گزارش صعود یال شمالی توچال ۵ شهریور ۸۹

ارسال شده توسط در 29 آگوست 2010 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

بعد از سه بار شکست خوردن از صعود یک روزه ی یال شمالی توچال در زمستان ۸۵، ۸۷ و ۸۸ تصمیم گرفتیم این صعود را در فصلی مناسب تر انجام دهیم.

جمعه ۵ شهریور به همراه ۲۱ نفر از اعضای باشگاه ساعت ۳۰/۶ صبح صعود را از روستای سرسبز و کوهستانی ایگل(در ارتفاع ۲۰۰۰ متری) شروع کردیم.

بعد از یک ساعت راهپیمایی در کنار باغ های این روستا- در حالی که از همان ابتدای مسیر، قله ی توچال به خوبی نمایان بود- به ابتدای یال صعود رسیدیم. بعد از صرف صبحانه، ۳ ساعت طول کشید تا به اول یال اصلی منتهی به قله رسیدیم،جایی که از دور ۳ آدمک سنگی در ارتفاع ۳۳۰۰ متری به وضوح دیده می شود.

پس از استراحتی کوتاه در ساعت ۱۲ ظهر آخرین تلاشمان را برای صعود قله از کنار آدم های سنگی شروع کردیم. هوا خنک و باد ملایم در حال وزیدن بود. از اینجا به بعد مسیر سنگی و در بعضی نقاط ریزشی می شود. با طی کردن آخرین سربالایی به صخره های زیر قله رسیدیم.

در میان این صخره ها شکافی بود که به راحتی از آن عبور کرده در ساعت ۱:۴۵ ظهر به بام تهران(توچال) در ارتفاع۳۹۵۰ رسیدیم. بعد از احوالپرسی با دوستان و اعضایی که از مسیر عادی شیرپلا به قله صعود کرده بودند، همگی از مسیر  ایستگاه ۷ و ۵ تله کابین به طرف شهر حرکت کردیم.

حواشی برنامه:
۱ – تصادف جزیی مینی بوس باشگاه با یک اتومبیل(مقصر) در گردنه ی لشگرک و معطلی ۱۵دقیقه ای تیم.
۲ – شکستن انگشت دست یکی از اعضای باشگاه به هنگام فرود از مسیر ایستگاه ۷ به ۵ توچال که به دلیل سر خوردن پای ایشان در یک شیب تند شن اسکی رخ داد. متأسفانه به دلیل شدت شکستگی، دست ایشان نیازمند انجام عمل جراحی است که امیدواریم هرچه سریع تر این عضو فعال و با انرژی، بهبودی کامل خود را به دست آورند.
۳ – بازگشت دیر هنگام یکی دیگر از اعضای باشگاه از مسیر عادی سنگ سیاه(پناهگاه امیری) به پس قلعه که به دلیل سهل انگاری سرپرست برنامه رخ داد.
این عضو جدید بنا به توصیه ی سرپرست به اتفاق چند تن از اعضای دیگر از مسیر عادی(شیرپلا) اقدام به صعود کرده بود که به دلیل کندی حرکت و جدا ماندن از تیم در ساعت ۱۰ شب توانست به سختی خود را از مسیر دره ی اوسون به دربند برساند.

نتیجه گیری اول:
اگر خرافاتی باشیم می توان گفت مسیری که ۳ بار صعود نشده بود در بار چهارم قربانیان بی گناه خود را از این باشگاه گرفت.
نتیجه گیری دوم:
(غیر خرافاتی) تمام مسایل بالا در جلسه ی هیأت رئیسه و جلسه ی عمومی باشگاه به بحث گذاشته خواهد شد.

ذ.حمیدی: سرپرست برنامه
۰۷/۰۶/۸۹

۲ دیدگاه to “گزارش صعود یال شمالی توچال ۵ شهریور ۸۹”

1. ناصر می گوید:

سلام حوادث پیش امده در این گونه برنامه ها که سطح بالایی از نظر سختی مسیر و فنی بودن ندارند دلیل اصلی عدم توانایی های فردی و امادگی جسمانی و روانی خود فرد در بروز حادثه میباشد.در این برنامه اکثر بچه های قدیمی سایه به سایه همنوردان جدیدالورود به حمایت و راهنمایی انها مشغول بودند . حادثه همیشه در کمین ما هست بیشتر از افراد دیگر .امیدوارم اتفاق خاصی پیش نیومده باشه