواهند کرد.)
آناپورنا – ۸۰۹۱ متر
کوه نورد کهنه کار، کارلوس سوریا بعد از اولین دور هم هوایی هم اکنون در کمپ اصلی آناپورنا حضور دارد. سال گذشته سرمای این قله او و تعداد زیادی از کوه نوردان را مجبور به توقف در تلاش نمود. امسال آناپورنا برف کمتری دارد اما برخلاف سال های گذشته سراسر با یخ پوشیده شده . در صورت موفقیت سوریا، این قله دوازدهمین هشت هزارمتری او خواهد بود. کریس بروک از نیوزلند، آلکس گون از رومانی و تونج فیندیک از ترکیه نیز در کمپ اصلی حضور دارند.
دائولاگیری – ۸۱۶۷ متر
خوانیتو اویارزابل به دائولاگیری برگشته تا هدف بزرگ خود هشت هزارمتری های دوبل را دنبال کند. پروژه ای که تاکنون هیچکس آن را امتحان نکرده. فقط چهار قله از آن باقی مانده. دائولاگیری همچنین هدف بعدی کارلوس سوریا خواهد بود البته اگر شرایط اجازه دهد. سوریا برای پیوستن به باشگاه هشت هزارمتری ها فقط شیشاپانگما را کم خواهد داشت . علاوه بر این دو یک اکسپدیشن بزرگ بریتانیایی نیز در منطقه حضور دارد.
ماکالو – ۸۴۶۳ متر
فران لاتوره کوه نورد کاتالان، ماکالو را به عنوان یازدهمین هشت هزارمتری خود صعود خواهد کرد. سال گذشته همراه با نوریا پیکا قصد تلاش روی همین قله را داشت که وقوع زلزله آنها را متوقف ساخت. بعد از آن در فصل تابستان گاشربروم یک را صعود کرد. هدف او پیوستن به باشگاه هشت هزارمتری ها به عنوان اولین کاتالان است.( پروانه کاظمی نیز بر روی این قله تلاش خواهد کرد.)
شیشاپانگما – ۸۰۲۷ متر
شیشاپانگما برای یولی اشتک که در سال ۲۰۱۱ آن را سرعتی (از کمپ اصلی تا قله ۱۰ ساعت) صعود کرد، ناشناخته نیست، در آن زمان اشتک یک خظ مستقیم در جبهه جنوبی، حدود ۲۰۰۰ متر بالای یخچال ها، مشاهده کرد که امسال خیال دارد با دیوید گاتلر آن را صعود کند. آنها در انتهای ماه مارچ وارد نپال خواهند شد.
ماناسلو – ۸۱۶۳ متر
پیتر هامور و هوریا کولیباسانو خیال دارند مسیری جدید در جبهه شمالی ماناسلو به سبک سبکبار ایجاد کنند، میکال گابریس از اسلواکی نیز آنها را همراهی خواهد کرد. آنها ابتدا در مسیر نرمال هم هوا خواهند شد سپس روی جبهه شمالی تلاش خواهند کرد.

 

سنگ نوردی در سالن و در طبیعت:

sasha-digiulian-indoor_h

وبلاگ کوه نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ آیا سنگ نوردی روح خود را با فعالیت شدید در سالن های سرپوشیده (gym rats) از دست خواهد داد
مقاله ای از گریگوری توماس نوشته شده در ۲۴ مارچ ۲۰۱۶ – ۵ فروردین ۱۳۹۶
gym rats = معنی تحت الفظی آن موش سالنی است اما به فردی گفته می شود که ساعت های بی شمار و نامتعارف در یک سالن ورزشی به عضله سازی ،تمرینات قدرتی، عروقی و فعالیت های هوازی مشغول می شود.
چهار سال پیش رینهولد مسنر تلاش کرد میهمان شام خود، ساشا دیجولیان سنگ نورد رقابتی ۱۹ ساله را متقاعد سازد که روی مسیرهای طبیعی صخره ها به تلاش بپردازد، او یک خودکار از جیب خود بیرون آورد و روی منوی غذا شروع به کشیدن تصویر قله ای در دولومیت ایتالیا کرد که هنگام جوانی آن را صعود کرده بود. این دو وقتی که در سالت لیک سیتی برای حضور در مراسم اهداء جوائز تولیدکنندگان تجهیزات کوه نوردی سال حضور داشتند یکدیگر را ملاقات کردند. مسنر معتقد بود که کسی مثل ساشا نباید استعداد خود را با تلاش روی تحته های سه لای سالن ها به هدر دهد، مسنر در باره ساشا گفته که او در مسیری است که می تواند پیشرو دختران صخره نورد قرن جدید باشد بنابراین باید این را بداند.
ساشا که حالا ۲۳ ساله است اگرچه سابقه صخره نوردی داشت اما تمرکز او روی رویدادهای بین المللی بولدرینگ بود که تقریبا به طور کامل در داخل سالن برگزار می شود. او در سال ۲۰۱۱ قهرمان جهان شد و سه عنوان ملی بین سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ بدست آورد. در نهایت در سال ۲۰۱۳ به ایتالیا رفت و بلاویستا، ۵٫۱۴b را صعود کرد که اولین دستاورد شاخص او روی دیواره های بزرگ در طبیعت بود. ساشا می گوید: ” من متوجه هستم آنچه که واقعا در این ورزش می خواهم، صرف کردن وقتم در سالن نیست، در طبیعت هیچ محدودیتی برای چگونگی دست یابی به موفقیت وجود ندارد.”
از سال ۲۰۱۳ که از رقابت های سالنی کناره گیری کرد، نظر خود را به افق های جدیدی معطوف داشت، در ژانویه سال ۲۰۱۵ او تبریخ به دست گرفت و در جشنواره یخ نوردی اوری در رقابت های میکس شرکت کرد. او با صرف ده روز وقت، به تکنیک های این رشته مسلط شد. آگوست سال گذشته ساشا با سه هفته استقامت در جبهه شمالی آیگر اولین امریکایی شناخته شد که موفق به صعود مسیری روی این دیواره می شد، “قارچ جادویی” ۵٫۱۳a و ساشا دریافت که موفقیت های بعد از مسابقات در طبیعت برای یک سنگ نورد پرکار، جای تعجب ندارد. قدرت بنیادین ناشی از رقابت ها به خوبی به صخره های واقعی منتقل می شود.
امیلی هرینگتون سنگ نورد ۲۹ ساله از لیک تاهوی کالیفرنیا قهرمان سابق ملی صعودهای اسپرت، سال گذشته ال کپ را به صورت آزاد صعود کرد. قبل از آن تلاش ناموفقی در صعود به بلندترین قله میانمار و فرود از ماکالو پنجمین قله بلند جهان با اسکی داشت، امیلی گفته: ” چالش، بیرون آمدن از طرز تفکر رقابتی و تصمیم گیری برای این است که می خواهی در زندگی یک سنگ نورد باشی”
آن انتقال یا تغییر و تحول از رقابت کننده مورد حمایت تا ورزشکار حرفه ای در طبیعت نشان دهنده تکامل گسترده سنگ نوردی از یک فعالیت کمرنگ به یک ورزش تمام عیار می باشد. سنگ نوردی در یک دهه گذشته محبوبیت بسیار زیادی داشته، تعداد سالن های سنگ نوردی به طور پیوسته افزایش یافته است (بیش از ۶۸ درصد از سال ۲۰۱۰) و شرکت کنندگان در رقابت های رده سنی جوانان بیش از ۱۴۴ درصد افزایش یافته است. سنگ نوردی در طیف گسترده ای موضوع رسانه های اجتماعی شده و حتی در لیست متمم المپیک سال ۲۰۲۰ توکیو قرار دارد.
لین هیل سنگ نورد افسانه ای و تاثیر گذار یوسمیتی در دهه ۷۰ و ۸۰ می گوید: ” می توان در فلوریدا و کانزاس زندکی کرد، مکان هایی که صخره ای در آن وجود ندارد اما به یک سنگ نورد درجه یک در سطح جهان تبدیل شد، زمانی که مردم نسل من سنگ نوردی می کردند، مراسمی نظیر آنجه که امروز برای این ورزش برگزار می شود، وجود نداشت”
برای چندین دهه ، این رشته بیشتر یک مذهب بود تا یک تلاش ورزشی. تجربه و موفقیت به سختی به دست می آمد. امروزه ساختارهای دست ساز بشر و مسیرهایی با کدهای رنگی در سالن های سنگ نوردی محل زندگی ما وجود دارند. فوائد این مراکز تناسب اندام، واضح است، گیره های مصنوعی و صفحه های بارفیکس به سرعت نیروی انگشتان و بازوهای شما را بالا می برند و فقط با معدودی تجهیزات ساده تمامی سال می توانید تمرین کنید. منحنی یادگیری کاهش یافته است و نسل جدید آماده است تا به سرعت این ورزش را به جلو هدایت کند.
پیتر مورتیمر بنیان گذار خانه فیلم سنگ نوردی sender films برای مستندهای سنگ نوردی همچون “تنها روی دیواره” و “طغیان” معروف است او می گوید: ” سالن های سنگ نوردی به زمین هایی برای پرورش سنگ نوردان بزرگ تبدیل شده اند. برای کودکان و نوجواان امروزی ۵٫۱۳ پایه کار است. زمانی که من در حال بزرگ شدن بودم ۵٫۱۳ یعنی قرار گرفتن روی جلد مجله ها”
نگاهی به آشیما شیراایشی سنگ نورد ۱۴ ساله از مانتهاتان بیندازید، یکی از قوی ترین سنگ نوردان جهان، هر چند اکثر صعودهای خود را در سالن انجام داده، سال گذشته اولین زنی شناخته شد که ۵٫۱۵a بولدر صعود کرد و اوایل همین ماه جوان ترین و اولین زنی شناخته شد که V15 بولدر صعود کرد. این که او چگونه قادر به تکمیل چنین صعودهای دلهره آوری است کاملا به نوع آموزش وی مربوط است.
سیدار رایت، حاصل افتخار دوران سخت یوسمیتی که حالا ساعت ها در سالن های سنگ نوردی وقف تمرین بولدر می کند می گوید: ” سالن های سنگ نوردی فقط برای بچه ها و تازه کاران نیست، یک ابزار حیاتی برای سنگ نوردان مسن است تا روی فرم باقی بمانند. قهرمانان افسانه ای دیروز که در دوران اوج خود تمامی سدها را در هم می شکستند اکنون gym rat شده اند.
در حالیکه آموزش و تمرین در سالن موجب افزایش قدرت یک ورزشکار رقابتی خواهد شد، سنگ نوردی در طبیعت به طور معمول موجب می شود ورزشکار روی گیره های پلاستیکی عملکرد ضعیف تری داشته باشد.
تامی کالدول که سال گذشته با کوین یورگسون ” داون وال” در ال کپ را به صورت آزاد صعود کرد در این صعود برخی تکنیک ها را که نیاز به تمرین و تبحر در سالن را داشت به طور کامل اجرا کرد او می گوید: ” در طبیعت سنگ نورد توانایی عملکرد سریع و متعدد را روی بخش های دشوار ندارد اگر می خواهید یک دیواره نورد درجه یک باشید تقریبا متضرر خواهید شد.” در حالیکه سنگ نوردی در سالن یک آمادگی خوب است، هیچ تضمینی برای موفقیت فوری در طبیعت وجود ندارد.
امسال ساشا و امیلی در ادامه فعالیت های خود برنامه ای در دست اجرا دارند، هر دو آن چیزی را دریافته اند که بسیاری قبل از آنها آن را دریافته بودند، که در حالیکه سالن از تو یک ورزشکار می سازد، صخره جایی است که سنگ نوردان واقعی ساخته می شوند. سیدار می گوید: ” در نهایت زیبایی غیرقابل انکار طبیعت راه خود را درون روح شما و تغییر شما پیدا خواهد کرد، منبعی نیست که شما راهی شوید و آن را بدست آورید، یک کلیسا است که می روید تا در آن به پرستش بپردازید.”

 

دختری کوه‌نورد و سنگ‌نورد با «یک دست» !:

4luj_4338266_681

کوه نوشت ؛ «سیاناق» یکی از معدود دختران کوه‌نوردان و سنگ‌نوردان تک دست در اروپاست که بعضی از کوه‌های اروپا را به همراه مادرش صعود کرده است. مادر وی در این رابطه می‌گوید: او در بدو تولد بازوی چپش بدون ترقوه بوده، دخترم با تلاش و کوشش فراوان و به خاطر علاقه زیاد به رشته کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی در حال حاضر با داشتن سن کم عضو تیم پاراکلایمب انگلستان است.

«سیاناق» با حضور در کشورهای مختلف از جمله؛ ایتالیا، فرانسه، اسپانیا صعودها و عناوینی را کسب کرده است … وی اولین بار در حالی که تنها ۱۶ سال داشت بر ناتوانی خود غلبه کرد و ورزش مورد علاقه خود را به سرانجام رساند … مادرش می‌گوید: زمانی که برای اولین بار به قله آلپ صعود کرد: من خیلی خوشحال شدم و هیچ وقت این فکر را نمی‌کردم روزی دخترم با وجود معلولیت بتواند به یک کوه‌نورد حرفه‌ای تبدیل شود.
گفتنی است: «سیاناق» در خردسالی زانو و استخوان لگنش پیچ خورده بود که با تلاش پزشکان و و فیزیوتراپی‌های متعدد این مشکل برطرف شد و حالا او به یک فرد خودکفا در کارهای فردی و اجتماعی تبدیل شده است.

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

۵ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال چهارم – شماره۱۷۵ – تاریخ ۹۵،۱،۲۲)”

  1. ذبیح اله حمیدی می گوید:

    برای پروانه کاظمی عزیز صعودی امن و بازگشتی موفقیت آمیز آرزومندم.

  2. ساقی محمودی می گوید:

    پروانه عزیز ؛
    همچنان زیبا ، باوقار و بی هیاهو بر روی قلل مرتفع بال گشوده ای .
    موفقیت و سلامتیت آرزوی قلبی من است .

  3. علیرضا کاظمی می گوید:

    سرکار خانم کاظمی صعودی موفق همراه با سلامتی برایتان آرزومندم.
    همواره سرافراز برفراز باشید.

  4. محمد اسماعیلی می گوید:

    برای خانم پروانه کاظمی عضو پایدار باشگاه اسپیلت صعودی موفق و ایمن بر فرازقله “ماکالو” راآرزومندم.

  5. سروش معمار می گوید:

    از صمیم قلب برای خانم کاظمی آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.

دیدگاه خود را بیان کنید