گزارش برنامه صعود شبانه توچال (بازگشت از ایگل) ـ ۱۳۹۳٫۰۴٫۲۰

ارسال شده توسط در 12 جولای 2014 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

عکس برگرفته از وبلاگ سنگ نوشته های مهزیار

توچال کوهی است در شمال پایتخت که دامنه شرقی آن به گردنه قوچک، لشکرک و اوشان و دامنه غربی آن تا جاده امامزاده داود و جاده چالوس ادامه دارد.

دامنه شمالی این کوه در حدفاصل روستای اوشان ، آهار تا روستای شهرستانک قرار گرفته است.

دامنه‌های شمالی، شرقی و غربی این کوه نسبت به جنوب آن تا حد بسیاری از آسیب‌های زیست‌محیطی و انسانی در امان مانده است.

البته نباید فراموش کرد که قسمتی از پروژه بزرگ «جاده شمال کشور» در حدفاصل جاده سنگان تا چالوس از زیر توچال می‌گذرد که قسمت‌های اعظم آن را تونل‌های طویلی تشکیل داده است.

برنامه این هفته باشگاه اسپیلت (۱۳۹۳٫۴٫۲۰) صعود قله توچال از مسیر جنوبی (شیرپلا) بود که البته این بار این صعود هنگام شب شروع شد و تا طلوع خورشید برفراز بام تهران «توچال» ادامه یافت.

ساعت ۲۲:۳۰ صعود را از میدان سربند به اتفاق چهارده نفر شروع کردیم.

ساعت ۱۲:۳۰ در پایین پناهگاه شیرپلا (کافه صفر) استراحتی ۱۵ دقیقه‌ای داشتیم. (ارتفاع ۲۷۰۰ متر)

پس از آن در هوایی خنک و بدور از هرگونه آلودگی محیطی!!! و با استفاده از نور چراغ‌های شهرمان تهران به طرف پناهگاه امیری (سنگ‌سیاه) حرکت کردیم.

حدود ۲ ساعت طول کشید تا با سرعتی آرام و یک نواخت به آنجا برسیم. (ارتفاع ۳۴۵۰ متر) وسوسه خواب کم‌کم به طرفمان هجوم می‌آورد. ولی همگی بناداشتیم تسلیم این وسوسه هرشبمان نشویم.

در ساعت ۴:۳۰ همه نفرات به قله رسیدیم.

جانپناه توچال طبق پیش‌بینی ما، مالامال از کوهنودانی بود که متأسفانه آنجا را با یک خوابگاه کوهنوردی اشتباه گرفته بودند.

هرطور بود همه نفرات (دوازه نفر) در لابلای افرادی که خوابیده بودند جاگرفته و استراحت کردیم.

خوشبختانه چند نفر به این مشکل پی‌برده، با نشستن، جای بیشتری را در جانپناه ایجاد کردند. ولی بقیه احتمالاً در خواب سنگینی! بسر می‌بردند که هیچگونه واکنشی از خود بروز ندادند.

بعد از طلوع خورشید، به طرف یال شمالی ایگل حرکت کردیم. به دلیل عدم تحرک سرمای شدیدی وجودمان را فراگرفته بود. به همین دلیل سرعتمان را افزایش دادیم تا زودتر گرممان شود.

ایگل یکی از چهار روستای شمالی توچال می‌باشد. این روستاها عبارتند از: «اوشان، باغ‌گل، ایگل و آهار»

برای رسیدن به ایگل دو یال اصلی شمالی و شمال‌شرقی وجود دارد که تیم ما یال شمال‌شرقی را انتخاب کرد.

بعد از یک ساعت فرود بر یال شمال‌شرقی توچال (پیازچال) از دوراهی آنجا به طرف یال روستای ایگل سرازیر شدیم.

حدود ساعت ۹:۳۰ به انتهای یال و داخل دره رسیدیم. در آنجا پس از کمی استراحت از مسیر پاکوب باغات به طرف روستا حرکت کردیم.

در ساعت ۱۰:۳۰ صبح به باغی در ایگل وارد شدیم که مدتی است در اختیار باشگاه اسپیلت می‌باشد. چند نفر از اعضای باشگاه از چند ساعت پیش در آنجا مستقر بودند و با پذیرایی خود خستگی و بی‌خوابی را از وجود هم‌باشگاهی‌هایشان دور کردند.

(با تشکر فراوان از این همنوردان گرامی س . محمودی – ر. خلیل آبادی)

متأسفانه در این برنامه دوربینی همراه نداشتیم تا عکس‌های آن را نمایش دهیم.

لازم به ذکر است دو نفر از اعضا پس از صعود به قله توچال از همان مسیر جنوبی به تهران بازگشتند.

گزارش سایت از: ذ. حمیدی
    1393.4.21

نفرات شرکت‌کننده در برنامه (به ترتیب الفبا):
خانم‌ها: ادیب، بیگدلی، جمالی و سلطانی
آقایان: بیک‌محمدی، حمیدی (سرپرست)، غلامرضا خلیل‌آبادی، شاکری، کاویانی، لقمانی، مطالبی، منصوری و منفردزاده
مهمان برنامه: آقای حسن خاقانی

یک دیدگاه to “گزارش برنامه صعود شبانه توچال (بازگشت از ایگل) ـ ۱۳۹۳٫۰۴٫۲۰”

1. قاسم می گوید:

باسلام
    خیلی از این گزارش لذت بردم آفرین به همه دوستان و جناب حمیدی که با همان ۶ ساعتی که پیش بینی کرده بودند تیم موفق به صعود شد. امید وارم روزی برسد که توانایی شرکت در تمام برنامه های باشگاه را داشته باشم که واقعاحسرت میخورم که شرکت نکرده ام.
    ودیگر آنکه جناب حمیدی آنقدر با احساس و عاشقانه همیشه گزارشات را مینویسند که خواننده را منقلب میکند. همیشه تندرست و پایدار باشید.