هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال سوم – شماره‌ ۱۱۵ – تاریخ ۹۳،۱۰،۲۸)

ارسال شده توسط در 18 ژانویه 2015 ۵ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت

سال سوم                 شماره‌ 115                تاریخ ۹۳،۱۰،۲۸
DSC02098
در این شماره می خوانید :
–    نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳,۱۰,۲۳
–    تبریک تولد اعضای باشگاه
–    تیغه سرکچال‌ها زمستانی (یک‌روزه)صعود شد
–    حادثه بهمن در اشترانکوه و عرض تسلیت 
–    مراسم گشایش نمایشگاه بین المللی عکس کوه بانو
–    درخشش مسعود زینالی در مسابقات جهانی یخ‌نوردی ۲۰۱۵
–    بازدید خانم‌ها کالتنبرونر و بیرلینگ از دفتر هیئت کوه‌نوردی استان تهران
–    اطلاعیه دوره‌های آموزشی فاقد اعتبار- تذکر به برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان
–    گزارش جلسه کمیسیون حفظ محیط کوهستان اتحادیه جهانی کوه‌نوردی
–    کمپ جوانان جهان؛ قله ای جدید، کشوری جدید
–    نتایج مسابقات سنگ‌نوردی «مکس کاپ»
–    گزارش‌خوانی صعود مستقل و فنی ایرانیان در دیواره‌ها و قلل آلپ
–    29 و ۳۰ بهمن – سومین همایش ملی ورزش و سلامت روان
 
 
نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳,۱۰,۲۳:
IMG_0015
سی و سومین نشست هفتگی باشگاه با حضور اعضا برگزار شد. 
این نشست اختصاص داشت به برگزاری کلاس بهمن شناسی که توسط رضا خلیل آبادی برگزار شد.
 
 
تبریک تولد اعضای باشگاه:
روز۲۷ دی ماه تولد روح اله موسوی از اعضای باشگاه بود . ضمن عرض تبریک ، آرزوی سلامتی و موفقیت در همه ارکان زندگی‌شان را داریم.
 
 
تیغه سرکچال‌ها زمستانی (یک‌روزه)صعود شد:
DSC02096
برنامه جمعه گذشته باشگاه صعود تیغه سرکچال‌ها در منطقه لالون بود که به سرپرستی آقای حمیدی و حضور ۳۱ نفر اجرا شد.
 
 
حادثه بهمن در اشترانکوه و عرض تسلیت:
روز سه شنبه ۱۶ دیماه در منطقه اشترانکوه حادثه بهمن رخ داد که متأسفانه یک نفر فوت شد . 
حمید ماهرویی و سید مرتضی موسوی از کوه‌نوردان الیگودرز که جهت صعود قله سنبران در منطقه حضور داشتند دچار حادثه بهمن شده و متأسفانه حمیدماهرویی جان خود را از دست. 
سال گذشته که تیم باشگاه اسپیلت صعود زمستانه کول جنون را داشت ایشان به همراه تیم الیگودرز نیز در منطقه حضور داشتند .
اعضای باشگاه اسپیلت عرض تسلیت دارد خدمت خانواده ماهرویی، هیئت کوه‌نوردی شهرستان الیگودرز ، جامعه کوه‌نوردی و آقای وحیدرضا گودرزی عضو افتخاری باشگاه اسپیلت . 
روحش شاد و قرین رحمت الهی . آمین
 
 
مراسم گشایش نمایشگاه بین المللی عکس کوه بانو:
IMG_5288
سایت هیئت کوه‌نودری و صعودهای ورزشی استان تهران ؛ با حضور تعدادی از کوه‌نوردان و علاقمندان به کوه‌نوردی وبا حضور دو مهمان ویژه خانم گرلینده کالتنبرونر و بیلی بیرلینگ ومسئولین هیئت استان تهران و بانوی کوه‌نورد شایسته کشورمان خانم پروانه کاظمی نمایشگاه عکس کوه بانو افتتاح شد.از مجموع ششصد عکس دریافت شده پس از داوری صد عکس چاپ و آماده نمایش شد که پس از لغو یکطرفه قرارداد اجاره سالن حوزه هنری درخصوص خانه عکاسان ایران توسط مدیریت جدید آن مجموعه با مساعدت مدیریت محترم ارسباران در این فرهنگسرای برگزار گردید این درحالی است که فضای این نمایشگاه تنها امکان به نمایش گذاشتن نیمی از عکسها را دارد .لذا عکسهای منتخب در دو بازه زمانی به معرض دید بازدیدکنندگان رسید.
نمایشگاه تا روز پنج شنبه ۲ بهمن ماه ۹۳ همه روزه از ساعت ۱۰الی ۱۹ پذیرای بازدیدکنندگان محترم می باشد.(گالری روز جمعه تعطیل می باشد).
محل برگزاری نمایشگاه:
خیابان شریعتی- خیابان جلفا- خیابان ارسباران-فرهنگ سرای ارسباران-گالری شماره۳
لازم به ذکر است این نمایشگاه به مدت ۱۰ روز تا ۲ بهمن ماه پذیرای علاقمندان میباشد.
 
 
درخشش مسعود زینالی در مسابقات جهانی یخ‌نوردی ۲۰۱۵ :
zeinali-1024x680

سایت هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران ؛ تیم سه نفره ایران در دومین مرحله از  مسابقات جهانی یخ نوردی ۲۰۱۵ که در  چئونگ سانگ کره جنوبی برگزار شد پس از دو روز تلاش و رقابت با رقبای خود به کار خود پایان دادند.
درصبح روز شنبه ۲۰ دیماه ۹۳ مرحله مقدماتی رشته سرطناب در دو بخش بانوان و آقایان برگزار شد که در بخش بانوان زهره عبداله خانی تنها ورزشکار بانوی ایران در این رقابت ها توانست با تلاش ارزنده خود برای اولین بار در تاریخ یخ نوردی ایران به مرحله نیمه نهایی  این رقابتها راه پیدا کرده و رتبه دوازدهم را به دست آورد.همچنین در بخش آقایان مسعود زینالی توانست  با تلاش شایسته خود در رقابتی نزدیک با حریفان قدرتمند خود نیز برای اولین بار در تاریخ یخ نوردی ایران به مرحله نیمه نهایی این مسابقات راه پیدا کند .
 مهدی پهناور نیز دیگر ورزشکار خوب کشورمان  توانست رتبه بیست ویکم را درگروه ۲ این رقابت ها به دست آورد.
 در بعد از ظهر همان  روز مرحله نیمه  نهایی مسابقات رشته لید برگزار گردید که  در بخش آقایان مسعود زینالی توانست با نمایش قابل توجه خود رتبه دوازدهم جهان را برای یخ نوردی ایران به ارمغان بیاورد.این رتبه ، برترین نتیجه مسابقات جهانی در گرایش “لید ” در یخ نوردی کشورمان تا کنون میباشد .
 و در بخش بانوان نیز زهره عبداله خانی با تلاش ارزنده خود توانست جایگاه هجدهم جهان را برای ایران به دست آورد.
 در ادامه این رقابت ها صبح روز یکشنبه مرحله مقدماتی رشته سرعت  در دو بخش آقایان و بانوان برگزار گردید که مسعود زینالی بار دیگر با تلاش چشمگیر خود توانست رتبه دهم سرعت جهان را در مرحله مقدماتی به دست آورد و به مرحله بعد راه پیدا کند و در مرحله نیمه نهایی علیرغم رقابت تحسین بر انگیزخود از ادامه  رقابتها بازماند ودر نهایت رتبه پانزدهم را به دست آورد.
مهدی پهناور  با تلاش خوب خود توانست رتبه  بیست وسوم این رقابت ها را به دست آورد.در بخش بانوان نیز در گرایش سرعت زهره عبداله خانی با شکسته شدن یخ مسیر در مرحله مقدماتی از ادامه رقابتها  بازماند.
در فینال این رقابت ها  در رشته سرطناب بخش آقایان ورزشکار روسیه ماکسیم تومیلوف  کسب مقام اول و ولنتین سیپاوین  ورزشکار کشور اوکراین  بر روی سکوی دوم و پارک هین یونگ  ورزشکار کشور میزبان بر روی سکوی سوم ایستادند.  
در فینال این رقابت ها  در رشته سرطناب بخش بانوان  ورزشکار کشور میزبان  هان نارایسونگ کسب مقام اول و همچنین دیگر ورزشکار این کشور  لی میونگ هی  بر روی سکوی دوم و نادژا گالیااوماوا   ورزشکار کشور روسیه بر روی سکوی سوم ایستادند.
در فینال  سرعت آقایان و بانوان هر چهار ورزشکار فینالیست از کشور روسیه بودند.
در مجموع ،  ۱۲۰ ورزشکار در این  دوره از رقابتها  از هجده کشور شرکت نمودند  که این کشورها  عبارتند از : آمریکا، اکراین، انگلیس، روسیه، کانادا، فرانسه، ژاپن ، چین ، چین تایپه ، هنک کنگ ، ایرلند،هلند ، نپال، مالزی،اسلونی، سوئیس کره جنوبی و ایران


 

بازدید خانمها کالتنبرونر و بیرلینگ از دفتر هیئت کوه‌نوردی استان تهران:

4
سایت هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران ؛ دو بانوی گرامی که این روزها مهمان کوه‌نوردان تهرانی هستند عصر شنبه در دفتر هیئت حضور یافتند و در جمعی صمیمی به گفتگو و پرسش و پاسخ پرداختند. که مجموعه سوالات و پاسخ های ارائه شده که عمدتا در زمینه هیمالیانوردی و مسائل مرتبط به آن بود،در قالب مصاحبه‌ای تصویری ضبط شد که به نحو مقتضی در اختیار کوه‌نوردان قرار خواهد گرفت. همچنین ایشان از دیواره درای تولینگ هیئت و صعود تمرینی یکی از ورزشکاران دختر بازدید نمودند. 
 
 
اطلاعیه دوره‌های آموزشی فاقد اعتبار- تذکر به برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان:
سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی اعلام کرد ؛ نظر به فراخوان صورت گرفته از سوی برخی از مراکز آموزشی علمی ـ کاربردی جمعیت هلال‌احمر مبنی بر برگزاری دوره‌های مربیگری کوه‌پیمایی و کوهنوردی، فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی به عنوان متولی آموزش شاخه‌های ورزشی کوه‌پیمایی، کوهنوردی و صعودهای ورزشی، دوره های فوق را فاقد اعتبار دانسته، ضمن تذکر به برگزارکنندگان این دوره ها خواستار لغو مجوز برگزاری آن گردیده است. بدیهی است مسئولیت حضور در این دوره ها بر عهده نهاد برگزار کننده و شرکت کنندگان می‌باشد.
 
 
گزارش جلسه کمیسیون حفظ محیط کوهستان اتحادیه جهانی کوه‌نوردی:‎
151-main
سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ طبق هماهنگی قبلی انجام شده بین اعضای کمیسیون حفظ محیط کوهستان UIAA جلسه ای از طریق skype در مورخ ۶ ژانویه ۲۰۱۵ برگزار گردید …
 اعضای شرکت کننده:
Linda McMillan – رئیس کمیسیون – آمریکا
 Carolina Adler- نیوزلند
 Mihai Constantinescu- رومانی
Joop Spijker – هلند
 Lode Beckers- بلژیک
 Amin Moein- ایران
Maretha Alant – آفریقای جنوبی
Valérie Thoni
موارد مورد بررسی و تصمیمات:
۱-معیارهای انتخاب و پذیرش کاندیدای جایزه بین المللی حفظ محیط کوهستان ۲۰۱۵٫
در این مورد بعد از بررسی و اعلام نظر، پرسشنامه مربوطه اصلاح و برای سال ۲۰۱۵ با فرمت جدید در دسترس قرار خواهد گرفت. در این جلسه، نحوه انتخاب و داوری طرح های ارسالی مورد بازبینی و بررسی قرار گرفت.
۲-  زمان و محل جلسه سالیانه کمیسیون.
کشور آذربایجان که سال گذشته پیشنهاد خود را مطرح کرده بود در کنار کشورهای رومانی و ایران نامزدهای میزبانی جلسه سالیانه کمیسیون هستند. گفتنی است در صورت عدم دریافت میزبانی ۲۰۱۵، ایران مجداداً برای جلسه ۲۰۱۶ پیشنهاد میزبانی ارائه خواهد نمود.
۳- رویدادهای بین المللی محیط زیست.
مقرر شد لیستی از رویدادهای بین المللی مرتبط با محیط زیست کوهستان تهیه شده و با همکاری اعضاء تقویم بین المللی تصویب گردد.
بعد از انجام جلسه، خانم Linda McMillan رئیس کمیسیون در طی یک نامه الکترونیکی از حضور موثر ایران در جلسه و همچنین پیشنهاد میزبانی ایران برای جلسه سالیانه کمیسیون قدردانی نمودند.
لینک صفحه مربوط به کمیسیون در سایت اتحادیه جهانی:
 
 
کمپ جوانان جهان؛ قله ای جدید، کشوری جدید: 
روابط عمومی فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی اعلام کرد ؛ سایت اتحادیه جهانی کوه‌نوردی با انتشار خبر کمپ جوانان جهان در تابستان ٩۴ (٢١ تا ٢٩ جولای) در ایران و بر روی کوه دماوند، از کلیه علاقمندان سنین ١۶ تا ٢۴ سال برای حضور در این کمپ دعوت به عمل آورد .به گزارش بخش جوانان فدراسیون؛ صعود به قله دماوند و دیدن آموزش‌های جستجو و نجات از دیگر فعالیت‌های این کمپ خواهد بود. 
جهت مشاهده این خبر به لینک زیر مراجعه نمائید.
لازم به ذکر است کمپ جوانان اتحادیه جهانی کوه‌نوردی همزمان با اجلاس کمیسیون جوانان جهان که قرار است در کشورمان برگزار شود اجرا خواهد گردید.
 

 
نتایج مسابقات سنگ‌نوردی «مکس کاپ» :
161-main
مدیریت تربیت بدنی دانشگاه صنعتی شریف با هدف توسعه و گسترش ورزش، مسابقات آزاد سنگ‌نوردی «مکس کاپ» رشته‌ بُلدرینگ در بخش مردان را روز جمعه ۲۶ دی ماه برگزار کرد. این رقابت‌ها با شرکت ۵۱ سنگ‌نورد در قالب ۲۰ تیم همراه بود و نتایج نهائی در دو بخش انفرادی و تیمی به این شرح است: 
نتایج انفرادی: مقام اول «رضا کلاسنگیان» از استان گلستان، مقام دوم خسرو هاشم زاده از باشگاه سنگ‌نوردی داوودی تهران، مقام سوم سعید صفری از استان اهواز. 
نتایج تیمی: مقام اول باشگاه داوودی تهران، مقام دوم استان گلستان، مقام سوم: استان همدان.
 
 
گزارش‌خوانی صعود مستقل و فنی ایرانیان در دیواره‌ها و قلل آلپ: 
163-main
گزارش‌خوانی صعود مستقل و فنی ایرانیان در دیواره‌ها و قلل آلپ روز چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ برگزار می‌شود: 
– صعود به قله مون بلان بزرگ ( صعود و فرود یکروزه قله مون بلان از پناهگاه تتروس)
– صعود دیواره آگویی دومیدی مسیر ریوفات
– صعود میکس یال فنی و مثلثی مون بلان کوچک
– صعود دیواره گراندکاپوسن ( اولین صعود فصل به این برج و بالاترین درجه طبیعی صعود شده در یک اکسپدیشن دیواره نوردی )
– همراه با ارائه اطلاعات مفید در مورد نحوه صعود به قلل مختلف منطقه شامونی آلپ با مدیریت مناسب هزینه ها
– آدرس: تهران، ستاری شمالی، نرسیده به پل همت، باغ فیض، بلوار خلیل آبادی، جنب پارک کاج، آمفی تئاتر سرای محله باغ فیض
– زمان: چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۷ الی ۲۰
 
 
۲۹ و ۳۰ بهمن – سومین همایش ملی ورزش و سلامت روان: 
166-main
سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ بنا بر گزارش ارسالی از سوی دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی؛ سومین همایش ملی ورزش و سلامت روان در روزهای ۲۹ و ۳۰ بهمن ماه برگزارمی شود .
«محمد جوادی پور» رییس مؤسسه روانشناسی دانشگاه تهران با اشاره به تشریح محورهای این همایش گفت: محورهای این همایش علمی با مطالعه نیازهای علمی کشور و همفکری جمعی از صاحبنظران و محققین این حوزه و به صورت کاربردی و مفید انتخاب شده است. وی افزود: محققین وصاحب‌نظران حوزه های روانشناسی و علوم ورزشی در۹ محور ورزش و بهزیستی و روانشناختی، ورزش و کاهش اختلال های روانی ، سلامت روانی و ورزش درطول عمر ، عوامل روانشناختی در پایبندی به فعالیت های ورزشی، مدیریت هیجانات در ورزش ، ورزش و اوقات فراغت، سلامت روانی و بهتر شدن عملکرد ورزشکاران ، آمورزش در روانشناسی ورزشی و سنجش در روانشناسی ورزشی مقالات علمی خود را ارائه دهند. علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی همایش به نشانی  seminarravan.ir  مراجعه کنند.
 
 
نتایج دومین دوره مسابقات کشوری «اسکی کوهستان»:
به گزارش «کارگروه اسکی کوهستان»؛ مسابقه کشوری اسکی کوهستان پیروی فراخوان اعلامی از سوی فدراسیون کوه‌نوردی در پیست دیزین و طی روزهای ۲۴ و ۲۵  دی ماه ۹۳ برگزار شد. نتایج را در ادامه ملاحظه نمائید:
این مسابقه در سطح کشوری، در ماده انفرادی و با حضور شرکت کنندگانی از تیم‌های ملی کوه‌نوردی و اسکی صحرانوردی در پیست اسکی دیزین تحت نظارت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی برگزار گردید.
مسیر مربوط به بخش آقایان به مسافت ۱۳ کیلومتر طراحی شد و رتبه یک تا یازدهم مسابقه در این بخش به ترتیب عبارتند از:
۱٫       ابوالفضل ساوه ای   2:00  / 1363
۲٫       حسین کلهر   2:04 / 1359
۳٫       سیدعبدالحسین صالحی  2:06 /1361
۴٫       سیدمیثم صید ۲:۱۵  / 1367
۵٫       سیدمهدی موسوی  2:30 / 1362
۶٫       احمد اسفندیاری ۲:۵۱ / ۱۳۶۲
۷٫       جابر جعفری  2:55 / 1357
۸٫       سیدسهیل جعفری ۳:۰۱ / ۱۳۷۳
۹٫       سیدیاسین صید ۳:۰۴ / ۱۳۶۰
۱۰٫    داوود شیرخانی ۳:۰۷ / ۱۳۵۳
۱۱٫    لطف ا.. مقدید ۳:۲۴ /  1345
در بخش بانوان نیز مسیر طراحی شده را به مسافت شش و نیم کیلومتر پیمودند، نتایج به صورت زیر بود:
۱٫  مهناز حیدری  2:16         
۲٫ عادله رمضانی  2:18
 
 
کارگاه آموزشی غارشناسی و حافظت از آنها؛ تجلیل از فعالین روز غار پاک:
2(1)
به نقل از سایت انجمن کوه‌نوردان ایران ؛
انجمن غار و غارشناسی ایرانیان با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست و حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وفدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی برگزار می کند :
*کارگاه آموزشی غارشناسی و حفاظت از آنها؛ همراه با تجلیل از فعالین روز غار پاک (ویژه غارنوردان، کارشناسان غار و خبرنگاران)
در این مراسم که با حضور مسئولین بلند پایه دو سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار خواهد شد قرار است از جمعی فعالین روز غار پاک و حافظین محیط زیست تقدیر و قدردانی بعمل آید.
خاطرنشان می شود این کارگاه با دعوت قبلی از افراد تشکیل خواهد شد و امکان حضور بصورت عمومی برای دوستان مقدور نمی باشد.
محورهای کارگاه :
۱-آشنایی باغار: فرایندهای پیدایش، دسته بندی و مدیریت غارها
۲-آسیب شناسی ژئوتوریسم غارها
۳-تقسیم بندی غارها و اولویت حفاظتی
۴-ضرورت حفاظت از غارها و تبیین وظایف کارگروه و کمیته های انسانی
زمان : پنجشنیه ۲بهمن-ساعت ۹ الی ۱۷
مکان : پارک پردیسان، سازمان محیط زیست، سالن همایش‌های بین المللی
 
 
دومین دوره مسابقات سنگ‌نوردی «جام دماوند ۹ و ۱۰ بهمن ۹۳:
acaf69a47291143b36612c5b483fc572_L
کوه نوشت ؛ باشگاه کوه‌نوردی و اسکی دماوند با همکاری کارگروه مسابقات و لیگ فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی در نظر دارد در راستای گسترش و توسعه ی ورزش سنگ‌نوردی یک دوره مسابقات «سرطناب» در رده سنی آزاد مردان و زنان با اهداء جوایز نفیس برگزار نماید.
زمان و مکان برگزاری: ۹ و ۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۳ ـ تهران، میدان رسالت، خیابان دلاوران، خیابان سراج، مجموعه ورزشی شهدای اوقاف، سالن سنگ‌نوردی ققنوس.
جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص شرایط و مدارک مورد نیاز لطفا اینجا کلیک کنید.
 
 
تامی کالدول و کوین جورگسون در انتهای مسیر دان وال:
DWFA
وبلاگ بیواک ؛ صعود آزاد و اودیسه وار ۷ ساله دان وال سرانجام در یک تلاش ۱۹ روزه و در زمستانی ترین ماه سال محقق شد. و حالا این باراک اوباما است که تلاش می کند تا با تامی کالدول و کوین جورگسون تماس بگیرد و این صعود را به آنان تبریک بگوید. 
مسیر دان وال به ارتفاع ۹۰۰ متر داری ۳۲ طول است که ۳ طول آن ۹a است.
۸ سال پیش بود که ایده ی صعود آزاد دان وال توسط تامی کالدول جرقه زده شد. فیلم این ایده توسط برت لوول منتشر شد. در سال ۲۰۰۹ کوین جورگسون با دیدن فیلم به کالدول پیوست.اولین تلاش در سال ۲۰۱۰ انجام شد. تیم دو نفره چند ماه تلاش کرد اما سرانجام توفان یوسیمتی آنها را متوقف کرد.
در سال ۲۰۱۱ کوین، در طول ۱۶ که به کراکس داینو معروف است سقوط کرد، استحوان های بدنش کوبیده و رباط های قوزک پایش کشیده شد.
در سال ۲۰۱۳ تامی کالدول به دلیل سقوط کیسه سنگین ابزارها که به هارنس‌اش بسته بود دچار آسیب دیدگی دنده‌ها شد و چند ماه امکان تلاش نداشت.
امسال اما، صعود آزاد سخت ترین دیواره بلند محقق شد. تیم، فصل زمستان را انتخاب کرد چون به تجربه دریافته بود که بیشترین موفقیت را در روزهای سرد داشته است زیرا سرما باعث می شود که اصطکاک کفش سنگ‌نوردی و پوست در بهترین وضعیت خود باشد.
تامی کالدول بطور مستمر و بدون هیچ عقب نشینی جدی مسیر را صعود کرد؛ او البته در طول ۱۶، کراکس مسیر را دور زد.
کوین جورکسون در طول ۱۵، تلاشی حماسی کرد. او برای عبور از این تراورس طی ۷ روز ۱۱ بار روی گیره‌های کوچک تیغه‌ای تیز با سرانگشتانی شکافته شده تلاش کرد و سرانجام موفق شد . کوین اما از کراکس داینو فرار نکرد. او طول ۱۶ را بصورت اوریجینال صعود کرد.
اولین صعود مصنوعی یا صعود با ابزار کمکی (Artificial climbing – Aid climbing) در مسیر دان وال، ۴۵ سال پیش در سال ۱۹۷۰ توسط دین کالدول ( نه تامی! ) و وارن هاردینگ صورت گرفت. در حالی‌که این روزها انتقاداتی در رسانه های غربی در خصوص صعود آزاد (Free climbing) این مسیر توسط تامی و کوین وجود دارد، اما دین کالدول آنرا تایید می کند و می گوید" من این بچه ها را تایید می کنم! شباهت کمی بین صعودهای یوسمیتی امروز و دهه ۱۹۶۰ می بینم، اما روح سنگ‌نوردی همان است…."
 
 
خبرهای عجیب از نانگاپاربات:
1-nangaالیزابت و تومک 
 
وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ سایت Desnivel در روز گذشته اعلام کرده دانیل ناردی سرپرست تیم بین المللی صعود زمستانی به نانگاپاربات اطلاعیه ای صادر کرده مبنی بر اینکه الیزابت روول و تومک ماتکوویچ از این تیم جدا شده و بطور مستقل و برخلاف توافقات انجام یافته در حال انجام آخرین تلاش خود برای صعود به قله در شرایط نامعلوم هستند.
براساس توافقات قبلی دانیل ناردی و دو همراه ایتالیایی او که یکی در کمپ اصلی مستقر و دیگری به عنوان فیلمبردار او را در صعود همراهی خواهد کرد قرار بوده به اتفاق الیزابت و تومک روی تیغه ماموری سمت دیامیر قله نانگاپاربات تلاش کنند ، اما این دو یک هفته قبل از ورود دانیل وارد کمپ اصلی می شوند و به دلیل شرایط جوی خوب تلاش خود را آغاز می کنند .
 8 ژانویه کمپ اصلی را ترک گفته و در اینترنت اعلام می کنند که تصمیم گرفته اند مسیر مسنر- هنس پیتر را ادامه دهند . آخرین اطلاعی که از آنها دارند استقرار در کمپ ۴ در ارتفاع ۷۰۰۰ متری در ۱۴ ژانویه برای استراحت بوده و ظاهرا هم هوایی آنها ضعیف و تلاشی که در این شرایط داشته اند بیش از توان آنها بوده ، باطری تلفن ماهواره ای آنها نیز رو به اتمام  و فقط در حد ارسال پیام متنی بوده ، با این حال بعد از یک روز استراحت راه خود را به سمت بالا به دلیل شرایط جوی خوب ادامه می دهند . شرایطی که پیش بینی شده بوده تا روز شنبه ۱۷ ژانویه بیشتر ادامه نخواهد داشت . دانیل اعلام کرده که حرکت آنها ، تغییر مسیر، عدم اطلاع از روند صعود و رد کردن تماس‌ها بر خلاف اصول اخلاقی کوه‌نوردی و توافقات قبلی بوده با این حال از آنجائی‌که شرایط را اضطراری می داند درکمپ اصلی با امکانات خود و تیم پشتیبانی متشکل از راهنماهای پاکستانی برای کمک به این دو آماده هستند و علاوه بر آن در هر شرایطی پروژه خود در صعود به قله از طریق تیغه ماموری را اجرا خواهد کرد !
 
گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

 

۵ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال سوم – شماره‌ ۱۱۵ – تاریخ ۹۳،۱۰،۲۸)”

  1. محسن می گوید:

    سلام و خدا قوت خانم محمودی عزیز
    اینقدر جامع و مفید و بی نقص هست این اخبار و اطلاعات شما که هیچ نظر یا پیشنهادی رو در خود نمیبینه
    بسیاااااااااااار عالی و مفید
    همیشه موفق هستید و باشید…مرسی

  2. علیرضا کاظمی می گوید:

    باسلام وخسته نباشید خدمت سرکارخانم محمودی. برای گردآوری و دراختیار قرار دادن آنها دراین هفته نامه. امیدوارم باهمین قدرت ادامه داده و باعث ارتقاء اطلاعات همه کوهنوردان شوند. خسته نباشید خانم محمودی.

  3. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    سلام . تشکر و سپاس خانم محمودی از زحمات شما.

  4. وحید رضا گودرزی می گوید:

    سلام و سپاس از همدلی و همراهی مدیریت و اعضاء محترم باشگاه اسپیلت.

  5. رضا می گوید:

    سلام و سپاس فراوان از سرکار خانم محمودی و سایر همکاران محترم شما در هفته نامه باشگاه اسپیلت بابت تهیه و جمع آوری مطالب پر بار و مفید و به روز جامعه کوهنوردی.

دیدگاه خود را بیان کنید