هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال دوم-شماره پنجاه و نهم-تاریخ ۹۲،۹،۱۷)

ارسال شده توسط در 8 دسامبر 2013 ۴ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم         شماره پنجاه و نهم        تاریخ ۹۲،۹،۱۷

 

شجاعت مترادف نترسیدن نیست بلکه به معنای غلبه بر ترس است.«نلسون ماندلا»

نشست هفتگی باشگاه ۹۲،۹،۱۲:
در این نشست هفتگی طبق هماهنگی مسئول دپارتمان آموزش با آقای دکتر حمید مساعدیان ، کلاس هایپوترمی یا سرمازدگی با حضور  ایشان برگزار شد.


تبریک تولد :
روز ۱۶ آذرماه مصادف بود با زادروز خانم آرزو کرمی فر، مسئول دفتر در روزهای زوج باشگاه . ضمن تبریک ، برایشان آرزوی موفقیت روز افزون در تمام مراحل زندگی را داریم.


برنامه هفتگی :
صعود قله آتش‌کوه برنامه روز جمعه ۹۲،۹،۱۵ بود که به سرپرستی آقای رضاخلیل آبادی و حضور۱۱ نفر از اعضا اجرا شد.


برگزاری انتخابات ریاست هیئت کوه‌نوردی استان تهران:
سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور اعلام کرد ؛ مجمع عمومی هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان «تهران» در تاریخ شنبه شانزدهم آذر ۹۲ با شرکت اکثریت اعضای آن برگزارشد.در این مجمع که با حضور «موسوی» نایب رئیس فدراسیون همراه بود، ضمن ارائه‌ی گزارش فعالیت‌ها، آئین انتخابات رئیس هیئت نیز برگزار شد و مهندس «مرتضی رمضانی» با کسب چهارده رأی از هجده رأی مأخوذه به مدت چهار سال، به عنوان ریاست هیئت این استان انتخاب شد.


گزارش اکسپدیشن غارنوردی«چوکورپینار» ترکیه به همراه گزارش غواصی غار در فرانسه:
بنا به گزارش بخش غارنوردی فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ ارائه گزارش اکسپدیشن غارنوردی«چوکورپینار» ترکیه به همراه گزارش غواصی غار در فرانسه در تاریخ ۲۷ آذر ماه از ساعت ۱۶ الی ۱۹ در «تالار صلح» برگزار می‌شود.
آدرس: خیابان ولی عصر، بالاتر از میرداماد،خیابان شهید یاسمی،ساختمان توانبخشی هلال احمر.


پائیز و مصدومیت ۱۲۳ کوه‌نورد در ارتفاعات کوهستانی:
 کوه نوشت : معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت؛ از ابتدای فصل پاییز تاکنون ۱۲۳ کوه‌نورد در ارتفاعات کوهستانی سراسر کشور مصدوم شدند که ۸۰ نفر از آنان با استفاده از تکنیک‌های نجات فنی از ارتفاعات معلق نجات یافتند.به گزارش خبرگزاری مهر، «حیدر حیدری» افزود: این حوادث کوهستان به ترتیب ۱۷ مورد در استان تهران، ۱۶ حادثه در استان اصفهان، ۱۱ مورد در استان مازندران و ۷۹ حادثه در سایر استان‌های کشور ثبت و گزارش شده است.وی گفت: در اجرای عملیات امدارسانی به کوه‌نوردان مصدوم، ۸۰ نفر از آنان با استفاده از تکنیک های نجات فنی از ارتفاعات معلق نجات یافتند.معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: این شمار کوهنورد به دلیل به همراه نداشتن تجهیزات مناسب کوه‌نوردی و بی‌توجهی به شرایط جوی و اقلیمی مناطق کوهستانی در ارتفاعات دچار مصدومیت شده اند.
«حیدری» توضیح داد: ۹۰ درصد از حوادث به وقوع پیوسته در کوهستان به دلیل نبود ایمنی برای کوه‌نوردان در این مناطق رخ داده است.
وی افزود: نصب علائم و هشدارها در کوهستان به فاصله هر ۵۰ یا ۱۰۰ متر می تواند در هدایت کوه‌نوردان و کوه‌پیمایان موثر باشد. «حیدری» از همه کوه‌نوردان اعزامی به مناطق کوهستانی خواست هنگام صعود به مناطق کوهستانی ضمن به همراه داشتن پوشاک کافی و مناسب فصل و همچنین آگاهی از وضعیت آب و هوایی مناطق صعود، از مسیرهای مشخص برای صعود و فرود به ارتفاعات کوهستانی استفاده کنند.


آدام اوندرا و سومین صعود با درجه  5.15c FA :

وبلاگ بیواک : آدام اوندرا سومین صعود ۵٫۱۵c FA را در Sloup (منطقه‌ای در کشور چک )، به ثمر رساند . FA به معنای اولین صعود یک مسیر است . اوندرا ، ۲۰ ساله ، تا کنون ۸۶ صعود بادرجه ۵٫۱۴d و بالاتر داشته که از این میان ۲۱ صعود با درجه ۵٫۱۵aو بالاتر و البته FA بوده است . صعود این مسیر برای اوندرا چندان آسان نبوده است .
"مطلقا مسیری طولانی و با شکوه نیست . کوتاه ، اما سخت و دردناک و در منطقه‌ای خشن و ناخوشایند . پنج سال پیش آنرا رولکوبی کرده بودم و نمی توانستم صعود نکرده رهایش کنم … پروسه‌ای ناامید کننده و برای روزهای طولانی بدون هیچ پیشرفتی . اما سرانجام اتفاق افتاد ! در یک روز سرد و چسبناک ، و بی هیچ حسی از اشتیاق . در یک لحظه همه چیز به پایان موفق خود رسید . کوتاه ، اما لحظه‌ای عمیق از خواهشی دیرپا . خیلی خوشحالم ."

نام مسیر جدید  Vasil Vasil  در کشور چک است . این سومین صعود آدام اوندرا با درجه ۵٫۱۵c بعد از صعودهای مسیر Change نروژ و مسیر اسپانیا می باشد .امسال آدام اوندرا یکی از ده کاندیدای برتر نشنال جئوگرافیک در فعالیت‌های ماجرا جویانه است .


نانگاپاربات : هدف صعود زمستانی ۲۰۱۴ :

نانگاپاربات – جبهه دایامیر

وبلاگ کلوب کوه‌نوردان سولدوز(سولدوزکلوب) : بعد از صعود و تراژدی زمستانی برودپیک در سال ۲۰۱۳ اکنون چشم‌ها به تیم هایی ست که قصد دارند در زمستان سال ۲۰۱۴ بر روی قلل هشت هزار متری باقیمانده تلاش کنند. یکی از این دو قله بالای هشت هزار متری صعود نشده در زمستان نانگاپاربات بوده که تلاش‌ها در چند سال گذشته به نتیجه‌ای نرسیدند. حال باید دید آیا در زمستان ۲۰۱۴ یکی از دو قلل باقی مانده که هر دو قله( K2 و نانگاپاربات) نیز در قره قروم پاکستان واقع شده اند، صعود خواهد شد یا نه؟
در طول سه زمستان گذشته سه قله بالای هشت هزار متری قره قروم که بیست سال دست نخورده (زمستانی) باقی مانده بودند، صعود شدند. سنگ بنای این موفقیت توسط سیمونه مورو، دنیس اوروبکو و کوری ریچاردز با صعود گاشربروم ۲ در سال ۲۰۱۱ بنا نهاده شد. سپس لهستانی‌ها این مسئولیت را به دوش کشیدند و در سال‌های بعد یعنی ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ موفق شدند گاشربروم یک و برودپیک را صعود کنند. اما اوضاع تغییر کرده، لهستان دو ستون اصلی صعودهای زمستانی خود یعنی آرتور هایزر و ماسی بربکا را از دست داده و به نظر نمی‌رسد تیم رسمی صعودهای زمستانی فدراسیون کوه‌نوردی لهستان امسال اقدام به تلاش زمستانی بر روی قلل هشت هزار متری پاکستان کند.
خطرات و چالش‌های صعود زمستانی K2 و نانگا پاربات خیلی نگران کننده است و شانس موفقیت خیلی کم. نانگا پاربات تا به حال ۱۶ تلاش را به شکست کشانده که تازه از این تعداد تلاش‌ها،تنها دو تیم موفق شده‌اند به ارتفاع بالای هفت هزار متری دست پیدا کنند. درباره بزرگی و استحکام K2 نیز نیازی به توضیح نیست. این کوه تا به حال سه بار در زمستان تلاش به خود دیده است. حتی در طول تابستان‌های پنج سال گذشته قله K2 در سه سال آن هیچ صعودی به خود ندیده است.صعود زمستانی K2 از هر لحاظ با توجه به نیاز به توان بالای روانی و فیزیکی یک آزمون بزرگ محسوب می شود.

صعودهای پیش رو در زمستان ۲۰۱۴ :
تا به حال تنها دو تیم آمادگی رسمی خود را برای تلاش زمستانی بر روی نانگا پاربات اعلام کرده اند: اکسپدیشن Justice for All و سیمونه مورو.
Justice for All :
تیمی از کوه نوردان مستقل لهستان متشکل از مارک کلونووسکی (Marek Klonowski) و تومک ماسکییویچ (Tomek  Mackiewicz) با شعار "عدالت برای همه" (Justice for All) تا به حال سه بار اقدام به صعود نانگا پاربات کرده اند. بعد از چند تلاش ناموفق بر روی مسیر کینشوفر در جبهه دایامیر، آنها سال گذشته روی خود را به سوی جبهه روپال گرداندند و به نظر می‌رسید این انتخابشان امید بخش‌تر باشد وقتی که توانستند بر روی "مسیر شِل" (Schell) تا ارتفاع ۷۴۰۰ متری پیشروی کنند.
امسال اکسپدیشن Justice for All  با تغییر کوچکی در ساختار خود دوباره به نانگا پاربات بازگشته و دو کوه‌نورد دیگر از لهستان با نام‌های یاسک تلر (Jacek Teler) و پاول دونای (Pawel Dunaj) به این اکسپدیشن اضافه شده‌اند. یاسک تلر یک کوه‌نورد قدیمی زمستانی به شمار می‌رود. او عضو تیم بزرگ بین المللی بود که در فصل ۲۰۰۲/۲۰۰۳ اقدام به صعود K2 کرده بود. یاسک در فصل ۲۰۰۸/۲۰۰۹ به همراه یوروسلاو ژوراوسکی (Jarosław Żurawski) اقدام به صعود نانگا پاربات از جبهه دایامیر کرده بود. این تیم قرار بود در اول دسامبر راهی پاکستان شود درحالی که صعود از مسیر شِل از ۲۱ م دسامبر شروع خواهد شد.

تیم سیمونه مورو:
این کوه‌نورد ایتالیایی را می توان به راحتی بهترین کوه‌نورد صعودهای زمستانی عصر حاضر شناخت. بعد از درگذشت رهبران افسانه‌ای تیم کوه‌نوردی لهستان در سال ۱۹۸۹، صعودهای زمستانی برای بیش از ۱۵ سال به حالت تعلیق درآمد. و این سیمونه مورو (Simone Moro) ایتالیایی بود که این سکون را با صعود زمستانی شیشاپانگما در سال ۲۰۰۵، ماکالو در سال ۲۰۰۹ و اولین صعود یک قله هشت هزار متری در قره قروم پاکستان یعنی گاشربروم ۲ در سال ۲۰۱۱ به هم زد. سیمونه تا به حال دو تلاش زمستانی بر روی برودپیک و یک تلاش بر روی نانگا پاربات در سال ۲۰۱۲ داشته است.
علی‌رغم اینکه از زمان صعود ماکالو، دنیس اوروبکو همنورد صعودهای زمستانی سیمونه بوده، اما به دلایل امنیتی دنیس مخالف تلاش بر روی نانگاست. بدین ترتیب همنوردان سیمونه در این تلاش هموطن او امیلیو پرویتالی (Emilio Previtali) و یک کوه‌نورد آلمانی به نام دیوید گوتلر (David Göttler) می‌باشند. دیوید یک عکاس و راهنمای کوهستان به شمار می‌رود که چهار صعود بالای هشت هزار متری را نیز در کارنامه خود دارد. دیوید نیز تا به حال با صخره‌نوردی و اسنوبورد مشغول بوده و یک ماجراجوی همه کاره به حساب می‌آید،با اینکه نقش دیوید در این اکسپدیشن ارسال گزارش‌های این تلاش خواهد بود اما خودش می‌گوید: "می دانم که هر کوه‌نوردی که می‌رود کوه دوست دارد به قله هم برسد اما این موضوع به پارامترهای دیگری نیز ربط دارد که باید منتظر زمانی باشیم که به آنجا می رسیم."
تیم سیمونه مورو بعد از تاریخ ۲۱ دسامبر به پاکستان خواهد رسید و در این تلاش بر روی "مسیر شِل" قصد دارند در کنار لهستانی‌ها بر روی مسیر یاد شده تلاش کنند.
 اما با وجود اینکه مسیر شِل (Schell Route) سخت و طولانی ست، در زمستان نسبتا امن می‌باشد. در سال ۱۹۹۱ تیم ماسی بربکا بعد از شکست در مسیر مسنر اقدام به تلاش به سبک آلپاین بر روی این مسیر کرد که پیشروی آنها در ارتفاع ۶۶۰۰ متری متوقف شد. کامل‌ترین تلاش بر روی این مسیر توسط لهستانی‌ها در سال ۲۰۰۷ صورت گرفت اما این تلاش نیز در ارتفاع ۶۶۰۰ متری متوقف شد. این مسیر در جولای امسال توسط چهار کوه‌نورد رومانیایی صعود شد.با اینکه به نظر می رسد K2 زمستان امسال را در تنهایی سپری کند، گفته می‌شود یک کوه‌نورد آلمانی به نام رالف دوجموویتس (Ralf Dujmovits) نیز قصد تلاش بر روی نانگا پاربات را دارد. این کوه‌نورد آلمانی هنوز از جزئیات تلاش خود خبری ارسال نکرده است.


 قهرمانان لسپورتیوا :

وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه:سومین دوره رقابت‌های بین المللی لسپورتیوا امسال در استکهلم سوئد،روز ۳۰ نوامبر بین شش قهرمان مطرح رشته بولدر برگزار شد و نتیجه آن بدین شرح اعلام شد :
۱- جیمز وب از امریکا ، نفر اول
۲- دیمیتری شارافودینف از روسیه ، نفر دوم
۳-جان هاجر از آلمان ، نفر سوم
۴-الکساندر مگوس از آلمان ، نفر چهارم
۵- ناله هوکاتایوال از فنلاند ، نفر پنجم
۶- شان مک کول از کانادا ، نفر ششم
سنگ‌نوردان باید به مدت سه ساعت روی چهار مسیر تلاش می‌کردند که توسط تیم سوئیسی و ملیسا له نوه فرانسوی طراحی شده بود. جیمز وب که تاکنون در هیچ یک از رقابتهای بین المللی بولدر شرکت نکرده بـــود ، نتیجه ای خیره کننده در مقابل شارافودینف که تاکنون سه بار قهرمان جام جهانی این رشته شده را به نمایش گذاشت . سال ۲۰۱۳ این سنگ‌نورد امریکایی استاندارد جدید جهانی در رشته بولدرینگ را با فلش سی و هشت ۸A و دشوارتر بوجود آورد ، او گفته که در سال ۲۰۱۴ سعی خواهد کرد در رقابتهای جام جهانی حضور یابد ، سال ۲۰۱۱ آدام اوندرا و سال ۲۰۱۲ شان مک کول نفر اول این رقابتها بودند و دیمیتری برای سومین بار دوم شد.


اسکار کادیاک و پروژه راه شیری :

وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه:کوه‌نورد ۶۱ ساله کاتالان،اسکار کادیاک که برای پیوستن به باشگاه هشت هزارمتری ها فقط صعود به برودپیک را کم دارد ، از اجرای پروژه منحصربفرد خود " راه شیری " در بهار سال آینده خبر داد ، این مسیر پاساژی است بین گیاچونگ گانگ به ارتفاع ۷۹۵۲ متر (بلندترین هفت هزارمتری دنیا و پانزدهمین قله بلند جهان)  و چوآیو (۸۲۰۱) ، مسیری به مسافت ۷ کیلومتر بین نپال و تبت که کادیاک آنرا ۱+۱۴ نامیده . او قبل از تکمیل ۱۴ قله بلند جهان خیال دارد این پروژه را تکمیل کند . کادیاک در کمتر از ۲۴ ماه ، شش قله هشت هزارمتری را صعود کرده و برای پیمودن راه شیری در انتظار پاسخ اسپانسرها و تأمین هزینه ۴۸۰۰۰ یورو است ، این کوه‌نورد جان سخت علاوه بر هشت هزارمتری ها در اکسپدیشن‌های بی‌شماری در سرتاسر دنیا حضور داشته : کنیا ، الجزیره ، آند ، پاتاگونیا و… او که عکاس و فیلمبردار حرفه‌ای در ارتفاعات است ، سال ۲۰۰۰ در مستندی که شرح صعود جرج مالوری و اندرو ایرواین بود نیزحضور داشته است .


معرفی لقب پلنگ برفی :

وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ لقب پلنگ برفی به کوه‌نوردی اعطاء می‌شود که پنج قله بالای هفت هزارمتر کشور سابق اتحاد جماهیر شوروی یا روسیه و کشورهای مشترک المنافع فعلی بشرح زیر را صعود کند :
۱-  سامانی (کومونیزم سابق)
۲-  کورژنفسکایا
۳-  ابن سینا(لنین سابق)
۴-  پوبدا
۵-  خانتانگری
تاکنون ۶۰۹ نفر موفق به کسب این عنوان شده‌اند که در میان آنها ۳۰ زن دیده می‌شود که معروف‌ترین آنها جونگو تابئی ژاپنی اولین بانویی است که قله اورست را صعود کرده ، جونگو در سن ۵۶ سالگی مسن‌ترین زنی شناخته شدکه موفق به کسب این لقب شد و در میان مردان دنیس اروبکو دیده می شود که رکورد بی‌نظیر صعود به پنج قله یاد شده را در عرض ۴۳ روز به نام خود ثبت کرده ، در شرایطی که برخی از فاتحان این قله ها چند سال برای تکمیل برنامه خود وقت صرف کرده اند.
بنا به اعلام سایت کوه‌نوردی روسیه ،آخرین ثبت نام برای کسب عنوان پلنگ برفی شامل هفت نفر بوده که فقط دو نفر از آنها در سالجاری موفق به تکمیل پروژه خود شده‌اند و در واقع امسال کسی موفق به صعود به قله پوبدا و کومونیزم (سامانی) نشده است.
در ردیف ۵۸۵  لیست مشخصات کسانی که موفق به دریافت این لقب شده‌اند ،نام زنده یاد مهدی عمیدی آهنگ به ثبت رسیده که در سال ۲۰۱۱ موفق به تکمیل پروژه خود شده است .در آدرس یاد شده نامی از زنده یاد مهدی اعتمادی فر دیده نمی‌شود. اما در آدرسی که توسط یکی از دوستان اعلام گردیده نام اولین پلنگ برفی ایران نیز وجود دارد. یاد هر دو گرامی.

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

۴ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال دوم-شماره پنجاه و نهم-تاریخ ۹۲،۹،۱۷)”

  1. حسین قربان نژاد می گوید:

    ممنون از زحمات خانم محمودی

  2. محسن می گوید:

    مرسی از انتخاب عکسها و جملات بسیار زیبا…
    بسیااااااااااااااااااار بسیااار لذت بخش و پر انرژی بود..مرسی
    ضمنأ تشکر و سپاس فراوان از آقای بهروزی عزیز بابت هماهنگی و اجرای کلاسهای آموزشی…
    برای شما دو عزیز آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون رو خواستارم

  3. علی منصوری می گوید:

    آفرین به اسکار کادیاک اجرای یه کار جدید و خارق العاده ، تازه عکاس هم هست .

  4. فردن کولائیان می گوید:

    سلام خانم محمودی
    از نشریه این هفته هم مثل شماره های قبل لذت بردم و امیدوارم در همه ابعاد زندگی پر انرژی و موفق باشید. از جمله زیبا و الهام بخشی که از زنده یاد نلسون ماندلا در ابتدای این شماره نشریه آورده اید و از حسن سلیقه شما سپاسگزارم.

دیدگاه خود را بیان کنید