گزارش صعود قله پرچنان ۱۴۰۱/۲/۲۳ – هر هفته یک برنامه «شماره ۹۷۱»

ارسال شده توسط در 21 می 2022 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

معرفی قله پرچنان؛
این قله ۴۰۵۰ متری در البرز شرقی و در منطقه کوهستانی/جنگلی سوادکوه مازندران واقع است.
بسیاری معتقدند ممکن است این قله بلندترین قله البرز شرقی باشد.
مناسب ترین راه صعود این قله از روستای چرات در غرب سواد کوه می‌گذرد.
برای رسیدن به روستای چرات ابتدا باید به جاده فیروزکوه سفر کرد و در شهر زیراب (۳۰ کیلومتری قائم شهر) به طرف شهر زیبا و کوهستانی آلاشت ادامه راه داد.
این جاده تا آلاشت آسفالت است.
از آلاشت حدود ۲۲ کیلومتر راه خاکی نسبتاً مناسبی شما را به روستای زیبا و بکر چرات میرساند.
جاده‌ی خاکی دیگری به موازات همین جاده از منطقه زیراب بدون وارد شدن به آلاشت به چرات می‌رسد که تماماً خاکی اما نامناسب است.
روستای چرات در سال ۱۳۳۶ دچار زلزله ای مهیب می‌شود و اکثر خانه های آنجا ویران می‌گردد و به نوعی همه خانه ها به جز یک حمام قدیمی نو سازی شده است.
ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲۷۰۰ متر است.
قله پرچنان از شمال غرب به منطقه نشل (جاده هراز) می رسد که می‌تواند مسیر دیگر صعود آن باشد.
گویا این قله از روستای ورزنه ، از همین منطقه نیز صعود شده است.
قله پرچنان در همسایگی قله معروف میشینه مرگ (جنوب غربی) واقع است و از لحاظ خطالرأسی با هم مرتبط اند.
در شمال و جنوب این کوهستان آبادی بزرگ و شهری وجود ندارد و تماما ییلاقی و کوهستانی است.

شرح صعود؛
ساعت ۷:۳۰ صبح روز جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ پس از ۷ ساعت رانندگی (با دو دستگاه ون تا آلاشت و در ادامه با یک دستگاه نیسان تا چرات) همراه با تیم ۱۹ نفره باشگاه در هوایی نیمه ابری و مه آلود و خنک ، کوهنوردی را از بالای روستای چرات شروع کردیم.
مسیر صعود از کنار رودخانه بالای روستا شروع شد و پس از مسافت کوتاهی به سمت چپ (جنوب) و به داخل دره ای دیگری پیچید.
در این دره راه پاکوبی وجود داشت که تیم ما را به طرف بالا راهنمایی می‌کرد.
این مسیر سبز زیبا و پر پیچ و خم از کنار چند آبشار کوچک و چند گوسفند سرا می‌گذشت.
در ساعت ۱۰:۳۰ به آخرین گوسفندسرای مسیر رسیدیم که ارتفاع آنجا حدود ۳۲۰۰ متر بود.
تا این قسمت آب آشامیدنی زیادی در مسیر وجود دارد.
پس از استراحت و تجدید قوا در داخل یکی از اطاق های آنجا به طرف بالا ادامه مسیر دادیم.
تا اینجا مسیر صعود ، شیب چندانی نداشت اما بعد از این قسمت که مسیر همچنان از داخل دره ای می‌گذشت شیب زیادی گرفت.
سمت چپ دره برف قابل توجه ای وجود داشت.
هوا همچنان مه آلود و دید بسیار کم بود.
پس از یک ساعت با استفاده از تِرک های نصب شده بر روی جی پی اس مسیر صعود را که بر روی یالی به سمت جنوب و جنوب شرقی می‌پیچید یافته ، به شیب های زیر قله فرعی رسیدیم.
در این قسمت با دیواره و سنگنوردی مختصری مواجه شدیم که با دقت از آنجا عبور کردیم.
یک نفر از اعضا به دلیل ضعف جسمانی در این قسمت از ادامه صعود بازماند و به ناچار یکی از اعضای با تجربه تر با نظر سرپرست از صعود قله صرف نظر کرده ، فرد مصدوم را به سمت گوسفندسرا همراهی کرد.
بقیه اعضای تیم که بر روی یال زیر قله اصلی رسیده بودند به صعود ادامه دادند و در ساعت ۱۳:۳۰ به قله پرچنان به ارتفاع تقریبی ۴۰۵۰ متر دست یافته عکس و فیلم یادگاری را یه ثبت رساندند.
بارش ریز برف در اردیبهشت ماه در کمال تعجب ما شروع شده بود و به همین دلیل به سرعت به طرف ارتفاعات پایین تر حرکت کردیم.
دیواره مورد نظر را از سمت جنوبی آن بدون درگیری با سنگ دور زدیم و با استفاده از برف چال های مسیر ، ساعت ۱۵ همه اعضای تیم در گوسفندسرا به صرف ناهار و سپس استراحت پرداختند و پس از آن به سرعت از همان مسیر صعود به طرف پایین بازگشتند.
در این قسمت از فرود بارش برف شدت بیشتری گرفت و برف بهاری همه جا را پوشاند و منظره زمستانی جالبی را در اواسط بهار خلق نمود.
در ساعت ۱۸ با رسیدن به کنار نیسان و تحمل ایستادن بر روی آن از روستای چرات حرکت کردیم.
با رسیدن به آلاشت سوار ون ها شدیم و به طرف تهران به راه افتادیم.
(یاد آوری میشود کل مسیر صعود و فرود تیم در کوهستان حدود ۲۰ کیلومتر با جی پی اس اندازه گیری شد)
در ساعت ۰۰:۳۰ دقیقه نیمه شب این برنامه ۲۴ ساعته طویل ، مهیج و زیبا که برای اولین بار در این باشگاه اجرا شد در زیر پل سیدخندان تهران به پایان رسید.
با تشکر از همه شرکت کنندگان به ویژه آقای حامد رضا قنبری که در کمال آمادگی جسمانی از صعود قله صرف نظر کرده به همراه دیگر هم باشگاهی مصدوم خود به ارتفاعات پایین تر بازگشت‌.

اعضای شرکت کننده در برنامه؛
آقایان : ذبیح اله حمیدی«سرپرست» – ارسلان بیک محمدی«کمک سرپرست» – علی فیض آبادی – علی طوطی «پزشک تیم» – آرش کریمی – مهدی یگانه – شایان زاهدی – حامد رضا قنبری – نیکزاد فرزینی – محمد عظیم نژاد – محمد رضا جعفری – میثم شفیعی – امین شاه محمدی«مسئول جی پی اس» – حمید نصر
خانم ها : سعیده بهزادافشار«مربی راهنما» – مهنازبرزویی – نگارحسینی – میناحقیقی – زهرا حیدریان