هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال دوم-شماره ۸۶ و ۸۷ -تاریخ ۸ تا ۹۳,۴,۲۲)

ارسال شده توسط در 13 جولای 2014 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم                 شماره ۸۶ و ۸۷              تاریخ ۸ تا ۹۳,۴,۲۲ 


آدم ها دو نوع هستند. آنهایی که کوه‌ها را صعود می کنند و آنهایی که در سایه کوه‌ها می نشینند و صعود کننده‌ها را مورد انتقاد قرار می دهند.«ریچارد پائول ایوانس»(برگرفته از وبلاگ کلوپ کوهنوردان سولدوز)

امروز با دوهفته نامه در خدمت خوانندگان عزیز هستیم.
در این شماره می خوانید :
-گزارش خوانی پروانه کاظمی
-برگزاری نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳,۴,۱۰ و ۹۳,۴,۱۸
-تبریک تولد به همنوردان باشگاه
-معرفی اعضای جدید باشگاه
-صعود قلل منار و شبانه توچال – برنامه های دو هفته گذشته باشگاه
-برگزاری اختتامیه‌ی اولین جشنواره‌ی صعودهای برتر
-شرکت دو سنگ‌نورد ایرانی در جام جهانی «شامونی» فرانسه و نتایج بدست آمده 
-ابراهیم نوتاش نایب رئیس سازمانGHM در امور ایرانیان شد
-فراخوان‌ طراحی‌ یادبود جان‌باختگان‌ جاویدالاثردر «هیمالیا» / قطعه‌ «نام‌آوران»
-مراسم یادبود «فاتحان مسیر ایران در برودپیک»/ فراخوان نامگذاری صعودها
-تجهیز بارگاه سوم دماوند به لوازم کمک های اولیه
-آدام اوندرا و یک روز با شکوه : سومین آنسایت ۵٫۱۴d
-ایستگاه هواشناسی  k2
-گامی فراتر در سنگنوردی زنان


گزارش خوانی پروانه کاظمی:
روز یکشنبه ۱۵ تیر پروانه کاظمی در سالن اجتماعات مرکز آموزش نیروی انسانی باقرالعلوم(ع)به ارائه گزارش برنامه صعود تا ارتفاع ۷۲۵۰ متری قله دائولاگیری همراه با عکس و فیلم پرداخت . در این برنامه که از ساعت ۱۸ تا ۲۱ برگزار شد، بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای باشگاه ، همنوردان و دوست داران این ورزش حضور داشتند .در این اینجا می توانید گزارش کامل آن را مطالعه فرمائید.


برگزاری نشست هفتگی اعضای باشگاه ۱۰و ۹۳,۴,۱۸ :
در نشست هفتگی تاریخ ۹۳,۴,۱۰ طبق هماهنگی قبلی مسئول دپارتمان آموزش با دکتر مساعدیان ،اختصاص داشت به کلاس آموزشی آشنایی با گرمازدگی که با حضور اعضا برگزارشد .
نشست هفتگی ۹۳,۴,۱۸ اختصاص داشت به ارائه گزارش برنامه صعود قله منار که همراه با عکس توسط ارسلان بیک محمدی ارائه شد.
در ادامه پروانه کاظمی که در سالن حضور داشت ضمن تشکر از اعضای باشگاه جهت حضور در مراسم گزارش خوانی ، از نصرت اله طریقی جهت تدوین فیلم دائولاگیری تقدیر بعمل آورد. 


تبریک تولد به همنوردان باشگاه : 
روز ۱۵ تیر مصادف بود با تولد شهرام زارعی از اعضای باشگاه که در حال حاضر مقیم کشور کانادا هستند .ضمن عرض تبریک ، آرزوی موفقیت در تمام ارکان زندگی برایشان را داریم .


معرفی اعضای جدید باشگاه : 
در دو هفته گذشته سه نفر به عضویت باشگاه درآمدند. خانم بهار یکتا و آقایان محمدصادق اونلو و محمدرضا سنمار. ضمن خوش آمدگویی ، برایشان آرزوی صعودهای موفق در کنار هم‌نوردانشان در باشگاه را داریم .


صعود قلل منار و شبانه توچال – برنامه های دو هفته گذشته باشگاه:
صعود قله منار برنامه جمعه ۹۳،۴،۶ به سرپرستی آقای حمیدی و حضور اعضا اجرا شد.در این برنامه یک تیم دو نفره به سرپرستی رضا خلیل آبادی خط الرأس منار به گردنه قوچک را به طول ۵۰ کیلومتر و در عرض ۱۸ ساعت اجرا کرد  . 
صعود شبانه توچال و فرود از ایگل نیز برنامه هفته گذشته باشگاه بود که به سرپرستی آقای حمیدی و حضور اعضا اجرا شد.


برگزاری اختتامیه‌ی اولین جشنواره‌ی صعودهای برتر:


 

سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزش ؛ شامگاه سه شنبه ۱۰ تیر ماه ۹۳، آئین اختتامیه‌ی اولین جشنواره‌ی صعودهای برتر برگزار شد و در نهایت برنامه «صعود زمستانه علم کوه مسیر ۴۸ لهستان» به عنوان «برترین صعود کوه نوردی سال ۹۲ » معرفی شد و طی مراسمی با شکوه «کلنگ نمادین» این جشنواره به اعضای تیم مذکور اعطا شد.
تیم ۷ نفره‌ی «صعود زمستانه علم کوه مسیر ۴۸ لهستان» به همراه دو برنامه دیگر «صعود زمستانه شاخک علم کوه توسط انجمن کوه نوردی زنجان» و «صعود یخچال شمالی سبلان توسط گروه کوه نوردی تهران» به مرحله نهائی راه یافته بودند، که برحسب نظر هیئت داوران، صعود مسیر ۴۸ به عنوان برترین صعود کوه نوردی سال ۹۲ معرفی شد و کلنگ نمادین جشنواره به اعضای این تیم احسان پرتوی نیا ( سرپرست)، مهدی فرهادی، حامدحواله دار نژاد، امین معین، سعید آقاکاشی، فرشاد میجوجی و علی مصباحی اعطا شد.
گفتنی ست در این مراسم از افراد و نفرات ذیل نیز با اعطای لوح تقدیر و یادبود جشنواره تقدیر و تجلیل شد:
–          تیم «صعود مسیرجشنواره روی دیواره بیستون» به عنوان «برترین صعود ورزشی (اسپرت) سال ۹۲» متشکل از: حسن گرامی، میثم افتخاری، عامرازوجی با اعطای لوح و یادبود جشنواره
–          تیم «صعود زمستانه شاخک علم کوه توسط انجمن کوه نوردی زنجان» به عنوان «صعود برتر شایسته تقدیر سال ۹۲» متشکل از؛ محسن سعید زاده، سعید نبی لو، بهادراحمدی، مهدی بیگدلی با اعطای لوح و یادبود جشنواره
–          تیم «صعود یخچال شمالی سبلان توسط گروه کوه نوردی تهران» به عنوان «صعود برتر شایسته تقدیرسال ۹۲» متشکل از؛ ابوالفضل زمانی، حسین صالحی، علی نصیری، نوید هنرکار و سعید کریمی با اعطای لوح و یادبود جشنواره
–          «پیش کسوت و چهره ماندگار کوه نوردی» ؛ فرخ رحمدل با اعطای لوح، کلنگ و یادبود جشنواره
–          «کوه نورد دوران» عظیم قیچی ساز با اعطای کلنگ یادبود جشنواره با اعطای لوح، کلنگ و یادبود جشنواره
–          «بانوی هیمالیانورد» پروانه کاظمی با اعطای کلنگ یادبود جشنواره با اعطای لوح، کلنگ و یادبود جشنواره
–          «تشکل فعال زیست محیطی» گروه دیده بان کوهستان (دکا) عباس محمدی با اعطای لوح و یادبود جشنواره
–          «تولید کننده تجهیرات کوه نوردی و صعودهای ورزشی» مهندس سلیمانی مدیرعامل شرکت هفت گوهر با اعطای لوح و یادبود جشنواره
–          «حامی کوه نوردی و صعودهای ورزشی» مهندس خسروی مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اعطای لوح و یادبود جشنواره
–          «هیئت داوران جشنواره» عباس ثابتیان، مهدی داورپور، رضا شهلائی و لیلا بهرامی با اعطای لوح و یادبود جشنواره
و در پایان یادی از همه جان باختگان کوه نوردی در سال های اخیر و پیش کسوت فقید زنده یاد «گغام میناسیان».


شرکت دو سنگ‌نورد ایرانی در جام جهانی «شامونی» فرانسه و نتایج بدست آمده :

بنا به گزارش فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ در ادامه برگزاری مسابقات جام های جهانی سنگ‌نوردی، دو تن از سنگ‌نوردان کشورمان به نام‌های «داوود رکابی» در رشته «سرطناب» و «رضا علیپور» در رشته «سرعت» عازم جام جهانی در «شامونی» فرانسه شدند. در این مسابقات  که از ۱۹ تا ۲۱ تیر ماه برگزار شد ، رضا علیپور موفق شد با زمان ۶:۰۱ ثانیه و غلبه بر سنگ‌نورد کشور میزبان، پس از سنگ‌نوردان اوکراین و لهستان، به مقام سوم و کسب مدال برنز این مسابقات نائل شود و بار دیگر رکورد ایران را در رشته‌ی «سرعت»بهبود بخشد.این سنگ‌نورد اهل قزوین، پیش از این نیز کسب مدال طلا و نقره جام ‌های جهانی سنگ‌نوردی را در مسابقات سال ۲۰۱۳ در کارنامه دارد و این سومین مدال جهانی وی محسوب می‌شود.
شایان ذکر است «داوود رکابی» پس از این مسابقات، عازم جام جهانی «برنیکُن» فرانسه از ۲۸ تا ۲۹ تیر خواهد شد.
نتایج کلی رشته سرعت در جام جهانی شامونی فرانسه را از طریق جدول ( اینجا )مشاهده نمائید.


«ابراهیم نوتاش» نایب رئیس سازمانGHM در امور ایرانیان شد:
به نقل از فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ بنا برگزارش رسیده«ابراهیم نوتاش» که تا پیش از این به عنوان «نماینده کوه‌‌نوردان ایرانی در سازمان GHM » (کوه‌های بلند) فعالیت می‌کرد، اخیراً طی حکمی به سمت  «نایب رئیس سازمان GHM در امور ایرانیان» منصوب شد.

 

فراخوان‌ طراحی‌ یادبود جان‌باختگان‌ جاویدالاثردر «هیمالیا» / قطعه‌ «نام‌آوران»:
به اطلاع می‌رساند؛ پیرو ارائه طرح فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی به کمیته ملی المپیک در خصوص ایجاد یادبود جان باختگان جاوید الاثرهیمالیا  و هم‌چنین مساعدت‌های صورت گرفته از سوی مدیریت بهشت زهرا، مقرر است این یادبود طراحی و پس از اجرا طی مراسمی در قطعه نام‌آوران و قهرمانان بهشت‌زهرا رونمائی شود.
لذا از کلیه صاحب‌نظران و هنرمندان عزیز جهت ارائه طرح‌‎های پیشنهادی خود عودت می‌‌شود تا حداکثر ۱۵ مرداد ماه ۹۳ طرح خود را به روابط عمومی فدراسیون ارائه نمایند. ایمیل: info@msfi.ir تلفن: ۲۲۵۶۹۹۹۵ و ۶
بدیهی است پس از بررسی‌های لازم، طرح برگزیده معرفی و به نحو مقتضی از طراح مربوطه تقدیر خواهد شد. 

 

مراسم یادبود «فاتحان مسیر ایران در برودپیک»/ فراخوان نامگذاری صعودها :

فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی اعلام کرد ؛ براساس هماهنگی انجام شده از سوی خانواده‌های «کیوان»، «بزرگی» و «جراهی»؛ مراسم اولین سالگرد گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ی سه کوه‌نورد فقید «پویا کیوان»، «آیدین بزرگی» و «مجتبی جراهی» با عنوان «صعودی به قلب‌ها؛ یادبود فاتحان مسیر ایران در برودپیک» برگزار می‌شود.
زمان: سه‌شنبه ۲۴ تیر ماه ۹۳ از ساعت ۱۸
مکان: بزرگراه همت شرق، پارک پردیسان، سالن سبز
همچنین طی اطلاعیه‌ی دیگری از سوی «باشگاه کوه‌نوردان آرش» و به همین مناسبت؛ به کوه‌نوردان کشور پیشنهاد شده است، در برنامه‌های کوه‌نوردی خود که از تاریخ ۲۵ الی ۳۱ تیر ماه ۹۳ اجرا می‌کنند، یاد و خاطره‌ی گشایش کنندگان مسیر ایران در برودپیک را مقارن با سالگرد آنان گرامی بدارند. 
در صورت تمایل و جهت دریافت پوستر یادبود با شماره : ۰۹۱۹۸۰۳۱۹۷۷ یا ۶۶۹۷۴۷۸۷ تماس حاصل نمائید.


تجهیز بارگاه سوم دماوند به لوازم کمک های اولیه:

به گزارش کارگروه جستجو و نجات فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی: به منظور افزایش ایمنی و خدمت رسانی هر چه بهتر به کوه‌نوردان در مسیر جنوبی قله دماوند که طی هفته های گذشته با استقرار تیم های اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان به مرحله اجرا درآمد در هفته گذشته بارگاه سوم دماوند مجهز به مقادیر قابل توجهی لوازم و امکانات کمک های اولیه گردید. 
این لوازم شامل داروهای مورد نیاز در حوادث کوهستان و کمک های اولیه می باشد که بطور رایگان توسط یکی از کوه‌نوردان و با پیگیری کارگروه جستجو و نجات فدراسیون تهیه و به بارگاه سوم دماوند منتقل گردید تا در صورت لزوم و با همکاری اعضاء " ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان" در اختیار کوه‌نوردان قرار گیرد.
داروهای اهدایی توسط آقای "محمد خادم" تهیه و روز پنج شنبه ۱۹ تیرماه ۱۳۹۳ در اختیار مسئولین بارگاه سوم دماوند گردید. 
با توجه به در پیش بودن فصل پرترافیک صعودهای تابستانی و نیاز پناه گاه های کوه‌نوردی کشور امید است سایر هیئت های کوه‌نوردی استانهای سراسر کشور نیز با رایزنی و جلب مشارکت های عمومی کوه‌نوردان نسبت به تجهیز پناه گاه ها و جانپناه ها به حداقل امکانات کمک های اولیه و امداد و نجات اقدامات مقتضی را بنمابند.


آدام اوندرا و یک روز با شکوه : سومین آنسایت ۵٫۱۴d :

وبلاگ بیواک ؛ آدام اوندرا در جام جهانی صعود های ورزشی شامونی – فرانسه  در همان مرحله مقدماتی حذف شد . او یادش رفت که در مسیر دوم ، اولین کلیپ را انجام دهد . اگرچه خودش فکر می کند این کار را کرده اما او به واقع طناب را داخل کارابین اولین کوئیک دراو نکرد و رفت برای دومین کوئیک دراو !! اوندرا حذف شد . اما ، او از این حذف دلسرد نشد ؛ انرژی مضاعفی ساخت و یک کار انفجاری کرد ؛
اوندرا ، از بد شانسی/ اشتباه ، یک روز با شکوه ساخت ؛ و از زبان خودش یک شادی دلپذیر بعد از حذف از جام جهانی شامونی و در احترام به تیتو تراورسا* …. او به ایتالیا رفت و مسیری با درجه ۵٫۱۴d را آنسایت کرد . این سومین آنسایت او با درجه ۵٫۱۴d است . اوندرا در همان روز مسیر دیگری را با همین درجه و البته نیمه تمام آنسایت کرد : بعد از کراکس مسیر گیره شکست و او ناگزیر بار دوم مسیر را صعود و تمام کرد ؛ آنسایت ناگزیر در تلاش دوم !
انصافا آنسایت دو مسیر با درجه  5.14d در یک روز کار فوق العاده ای است . به یاد داشته باشیم که آنسایت هایی با درجه صعود ۵٫۱۴d هنوز به تعداد انگشتان یک دست در جهان نرسیده است .
*تیتو تراورسا همان کودک نابغه ایتالیایی است که با کوئیک دراو های به غلط اسمبل شده جان خود را از دست داد . او طناب را از کش کوئیک دراو ها عبور داده بود و نه از کارابین ها .


ایستگاه هواشناسی  k2 :

 وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ بلندترین ایستگاه هواشناسی در منطقه بالترو با موفقیت نصب شد ، این ایستگاه یکی از چهار ایستگاه مشترک در این منطقه  است که در ارتفاع ۴۹۷۰ متری در کمپ اصلی k2 نصب شده . اجرا کننده این پروژه Evk2CNR است که ناظر بر شبکه های جوی بین المللی ، علوم زیست محیطی ، ژئوفیزیکی و توسعه فن آوری جدید در نظارت بر فعالیت های مناطق کوهستانی است .
در ۲۴ ساعت گذشته درجه حرارت در کمپ اصلی K2 حداقل ۱- و حداکثر ۹/۶ درجه سانتیگراد و سرعت باد ۱۳ کیلومتر در ساعت بوده ، کمپ اصلی تقریبن گرم است ، باد می وزد و رطوبت بین ۲۷ تا ۷۵% تخمین زده می شود. این اولین اطلاعات ارسالی از این ایستگاه می باشد. محل نصب آن درست روی یخچال نزدیک به چادرهای اکسپدیشنی است که به مناسبت شصتمین سالگرد صعود به K2 توسط کوه نوردان پاکستانی در حال اجرا است . این ایستگاه توسط ایتالیایی ها طراحی شده و دارای سنسورهای چند کاره فشار سنج ، اندازه گیری سرعت و جهت باد ، رطوبت ، سطح برف و تابش خورشید می باشد و قادر به انتقال داده ها به صورت خودکار در زمان واقعی به محققان است . 
اکسپدیشن پاکستانی ها تا کمپ اول K2 پیشروی داشته و دو نفر از آنها در حال آمادگی برای صعود به کمپ بالاتر شده اند.


گامی فراتر در سنگ نوردی زنان:

 وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ Epic TV به تازگی کلیپ کوتاهی از دو صعود ممتاز زنان سنگنورد با عنوان "دو سنگ نوردی که نشان دادند چرا سطح سنگ نوردی زنان گامی فراتر برداشته " منتشر کرده که در این کلیپ ها ملیسا له نووه و مایان اسمیت گوبات توضیحات مختصری از صعودهای اخیر خود ارائه می دهند.
ملیسا سنگ نورد فرانسوی چند هفته پیش موفق شد اولین صعود زنان از "وال استریت" یک ۸C از سنگ نورد فقید آلمانی ولفگانگ گولیچ در فرانکنیورا را تکرار کند. ویدیوی کامل این صعود به نمایش در آمده و حتی دشوارتر از چیزی بنظر می رسد که برای نخستین بار شنیده شد . ملیسا به ۱۰ روز تلاش برای انجام این صعود نیاز داشت ، دشواری اصلی در چهار متر نهایی بود که مستلزم قلاب پاشنه پا بود و حتی نگاه کردن به آن موجب درد عضله ران می شود. مصاحبه ملیسا را در باره این صعود قبلا در اینجا منتشر کردیم .
بعد از آن کلیپی است که به گفته این تلویزیون موجب افزایش پروازهای ملبورن استرالیا خواهد شد . ورزشکاران آدیداس مایان اسمیت گوبات و بنجامین روئک سه مسیر ترد فوق العاده زیبا را در این کشور تکرار کردند. کاچونگ ، سقفی باورنکردنی در قله آراپیلس که اولین بار در سال ۱۹۷۷ توسط گلن تمپست و کوین لیندورف صعود شده بود و معروف ترین صعود دهه ۸۰ شناخته شد ، دومی مسیری به نام "پاسپورت برای دیوانگی" و سومی "خوشامد به باربادوس.
کلیپ ها را می توانید در این اینجا تماشا کنید.
اما علاوه بر این دو شانا کوکزی ، بروک روبوتو ، آشیما شیراایشی و آلکس پوچیو نیز اولین ۸B خود را صعود کردند که صحت گفته بالا را تصدیق می کند.

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

دیدگاه خود را بیان کنید