گزارش برنامه صعود قله دوخواهران (۹۴،۴،۱۲)

ارسال شده توسط در 4 جولای 2015 ۸ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

کوه‌شناسی این قله:

دو خواهران به شکل ۲ مخروط «دو قلویی‌ شکل» است که در دوردست‌ترین نقطه البرز مرکزی جای گرفته است.

این قله در امتداد خط الرأسی‌ست که شرق آن بعد از قلل : مخروط سر ، سه سنگ و وارو به رودخانه سه سنگ ختم می‌شود و ادامه آن به یال شمال‌غربی قله دماوند یعنی یال سرداغ وصل است که به نوعی تنها یال جدا شده از دماوند محسوب می‌شود.

ولی همسایگان غربی این قله عبارتند از ؛ کهو – تخت خرس و چپکرو.

خط الرأس هفت سران لار و قله مشهور شکرلَقاس و ناظر در شمال‌ این قله قرار گرفته اند و از طریق قله کهو قابل صعودند.

ناگفته نماند قللی که در امتداد خط الرأس هفت سران لار قرار دارند (به شکل نرمال) از منطقه نمارستاق (جاده هراز)صعود می‌شوند.

در شمال قله دوخواهران دره‌ای وجود دارد که به منطقه نمارستاق می‌رسد.قله مرتفع کهون در جوار این دره قرار گرفته است.

بدلیل دور بودن معمولا این قله به شکل دو روزه اجرا می‌شود.

از چهار مسیر می‌توان این قله را صعود کرد:

• منطقه گرمابدر(فشم)- گردنه یونه‌زا – دشت لار – دره سفیدآباد – قله چپکرو – قله دوخواهران
  • جاده هراز(پلور) – جاده چال چال – دشت ورارو – شمال رودخانه سه سنگ – قلل ورارو ، سه‌سنگ ، مخروط‌سر – دوخواهران
  • از طریق روستای نمارستاق(جاده هراز) – دشت دریوک چمن – دره جنوب‌غربی – دشت لهرا – قله کهو – قله دوخواهران
  • از طریق گوسفند سرای گــَوَنَک‌چال منطقه آرو( دشت لار) که می‌توان یک روزه این قله را صعود کرد .

برنامه این هفته باشگاه اسپیلت صعود این قله از طریق (یال جنوبی) منطقه گــَوَنَک‌چال به شرح زیر اجرا شد.

گزارش صعود:

با تیم ۲۸ نفره باشگاه ساعت ۵:۱۵ روز جمعه ۱۲ خرداد ۹۴ از سیدخندان به طرف جاده هراز (پلور) و از آنجا به طرف سد لار حرکت کردیم.

بعد از عبور از نگهبانی (سدلار) و ورود به جاده خاکی منتهی به دشت ، به پلی رسیدیم که به دلیچای معروف است.

ادامه جاده خاکی بعد از چند کیلومتر به دومین رودخانه که نام آن سفیدآب است رسید.

در آنجا از اتومبیل‌ها و مینی‌بوس باشگاه پیاده شده ، توسط یک وانت نیسان و یک لندرور ۱۲ نفره که توسط همنورد گرامی محمدتقی غلامی تدارک دیده شده بود به طرف منطقه موسوم به دیوآسیاب حرکت کردیم.

قبل از رسیدن به دیو آسیاب که یک چشمه و برکه‌ی آب معدنی‌ست از یک دوراهی به طرف منطقه(آرو)ادامه مسیر دادیم.

این جاده‌های خاکی ، پرشیب ، ناهموار و طولانی که در بعضی نقاط بسیار باریک می‌شد ، کم کم ما را به جنوب خط الرأس دوخواهران نزدیک کرد.

باید توجه داشته باشید که بدون راهنما و اتومبیل‌های دودیفرانسیل و مهارت در رانندگی هیچ‌گاه وارد این جاده‌ها نشوید. ضمنا این جاده‌ها که دلیل اصلی احداث آن‌ها(به جز ضربه زدن به محیط زیست کوهستان )امری نامشخص بود در اغلب اوقات سال مسدود و غیر قابل عبور است.

بالاخره بعد از پایان یافتن ۵ ساعت نشستن در اتومبیل‌ها ، کوه‌پیمایی را شروع کردیم.

ساعت ۱۰:۱۵ صبح با بررسی که انجام دادیم و با مطمئن شدن از یافتن قله دوخواهران ، حرکت کردیم .(مسافت نگهبانی سد تا این نقطه حدود ۴۵ کیلومتر برآورد شد)ارتفاع حدود ۳۴۰۰ متر

ابتدای مسیر یک سرازیری بود که حدود ۲۰۰ متر ارتفاع کم می‌کرد.

بعد از عبور از رودخانه‌ای کم آب و زیبا که به طرف دره اصلی ضلع جنوبی این خط الرأس سرازیر می‌شد ، صعود شیب‌های تند مسیر را شروع کردیم.

در انتخاب یال صعود باید دقت کافی می‌کردیم ، زیرا هیچ‌گونه پاکوب و یا علامتی در بین نبود . علاوه بر آن باید توجه داشت برای صعود قله دوخواهران از این منطقه فقط یک یال اصلی وجود دارد . این یال با شیب زیاد شروع شده ، بعد از رسیدن به منطقه سنگی و عبور از آن باریک می‌شود. سپس با شیب‌های تند دیگری به صخره‌های دیگری می‌رسد و بعد از آن به دو قلوهای قله ختم می‌شود.

تمام بستر صعود ریزشی و سنگی‌ست و همان‌طور که در بالا ذکر شد ، هیچ پاکوب و علامتی ندارد.

در ساعت ۱۲ تیم آماده و سرعتی باشگاه از تیم اصلی جدا شده(۸ نفر) به قصد صعود قله دو خواهران ، کهو و تخت خرس با سرعت بیشتری ادامه مسیر دادند.

در ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۴ با تمام نفرات تیم به جز ۲ نفر (۲۶ نفر) به قله اصلی صعود کردیم. فاصله قله فرعی تا اصلی اندک و ناچیز است.(GPS باشگاه ۴۳۲۰ متر را ثبت کرد).

به جز قلل دماوند – علم کوه – خلنو و آزادکوه این قله مرتفع‌ترین قله البرز مرکزی‌ست.

بعد از استراحت و عکاسی به طرف پایین حرکت کردیم.

در ساعت ۱۶ بعد از پیوستن تیم دوم که موفق به صعود قلل کهو و تخت خرس شده بودند ، استراحت و صرف ناهار در کنار رودخانه داشتیم و بعد از آن سرازیری را که صبح پایین آمده بودیم این بار به شکل یک سربالایی تند و تیز تا کنار ماشین‌ها بالا رفتیم(ساعت ۱۷).

عده‌ای از بچه ها به شکل ایستاده در پشت وانت ، عده‌ای هم نشسته در جیپ ، جاده‌های پر پیچ و خم منطقه (آرو) را تا دشت لار طی کردیم و در آنجا با تعویض ماشین‌ها به طرف تهران حرکت کردیم .

ساعت ۱۰ شب به شهر تهران که به قول دوستی کشور تهران است ، رسیدیم.

درپایان لازم است یک بار دیگر از همکاری و هم‌یاری صمیمانه همنورد گرامی باشگاه اسپیلت محمدتقی غلامی که نقش بسزایی در موفقیت این صعود داشت کمال تشکر و قدردانی را به عمل آورم.

ضمنا حضور دوباره بابک فتحیان عضو محبوب باشگاه اسپیلت را در این برنامه تبریک می‌گوییم . او که به مدت یکسال در خارج از کشور بسر می‌برد با آمادگی و توانمندی کامل در این برنامه شرکت و موفق شد هر سه قله را صعود نماید.

خانمها: کیانی – داداشی – سلطانی – اصلانی – اشترانی

آقایان: حمیدی(سرپرست)- غ.ر.خلیل آبادی – پورزادی – همدانچی(پزشک)- غلامی – نادری – قربان‌نژاد – دکتر بلوچی – فتحیان – ملکی – کاویانی – رضوی – کاظمی – صابری – طوطی(پزشک و عکاس) – روحانی –محمدی – وزیری – جهانگیری – محسن محمدی ناصح(عضو جدید)

میهمانان : خانمها مریم نامنی – مریم سیفی و آقای مجتبی احمدیان

IMG_8119قله دو خواهران – ارتفاع ۴۳۲۰ متر

IMG_8113نمای قلل غربی دوخواهران ، کهو ، تخت خرس ، چپکرو

IMG_8114قله کهون

نمای قلل شرقی دوخواهران(مخروط سر،سه سنگ ، ورارو)

۸ دیدگاه to “گزارش برنامه صعود قله دوخواهران (۹۴،۴،۱۲)”

1. علیرضا کاظمی می گوید:

باسلام خدمت همه همنوردانم.دوخواهران هم مانند همه قله های بالای ۴۰۰۰ متر البرز مرکزی قله زیبایی است. ازروی قله اکثر قله های البرز مرکزی حتی تا آزادکوه دیده میشد.فقط حسرت خوردم که نتوانستم درتیم اول باشم که قله کهو و تخت خرس راهم صعود کنم.از آقای غلامی و پسرعموی ایشان که باتیم ماهمکاری کردند تشکرمیکنم.همواره سرافراز برفراز باشید.

2. حسين صادق زاده می گوید:

خدا قوت به تمامی دوستان شرکت کننده در این برنامه جذاب و منطقه بکر و دیدنی…با تشکر از آقای غلامی که همیشه در این منطقه صعودهای جذاب و دیدنی رو در ذهن همگی به یادگار میگذارند.سال١٣٩٢نیز در همین منطقه تجربه صعود قله چپکرو رو داشتیم .همچنین حضور مجدد دوست و همنورد عزیزمون آقای بابک فتحیان رو که پس از یک سال دوری از وطن با قدرت و انرژی همیشگی به باشگاه برگشتند رو تبریک عرض میکنم ..

3. طوطی می گوید:

با عرض سلام خدمت همه همنوردان عزیز…برنامه بسیار خوبی بود و واضحأ برنامه ریزی و هماهنگی این صعود تدارکات زیاد و دقیقی می طلبید. از جناب آقای حمیدی و سایر دوستان صمیمانه تشکر می کنم

4. مهران حیدرخانی می گوید:

درود براستاد حمیدی،صعودبه این قله بکر و زیبا را به شما واعضای باشگاه تبریک میگویم.همچنین طبق بررسی که روی نقشه های توپوگرافی منطقه انجام دادم. در همان منطقه ارتفاع قله ناظربزرگ ۴۲۷۸ متر است وارتفاع قله دوخواهرون ۴۲۶۰متر بنابراین قله ناظر بزرگ ازقله دوخواهرون بلندتر است…همیشه شاد وبرفرازباشید.

5. مهران حیدرخانی می گوید:

بادرودی مجدد.مطلب قبلی خود را به شرح زیر اصلاح می کنم.طبق نقشه توپوگرافی سازمان جغرافیایی ارتش:ارتفاع قله آزادکوه ۴۳۹۰متر- ارتفاع قله دوخواهرون ۴۳۳۸ متر-ارتفاع قله خلنو ۴۳۲۵ متر-ارتفاع قله ناظر بزرگ ۴۲۷۸ مترارتفاع قله سه سنگ ۴۲۶۰ متر می باشد…شاد وبرفراز باشید.

6. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

سلام و درود بر همنوردان.به جرات می توان این برنامه را یکی از بهترین برنامه های امسال نام نهاد.منطقه زیبای دشت لار و قلل بسیاری که در این منطقه قرار گرفته هر کوهنوردی را اغوا می کند.همکاری و همیاری خوب همنورد عزیزمان اقای محمد تقی غلامی این برنامه را به یکی از به یادماندنی ترین برنامه ها تبدیل کرد. حضور همنورد خوب و محجوبمان اقای بابک فتحیان بعد یکسال و همراهی ایشان برای صعود سرعتی به قلل دوخواهران و تخت خرسان و کهو لطافت صعود را برای من چند برابر کرد.در اینجا جا دارد تشکر کنم از قویترین خانم کوهنورد باشگاه خانم سلطانی و اقا نیماو اقای وزیری بخاطر همراهی خوبشان در صعود.

7. مریم بهرامی می گوید:

با سلام و تبریک به همه دوستان بابت صعود خوبی که داشتند بخصوص گروهی که موفق به صعود چند قله شدند و برای همگی آرزوی سلامتی میکنم.

8. رضا شهره می گوید:

با سلام خدمت استاد حمیدی عزیز
    جاده های دشت لار مویرگ های حیاتی نهاد چند ده هزار ساله ای به نام پرورش گوسفند به شمار میان و مشکل سازگار نشدن با زمان،لزوم ارتباط بین ییلاق و قشلاق رو زیر سوال نمی بره.
    نمونه این نوع دفاع از محیط زیست رو امروز داریم تو بگیر و ببند مسیر جنوبی می بینیم که برابره با بیکاری افرادی که هنوز قسط لندرور و نیسان هاشون رو پرداخت نکردن و همینطور گرفتن فرصت تفریح سالم از جوون هایی که حالا باید از مسیر های چالشی تر و خطرناک به دماوند برن