گزارش برنامه صعود به قله آرارات – ترکیه

ارسال شده توسط در 10 سپتامبر 2011 ۵ دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار

گزارش برنامه صعود به قله آرارات – ترکیه
باشگاه کوهنوردی اسپیلت

تاریخ اجراء برنامه: ۲۵۵۱۳۹۰ لغایت ۲۸۵۱۳۹۰
محل اجرای برنامه: ترکیه- شهرمرزی دوئوبایزیت – قله آرارات      

سرپرست برنامه: جناب آقای دکتر آریا همدانچی
اعضا شرکت کننده: ۱- آقای حسین سجادیان۲- آقای محمدتقی غلامی (میهمان)۳ – الهه میارکیانی

جمهوری ترکیه (TURKEY)، عثمانی، آسیای صغیر و یا آناتولی با ۷۸۰۵۷۶ کیلومتر مربع در غرب قاره آسیا، کنار دریای مدیترانه (جنوب)، دریای سیاه (شمال)، دریای اژه (غرب)، دریای مرمره (شمال غربی) واقع و با ایران در شرق، و آذربایجان، ارمنستان و گرجستان در شمال شرقی، سوریه و عراق در جنوب و یونان و بلغارستان در شمال غربی مرز مشترک دارد. نگاهی گذرا به نقشه توپوگرافیک ترکیه نشان میدهد که ترکیه کشوری کوهستانی است و این کوهستانها از چهار جهت شبه جزیره آناتولی را محاصره کرده اند. ترکیه که بخشی از رشته کوههای آلپ هیمالیا به شمار می آید ، مناطق کوهستانی متعددی با چینه بندی و شکل زمین شناختی متفاوت دارد.  دو نمونه از معروفترین کوههای این کشور یعنی کوه ارجیس در قیصریه (در مرکز آناتولی با ارتفاع ۳۹۱۷ متر) و کوه آرارات (درشرق  با ارتفاع ۳۹۳۲ متر)، هر دو آتشفانهای خاموش هستند. کوه آرارات  آتشفشانی در مرز مشترک بین ایران و ترکیه قرار دارد و در طول سال از یخ و برف سفید پوش می¬شود. این کوه ارتفاعی برابر ۵۱۳۷ متر دارد و در کتاب عهد عتیق آمده است که کشتی نوح  پس از طوفان برخاک آرارات نشست. آرارات دارای قسمتی دیگر در جنوب شرق قله¬ی اصلی می¬شود با نام آرارات کوچک ارتفاع  این قسمت به ۳۸۹۶متر می-رسد. هوای آرارات در فصل تابستان، آفتابی، گرم و خشک است. ولی در فصل بهار و زمستان، دارای هوای سردی است. ماههای  ژوییه، اوت  و  سپتامبر ماههایی هستند که اکثر کوهنوردان جهان به این منطقه هجوم می‌آورند.این منطقه دارای  پوشش گیاهی متنوعی شامل گون- پونه وحشی- آویشن و بابونه میباشد.جبهه جنوبی کوه، ایمن‌ترین و  آسانترین مسیر صعود به قله است که بهترین راهها و مواصلات ارتباطی و امنیتی را داراست.
طبق قراری که با دوستان شرکت کوهنوردی اطهر تبریز و دوستان در تهران گذاشته شد، روز دوشنبه ۲۴۵۹۰ ساعت ۱۷ تیم۴ نفره باشگاه کوهنوردی  اسپیلت در میدان آزادی حاضر شدند و بوسیله یک دستگاه خودرو ۴۰۵ متعلق به  آقای سجادیان تهران را به قصد تبریز ترک کرده ولی در ابتدای مسیر خودرو دچار نقص فنی گردید، ولی خوشبختانه با مراجعه به تعمیرگاه، مشکل برطرف و نهایتا در ساعت ۴۰۱۷به سفر ادامه دادیم.  درساعت ۴۵۲۳پس از گذر از شهرهای مختلف مثل زنجان و میانه در ساعت ۴۵۲۳  دقیقه به شهر تبریز رسیدیم وپس از استقبال گرم جناب آقای احد پرتویی مدیر شرکت کوهنوردی اطهر  تبریز راهی  دفتر ایشان شده و شب را درآنجا سپری کردیم. صبح روز سه شنبه ۲۵۵۹۰ پس از صرف صبحانه و جمع آوری وسایل در ساعت  308 دقیقه، و با پیوستن آقای بلوری بعنوان لیدر فارسی زبان و آقای  آزاد از فدراسیون کوهنوردی فومن  تیم ۶ نفره ما به همراهی آقای پرتویی بوسیله ۱ دستگاه ون، تبریز را به مقصد شهر مرزی دوئوبایزیت ترکیه ترک کرد. ساعت ۳۰۱۲ ظهر به شهر ماکو و سپس مرز بازرگان رسیدیم و پس صرف نهار  در مرز بازرگان  به سفر خود ادامه دادیم. خاطر نشان میسازد که فاصله مرز بازرگان تا شهر دوئوبایزیت حدود ۴۰تا ۵۰ کیلومتر میباشد که پس انجام امور گمرکی و گذر از مرز و رسیدن به خاک ترکیه مجددابا کرایه کردن یک دستگاه ون در ساعت ۱۷ به هتلی در این شهر به نام هتل اصفهان رسیدیم که از قبل رزرو شده بود. ابتدا در لابی هتل با نشستی که با آقای پرتویی داشتیم آقای دکتر همدانچی(سرپرست برنامه) نحوه اجرای برنامه را جویا شده ، ضمن تبادل نظر و  همچنین اختلاف نظرهایی در خصوص اجرای برنامه ، مقرر گردید برنامه طی ۳ روز اجرا گردد، ۵۲ روز برای صعود و ۱ نصفه روز برای فرود،  که به نظر بنده این بزرگترین و بارزترین نقص این برنامه بود. ولی از آنجایی که هر کار گروهی و تیمی روحیه جمعی و گروهی را اقتضا  مینماید، در نتیجه با اجرای برنامه به ترتیبی که ذکر شد موافقت گردید. بعد از آن  تمامی اعضاء تیم ۲ ساعتی را به استراحت و انجام  امور شخصی خود پرداخته و  در سال ۱۹همگی  در لابی هتل جهت بازدید از شهر دوئوبایزیت و صرف شام حاضر گردیدند. در این شهر قلعه تاریخی بسیار زیبایی بنام  اسحاق پاشا واقع شده است که شامل بناهای تاریخی مانند بقعه- زیارتگاه – مقبره میباشدکه متاسفانه اطلاعات دقیقی  از این قلعه در دست نبود.  سپس به هتل عزیمت ،و پس چیدن کوله بار و وسایل،  شبی را در این هتل به صبح رسانده، تا آماده یک صعود زیبا و بیاد ماندنی گردیم.
صبح روز چهارشنبه ۲۶۵۹۰ ساعت ۴۵۹ بوسیله ۱ دستگاه ون از هتل به سمت بیس کمپ حرکت کرده و پس طی مسافتی نه چندان کوتاه در جاده ای سنگلاخی، ساعت ۳۰۱۱ دقیقه به بیس کمپ رسیدیم که جی پی اس  ارتفاع آن از سطح دریا را ۲۲۰۰ متر نشان میداد. با بار زدن کوله ها بر روی اسبها، حرکت به سوی کمپ ۱ با سرقدمی لیدر ترک زبان به نام رمضان در ساعت ۳۰۱۲ ظهر آغاز گردید. طی مسیر ضمن گرفتن عکس و دیدن مناظر و دشتهای زیبا، قله نیز پیش رویمان خودنمایی میکرد. پس از ۳ ساعت کوهپیمایی ساعت ۳۰۱۵ دقیقه به کمپ اول رسیدیم و پس از مختصری استراحت مشغول برپا کردن چادرها شدیم. ارتفاع کمپ اول ۳۳۳۰ متر میباشد. این کمپ محل استقرار گروههای زیاد  از کشورهای مختلف و عمدتا از کشور ارمنستان می باشد. خبر دار شدیم که یک زوج چکوسلاواکی بنام یانا و یاکوب از این کمپ تا قله و در مسیر برگشت همراه ما هستند.
صبح روز پنجشنبه ۲۷۵۹۰ ساعت ۴۰۱۰ حرکت به کمپ ۲ را آغاز کردیم و ساعت ۱۰۱۳ دقیقه به این کمپ رسیدیم . و مجددا چادرها را بر پا کردیم. ارتفاع این کمپ از سطح دریا ۴۳۰۰ متر میباشد. هوا در این کمپ تا قله  کاملا متغیر است بطوریکه هم آفتاب بود هم  مه  و هم بارش تگرگ. خاطر نشان میسازد که در طی مسیر(از بیس کمپ تا کمپ ۲) هیچ مشکلی از جهت تامین آب وجود نداشته چرا که  با توجه به گوسفند سراهای متعددی که  در مسیر مستقر میباشد، آب مسیر توسط چوپانان بوسیله شرنگ مهار و هدایت میگردد.
جمعه ۲۸۵۹۰ در ساعت۴۰۳ دقیقه صبح تیم ۸ نفره ما حرکت از کمپ ۲ به سمت قله را  آغاز نمود. قبل از ما گروههای مختلفی  حرکت  به سوی قله را شروع کرده و تیم آخری که راهی قله بود تیم ما بود و اولین تیمی هم که قله را صعود کرد، تیم  ما بود. نهایتا ساعت ۸ بامداد بر فراز قله با شکوه آرارات به ارتفاع ۵۱۳۷ متر قدم نهاده و پس از شادی و پایکوبی و گرفتن عکس و فیلم فرود نیم روزه خود را به کمپ اصلی آغاز کردیم. پس حدود ۹ ساعت فرود  نهایتا ساعت ۳۰۱۷ به کمپ اصلی جایی که یک ون جهت برگشت ما به شهر دوئوبایزیت منتظرمان بود رسیدیم .پس رسیدن به هتل و مختصری استراحت، همگی  برای صرف شام به بیرون  رفته و سرحال و  شاداب از صعودی لذت بخش و زیبا و خاطره انگیز، و صحبتهایی پیرامون آن، یک شب بیاد ماندنی را در دفتر زندگی خود ثبت کردیم.
روز یکشنبه۳۰۵۹۰ ساعت ۴۰۱۷ دقیقه کشور ترکیه را به  قصد میهن عزیزمان ترک و  پس از رسیدن به تبریز و جابجایی وسایل در خودرو یی که در ابتدای سفربه توصیه آقای پرتویی  آن را  در تبریز گذاشته بودیم ، با دوستان خوب و میهماننواز شرکت کوهنوردی اطهر تبریز خداحافظی و در نهایت در سال ۲ صبح به تهران رسیدیم. در پایان ضمن تشکر فراوان  از مدیریت باشگاه کوهنوردی اسپیلت جناب آقای ذبیح الله حمیدی که با پیگیریها و همانگی های خود، امکان این صعود زیبا و با شکوه را فراهم آوردند، برای ایشان و باشگاه کوهنوردی اسپلیت آرزوی روزهای درخشان و  پر افتخار را دارم. همچنین بدینوسیله از شرکت کوهنوردی اطهر تبریز  جناب آقای احد پرتویی نهایت سپاس و امتنان را جهت این صعود بیادماندنی دارم. ضمنامراتب احترام و قدردانی خود از سرپرست خوب برنامه جناب آقای دکتر آریا همدانچی اعلام میدارم که با دلسوزیها و توجهات ایشان این صعود خوب به انجام رسید.وسپاس فراوان از جناب آقای سجادیان بابت تمامی زحمات ایشان  در طول برنامه.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


گزارش دهنده : الهه میارکیانی- عضو رسمی باشگاه اسپیلت

۵ دیدگاه to “گزارش برنامه صعود به قله آرارات – ترکیه”

  1. حسین قربان نژاد می گوید:

    درود بر همنوردان عزیزم .پایدار باشید

  2. سلیمی می گوید:

    گزارش خوبی بود خسته نباشید . فقط همنورد گرامی علت نامناسب بودن زمان سه روزه صعود را بیان نفرمودند !
    با تشکر

  3. سیامک رئیسی می گوید:

    با سلام
    با تشکر از گزارش خوبتون .موفق باشید و به امیدار دیدار و آشنائی در کوهستان

  4. رها فرجام می گوید:

    گزارشتون واقعا کامل و جامع بود. حتما برای صعود تیم خودمون از تجربیات شما استفاده می کنم.

  5. نظيف كار می گوید:

    باسلام: دوستان عزیزى که قصد صعود به آرارت را دارند چند نکته هست که عرض میکنم شاید مفید به فایده باشد:١- خدمات تورها؛شامل ٢شب هتل در دربایزید که صبحانه با هتل میباشد و هزینه هرشب ١۵٠ لیراست ، اتوبوسvip بلیط ٢٠٨ هزار تومان از ترمینال غرب به بازرگان از بازرگان به دوبایزیدو از دوبایزید به پای کار تا صعود با لیدرى که از تهران با شما امده همراه خواهید بود و نیاز به راهنمای محلی و مجوز در حال حاضر نیست هزینه چنین توری ١٠٠ دلار میباشدکه مقرون به صرفه طرفین میباشد این موارد که عرض شد مربوط به تیر ماه ١۴٠١ مبیاشد ٢- هزینه خروج از کشور ، هزینه حمل بار از نقطه صفر مرزی ، هزینه حمل بار با اسب از پای کار تا کمپ رفت و برگشت برای ١٨ کیلو بار ٢٠ دلار میباشد و صبحانه و نهار ودشام به عهده کوهنورد میباشد٣_ دقت فرمایید افراد تور بیستر از ٢٠ نفر نباشند و هم پا باشن ۴_ ذهن خود را زیاد مشغول یک صعود ۵٠٠٠ متری نکنید افرادی که توچال را از سر بند تا قله ۶ ساعته میروندبا توجه به اینکه یک شب مانی در کمپ دارند صعود به همان سختی توچال میباشد۵_در ماههای تیر و مردادفقط در کاسه زیر قله که حدودا ١٠٠ متر میباشد تا حدی با یخ درگیر خواهید بود .
    قدرت گرفته از رایچت

دیدگاه خود را بیان کنید