هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال چهارم- شماره‌۱۵۳-تاریخ ۹۴،۷،۲۶)

ارسال شده توسط در 18 اکتبر 2015 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال چهارم           شماره‌۱۵۳            تاریخ ۹۴،۷،۲۶

 اگر در اولین قدم موفقیت نصیب ما می شد، سعی و عمل دیگر معنی نداشت.«موریس مترلینگ»

mountain-trees-autumn-lake-hd-desktop-hd-free-download

تیتــر خبرهـا:
*نشست هفتگی اعضای باشگاه۹۴،۷،۲۱
*اعضای جدید
*صعود قلل اشکدر و ورکش
*مدال طلای جام جهانی سنگ‌نوردی بر سینه «رضا علیپور» – بهبود رکورد سرعت ایران 
*مساعدت مالی جامعه کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی به زلزله زدگان نپال
*گزارش‌خوانی اکتشاف عمیق‌ترین غار ایران؛ «جوجار» – تقدیر از اعضا و حامیان
*برگزاری سومین نشست فصلی جستجو و نجات
*ارائه بلیت‌های تک مسیر تله کابین برای حمایت از کوه‌نوردان و علاقه‌مندان
*اجتناب از برگزاری دوره‌های کوه‌پیمایی و سنگ‌نوردی از اول آذرماه تا پایان اسفند
*صعود کوه‌نورد ۹ ساله مهابادی به «علم کوه»
*سه شرپا و سه مسیر جدید در سه روز
*مرتفع‌ترین و سردترین بیابانِ جهان !
*۳۰۰ متر هراس و هیجان بر فراز کوه‌های مه آلود !
*بسته پیشنهادی هفته

 

 

نشست هفتگی اعضای باشگاه۹۴،۷،۲۱:
بیست و چهارپنجمین نشست هفتگی باشگاه با حضور اعضا برگزار شد.
در این نشست گزارش برنامه صعود قله سوتک توسط مهرنوش تنظیفی همراه با عکس ارائه شد.
سپس خانم فرحناز اردانی به ارایه کلیپ و توضیحاتی در خصوص محیط زیست و مشکلات آن پرداخت.
در پایان نشست ، به مناسبت چهارمین سال انتشار هفته نامه دیواری ، مسئول باشگاه توضیحاتی درخصوص نشر گاهنامه اسپیلت از بدو تأسیس تاکنون ارائه داد.

 

 
اعضای جدید:
طی شهریور و مهر ماه سال جاری ۱۱ نفر به اسامی زیر عضو باشگاه شدند؛
 امید رستم خانی – سید امین احمدیان – امیرحسین ذوالفقار – علی جمشیدی دیزجی – محمد حسین اله‌یاری – هاجر امین زاده – نرگس غمیلوئی – علیرضا قره داغی – نرگس معماری – بهزاد میرزائی یگانه و مهرنوش تنظیفی.
برای تک تک این عزیزان آرزوی صعودهای موفق در کنار همنوردانشان داریم.

 

صعود قلل اشکدر و ورکش:

DSC05501

هفته گذشته برنامه باشگاه صعود قلل اشکدر و ورکش در منطقه برغان بود که با حضور ۳۳ نفر اجرا شد.

 

 

مدال طلای جام جهانی سنگ‌نوردی بر سینه «رضا علیپور»-بهبود رکورد سرعت ایران: 

1491-main-1031650903

به گزارش فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛رقابت‌های جام جهانی سنگ‌نوردی در «ووجیانگ» چین از صبح دیروز در دو رشته سختی و سرعت آغاز گردید و «رضا علیپور» قهرمان سنگ‌نوردی ایران و دارنده مدال برنز قهرمانی جهان در «خیخون» اسپانیا توانست با ثبت رکورد ۵ ثانیه و ۹۷ صدم ثانیه در مرحله یک هشتم رکورد ایران را که متعلق به خودش بود به میزان ۳ صدم ثانیه ارتقاء دهد. وی در فینال نیز بر قهرمان چک غلبه کرد و به مدال طلای این دوره از رقابت‌ها دست یافت.
باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت کسب این افتخار را به جامعه سنگ‌نوردی کشور تبریک می‌گوید .

لازم به ذکر است «مرتضی محمدی» دیگر شرکت کننده کشورمان در این مسابقات در رده دوازدهم قرارگرفت.

 

مساعدت مالی جامعه کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی به زلزله زدگان نپال:

1470-main-197030490

فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ پس از فراخوان تشریک مساعی و جمع آوری کمک مالی جهت زلزله زدگان کشورنپال که در سه مراسم برگزار شده فدراسیون همراه با همکاری برخی ناشران و اهالی قلم صورت گرفت، در نهایت مبلغ ۵۰۰ دلار جمع آوری شد که این کمک به حساب مالی سازمان (Community Action Nepal CAN) به آدرس اینترنتی http://www.canepal.org.uk که مستقیما زیر نظر دوگ اسکات کوه‌نورد نامدار بریتانیایی اداره می شود واریز گردید …
فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی لازم می‌داند مراتب تشکر خود را از تمامی مشارکت کنندگان در این اقدام نوع‌دوستانه اعلام نماید.
لازم به ذکر است که آقایان:حسن صالحی مدیر مسئول فصلنامه کوه،حسن گرامی و حمید شفقی نویسندگان کتاب راهنمای مسیرهای پل خواب،ابوالفضل زمانی نویسنده کتاب کوه دکلی،و امین معین نویسنده کتاب نوشاخ فدراسیون را در این امر یاری رساندند.

 

گزارش‌خوانی اکتشاف عمیق‌ترین غار ایران؛ «جوجار» – تقدیر از اعضا و حامیان:

1475-432817123

فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛گزارش‌خوانی اکتشاف عمیق‌ترین غار ایران؛ «جوجار» چهارشنبه ۲۲ مهر ۹۴ از ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۹ با ارائه توسط اعضای تیم برگزار شد.
این مراسم باشکوه با حضور مسئولین فدراسیون، پیش‌کسوتان عرصه غارنوردی و علاقه‌مندان به این رشته همراه بود و فیلم هایی دیدنی و جالب از مراحل اکتشاف توأم با توضیحات «بلاغی» سرپرست و سایر نفرات به نمایش گذاشته شد. هم‌چنین علاوه بر تقدیر فدراسیون از اعضای تیم، از حامیان و پشتیبانان این اکتشاف ارزشمند نیز با اهدای لوح، قدردانی به عمل آمد.

 

برگزاری سومین نشست فصلی جستجو و نجات:
به آگاهی می‌رساند؛ بخش جستجو و نجات فدراسیون در نظر دارد در روز پنجشنبه ۱۴ آبان ماه ۹۴ نشست فصلی جستجو و نجات را در استان زنجان برگزار نماید …
– زمان پذیرش و برگزاری برنامه: پنجشنبه ۱۴ آبان ۹۴ ـ ساعت ۸:۰۰ تا ۱۶:۰۰
– مکان: خوابگاه اداره ورزش و جوانان استان زنجان
– توجه:
ـ حضور مسئول مستقیم کارگروه جستجو و نجات در این نشست الزامی می‌باشد.
ـ کلیه فعالیت‌های یک سال گذشته کارگروه یک هفته قبل از نشست مذکور می‌بایست به صورت مکتوب به فدراسیون ارسال شود.
ـ حضور فعال استان‌ها در امتیازبندی نهایی هیأت‌های کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی تأثیر مستقیم خواهد داشت.
ـ خوابگاه در چهارشنبه شب تاریخ ۱۳ آبان ماه برای متقاضیان مهیا می‌باشد.

 

ارائه بلیت‌های تک مسیر تله کابین برای حمایت از کوه‌نوردان و علاقه‌مندان:

1487-main-684771900

فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛مجموعه تفریحی ـ ورزشی توچال طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری: «برای همگانی کردن ورزش، باید ورزش قهرمانی نیز تقویت شود تا مردم الگوهای ورزشی را در میان خود پیدا کنند.» این مجموعه برای حمایت از کوه‌نوردان و علاقه‌مندان به این ورزش اقدام به ارائه بلیت‌های تک مسیر تله کابین برای اعضای باشگاه کوه‌نوردی توچال نموده است که اطلاعیه مربوطه در زیر قابل رویت می‌باشد.

1487-165694664 (1)

اجتناب از برگزاری دوره‌های کوه‌پیمایی و سنگ‌نوردی از اول آذرماه تا پایان اسفند:
فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی اعلام کرد ؛
به آگاهی تمامی مربیان کشور می‌رساند؛ با توجه به فرارسیدن فصل سرما مقتضی است از برگزاری دوره‌های کوه‌پیمایی و سنگ‌نوردی از اول آذرماه تا پایان اسفندماه سال جاری در سراسر کشور خودداری نمایند.
شایان ذکر است برگزاری دوره در استان‌های گرمسیر تنها با هماهنگی کارگروه آموزش و اخذ مجوز مجاز می‌باشد. مقتضی است هیئت‌های کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی در اسرع وقت نسبت به اطلاع‌رسانی مراتب مذکور اقدام نمایند .

 

صعود کوه‌نورد ۹ ساله مهابادی به «علم کوه»:

 6MpOgK

کوه‌نوشت ؛ رئیس هیئت کوه‌نوردی مهاباد گفت: «آرتین ابراهیمیان» کوه‌نورد ۹ ساله اهل این شهرستان توانست به قله «علم کوه»، یکی از سخت ترین قلل کشور صعود کند.
«طاهر پهنایی» افزود: این کوه‌نورد کم سن و سال به همراه یک هیئت کوه‌نوردی از این شهرستان از مسیر حصارچال به علم کوه صعود کردند.وی اضافه کرد: «ابراهیمیان» از سه سال قبل این رشته ورزشی را شروع و تاکنون به چند کوه مرتفع در آذربایجان غربی نیز صعود کرده است.
«پهنایی» افزود: این کوه‌نورد مهابادی کم سن‌ترین کوه‌نورد استان است که تاکنون توانسته به علم کوه صعود کند. وی اضافه کرد: مادر این کوه‌نورد نیز به نام «پرشنگ ایران پناهی» یکی از کوه‌نوردان موفق مهاباد و عضو هیئت کوه‌نوردی این شهرستان است.
رئیس هیئت کوه‌نوردی مهاباد گفت: بیش از یک هزار نفر به صورت غیررسمی و ۶۰۰ نفر به صورت رسمی در مهاباد در رشته ورزشی کوه‌نوردی در حال فعالیت هستند.
شهرستان مهاباد با ۲۱۵ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و یکی از مهمترین قطب های رشته کوه‌نوردی در استان به شمار می رود.

 

سه شرپا و سه مسیر جدید در سه روز:

Sherpa-first-ascents-1

کوه‌نامه ؛ سه شرپا در عرض سه روز سه مسیر جدید در هیمالیا ایجاد کردند.
نیما تنجی شرپا اولین کسی بود که بر روی قله رانگسیار ایستاد. نام او، نیما، به معنی یکشنبه است. تاریخ صعود یکشنبه ۴ اکتبر بود. تاشی شرپا و داوا گیالجی درست پشت سر او بودند و این سه مرد که همگی شرپا هستند تیم صعود را تشکیل می دادند. آنها زمانی که قله ۶۲۲۴ متری را صعود کردند اولین تیم تماما نپالی بودند که برای نخستین بار قله‌ای را در هیمالیا صعود می کردند اما کار آنها همانجا خاتمه نیافت. این سه نفر که همگی راهنما از دره رالوالینگ می‌باشند ۲۶ سپتامبر کاتماندو را ترک کردند و ماموریت آنها صعود به سه قله بکر دره یاد شده بود. هدف آنها رانگسیا (۶۲۲۴ متر)، لانگ داک (۶۲۲۰ متر) و تاکارگو شرقی (۶۱۵۲ متر) در مرز بین تبت و نپال در سه روز متوالی بود.

topo-web

رانگسیار روز یکشنبه ۴ اکتبر صعود شد
بعد از اینکه از پایتخت به سوی کونگارخولا حرکت کردند برای رسیدن به پای مسیر خودرو تهیه کردند. در ۲۷ سپتامبر به دونگاکانگ، ۲۸ سپتامبر بدینگ و ۲۹ سپتامبر به نا رسیدند. بعد از یک روز استراحت در نا، پیمایش آنها در اول اکتبر به سمت چوگیما آغاز شد سپس در ۲ اکتبر به یخچال جابوک و ۳ اکتبر به یخچال درولامبو رسیدند. ۴ اکتبر ساعت ۱۲:۳۰ بعد از ظهر زیر قله راگنسیار کمپ ارتفاع را برپا کردند وبه سوی جناحین رانگسیار حرکت خود را ادامه دادند. آنها درون برف عمیق به یال شرقی رسیدند که شرایط برف، فشردگی بهتری داشت. ساعت ۳:۱۵ بعدازظهر سه شرپا اولین کسانی بودند که برفراز قله می ایستادند. ساعت ۶ بعدازظهر به کمپ ارتفاع برگشتند.
تیم در وبلاگ خود نوشت: ” یال قله طولانی بود اما قله نسبتا خوبی برای صعود بود. این اولین اکسپدیشن روی این قله می باشد بنابراین رسما اولین صعود است. تا همین اواخر رانگسیار برای صعود محدودیت داشت در ۲۱ مارچ سال ۲۰۱۴ دولت نپال دسترسی به این قله و ۱۰۳ قله دیگر را آزاد ساخت. هفده قله از کوه‌های یاد شده در دره رالوالینگ قرار دارند.”

لانگ داک(۶۲۲۰ متر) در دوشنبه ۵ اکتبر صعود شد
صبح روز بعد تیم، صعود به لانگ داک را شروع کرد. آنها به سوی قله غربی لانگ داک ۶۱۷۷ متر حرکت کردند، ۱۰۰ متر از یال پایین تر رفته و از طریق یال مستقیم غربی به سمت قله اصلی حرکت کردند. ساعت ۱۱:۴۵ صبح داوا گیالجی شرپا روی قله ایستاد. اسم او داوا به معنی دوشنبه است، تاریخ صعود دوشنبه ۵ اکتبر بود.از فراز قله، ۶ قله هشت هزارمتری دیده می شود، اورست، کانچن جونگا، لوتسه، ماکالو، چوآیو و شیشاپانگما.
آنها در سایت خود نوشتند: ” نیما تنجی شرپا آن را بهترین نقطه ای می داند که تاکنون صعود کرده است. از فراز مراپیک فقط پنج قله هشت هزار متری دیده می شود. لانگ داک علاوه بر این پنج قله، شیشاپانگما را نیز در لیست خود دارد.” تیم به سمت کمپ ارتفاع فرود آمد و عازم تاکارگو شرقی شد.

قله تاکارگو شرقی ۶۱۵۲ متر ۶ اکتبر صعود شد

Thakar-go-summit-web

تیم گزارش کرده که تاکارگو یک قله فنی است. یال منتهی به قله بسیار دشوار است و شیب تندی نیز دارد. صعود از آن ترکیبی است، از صخره کار آنها شروع شد سپس روی یال برفی کامل شد. قله فریبنده‌ای است و نیاز به تجربه مناسب کوه‌نوردی دارد. مینگما تاشی شرپا اولین کسی بود که برفراز قله ایستاد. مینگما یعنی سه شنبه و روز صعود سه شنبه ۶ اکتبر بود.

 

مرتفع‌ترین و سردترین بیابانِ جهان !:

pic-27781-1444649836

کوه‌نوشت ؛در تمام کشورهای دنیا بیابان‌ها و صحراهای متفاوتی یافت می‌شود و دمای هوا در این مناطق به بالای ۵۰ درجه می‌رسد اما صحرای «اسکردو» از توابع «گیلگت بلتستان» واقع در پاکستان یک منطقه سردسیر است.صحرای «اسکردو» مرتفع‌ترین صحرای جهان است که دمای هوای آن به ۱۰ درجه زیر صفر می‌رسد که این دما در فصل سرما به ۲۰ درجه زیر صفر کاهش پیدا می‌کند.
این صحرا که در آغوش ابرها قرار دارد و قسمت‌های از آن سرسبز است ، تا کرانه‌های رود «سند» امتداد دارد و بخش‌هایی از آن را کوهستان پوشانده است. هر ساله تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی برای دیدن زیبایی‌های مرتفع ترین صحرای دنیا به «اسکردو» سفر می‌کنند و از اقامت در این منطقه لذت می‌برند.
در اینجاتصاویر بخش‌هایی از صحرای «اسکردو» یا همان مرتفع‌ترین صحرای جهان را مشاهده ‌کنید.

 

۳۰۰ متر هراس و هیجان بر فراز کوه‌های مه آلود !:

1028247367

main_12003

کوه‌نوشت ؛بر فراز دره‌ای در کوهستان «شینوزای» ایالت «هونان» چین، پل معلقی به طول ۳۰۰ متر قرار دارد که سابقاً چوبی بوده اما به تازگی تبدیل به پلی شیشه‌ای شده و در اختیار گردشگران قرار گرفته است.گردشگران زیادی بر این پل شیشه‌ای طولانی و مه آلود با نوعی هراس و هیجان پای می‌گذارند .

 

بسته پیشنهادی هفته:

2n7dwn5

گزارش اولین صعود ایرانیان به قله ۷۰۰۰ متری کمونیزم مربوط به سال ۱۳۷۴ و به قلم کوه‌نورد شناخته شده کشور آقای محمد نوری (در دو قسمت ) را در وبلاگ دوبی‌سل (اینجا) ببینید.

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

یک دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال چهارم- شماره‌۱۵۳-تاریخ ۹۴،۷،۲۶)”

  1. علیرضا کاظمی می گوید:

    درود خانم محمودی عزیز. اینهفته واقعا” هفته نامه زیبا و پرهیجانی بود. تبریک برای انتخاب مقالات وخبرهای زیبا وپرانرژی تان.خیلی خیلی زیبا بود.امیدوارم همینطور پرتوان پیش بروید.سپاس ماکوچکترین کاریست که میتوانیم در مقابل زحمات زیادی که شما میکشید بگوییم.سپاس سپاس سپاس.خانم محمودی عزیز.

دیدگاه خود را بیان کنید