گزارش برنامه صعود قله شاه‌معلم ـ ۱۳۹۳٫۰۷٫۱۲

ارسال شده توسط در 6 اکتبر 2014 ۶ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

به طور قطع دهکده ماسوله یکی از زیباترین روستاهای خته شمال است.
روستایی که به واسطه ساخته شدن آن بر سطحی شیب‌دار از معماری ویژه‌ای برخوردار است که نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند.

ماسوله با تکیه بر جاذبه‌های دیگر قومی و طبیعی منطقه گیلان، اکنون به قطبی مهم در امر گردشگری این استان تبدیل گشته است.
ولی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه کوهستانی و جنگلی کشور (برای ما کوهنوردان) وجود قله شاه‌معلم است که در شمال‌غربی این روستا قرار دارد.
سماموس ـ شاه‌معلم ـ لاس‌پشته و درفک به ترتیب قللی مرتفع هستند که در استان گیلان قرار گرفته‌اند و اکثراً فصل مناسب صعودشان در بهار و پاییز می‌باشد.

تیم نه نفره باشگاه اسپیلت طی یک برنامه دو‌ونیم روزه، سفری به این منطقه نمود که گزارش ذیل حاصلی است از آن سفر و صعود قله شاه‌معلم:

روز جمعه یازدهم مهر ماه ۱۳۹۳، ساعت ۱۹:۰۰ در هوایی بارانی وارد شهر فومن شدیم.
فومن شهری است زنده با مجسمه‌های زیبا و مردمی شاداب که با هوای خنک و نمناک خود حال و هوای پاییز را برای ما به ارمغان آورد.
سه روز متوالی باران می‌بارید و هوا همچنان ابری و مه‌آلود بود.

آقای محمود گودرزی دوست و همنورد خوبمان در همان ساعت به استقبالمان آمد و شب را در منزل ایشان در نزدیکی‌های فومن به صبح رساندیم.

ساعت ۶:۰۰ صبح روز شنبه جهت صعود قله شاه‌معلم از فومن به طرف ماسوله خارج شدیم. (فاصله ۲۵ کیلومتر)
بارندگی همچنان ادامه داشت و تکه‌های کوچک ابر (مه) در طول دره منتهی به ماسوله در هنگام رانندگی برایمان زیبا و دلفریب بود.

بعد از گذشتن از ماسوله و طی ده کیلومتر از جاده خاکی منتهی به خلخال از اتومبیل پیاده شده، بعد از آماده شدن صعود را شروع کردیم. (ارتفاع ۱۸۰۰ متر)

به دلیل مه غلیظ برای یافتن محل آغاز صعود با مشکل روبرو شدیم. ولی پس از کمی جستجو بالاخره موفق به یافتن مسیر صحیح و شروع به کوهپیمایی در ساعت ۹:۰۰ صبح کردیم.

«لازم به ذکر است بدون استفاده از این جاده نیز می‌توان مسیر را از ماسوله پیاده تا این نقطه در ۲ ساعت طی کرد.»

یال صعود قله با پرچم‌های نارنجی و میله علامت‌گذاری شده بود که اولین آن بعد از حدود ۴۵ دقیقه صعود نمایان شد. (ارتفاع ۲۰۵۰ متر)

از این نقطه مسیر دو قسمت شده، مسیر اول با شیبی بسیار تند و تیز و با صعود حدود ۲۰۰ متر ارتفاع به سنگچین (آدمکی) بزرگی می‌رسد که اول یال می‌باشد و در آن قسمت درختان و چمن‌زارهای جنگل پایان یافته و یال کوهستانی کم‌شیب صعود قله شاه‌معلم از آنجا آغاز می‌شود که تا قله پرچم‌گذاری شده و علامت دارد (ارتفاع ۲۲۵۰ متر)

راه دوم از سمت راست به شکل تراورس ادامه یافته، بعد از عبور از یک گوسفندسرا به دره‌ای که چند آبشخور دارد ختم می‌گردد.
این دره با چرخش به سمت غرب به گردنه‌ای می‌رسد که ادامه آن به مسیر اصلی صعود (یال اصلی) ختم شده، سپس با دنبال کردن پرچم‌های مسیر به قله می‌رسد.
به دلیل مه غلیظ تیم ما مسیر دوم را (به اشتباه) ادامه داده، در ساعت ۱۱:۰۰ صبح به یال اصلی رسید. (ارتفاع ۲۶۵۰ متر)

باد نسبتاً شدیدی بر روی یال می‌وزید و مه و ابر همچنان مانع دید و مسیریابی ما می‌شد. خوشبختانه از آن قسمت به بعد، مسیر صعود ساده بود و بر روی یال ادامه داشت.

در ساعت ۱۳:۰۰ با تمام نفرات به قله ۳۰۷۰ متری شاه‌معلم رسیدیم.
چند دقیقه‌ای را در پشت سنگچین قله استراحت کرده، بعد از آن به عکاسی پرداختیم.

به دلیل مه غلیظ و نامناسب بودن وضعیت جوی از صعود به قله دوم شاه‌معلم منصرف شدیم و به طرف پایین حرکت کردیم.

(لازم به ذکر است می‌توانید گزارش صعود دیگر این باشگاه به تاریخ ۱۶ و ۱۳۹۰٫۲٫۱۷ به این قله را اینجا ببینید.)

مسیر فرود را از روی یال انتخاب کرده، پس از پشت‌سر گذاشتن تمام علامت‌های مسیر، در ساعت ۱۷:۰۰ موفق شدیم به پای اتومبیل‌هایمان بازگردیم.
هوا همچنان ابری و مه‌آلود بود.

در این صعود علی‌رغم نامساعد بودن وضعیت هوا، باران چندانی نداشتیم. ولی در ارتفاعات پایین‌تر وضعیت پاکوب به شدت گل‌آلود و لغزنده بود که هنگام فرود احتیاط بیشتری را طلب می‌کرد.

پس از رسیدن دوباره به ماسوله و گشت‌زنی کوتاهی در آنجا به فومن بازگشتیم و شب دوم برنامه را نیز در منزل آقای گودرزی به صبح رساندیم.

صبح روز آخر به طرف قلعه‌رودخان رفته، بازدیدی را از آنجا به عمل آوردیم که بسیار دلچسب و مفرح بود.
بعد از صرف ناهار در همان منطقه به سمت تهران حرکت کردیم و در ساعت ۲۰:۰۰ به آنجا رسیدیم و برنامه به پایان رسید.

همانطور که ذکر شد، این صعود از سال ۱۳۹۰ در باشگاه تکرار نشده بود که می‌توان اختلاف‌های زیست‌محیطی این دو صعود را به شرح زیر اعلام کرد:
۱- جاده ماسوله به خلخال ۶ کیلومتر اول آسفالت و بقیه آن شن‌ریزی شده بود.
۲- محل آغاز برنامه تقریباً تبدیل به یک کارگاه جاده‌سازی شده است.
۳- سیم‌های خاردار طویلی در طول یال صعود به چشم می‌خورد که وزش باد آنها را خوابانده بود.
۴- علائم و میله‌های مسیر صعود به دلیل مه‌آلود بودن (در اکثر مواقع) به تعداد زیاد و منظم نصب شده بود.
۵- سنگچین گِرد و بزرگی جهت نشستن و استراحت بر روی قله احداث شده بود.
۶- تابلو قله به ارتفاع ۳۰۵۸ متر نصب شده بود که لازم است ذکر شود قله دوم کمی از این قله بلندتر می‌باشد. (حدود ۸۰ متر)

پی‌نوشت:
با نهایت سپاس و قدردانی از زحمات و محبت‌های آقای محمود گودرزی، پدر گرامی مرجان گودرزی (عضو باشگاه اسپیلت) که طی دو شب میزبان ما در منزل مسکونی‌شان در شهرستان فومن بودند.

گزارش سایت از: ذ. حمیدی
۱۳۹۳٫۷٫۱۴

محل آغاز کوهپیمایی

قله اول شاه معلم ـ ۳۰۷۰ متر

اعضای تیم (۹ نفر)
از راست به چپ:
حسین صادق‌زاده، رضا طهماسبی، ذبیح ا… حمیدی(سرپرست)، سعید صابری (مهمان)، لیلا نظری، بهاره یکتا، کیان باختری و محمدصادق اوانلو
عکس از: محمدتقی غلامی

قلعه رودخان

۶ دیدگاه to “گزارش برنامه صعود قله شاه‌معلم ـ ۱۳۹۳٫۰۷٫۱۲”

1. كيان باختري می گوید:

به همه همنوردان عزیز خسته نباشید میگم، واقعا برنامه خوب، عالی و با کیفیتی بود.

2. صابر اسدنیا می گوید:

درود و خسته نباشید به همه نازنینیان اسپیلت
    تو این قهوه خونه احمد آقا کلی خاطره هست و …….

3. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

با سلام و درود بر همنوردان خوبم.از اینکه بار دیگر باصعود به قله شاه معلم از طبیعت زیبای و همیشه سرسبز شمال لذت بردید خوشحالم.خیلی دوست داشتم در کنارتان بودم و همراهتان.

4. علی شاه محمدی می گوید:

درود و سپاس بر شما همنوردان خوب باشگاه محبوب اسپیلت . خداقوت . گزارش زیبایی بود . موفق و چون کوه استوار باشید . به امید دیدار در استان گلستان