هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله آتشکوه ـ ۱۳۹۲٫۰۹٫۱۵

ارسال شده توسط در 7 دسامبر 2013 ۷ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

قله آتشکوه با ارتفاع ۳۷۵۰ متر در کنار قلل ریزان و ساکا و پرسون خودنمایی می‌کند که همه این قلل در یک منطقه واقع شدند.

در انتهای شهر لواسان (میدان نارون) یک جاده فرعی قرار دارد که بعد از اینکه مسافت ۵ کیلومتر را طی کنید به روستای افجه می‌رسید و بعد از گذشتن از کوچه‌باغ‌های افجه در کمتر از یک ساعت کوهپیمایی به دشت هویج می‌رسید که دشت هویج مبدأ صعود به قلل پرسون، ریزان، آتشکوه و ساکا می‌باشد که بلندترین قله این منطقه قله آتشکوه است.

شرح گزارش:
روز جمعه ساعت ۵:۰۰ صبح به همراه ۱۱ نفر از کوهنوردان باشگاه به سمت لواسان و افجه حرکت کردیم، برف سنگینی در حال باریدن بود و این بارش تا دشت هویج هم ادامه داشت و این باعث شد که حرکتمان به کندی صورت بگیرد.

به جاده افجه که رسیدیم مجبور شدیم از زنجیر چرخ برای خودروها استفاده کنیم که در نهایت بعد از ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه به روستای افجه رسیدیم.

تیم ما اولین کسانی بودند که پا بر روی برف‌های افجه می‌گذاشتند. به همین خاطر از ابتدا شروع به برف‌کوبی کردیم.
شرایط جوی به گونه‌ای بود که همراه با بارش برف، مه غلیظی در منطقه حاکم بود. به طوری که شعاع دیدمان به بیشتر از ده متر نمی‌رسید و فقط در بعضی مواقع به مدت کوتاهی ابرها منطقه را ترک می‌کردند.

از افجه تا دشت هویج یک توقف کوتاه داشتیم و صبحانه را در دشت هویج خوردیم. از دشت هویج حرکت کردیم به سمت یال اصلی آتشکوه؛ در بالای دشت هویج، دشتی به نام دشت سوئک قرار دارد که در بالاتر از آن هم آبشاری به همین نام واقع است.

از دشت هویج تا دشت سوئک در فصل تابستان حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد که این مسیر را طی کنید. اما به علت حجم برف زیاد و تازه و با وجود اینکه همه نفرات تیم با قدرت و سرعت برف‌کوبی می‌کردند، حدود ۱ ساعت و نیم طول کشید که ما این مسیر را پیمایش کنیم.

بعد از دشت سوئک، برای رسیدن به یال اصلی دو مسیر وجود دارد:
۱-    مسیر تابستانی و
۲-    مسیر زمستانی

مطمئناً در چنین شرایطی باید مسیر زمستانی را انتخاب کرد. ما با علم به اینکه بیشترین احتمال سقوط بهمن زمانی است که برف در حال بارش و برف تازه است، مسیر زمستانی را انتخاب کردیم. زیرا در این مسیر سنگ‌های ریشه‌ای از برف بیرون زده بودند و این سنگ‌ها مانع ریزش بهمن می‌شدند.

در آنجا با شیب بسیار تند و حجم زیاد برف و نداشتن دید کافی روبرو شدیم و تا نزدیک‌های یال اصلی در ارتفاع حدود ۳۰۰۰ متری تلاشمان را ادامه دادیم. اما به علت ترک خوردن بهمن در کنارمان از ادامه مسیر منصرف شده و تصمیم به بازگشت گرفتیم.

از همان مسیر فرود آمدیم و در بالای دشت هویج به یک سری آموزش پرداختیم. (بهمن‌شناسی، طریقه عبور از مسیرهای بهمنی، کار با کلنگ، روش سرخوردن با کلنگ و بدون ابزار و کارگاه زدن در برف)

حدود ساعت ۳:۰۰ از دشت هویج به سمت روستای افجه حرکت کردیم و وقتی به افجه رسیدیم از آن برف‌های صبح خبری نبود!

اعضای شرکت‌کننده به ترتیب حروف الفبا (۱۱ نفر):
خانم‌ها: بهبهانی و میری
آقایان: جعفری، خلیل‌آبادی (سرپرست برنامه)، دهخدایی، رحمتی، سلیمی (عکاس)، صادق‌زاده (گزارش‌نویس)، فومنی، قربان‌نژاد و منصوری

گزارش سایت از: رضا خلیل‌آبادی
    1392.9.16

(گزارش کامل صعود قله آتشکوه توسط اعضای این باشگاه را می توانید در تاریخ های ۱۳۹۱٫۱٫۱۸ و ۱۳۸۹٫۷٫۲ در همین سایت ملاحظه نمایید.)

ترک های بهمن

آموزش سرخوردن در برف

آموزش سرخوردن بدون ابزار

۷ دیدگاه to “هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله آتشکوه ـ ۱۳۹۲٫۰۹٫۱۵”

1. محسن می گوید:

سلاااااااااااام وخدا قوت به همه دوستان عزیز
    باعث افتخار که در باشگاهی با وجود مربیان وافراد باتجربه ای همچو آقا رضا هستم،تشکر و سپاس فراوان از سرپرستی عالی ، تصمیم گیری بجا و اجرای فوق العاده کلاس آموزشی که خییییییییلی مفید و آموزنده بود..”همیشه در اوج”
    به نظر من با وجود همچین افراد باتجربه و مربیان خوب باشگاه میتوان این چنین برنامه های آموزشی رو بیشتر اجرا کرد…امید که شاهد همچو برنامه هایی باشیم..

2. حسین صادق زاده می گوید:

دوستان همنورد سلام..عجب برنامه جذاب و به یاد ماندنی بود…سعی وتلاش در غالب کار گروهی تو این برنامه خیلی عالی بود.تمامی گروه تا جایی که میتونستن برفکوبی کردن و تو این برنامه از تجربیات آقای خلیل آبادی استفاده نمودند.صعود قله آتش کوه با توجه به حجم بارش برف وعدم دید کافی واقعا غیر ممکن بود..

3. نصرت الله طریقی می گوید:

واقعا خوش به حالتون که تو این هوای فوق العاده رفتید و یه تجربه دیگه بر تجربه ها اضافه کردید . چقدر متاسفم بودم و هستم که بدلیل سرماخوردگی شدید ( و تاکید دکتر روی استراحت مطلق ) نتونستم باهاتون باشم … ممنون از گزارش و عکسهای عالی

4. قاسم می گوید:

سلام.
    با تشکر از سرپرست فهمیده تیم که با وجود این همه راه و سختی ازصعود قله به دلیل شرایط نامساعد هوا انصراف داده اند.
    بعضی از تیمها دراین شرایط مقاومت میکنند به لحاظ اینکه (کلی از مسیر راآمده ایم و حیف است که صعود نکنیم )دچار حادثه های جبران ناپذیری میشوند.
    در پایان ممنون از آقای حمیدی برای انتخاب صحیح سرپرست برنامه. (((در پناه خدا باشید)))

5. حسین قربان نژاد می گوید:

با تشکر از همه همنوردانم برنامه خیلی عالی بود و از آن بهتر بار فنی بود که در این برنامه بدست آوردیم.درود بر اسپیلت

6. دومان می گوید:

آفرین به همگی

7. محمد حسین صائمیان می گوید:

به نام خدا
    استاد ارجمند جناب آقای حمیدی
    با سلام
    امیدوارم دراولین فرصت ممکن امکان همراهی در برنامه های آتی باشگاه محترم میسور گردد.