گزارش برنامه صعود قله تیزکوه ۱۴۰۲/۸/۲۶ – هر هفته یک برنامه «۱۰۵۹»

ارسال شده توسط در 26 نوامبر 2023 یک دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

قله تیز کوه در یک خط الرأس شرقی غربی و در ضلع جنوب غربی قله دماوند قرار گرفته است.

این قله نزدیکترین قله به دماوند است.

بر روی خط الرأس تیزکوه، قله های فرعی زیادی وجود دارد که برای صعود به قله اصلی، بیشتر آنها باید صعود شوند زیرا به دلیل وجود دیواره های ریزشی، امکان تراورس در بیشتر مسیر وجود ندارد و باید از روی تیغه ها گذر کرد.

دشت گل زرد در سمت جنوبی این خط الرأس و دریاچه سد لار در سمت شمالی واقع شده است.

این قله دو مسیر صعود دارد:

۱-مسیر شرقی که از شمال پلور بر روی خط الرأس صعود می شود.

۲- مسیر جنوبی از دره گل زرد انجام میشود که این مسیر از منطقه منظریه پلور اغاز شده و از طریق یک دهلیز بسیار پرشیب و ریزشی به خط الرأس می رسد.

شرح صعود:

ساعت ۴ صبح از تهران با تعداد ۹ تن و دو دستگاه خودروی سواری از زیر پل سیدخندان به سمت پلور راهی شدیم‌.

وقتی به پلور رسیدیم، از طریق جاده سد لار وارد کوچه دماوند شدیم‌.

جهت انجام کارهای گازرسانی، کوچه ها را حفاری کرده بودند و به ناچار مجبور به پارک کردن خودروها در ابتدای کوچه شدیم.

در ساعت ۶ کوهپیمایی را آغاز کردیم.

مسیر جاده خاکی را تا ساعت.  ۶:۲۰ ادامه دادیم‌، سپس به سمت گردنه ای که ابتدای خط الرأس بود در جهت شمال تغییر مسیر دادیم.

مسیر نه چندان پرشیب را ادامه دادیم تا اینکه در ساعت ۶:۴۵ به گردنه رسیدیم‌.از روی گردنه چشممان به جمال پر اُبهت دماوند روشن شد.

دقایقی را استراحت کرده و سپس ادامه خط الراس را در پیش گرفتیم.

گهگاهی دست به سنگ میشدیم، البته نیازی به جمع کردن باتونها نبود چون برای اکثر مسیر باید از باتونها استفاده میکردیم.

بعد از چند استراحت و با ریتمی مناسب و یکنواخت در نهایت در ساعت ۱۰:۲۹، به قله ای با ارتفاع ۳۳۶۳ متر رسیدیم.این قله طبق دو ترک مسیری که همراه داشتیم، به عنوان قله تیزکوه ثبت شده بود.

ما بر روی این قله عکس دست جمعی را ثبت کردیم با این حال قله بعدی بلندتر به نظر می آمد.

دو تن از بچه ها را انتخاب کردم، دستگاه جی پی اس و پرچم باشگاه را در اختیارشان قرار دادم تا جهت بررسی بیشتر به سمت قله بعدی حرکت کنند(علیرغم تایم خوب، هوای مناسب و توان جسمی عالی دوستان، دلیلی قانع کننده برای حرکت همه اعضا تیم جهت صعود به قله بعدی وجود نداشت.)

تابلوی قله که ارتفاع ۳۴۲۰ متر بر روی آن ثبت شده بود، در قله بعدی قرار داشت.

دستگاه جی پی اس هم ارتفاع ۳۴۲۱ متر را نشان می داد.این قله در ساعت ۱۱:۵۰ صعود شد.

تیم اصلی زودتر مسیر فرود که قسمت زیادی از آن با مسیر صعود یکی بود را در پیش گرفت.

در تمام مسیر مناظری دیدنی از قله دماوند، خط الرأس دوبرار، قله های پاشوره، گل زرد و… را مشاهده میکردیم.

قسمتی از مسیر فرود در جهت جنوب تغییر مسیر میداد و با یک شیب نسبتا تند و ریزشی، به کف دره می رسید.در بالادست این مسیر توقف کردیم تا دو تن از دوستان که به قله اصلی صعود کرده بودند به ما ملحق شوند.

در نهایت در ساعت ۱۳:۲۵ مسیر فرود را آغاز کردیم.

سرانجام این برنامه در ساعت ۱۵ در محل پارک خودروها به اتمام رسید.

مسافت پیموده شده: ۱۷.۶ کیلومتر

ارتفاع صعود شده: ۱۴۷۰ متر

زمان کلی برنامه: ۹ ساعت

در اکثر نقاط این مسیر آنتن دهی وجود دارد.

ترک این برنامه در آرشیو باشگاه اسپیلت موجود است.

اعضای شرکت کننده در برنامه:

آقایان : امین شاه محمدی «سرپرست و مربی راهنما» – علی طوطی «پزشک تیم» – علی بابایی – محمدرضا جعفری – محمد ملکی – محمود حاتمی

خانم ها : راشا ملک – هانیه سهراب – مریم علیقچی

گزارش از امین شاه محمدی

یک دیدگاه to “گزارش برنامه صعود قله تیزکوه ۱۴۰۲/۸/۲۶ – هر هفته یک برنامه «۱۰۵۹»”

1. مریم علیق چی می گوید:

برنامه خیلی خوبی بود و مسیر عالی رو انتخاب کردن
    ممنون از آقای شاه محمدی عزیز برای سرپرستی این برنامه
    و همراهی گروه اسپیلت
    برنامه اول من بود و بسیار لذت بخش بود.