هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی(اسپیلت سال دوم-شماره۹۸-تاریخ ۹۳,۷,۶)

ارسال شده توسط در 28 سپتامبر 2014 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم                 شماره۹۸             تاریخ ۹۳,۷,۶

Paeeiz_Persian-Star.org_05

کاش چون پاییز بودم

کاش چون پاییز خاموش وملال انگیز بودم.

برگهای آرزوهایم , یکایک زرد می شد،

آفتاب دیدگانم سرد می شد،

آسمان سینه ام پر درد می شد

ناگهان توفان اندوهی به جانم چنگ می زد

اشک هایم همچو باران دامنم را رنگ می زد.

وه … چه زیبا بود, اگر پاییز بودم،

وحشی و پر شور ورنگ آمیز بودم،

شاعری در چشم من میخواند …شعری آسمانی

در کنارم قلب عاشق شعله می زد،

در شرار آتش دردی نهانی.

نغمه ی من …

همچو آوای نسیم پر شکسته

عطر غم می ریخت بر دلهای خسته.

پیش رویم :

چهره تلخ زمستان جوانی

پشت سر :

آشوب تابستان عشقی ناگهانی

سینه ام :

منزلگه اندوه و درد وبد گمانی.

کاش چون پاییز بودم

«فروغ فرخزاد»

 

در این شماره می خوانید :
– برگزاری نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳،۷،۱
– تبریک تولد به همنوردان باشگاه
-اعضای جدید باشگاه 
-قله دماوند یک روزه صعود شد
– تیم ملی سنگ‌نوردی در راه مسابقات قهرمانی آسیا/ «لومبوک» اندونزی
– حضور طراح و داور ایرانی در مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا
– سنگ‌نورد از ۱۴ کشور جهان در سومین دوره جشنواره بیستون
– فراخوان کتاب و مقاله برای جشنواره کوه‌نوشته‌ها
-بهمن در شیشاپانگما
– ماناسلو در ۱۴ ساعت
-داعش و یک قربانی کوه‌نورد
-۶۸ سالگی و صعود با درجه ۵٫۱۳b

 

برگزاری نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳،۷،۱ :
در این نشست هفتگی گزارش برنامه صعود قله دوبرار به صورت فیلم کوتاه توسط جوان‌ترین عضو باشگاه کیان باختری ارائه شد و سپس کلاس نحوه استفاده از باطوم توسط رضا خلیل آبادی برگزار شد.

 

تبریک تولد به همنوردان باشگاه : 
روزهای هفته گذشته مصادف بود با تولد چند نفر از اعضای باشگاه . روز اول مهر تولد پروانه کاظمی ، مریم کمالی و بهار یکتا بود. ضمن عرض تبریک به تک تک این عزیزان ،برایشان آرزوی موفقیت در تمام ارکان زندگی را داریم .

 

اعضای جدید باشگاه :
در هفته گذشته چهار نفر عضو باشگاه شدند. آقایان علیرضا کاظمی و صابر اسدنیا .خانم‌ها زهرا نادری و سارا هنرجو . ضمن خوش‌آمدگویی ، برایشان آرزوی صعودهای موفق در کنار همنوردانشان در باشگاه داریم.

 

قله دماوند یک روزه صعود شد :
برنامه هفته گذشته باشگاه صعود قله دماوند در قالب دو تیم قله و بارگاه بود. این برنامه به سرپرستی آقایان حمیدی و رهبری و حضور ۱۵ نفر از اعضا و یک میهمان اجرا شد.

 

تیم ملی سنگ‌نوردی در راه مسابقات قهرمانی آسیا – «لومبوک» اندونزی:

5003_pgeh2onisl56558e039n

سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ تیم ملی سنگ‌نوردی ایران پس از بازگشت از مسابقات جهانی مونیخ آلمان و خیخون اسپانیا، بامداد شنبه راهی اندونزی شد تا در بیست و دومین دوره رقابت‌های سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا شرکت نماید. تیم اعزامی شامل ٧ سنگ‌نورد می باشد.
آقایان : داود رکابی، علی برات زاده، حمیدرضا توزندجانی، رضا علیپور و امیرحمزه پورشفیع
بانوان : الناز رکابی و فرناز اسماعیل زاده
با سرپرستی محمد فهیمی اعضای تیم اعزامی کشورمان را تشکیل داد.این تیم ساعت ١ بامداد شنبه و از طریق خطوط پرواز قطر راهی اندونزی شد.
لازم به ذکر است بیست و دومین دوره رقابت‌های سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا طی روزهای ٩ لغایت ١١ مهرماه در شهر لومبوک اندونزی برگزار خواهد شد.برای تیم اعزامی کشورمان آرزوی موفقیت داریم.

 

حضور طراح و داور ایرانی در مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا‎ :

5007_4hmd1i8sr7jmq110yg6

به گزارش کارگروه صعودهای ورزشی؛ «امین عباسی» طراح قاره ای و «زهره عبداله خانی» داور قاره‌ای کشورمان، برای گذراندن دوره کارورزی قاره‌ای خود در مسابقات قهرمانی آسیا حضور خواهند یافت.مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا طی روزهای ۹ تا ۱۱ مهرماه در لومبوک اندونزی برگزار خواهد شد.
برای ایشان آرزوی موفقیت داریم.

 

۲۲۰ سنگ‌نورد از ۱۴ کشور جهان در سومین دوره جشنواره بیستون:
کوه نوشت : نایب رییس سازمان صعودهای بلند اروپا از حضور ورزشکاران آمریکایی و انگلیسی در سومین جشنواره جهانی سنگ‌نوردی بیستون خبر داد. «ابراهیم نوتاش» گفت: این جشنواره که با حضور افزون بر ۲۲۰ سنگ‌نورد از ۱۴ کشور جهان برگزار می شود، از جشنواره‌های بزرگ و کم نظیر دنیا تلقی می شود و در کنار آن برنامه‌هایی مانند پرواز با پاراگلایدر با حضور ۲۰ نفر از ورزشکاران این رشته، حرکت بر روی طناب که ۱۲ تا ۱۶ ورزشکار برگزار می شود.
وی همچنین از انجام پروازهای خفاشی بر روی دیواره بیستون که با حضور هفت ورزشکار از جمله یک ورزشکار آمریکایی و نیز رییس فدراسیون کوه‌نوردی انگلستان در حاشیه سومین جشنواره سنگ‌نوردی بیستون خبر داد.«نوتاش» با بیان اینکه آشنایی شرکت کنندگان با فرهنگ و جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه و کشورمان از اهداف این جشنواره است، افزود: در این راستا برنامه‌های خاصی تدارک دیده شده ولی آنچه قابل تامل است، روی‌کرد ضعیف رسانه‌های داخلی در این خصوص و انعکاس مناسب اخبار این جشنواره در رسانه‌های خارجی بوده است که انتظار داریم رسانه‌های کشورمان برای برگزاری این جشنواره سنگ تمام بگذارند.وی از انعقاد قراردادی میان فدراسیون‌های ایران و فرانسه در راستای برگزاری جشنواره سوم سنگ‌نوردی بیستون خبر داد و آن را دارای امتیازاتی مناسب برای کشورمان برشمرد.
نایب رییس سازمان صعودهای بلند اروپا با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حاشیه این جشنواره از سوی مربیان فرانسوی، افزود: تاکنون کلاس‌های متعددی در فرانسه برای ورزشکاران کرمانشاهی برگزار شده است و این رویه در جشنواره کرمانشاه هم تداوم می یابد.

 

فراخوان کتاب و مقاله برای جشنواره کوه‌نوشته‌ها :
سایت انجمن کوه‌نوردان ایران ؛ نخستین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب کوه با عنوان "جشنواره‌ی کوه‌نوشته‌ها" با هدف ارتقای فرهنگ کوه‌نوردی و حفاظت کوهستان، در آذر ماه آینده از سوی بنیاد محمدی‌فر و انجمن کوه‌نوردان ایران برگزار خواهد شد.در این دوره، دو عنوان کتاب کوه‌نوردی، دو مقاله‌ی کوه‌نوردی، یک عنوان کتاب مرتبط با محیط زیست کوهستان، و دو مقاله در زمینه‌ی محیط زیست کوهستان برگزیده خواهند شد و به مؤلف یا مترجم آن‌ها تندیس جشنواره و جایزه‌ی نقدی داده خواهد شد. مجموع جایزه‌ی نقدی در نظر گرفته شده برای این دوره، شصت میلیون ریال است.همگان می‌توانند کتاب یا مقاله‌های خود یا دیگران را که به صورت چاپی یا در فضای مجازی منتشر شده است، برای شرکت در جشنواره معرفی کنند.
مهلت فرستادن آثار، تا آخر مهر ۱۳۹۳ تمدید شد.

 

بهمن در شیشاپانگما:

unnamed
سباستین هاگ – آندرا زامبالدی  – بندیکت بوهم در کاتماندو

سایت انجمن کوه‌نوردان ایران ؛ آندرا زامبالدی ، بندیکت بوهم و سباستین هاگ قرار بود دو قله ۸۰۰۰ متری شیشاپانگما و چوایو را ظرف یک هفته صعود کنند – صعود سرعتی. در هفته‌های گذشته آنان با هوای بد و شرایط سخت مبارزه کرده بودند. روز۲۴ سپتامبر) ۲ مهر) تا نزدیکی‌های قله رسیدند، اما بهمن به آنان اصابت کرد. آندرا زامبالدی و سباستین هاگ در زیر برف مدفون شدند و هنوز مفقود هستند . یک هفته قبل برف سنگین آنها را از ارتفاع ۷۷۰۰ متری مجبور به عقب نشینی کرده بود . این بار آنها دومین و آخرین تلاش خود را برای رسیدن به قله می کردند . 
در این تلاش یولی استک سوئیسی و مارتین مایر آلمانی نیز به آنها ملحق شده بودند. کوه‌نوردان ساعت ۶:۵۰ دقیقه صبح آن روز تقریبا در ۱۰۰ متری قله بودند و امیدوار بودند که ساعت ۸ صبح به قله می رسند اما بهمن در ارتفاع ۷۹۰۰ متری آندرا زامبالدی، سباستین هاگ و مارتین مایر را  جارو کرد و آنها را ۶۰۰ متر در شیب یخی به آن سوی قله کشید. یولی استک و بندیکت بوهم بلافاصله از بیس کمپ کمک خواستند و خود نیز برای جستجو و امداد به پایین آمدند. اما ۴ ساعت تلاش آنها بی نتیجه بود. استک و بوهم نتوانستند خود را به منطقه بهمن زده برسانند چون راهی برای رسیدن به منطقه بهمن زده وجود نداشت. مارتین مایر به طور معجزه آسا از بهمن نجات یافت. او همان شب را در کمپ ۳ بسر برد و روز ۲۵ سپتامبر ( ۳ مهر ) توسط شرپاها به بیس کمپ منتقل شد. اما آندرا زامبالدی  و سباستین هاگ در زیر برف مدفون شدند و هنوز مفقود هستند.

 

ماناسلو در ۱۴ ساعت:

ByWs7RtIMAAIoXk

وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل‌کوه ؛ ماه سپتامبر متفاوت‌تر از ماه‌های قبل در حال گذر است ، اکسپدیشن لهستانی‌ها به ماناسلو توأم با ثبت یک رکورد توسط آندرژ(اندرو)بارگر در زمان ۱۴ ساعت و ۵ دقیقه تا قله بود. اعضاء این تیم برادران بارگر، اندرو ۲۶ ساله و گژگوش ۳۸ ساله و دارک زالوسکی ۵۵ ساله هستند ، دارک فیلم‌بردار تیم است و قبلا اورست و K2 را صعود کرده. برنامه آنها در همین فصل  صعود به ماناسلو(۸۱۵۶ متر) هشتمین قله بلند جهان و بعد چوآیو(۸۲۰۱ متر) ششمین قله بلند و فرود با اسکی است . صبح ۲۳ سپتامبر از کمپ اصلی حرکت می کنند و ظهر به کمپ سوم می رسند. اندرو این فاصله را در زمان ۴ ساعت و نیم پشت سر می‌گذارد یک ساعت استراحت می کند، درجه هوا منفی بیست بوده و وزش باد۵۰ کیلومتر در ساعت اما بعد از استراحت باد فرو می‌نشیند و او به تنهایی صعود خود را ادامه می دهد و جمعا" 14 ساعت و ۵ دقیقه بعد از حرکت از کمپ اصلی به قله می رسد و روی‌هم‌رفته پس از گذشت ۲۱ ساعت و ۱۴ دقیقه به کمپ اصلی برمی‌گردد. مابقی اعضاء تیم نیز قله را صعود می کنند . رکورد صعود سرعتی این قله در اختیار بندیکت بوهم آلمانی با زمان ۱۵ ساعت رفت و ۲۴ ساعت رفت و برگشت در سال ۲۰۱۲ بوده است.
اندرو متولد ۱۸ آوریل ۱۹۸۸ است ، در دهکده‌ای به نام لتونیا در جنوب لهستان بدنیا آمده و نهمین نفر از یازده فرزند خانواده است ، حرفه او اسکی کوهستان است و سال گذشته بعد از صعود به شیشاپانگما با اسکی از این قله فرود آمد. برنامه‌های بعدی او چوآیو، فوجی ، آلاسکا ، کوه‌های عنوان پلنگ برفی ، لوتسه ، گرینلند ، قطب جنوب ، امریکا و قله اورست است ، اسپانسرهای تیم او ردبول ، اسپرت پول ، سونی با تجهیزات کامل الکترونیکی، TTcomm با تلفن ماهواره‌ای ، سالمون با لباس و تجهیزات کامل اسکی است.

 

داعش و یک قربانی کوه نورد:

gourdel-algeria

اوری گوردل، کوه‌نورد ، راهنمای کوهستان و عکاس ۵۵ ساله فرانسوی که به مدت ده روز در الجزایر در کوهستان اوزو در ۱۱۰ کیلومتری این کشور بسر می برده توسط افراط گرایان الجزایری ربوده شد و فیلم گردن زدن او در روز پنج شنبه به نمایش درآمد.

قبلا افراط گرایان گروه موسوم به داعش(دولت اسلامی عراق و شام) تهدید به گرفتن انتقام به دلیل حملات هوایی نیروهای غربی به آنها در سوریه و عراق کرده بود و ویدیویی که توسط گروه جهادی الجزایری وابسته به داعش به صورت آنلاین به نمایش درآمد گردن زدن این راهنمای ۵۵ ساله را نشان می دهد. مقامات فرانسوی گروگان بودن این کوه‌نورد را تایید کردند اما از مرگ حتمی او مطمئن نیستند. انتظار می رود رئیس جمهور فرانسه تقاضای صدور بیانه از سوی سازمان ملل در نیویورک را داشته باشد. افراط گرایان علت این فاجعه انسانی را  اقدام غربی ها بخصوص امریکا و البته فرانسه می‌دانند که به تازگی به ایالات متحده و کشورهای عربی در حمله هوایی به نیروهای جهادی در عراق و سوریه پیوسته است . این کوه‌نورد قصد گشایش مسیری جدید در توده اوزو را داشته ، مادر او روز یکشنبه موفق به  تماس با او می شود و گفته که  همه چیز رو به راه بوده اما از روز حادثه تا به حال تلفن او خاموش است . در ویدیوی منتشر شده دیده شده که او زانو زده و پشت سر وی چهار مرد نقاب دار دیده شده‌اند.

 


۶۸ سالگی و صعود با درجه ۵٫۱۳b :

LeeSheftel2

وبلاگ بیواک ؛لی شفتل، امریکایی و ۶۸ ساله توانست مسیری با درجه ۵٫۱۳b  را در رایفل کلرادو صعود کند. او برای این صعود ظرف ۲ ماه ۱۸ بار تلاش کرده است .
"تصور می کردم با ۱۰ بار تلاش یا کمتر می توانم این صعود را انجام دهم، اما وضعیت بولدری مسیر خارج از توان من بود".
شفتل، این صعود را با زور جسمی انجام نداد بلکه با استفاده از تکنیک توانست به این موفقیت دست یابد.
"یاد گرفته ام چگونه از پاهایم بهتر استفاده کنم ، یاد گرفته ام برای هر حرکت مشخص چگونه به پاهایم فشار بیاورم و چگونه پله به پله از آنها استفاده کنم ….. می دانم که چگونه تمامی اندام های من در هماهنگی هم کار می کنند".

او سپاسگزار همنوردانش است و خود را مدیون سنگ‌نوردانی مثل لین هیل می داند. : "صعوهایش را تماشا می کردم"
شفتل، سنگ‌نوردی را از ۳۳ سالگی شروع کرد. او ماراتون کار و تنیس باز هم بوده است اما ماجراجویی را در سنگ‌نوردی کشف کرده است. لی شفتل، قبلا در سن ۵۹ سالگی توانسته بود مسیری با درجه ۵٫۱۴a را صعود کند.

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

دیدگاه خود را بیان کنید