گزارش برنامه صعود زمستانی تیغه‌های شرقی سرکچال ـ ۱۳۹۳٫۱۰٫۲۶

ارسال شده توسط در 17 ژانویه 2015 ۱۰ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

سرکچال نام قله‌ای مرتفع در البرز مرکزی است.
خط‌الرأس شمالی سرکچال بعد از گردنه ورزا «از شرق» به قله برج خلنو و «از غرب» به قله هرزه‌کوه ختم می‌شود.
خط‌الرأس غربی سرکچال به قله مشهور کلون‌بستک می‌رسد.

 

جنوب این کوه توسط چند یال و دره به روستاهای شمشک و روته در منطقه رودبار قصران وصل است.
در شرق این قله یالی است که در میان کوهنوردان به تیغه‌ها یا «شانه شرقی» سرکچال مشهور است.

 

برای صعود این یال طولانی باید به روستای لالون (فشم) سفر کرد. قبل از وارد شدن به تنگه لالون (دست چپ) ابتدای یال صعود از دور نمایان است.
 

روز جمعه ۱۳۹۳٫۱۰٫۲۶ با تیمی سی‌ویک نفره جهت صعود این یال اقدام کردیم. ساعت ۶:۳۰ صبح بعد از پیاده شدن از اتومبیل‌ها در هوایی سرد و نیمه‌ابری صعود را از روستای لالون شروع کردیم. (ارتفاع ۲۵۵۰ متر)
بعد از ۵۰۰ متر ارتفاع گرفتن در ساعت ۸:۰۰ توقف کرده، به استراحت و صرف صبحانه پرداختیم.

 

از اینجا به بعد صخره‌های مسیر شروع می‌شود. بیشتر این صخره‌ها را می‌توان دور زد. در قسمت‌های بالای ۴۰۰۰ متر، مسیرهای سنگی بیشتری وجود دارد که با دست‌به سنگ شدن می‌توان به راحتی از آنها عبور کرد.
 

امسال به دلیل خشکسالی برف چندانی در مسیر وجود نداشت و بیشتر مسیر خشک بود. از ارتفاع ۳۵۰۰ متر به بالا در بعضی قسمت‌ها برف با حجم ۳۰ تا ۵۰ سانت به شکل سفت وجود داشت.
 

بعد از صبحانه تیم را به سه قسمت با سرپرست‌های جداگانه تقسیم کردیم:
تیم پیشرو به سرپرستی رضا خلیل‌آبادی وظیفه شناسایی و برفکوبی مسیر را برعهده داشت. تیم دوم به سرپرستی غلامرضا خلیل‌آبادی با فاصله کمی از تیم اول صعود را ادامه دادند و تیم سوم به سرپرستی شنتیا ربانی وظیفه آموزش و هدایت افرادی را برعهده داشت که از میان اعضای موقت و مهمانان برنامه بودند.

 

تیم اول در ساعت ۱۱:۳۰ قله فرعی را به ارتفاع ۴۰۵۰ متر صعود کردند. جایی که شیب‌های اصلی یال به پایان رسیده، تیغه‌های کم‌شیب و سنگی شرقی قله شروع می‌شود. آنها موفق شدند در ساعت ۱۲:۳۰ به قله اصلی سرکچال به ارتفاع ۴۲۱۴ دست‌یابند.
 

وضعیت هوا نیمه‌ابری و در بعضی مواقع مه‌آلود به همراه بوران‌های مقطعی بود و سرعت باد حداکثر به ۳۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید. تیم اول بعد از صعود قله و با هماهنگی سرپرست برنامه در صخره‌های پایین قله منتظر صعود همنوردان دیگر شدند.
 

در نهایت ده نفر دیگر از اعضای تیم موفق به صعود قله شدند (جمعاً دوازده نفر) و بقیه اعضا از بین ارتفاع ۳۷۰۰ تا ۴۱۵۰ متر به دلیل کوتاهی روزهای زمستان و بعضاً به علت تجهیزات ناکافی، سرعت کم صعود و عدم آمادگی لازم (جسمی و روحی) به طرف لالون بازگشتند.
 

در ساعت ۱۸:۳۰ بعد از دوازده ساعت تلاش و پشت‌سر گذاشتن یک روز کوهنوردی کامل و ناب زمستانی به طرف تهران بازگشتیم.
 

نکات قابل ذکر این برنامه:
– صعود زمستانی و یک روزه این مسیر هنگامی که برف زیادی در منطقه باریده باشد بسیار مشکل و طاقت‌فرساست.
– در این برنامه نیاز به استفاده از کلنگ وجود داشت.
– موبایل در بیشتر قسمت‌ها آنتن‌دهی مناسبی داشت.
– قسمت نهایی زیر قله (شیب آخر)، هم از مسیر سنگی و هم از مسیر برفی مشکل و فنی می‌باشد که باید دقت لازم را به عمل آورد.
– این برنامه در سال جاری یکی از صعودهای فنی و دشواری بود که اعضای باشگاه اسپیلت موفق به اجرا آن شدند. بعید نیست این صعود، اولین صعود زمستانی و تیمی یک‌روزه این مسیر باشد که در دوازده ساعت طی شد.


 گزارش سایت از: ذ. حمیدی
 1393.10.27


اسامی اعضای تیم به ترتیب الفبا (۳۱ نفر):
خانم‌ها: بهرامی، جباری، چارلنگی، آرزو سیف‌زاده (عضو جدید) و مقدم
آقایان: اوانلو، بلوچی (پزشک)، بیک‌محمدی، پیشکوهی، جوانشیر، جهان‌بخش، حمیدی (سرپرست)، رضا خلیل‌آبادی، غلامرضا خلیل‌آبادی، دهخدایی، ربانی، زواره‌ای، سنمار، س. صابری، م. صابری، صادق‌زاده، شاکری، شهریاری، غلامی، قربانی‌نژاد، کاظمی، کاویانی (عکاس)، ملکی و نادری
مهمان برنامه: آقایان داود میرحسینی و داود یوسف‌علی

 

sarakchallنقشه مسیر
 

DSC02018روستای لالون
 

DSC02028ابتدای یال صعود
 

DSC02055ابتدای صخره ها
 

DSC02061ارتفاع ۳۵۰۰ متری
 

DSC02063ابتدای برفکوبی
 

DSC02074قله فرعی
 

DSC02077بعد از قله فرعی
 

DSC02082قله سرکچال  4214 متر
 

DSC02094بازگشت (زیر قله اصلی)
 

DSC02105بازگشت (تیغه های سنگی)
 

DSC02109بازگشت (زیر قله فرعی)
 

DSC02115بارش برف در موقع بازگشت
 

DSC02124روستای لالون
 

۱۰ دیدگاه to “گزارش برنامه صعود زمستانی تیغه‌های شرقی سرکچال ـ ۱۳۹۳٫۱۰٫۲۶”

  1. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    سلام بر همه همنوردان .شاید به جرات می توانم بگویم این صعود یکی از زیباترین و بهترین صعودهای امسال من بود.مسیر طولانی و تیغه ای وهوای زمستانی همه مارا به وجد اورده بود.بعد از اینکه اقای حمیدی افتخار سرپرستی تیم صعود را به من دادند به همراه چهارده نفر از همنوردان صعود را شروع کردیم.هرچند هوای بسیار سرد و شیب تند و تیغه ای بودند مسیر از موانعی بودند که تا اراده هر کوهنوردی را می توانست متزلزل کند اما وجود همنوردانی قوی و با اراده این توان را به ما می داد تا همچنان به صعود ادامه دهیم.تیم ما تا ارتفاع ۴۱۰۰ متر با قدرت صعود کرد اما متاسفانه چند تن از همنوردان بدلیل نداشتن تجهیزات کافی از جمله کلنگ قادر به ادامه صعود باما نبودند.اقایان کاظمی،صابری،سنمار،دهخدایی،بیک محمدی و نادری از همنوردانی بودند که به در خواست سرپرست از ادامه مسیر علیرغم توانایشان داوطلبانه انصراف دادند.تلاش اقایان صابری و کاظمی که مدت کوتاهی بیش نیست که با باشگاه همراه شده اند قابل تقدیر است ،همچنین تلاش اقای سنمار که بدلیل نداشتن کلنگ از صعود باز ماندندو اقای نادری که همیشه در حد توان تلاش می کندو هیچوقت مزاحم تیم نیست.تیم نه نفره ما به صعود ادامه داد و در ساعت ۱/۳۰موفق به صعود قله شدیم.در اینجاجا دارد تشکر ویژه داشته باشم از اقای صادقزاده بخاطر عقب داری خوب و قدرتمندانشان واقای قربانژاد که حضورش در تیم به من ارامش می دهد وحمید جهانبخش که گاهی با حرفهای زیبایش به تیم نشاط می دهد واقای کاویانی که ارامش خاصی دارد وتا کسی سوالی از ایشان نپرسد امکان ندارد سکوتش را بشکند و تلاشی فراوان برای کاری که بعهده اش گذاشته شده یعنی عکاسی در هر شرایطی واقای دکتر بلوچی که با وجود ایشان در تیم همه مادلگرمیم که اگر اتفاقی پیش بیاد پزشک در تیم داریم و خانم مقدم ،من پروانه کاظمی دیگری را در اینده باشگاه با وجود ایشان می بینم ، اما دو جوان قدرتمند و با انگیزه باشگاه یعنی اقایان جوانشیر و پیش کوهیی، توانایی بالا ،انگیزه، شور و شوق وصف نشدنی این دو جوان واقعا مثال زدنیست.در پایان از همه همنوردان تشکر میکنم که در طول میسر من را تحمل کردند به امید صعودی دیگر.

  2. حسین صادق زاده می گوید:

    تبریک و درود به تمام همنوردان عزیز که با همت و تلاش معنای واقعی کار تیمی رو حس کردند….حس مسولیت پذیری و تقسیم وظایف یکی از ارکان صعودهای گروهی می باشد که تک تک سرپرستان تیم با تجربه و تسلط خود بار دیگرثابت کردند که در زمستان هم ۱روزه این چنین صعود هایی رو میشود انجام داد….به قول یکی از هم باشگاهیان عزیز این صعود اندازه یه دماوند جنوبی از ما انرژی گرفت…البته ناگفته نماند تقریبا ۱۷۰۰متر ارتفاع صعود شده و ۱۵کیلومتر مسافت رفت و برگشت به قله در زمان ۱۲ساعت و رعایت نمودن فاکتور ساعت قله(۱۴) توسط ۲تیم صعود کننده به قله گویای نظم این صعود میباشد..

  3. محسن می گوید:

    درررررررررود بر همت والایتان
    به امید صعودهای امن و با موفقیت برای تمام دوستداران کوه و اسپیلتی های عزیز

  4. علیرضا کاظمی می گوید:

    عرض خسته نباشید خدمت همه همنوردانم دراین صعود. وتبریک برای صعودی چنین سرعتی دریک هوای سرد زمستانی.ازهمین جا تشکر فراوان خودم رااز عموغلام خلیل آبادی اعلام میکنم. شاید من لایق این وصف عموغلام نباشم. ولی این راهم به جرات میگویم فقط بخاطر اطاعت ازحرف سرپرستم وبه دلیل نداشتن کلنگ از ادامه مسیر قله بازماندم. والا توان و روحیه صعود داشتم. بازهم ازعموغلام تشکر میکنم بخاطر درایتشان. وتشکراز آقای صادق زاده بخاطر صبر و تحمل من وقتی عقب میافتادم ازتیم ایشان باروحیه دادن به من انرژی میدادند. به امید صعودهای بیشتر با دوستان همنوردم.

  5. مهدی صابری می گوید:

    با سلام خدمت تمامی همنوردان گرامی. صعود این مسیر یکی از بهترین صعودهای من بود و هر چند نتوانستم با سایر دوستان به قله برسم اما تجربیاتی که در این مسیر از آقای غلامرضا خلیل آبادی آموختم که مثل همیشه با صبر و حوصله تمام و مهربانی بی نظیر تمامی تجربیات خود را به اعضا انتقال میدادند و همیشه با حمایت هایشان اعضای گروه را راهنمایی و هدایت میکردند برای من بسیار ارزشمند هستند چون ایشان درس اخلاق و کوهنوردی را به من آموختند. من وظیفه خودم میدانم که از عمو غلام و تمامی همنوردان گرامی بویژه آقا مهران که بدون کمک ایشان مسیر فرود برای ما بسیار دشوار میشد تشکر و قدردانی کنم و در پایان از آقای حمیدی بخاطر تمامی زحماتشان و اعتمادشان و برنامه ریزی دقیقشان قدردانی کنم.
    امیدوارم در صعودهای بعدی هم بتوانم همانند این برنامه از تجربیات و راهنمایی های آن بزرگواران بهره مند شوم

  6. کوروش پیشکوهی می گوید:

    شادباش به همنوردان گرامی
    کار تیمی این صعود که به سرپرستی آقایان حمیدی وغلامرضا خلیل ابادی ورضا خلیل ابادی انجام شد عالی و آموزنده بود.
    تشکر فراوان از آقای غلامرضا خلیل ابادی که همیشه به ما لطف دارن.

  7. ناصر کاویانی می گوید:

    باسلام وتبریک به همنوردان عزیز روز جمعه شاهد همکاری تیمی وتلاش تک تک اعضاءجهت صعود به قله بودیم وبا توجه به شرایط صعود (شیب مسیر-تیغه ای بودن مسیر-طول مسیروشرایط آب وهوایی )تلاش هرکدام از همنوردان ستودنی بودوباتشکر از آقایان حمیدی-غلامرضاخلیل آبادی و رضا خلیل آبادی که سرپرستی هرکدام باعث دلگرمی تمامی اعضای تیم می باشد.

  8. سعید جوانشیر می گوید:

    درود بر همنوردان
    تشکر میکنم از اقای حمیدی و اقایان خلیل ابادی بابت سر پرستی این برنامه یکی از برنامه های خوب و عالی بود که داشتم و خوشحالم که همنوردای خوبی دارم و به امید صعود های دیگر

  9. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    ضمن سلام و تشکر از همنوردان خوبم.از همنوردان خوبم خواهشمندم راجب به برنامه اجرا شده نظرات انتقادی و پیشنهادی خود را مطرح کنند تا مسئولین باشگاه بتوانند تصمیمات بهتری در نحوه اجرای برنامه های اینده بگیرند.

  10. مریم بهرامی می گوید:

    با سلام و تبریک به همه دوستان بابت صعود به قله زیبای سرکچال.
    در این برنامه مثل همیشه تمام سرپرستان زحمات زیادی کشیدند که واقعاً جای تقدیر دارد علی الخصوص جناب آقای ربانی که در هوایی بسیار سرد زحمت برگزاری کلاس برای گروه سوم را متقبل شدند و نکات بسیار آموزنده و مفیدی را در این کلاس بیان کردند. امیدوارم در برنامه های آتی هم شاهد برگزاری کلاسهایی از این دست (برای اعضای جدید که به علت ثبت نام در این فصل دوره های آموزشی را نگذرانده اند) باشیم تا سرعت پیشرفت بیشتری داشته باشیم.
    در پایان از جناب آقای شاکری که به علت همراهی با گروه سوم در راه بازگشت، از ادامه مسیر و صعود انصراف دادند تشکر می نمایم.

دیدگاه خود را بیان کنید