گزارش برنامه صعود قله سرخاب (۹۵،۱،۲۷)

ارسال شده توسط در 16 آوریل 2016 ۵ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

سرخاب نام قله ای‌ست به شکل یک «دوقلوی سنگی»در البرز مرکزی.

شکست
خط الرأس در بین این قله ، نسبتاً عمیق و صعب العبور می باشد که نمونه چنین شکستی در البرز مرکزی کمتر به چشم می خورد .

قله شرقی به قله سوتک و قله غربی به قله دونا متصل می باشد.

دامنه های جنوبی سرخاب به دره وسیع و پرآب وارنگه رود (جاده دیزین)و دامنه های شمالی آن به منطقه روستاهای دونا و …(جاده چالوس – پل زنگوله) می رسد.

صعود سرخاب از هر سمت و سوئی صخره ای و دیواره ای‌ست. تنها مسیر مناسب و قابل دسترسی آن از داخل دره وارنگه رود است که روز جمعه ۲۷ فروردین ۹۵ اعضای باشگاه اسپیلت موفق شدند این قله را در هوایی کاملاً بهاری به شرح زیر صعود کنند؛

ساعت ۷:۳۰صبح صعود را از انتهای باغات روستای باصفای وارنگه رود در زیر بارش خفیف باران شروع کردیم.

از اواسط اسفند تاکنون هوای کوهستان‌های کشور بارانی و پرتلاطم بوده است.

گویا به نظر می رسد دوران خشکسالی و کم آبی به سرآمده است .

هنگام عبور صبح گاهی در جاده چالوس ، سطح آب پشت دریاچه امیرکبیر را به حدی بالا دیدم که این چنین در سال های اخیر به یاد ندارم.

باران نه تنها در طول شب گذشته بلکه سرتاسر هفته‌ی گذشته و هفته های قبل به طور کم سابقه ای در کل کشور ادامه داشت.

پیش بینی هواشناسی امروز برای ساعاتی نیمه ابری و بدون باران بود که ما امیدوار بودیم صحیح باشد که خوشبختانه این طور شد.

بعد از یک ساعت کوهپیمایی از بارش باران خبری نبود و ما صعود یال قله را در هوایی کاملاً خنک و بهاری از داخل دره وارنگه رود شروع کردیم.

در این قسمت ، از سه یال شمالی دره وارنگه رود می توان جهت صعود قله استفاده کرد.

قابل ذکر است این یال‌ها بین دو دره سوتک و دونا واقع است.

حدود ساعت ۱۲ ظهر در ارتفاع ۳۷۰۰ متری پس از پایان یافتن شیب های تند مسیر در زیر دیواره ای بلند استراحت کرده ، به صعود ادامه دادیم.این نقطه جائی‌ست که سه یال صعود به هم می رسند.

میزان برف زیاد بود ، به طوری که ضمن شگفتی از حجم آن به نوبت برف کوبی را انجام می دادیم . حتی در برخی نقاط مراقب ریزش بهمن نیز بودیم.

با رسیدن به ارتفاع بالاتر باد شدیدی وزیدن گرفت و تا قله ما را همراهی کرد.

از اینجا مسیر صعود از میان صخره های زیادی می گذرد.

در ساعت ۱۳ به تعداد ۲۰ نفر موفق به صعود قله غربی سرخاب شدیم که قله اصلی و بلندتر از قله شرقی ست (ارتفاع ۳۹۰۰ متر).

به دلیل سرما و باد شدید بلافاصله بعد از عکاسی راه فرود را در پیش گرفتیم.

باید دقت کرد راه بازگشت از میان صخره هایی می گذرد که بسیار شبیه هم هستند و امکان اشتباه در چنین هوایی زیاد است زیرا که باد شدید ، مسیر ردپای ما را بر روی برف از بین برده بود.

با دقت و با پشتوانه‌ی وجود GPS از میان صخره ها عبور کردیم و به ارتفاعات پایین تر جائی که مسیر بازگشت کاملاً مشخص بود ، رسیدیم.

در ساعت ۱۵ در کنار رودخانه زیبای وارنگه رود و زیر آفتابی دلپذیر استراحت و صرف ناهار داشتیم.

حدود ساعت ۱۷ در حال سوار شدن به مینی بوس باشگاه در نزدیکی روستا بارش دوباره باران شروع شد.

گویا زمان قطع شدن باران فقط در بین صعود ما یعنی از ساعت ۹ تا ۱۷ بود.

(گاهی اوقات هوای مناسب ، بسیار همراه کوه‌نوردان است که البته عکس آن نیز بسیار رخ می دهد).

این برنامه در ابتدا به دلیل باران شدید با نا امیدی زیادی جهت صعود قله شروع شد ولی از آنجایی که در کوه‌نوردی همیشه باید امیدوار و تلاش‌گر بود و اینکه بحث ریسک کردن تا جائی که قابل بازگشت و جبران پذیر باشد در صعودهای این باشگاه اعمال می شود ، در نتیجه منجر به صعود قله سرسخت سرخاب گردید . ما ضمن شادمانی می دانیم که همواره این چنین نیست و بخت و خوش اقبالی همیشه با کوه نوردان همراه و همگام نمی باشد بنابراین احتیاط نه تنها شرط عقل بلکه سرلوحه ی تمام صعودهای ماست.

مشخصات GPS :
حداقل ارتفاع در ابتدای مسیر حرکت (روستای وارنگه رود ) ۲۴۳۶ متر , ارتفاع قله سرخاب ۳۸۹۴متر و مسافت طی شده رفت وبرگشت حدود ۱۳ کیلومتر (هوایی) اندازه گیری شد .
برودت هوا در قله حدود ۶ – سانتیگراد

مختصات قله سرخاب : ۳۶ درجه , ۰۹ دقیقه و ۲۴٫۱ ثانیه (شمالی) و ۵۱درجه , ۲۴ دقیقه و ۰۸٫۶ ثانیه (شرقی)

مختصات روستای وارنگه رود: ۳۶ درجه , ۰۷دقیقه و ۲۷٫۹ ثانیه (شمالی) و ۵۱درجه و دقیقه و ۰۳٫۷ ثانیه (شرقی)۲۲

اسامی اعضای شرکت کننده در برنامه :
خانم‌ها: زینب داداشی – پگاه شارخی – فاطمه درزی – مهرنوش تنظیفی – راشا ملک

آقایان : ذبیح اله حمیدی(سرپرست) – غلامرضا خلیل آبادی (مربی تیم) رضا خلیل آبادی (سرپرست فنی)- امیرحسین بیدمشکی – علی بلوچی(پزشک) – ناصر کاویانی(عکاس) – رستم باقی – رحیم بیضاوی – مصطفی وزیری – امیرحسین ذوالفقار – سیدمحمودقاسمی(نقشه و gps ) – علیرضا قره داغی – رضا عبدالهی – سجاد پاپایی – نوید عابدی – پویان حیرت پور- بهمن ابراهیمی

میهمانان برنامه : خانم سارا ساربان ها و آقای سیدعباس نجم جو

کمان کوه

نمای قلل سوتک و سرخاب شرقی

قله سرخاب (غربی) به ارتفاع ۳۹۰۰ متر

۵ دیدگاه to “گزارش برنامه صعود قله سرخاب (۹۵،۱،۲۷)”

1. رحیم بیضاوی می گوید:

با سلام و خسته نباشید خدمت پیشکسوتان و همنوردان باشگاه اسپیلت.در این صعود فصول بهار و زمستان بطور همزمان به بهترین وجه خود نمایان بود. اجرای این برنامه نیازمند تجربه و سابقه بالای کوهنوردی است. از آقای حمیدی سرپرست برنامه و مربیان محترم آقای غلامرضا خلیل آبادی و رضا خلیل آبادی سپاسگزارم.

2. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

سلام همنوردان خوبم . برنامه بسیار خوب و باکیفیت اجرا شد هرچند اب و هوا هم به کمک ما امد اما صعود سرخاب از مسیر جدید برای من خیلی جالب بود. تشکر از اقای حمیدی.

3. علیرضا کاظمی می گوید:

درود بر همه دوستان همنوردم.خوشحالم که خوشحال هستید.حتی اگر کنارتان نبودم.
    همواره سرافراز برفرازباشید.

4. عليرضا قره داغي می گوید:

سلام.درود بر همنوردان عزیز.برنامه در هوای بس جوانمردانه خوب و البته در سایه مربیان و پیشکسوتان عزیزی چون آقای حمیدی وآقای غلامرضا خلیل آبادی و آقای رضا خلیل آبادی بابهترین کیفیت ممکن برگزار گردید.با تشکر از همه دوستان همنورد