هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی(اسپیلت سال دوم-شماره ۸۳ -تاریخ ۹۳,۳,۲۵)

ارسال شده توسط در 15 ژوئن 2014 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم                  شماره ۸۳                 تاریخ ۹۳,۳,۲۵

"عقلانیت باز" آن عقلانیتی است که فراموش نمی‌کند که "یکی" در "چند" است و "چند" در "یکی". «ادگارمون»

 در این شماره می خوانید :
–    برگزاری نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳,۳,۲۰
–    تبریک تولد به همنوردان باشگاه
–    معرفی اعضای جدید باشگاه
–    برنامه هفتگی باشگاه : قله مهرچال صعود شد
–    اعزام تیم ملی سنگ‌نوردی به مسابقات قهرمانی جهان / آلمان و اسپانیا
–    جام خلیج فارس: زنجانی ها بر سکوی اول تا سوم سرعت بانوان 
–    رضا علیپور – مقام اول «سرعت»جام خلیج فارس 
–    کیلیان ژورنت رکورد صعود سرعتی قله دنالی را هم شکست 
–    چکیده‌ای از صعودهای بهار ۲۰۱۴
    
–    نگاهی به صعودهای تابستان ۲۰۱۴ در کاراکروم(قره‌قروم) پاکستان


برگزاری نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳,۳,۲۰:
طبق هماهنگی قبلی مسئول دپارتمان آموزش با آقای دکتر مساعدیان ، این نشست هفتگی اختصاص داشت به حضور ایشان و برگزاری کلاس آشنایی به گرمازدگی که به دلیل مشکل اورژانسی که برای دکتر پیش آمد این کلاس به هفته جاری موکول شد.
سپس دو گزارش برنامه ارائه شد .حسین صادق‌زاده گزارش تلاش تیم ۴ نفره اعضای باشگاه برای صعود قله دماوند که در تاریخ ۱۳ تا ۱۵ خرداد انجام گرفت و به دلیل نامساعد بودن اوضاع جوی تا ارتفاع ۴۶۵۰ متر صعود کرده و از صعود نهایی بازماندند را همراه با عکس و فیلم ارائه داده و در ادامه نیز نصرت اله طریقی گزارش صعود قله دارآباد به توچال را همراه با عکس و فیلم ارائه کرد. 


تبریک تولد به همنوردان باشگاه : 
روز ۲۰ خرداد تولد علی صدیقی از اعضای نوجوان باشگاه بود .ضمن عرض تبریک ، آرزوی موفقیت در تمام ارکان زندگی برایش داریم .


معرفی اعضای جدید باشگاه : 
در هفته گذشته خانم مهسا صادق‌زاده و آقای مسعود لقمانی عضو باشگاه شدند. ضمن خوش‌آمدگویی ، برایشان آرزوی صعودهای موفق در کنار هم‌نوردانشان در باشگاه را داریم.


برنامه هفتگی باشگاه – قله مهرچال صعود شد:
صعود قله مهرچال برنامه جمعه ۲۳ خرداد بود که به سرپرستی آقای حمیدی و با حضور ۲۰ نفر از اعضا اجرا شد.


اعزام تیم ملی سنگ‌نوردی به مسابقات قهرمانی جهان / آلمان و اسپانیا :
فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد؛ بر اساس روی‌کردهای این فدراسیون در راستای توسعه‌ی کمی و کیفی رشته‌ی سنگ‌نوردی به ویژه در حوزه‌ی شرکت سنگ‌نوردان عزیز کشورمان در رقابت‌های بین المللی، اعزام تیم ملی سنگ‌نوردی (مردان و زنان) را به منظور شرکت در مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی جهان در آلمان و اسپانیا که مرداد و شهریور ماه سالجاری برگزار می‌شود، در دستور کار خود قرار داد.بر این اساس؛ نفرات برتر جام فجر در سال ۹۲ و هم‌چنین مسابقات قهرمانی کشور در پلور(خرداد ۹۳) به منظور اعزام به این رقابت‌ها در نظر گرفته خواهند شد.


جام خلیج فارس: زنجانی ها بر سکوی اول تا سوم سرعت بانوان :

اولین دوره رقابت های سنگ‌نوردی فصلی جام خلیج فارس، چهاردهمین دوره قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی، روز چهارشنبه ۲۱ خرداد ماه در بخش بانوان و درمرحله مقدماتی رشته بولدرینگ و سرطناب با شرکت سنگ‌نوردانی از استان‌های مختلف ( ۱۱ تیم از ۱۰ استان) در مجتمع کوهستانی پلور آغار شد.بنابر گزارش سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی در پایان نخستین دوره رقابت‌های فصلی سنگ‌نوردی جام خلیج فارس، چهاردهمین دوره مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی که در مجتمع کوهستانی پلور برگزار گردید، در رشته سرعت بانوان فرناز اسماعیل زاده، الناز رکابی و سیما سلطانی هر سه از زنجان به ترتیب به مقام‌های اول تا سوم دست یافتند.شایان ذکر است جوایز قهرمانان به صورت حواله نقدی همراه با مدال به ایشان اهداء گردید.


رضا علیپور مقام اول «سرعت»جام خلیج فارس :
به گزارش سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ در پایان مسابقات رشته سرعت مردان در چارچوب اولین دوره رقابت‌های سنگ‌نوردی فصلی جام خلیج فارس، چهاردهمین دوره قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی که در مجتمع کوهستانی پلور رضا علیپور از محمدیه قزوین به مقام اول رسید، حمیدرضا توزنده‌جانی از خراسان رضوی دوم شد و علی نجفی از زنجان در سکوی سوم ایستاد. جوایز قهرمانان به صورت حواله نقدی همراه با مدال به ایشان اهداء گردید. این رقابت ها در بخش لید و بولدرینگ ادامه خواهد یافت.

کیلیان ژورنت رکورد صعود سرعتی قله دنالی را درهم شکست:

وبلاگ بیواک ؛ کیلیان ژورنت ۲۶ ساله و اسپانیایی است . او دونده و کوه‌نورد است . کیلیان اخیرا موفق شد قله دنالی در آلاسکا را ظرف ۱۱ ساعت و ۴۰ دقیقه صعود کند و فرود بیاید . او برای این برنامه چند هفته هم هوایی کرد و در اجرای برنامه نیز از کرامپون و اسکی استفاده کرده است ، از سایر جزئیات صعود و فرود فعلا اطلاعی در دست نیست .
دنالی یا به نام دیگرش مک کینلی ، بلندترین قله آمریکای شمالی به ارتفاع حدودا  6200 متر در آلاسکا واقع شده ؛ یخی بودن منطقه و هوای سرد آن که گاهی اوقات به منفی ۶۲ درجه می رسد نیاز به توضیح ندارد . آلاسکا چهل ونهمین و بزرگترین ایالت امریکاست و به دلیل داشتن معادن غنی و نفت یکی از ثروتمندترین ایالت های این کشور است . به رغم یخ و یخبندان بودن آلاسکا ، معروفترین فرماندارش یک خانم است ؛ خانم سارا پالین ، خوش تیپ و پر سر و صدا  که زمانی قرار بود معاون رئیس جمهور امریکا شود . آلاسکا قبلا متعلق به روسیه بود اما روسها آلاسکا را در اواخر قرن ۱۹ از قرار هر هکتار دو صدم دلار به امریکایی ها فروختند .
از صعود های سرعتی دنالی رسما و به صورت ثبت شده اطلاعات زیادی در دست نیست . اما گفته می شود که سال گذشته یکی از کهنه سربازان نیروی هوایی ایالت نیوهمپشایر به نام اد وارن ، بدون داشتن GPS موفق شده بود دنالی را ظرف ۱۶ ساعت و ۴۶ دقیقه صعود کند و فرود بیاید . قبل از او نیز چاد کلوگ فقید ، که اخیرا در یک حادثه کوهنوردی جان خود را از دست داد ، در سال ۲۰۰۳ موفق شده بود دنالی را ظرف ۲۳ ساعت و ۵۵ دقیقه صعود کند و فرود بیاید .
صعود و فرود ۱۱ساعت و ۴۶ دقیقه کیلیان ژورنت انصافا یک رکورد با ارزش است . ژورنت سال گذشته مون بلان را ظرف ۴ ساعت و ۵۷ دقیفه صعود کرد و فرود آمد و به همین خاطر برنده جایزه میخ طلایی ۲۰۱۳ مجله معروف کلایمینگ امریکا شد. ژورنت از طرف خوانندگان نشنال جئوگرافیک نیز به عنوان ماجراجوی برتر ۲۰۱۳ انتخاب شد .و حالا ژورنت به صعودهای سرعتی البروس ، آکونکاگوا ، و اورست چشم دوخته است .و یادمان باشد که ما در کوه‌نوردی به مفهوم کوه‌نوردانه‌اش هیچ مسابقه ای نداریم . پروژه های ژورنت فقط یک "رکورد" است نه یک "امتیاز" در یک مسابقه . 


چکیده ای از صعودهای بهار ۲۰۱۴:

                                                             
وبلاگ کلوپ کوه‌نوردان سولدوز ؛ صعودهای بهار ۲۰۱۴ در قلل بالای هشت هزار متری به پایان خود رسید. بهار ۲۰۱۴ فصلی ست که به خاطر بهمن مصیبت بار اورست و کشته شدن ۱۶ شرپا و اعتصاب دیگر شرپاها و شکست و ضعف بروکراسی در کنترل و از سرگیری اکسپدیشن ها و نهایتا نیمه تمام ماندن تمامی اکسپدیشن های جبهه جنوبی اورست و لوتسه در خاطره ها باقی خواهد ماند.
 حادثه:
در ۱۸ آوریل هنگامی که صعود کنندگان اورست در صدد شروع پروژه همهوایی خود بودند قطعه یخ عظیمی از یال غربی اورست کنده شد و موجب وقوع بهمن بزرگی شد که منجر به مرگ ۱۶ شرپا و زخمی شدن خیلی های دیگر شد. مارک هورل (Mark Horrell)، کوه نورد بریتانیایی که تازه می خواست وارد یخچال خومبو شود از نزدیک شاهد ماجرا بود و تصاویری که او تهیه کرده(
اینجا) می‌توانند به درک بهتر علت وقوع بهمن کمک کنند. البته این موضوع طبق گفته‌های مارک تبدیل به یک مسئله سیاسی و بازیچه دست بعضی ها برای استفاده در جهت منافع شخصی شد که نتیجه آن لغو کامل تمامی صعودها بود. با این حال دو بانوی کوه نورد به نام های جینگ وانگ (Jing Wang) از چین و کیلیو ویدلیچ (Cleo Weidlich) از آمریکا با استفاده از هلی‌کوپترها اقدام به دور زدن محل حادثه شدند تا خود را به کمپ دو برسانند که نتیجه این کار صعود موفق کوه‌نورد چینی به اورست بود ولی کوه‌نورد آمریکایی از صعود لوتسه صرف نظر کرد.
 قلل دست نیافتنی این فصل:
قلل لوتسه، آناپورنا و ماناسلو در فصل بهار ۲۰۱۴ بدون صعود باقی ماندند. صعودهای آناپورنا و ماناسلو به دلیل شرایط بد جوی و بارش سنگین برف نیمه تمام باقی ماندند اما صعودهای لوتسه همانطور که قبلا گفته شد به دلیل حوادث بهمن اورست لغو شدند. (جا دارد به بدشانسی مهدی قلی پور نیز اشاره داشته باشیم. او سال گذشته به دلیل حملات تروریستی در بیس کمپ نانگا پاربات صعود خود را اجبارا نیمه تمام رها کرد و امسال نیز در لوتسه دچار این بدشانسی شد.)
نیمه تمام ماندن مسیر نو بر روی کانچن جونگا:
 شرایط جوی در کانچن جونگا برای گشایش یک مسیر نو در جبهه شمال غربی کانچن جونگا مناسب نبود و همین امر مانع موفقیت کوه نوردان توانمند قزاق، اسپانیایی و لهستانی شد. الکس تکسیکن، یکی از نفرات تیم، توضیح میده که برج یخی بر روی این جبهه در شرایط بسیار خطرناکی بود و هر روز در حال شکافتن بود. 
در مرحله اول این اکسپدیشن نفرات تیم ابتدا بر روی مسیر ۱۹۷۹ بریتانیایی ها تلاش کردند. در ادامه آدام بیلیسکی از لهستان و الکس تکسیکن از اسپانیا برای صعود قله تلاش کردند اما از چند صد متری قله مجبور به بازگشت شدند. در ۱۸ می دنیس اوروبکو از قزاقستان (شهروند روسیه) موفق شد بر قله این کوه سرسخت بایستد. این صعود از مسیر نو صورت نگرفت.
در اورست نیز پیتر هامور (Peter Hamor) و هوریا کالیباسانو (Horia Colibasanu) در صدد تلاش بر روی یک مسیر نو بودند و رالف دوجموویتس (Ralf Dujmovits) نیز قصد داشت مسیر سولو مسنر را تکرار کند، اما حوادث تلخ رخ داده مانع از این تلاش ها شد.
 رکود سنی در کانچن جونگا:
در ۱۸ می کوه‌نورد ۷۵ ساله اسپانیا کارلوس سوریا (Carlos Soria) موفق شد بر قله کانچن‌جونگا بایستد و به این ترتیب رکورد مسن‌ترین صعود کننده سومین قله مرتفع جهان را به نام خود به ثبت رساند. این صعود همچنین یازدهمین صعود او به قلل بالای هشت هزار متری به حساب می‌آید.

چکیده صعودهای موفق در بهار ۲۰۱۴:
دریچه های هوایی مناسب برای صعود در این فصل بسیار کم بود و با فاصله زیاد اتفاق می افتاد. اولین صعود به اورست (شمالی) با تاخیر زیاد رخ داد اما در ادامه بیش از ۱۰۰ نفر موفق شدند بر قله بلندترین کوه جهان بایستند. تمامی این صعودها با استفاده از کپسول اکسیژن بودند. شرایط بد جوی مانع پیشرفت کوه نوردانی شد که کپسول اکسیژن به همراه نداشتند.
قله شیشاپانما هشت صعود به خود دید که نیمی از آنها از جبهه شمالی و نیم دیگر از جبهه جنوبی بودند. در دائولاگیری نیز حداقل ۱۰ صعود به ثبت رسید و در چو آیو نیز بیش از ۳۰ صعود گزارش شد.
علی رغم شرایط بد هوایی تقریبا ۵۰ صعود موفق در ماکالو به ثبت رسید که اکثر آنها از کپسول اکسیژن استفاده می کردند. به نظر می رسد تنها سه نفر در بین ۵۰ نفر یاد شده بدون استفاده از کپسول اکسیژن به قله ماکالو رسیدند.
در کانچن جونگا نیز بیش از ۷۵ صعود به ثبت رسید که بیشتر این صعودها بدون استفاده از کپسول اکسیژن به ثبت رسیدند.


نگاهی به صعودهای تابستان ۲۰۱۴ در کاراکروم (قره قروم)پاکستان:


وبلاگ کلوپ کوه‌نوردان سولدوز ؛ صعودهای فصل تابستان در کاراکروم (قره قروم) پاکستان در آستانه شروع است و لیست کوه‌نوردانی که قصد دارند بر روی ۵ قله بالای هشت هزار متری واقع در پاکستان تلاش کنند در حال تکمیل می باشد.
اما روند این صعودها به طور گسترده ای تحت تاثیر حوادث سال گذشته در این منطقه می باشد. حوادثی که در آن ۲۲ کوه نورد جان خود را از دست دادند که نیمی از این تلفات جانی بر اثر حمله تروریستی به بیس کمپ جبهه دایامیر در نانگا پاربات رخ داد که در نتیجه آن بسیاری از اکسپدیشن ها (از جمله صعود مهدی قلیپور) لغو شده و برخی برنامه صعود خود را تغییر داده و مابقی از اسلام آباد راهی کشورهای خود شدند.
سایه‌های تروریسم هنوز کوه‌نوردی و صنعت توریسم را در پاکستان به شکل منفی تحت تاثیر قرار داده طوری که تعداد مجوزهای صادر شده برای قلل قره قروم در مقایسه با سال گذشته به نصف کاهش یافته است. طبق گفته مقامات رسمی "کوه‌نوردان خارجی از پاکستان دوری می کنند".
 با این حال هنوز تعدای از کوه‌نوردان قصد تلاش در قلل پاکستان را دارند که این خود نشان دهنده این است که فضای حاکم آنچنان هم غم‌انگیز نیست. سال ۲۰۱۴ به عنوان شصتمین سالگرد اولین صعود K2 بوده و خیلی از رویدادها و اکسپدیشن ها به خاطر جشن گرفتن اولین صعود این قله توسط اکسپدیشن سال ۱۹۵۴ ایتالیایی ها ست.

K2
سال گذشته این قله مانع پیشروی کوه‌نوردان بالاتر از کمپ ۳ شد. بارش سنگین برف و شرایط خاص کوهستان مانع هر گونه تلاشی برای رسیدن به قله شد و متاسفانه دنالی و مارتی اشمیت (Denali and Marty Schmidt) بر اثر برخورد بهمن با چادرشان در موقعیت کمپ ۳ در شب هنگام جان خود را از دست دادند.
 به نظر می رسد که امسال سال شلوغی در K2 باشد. امسال یک تیم لهستانی در این کوه حاضر خواهند بود تا برای یک تلاش زمستانی تمرین کنند. همچنین یک تیم پاکستانی – ایتالیایی نیز برای تکرار موفقیت سال ۱۹۵۴ به طور مشترک بر روی این قله تلاش خواهند کرد. ال هنکاک (Al Hancock) از کانادا و ادریان هایس (Adrian Hayes) از بریتانیا نیز امیدوارند شرایط برای یک صعود موفق مهیا باشد. و نهایتا جزپه پومپیلی (Giuseppe Pompili) از ایتالیا نیز در رویای صعود "کوه کوه‌نوردان" است.
دو تیم از جمهوری چک و یونان نیز در این کوه حضور خواهند داشت و همچنین محرم آیدین ایرماک (Muharram Aydin Irmak) از ترکیه نیز در هفته اول ماه ژوئن با دوچرخه به اسلام آباد رسیده اما این تازه بخش اول سفر اوست. او حالا قصد دارد بر روی K2 تلاش کند.
الن آرنت (Alan Arnette) کوه‌نورد وبلاگر معروف آمریکایی به سختی بر روی اکسپدیشن خود در K2 تلاش می کند، همچنین کریس ینسن بورک (Chris Jensen Burke) کوه‌نورد نیوزلاندی/استرالیایی نیز قصد دارد صعودهای موفق خود را ادامه بدهد. این بانوی کوه‌نورد ماه گذشته ماکالو را صعود کرد و در این فصل قصد دارد K2 و برودپیک را صعود کند.
اما یک تیم شرپای زن از نپال نیز در راه K2 هستند. گفته میشود که شرپاهای زن ذکر شده با همراهی باربران ارتفاع پاکستانی و چند تن از شرپاهای نپالی صعود خواهند کرد.

برودپیک
در این قله نیز چندین تیم به فعالیت خواهند پرداخت. دیوید لاما (David Lama)، پیتر اورتنر (Peter Ortner) و هانسیورگ آور (Hansjorg Auer) قصد صعود برودپیک جهت تکمیل همهوایی خود را دارند. در واقع هدف اصلی آنها صعود جبهه شمال شرقی ماشربروم می باشد. این جبهه از سوی روس ها به خاطر شباهت بسیار زیادش به جبهه شمالی ژانو به عنوان زوج دوقلوی جبهه ژانو لقب گرفته است.
 اوسکار کادیاک (Oscar Cadiach) اسپانیایی نیز در صدد تکمیل پروژه ۱۴ قله بالای هشت هزار متری‌ست و برودپیک آخرین قله‌ای‌ست که او قصد دارد امسال صعود کند. به نظر می رسد یک تیم چند ملیتی از کشورهای اسپانیا، چک، هلند، ژاپن، مکزیک و چین نیز بر روی این قله تلاش کند. گاوین ویکرز (Gavin Vickers) از استرالیا و الکس گاون (Alex Gaven) از رومانی نیز بر روی دوازدهمین قله مرتفع جهان تلاش خواهند کرد.
بعد از موفقیت و تراژدی لهستانی ها در زمستان ۲۰۱۲/۲۰۱۳ و از دست دادن آرتور هایزر (Artur Hajzer)، اکسپدیشن زمستانی لهستانی ها دوباره قصد بازگشت به قلل هشت هزار متری را دارد. به غیر از تیمی که قبلا ذکر شد و قصد تلاش زمستانی بر روی K2 را خواهد داشت یک تیم دیگر از لهستان زمستان امسال (۲۰۱۴/۲۰۱۵) قصد تلاش برای صعود قله میانی برودپیک به ارتفاع ۸۰۱۶ را دارند. این قله ، قله فرعی اما چالش برانگیز برودپیک به حساب می آید. این اکسپدیشن توسط یرزی ناتکانسکی (Jerzy Natkański) هدایت خواهد شد.
 
گاشربروم ها
ظاهرا دو قله بالای هشت هزار متری گاشربروم یک و دو فصل زیاد شلوغی را نخواهند داشت. به غیر از یک اکسپدیشن بین المللی که هدایت آن را تونچ فیندیک (Tunc Findik) از ترکیه به عهده خواهد داشت، تا به حال سه تیم از کشورهای روسیه، ژاپن و کره جنوبی درخواست جواز صعود کرده اند.
با این حال یک تیم دیگر کره‌ای قصد تلاش بر روی قله صعود نشده گاشربروم ۵ به ارتفاع ۷۱۴۷ متر را دارد. و در نهایت یک تیم سه نفره آمریکایی/اسلوونیایی به نام های کایل دمپستر (Kyle Dempster)، هایدن کندی (Hayden Kennedy) و اوربان نوواک (Urban Novak) بر روی دیواره درخشان (Shinning Wall) گاشربروم ۴ به ارتفاع ۷۹۲۵ متر خواهند بود. به نظر می رسد آنها قبل از تلاش بر روی گاشربروم ۴ ابتدا در دره ترانگو تلاش کرده و سپس در گاشربروم ۲ اقدام به همهوایی کنند.

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی
 

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید