هر هفته یک برنامه : این بار گزارش صعود کرگز – ۱۶ مهر ۸۹

ارسال شده توسط در 13 اکتبر 2010 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

این قله در شمال غربی قله ی مشهور کرکس با فاصله ی هوایی آنها حدود ۵۰ کیلومتر واقع است. نام دوم این کوه کرگش است که محلی های منطقه به آن اطلاق می کنند. برای صعود کرگز باید از طریق شهر مقصد به روستای کامو سفر کرد. این روستای کوهستانی(با ارتفاع حدود ۲۴۰۰ متر) در بین شهرهای قمصر کاشان و میمه اصفهان قرار دارد. در این روستا محلی به نام سر چشمه وجود دارد که محل مناسبی برای شب مانی ست.

تیم ۱۲ نفره باشگاه بعد از ظهر پنجشنبه ۱۵/ ۷ / ۸۹ از تهران حرکت کرد و ساعت ۹ شب در محل سرچشمه، کمپ شب مانی برپا کرد.

صبح روز بعد در ساعت ۳۰/۷ کوهپیمایی را شروع و از طریق پاکوبی مناسب که در‌ آخر جاده ی خاکی موسوم به رصد خانه قرار دارد، به طرف قله حرکت کرد. این صعود به حدود ۳ الی ۴ ساعت زمان نیاز دارد.
این کوه چند یال منتهی به قله دارد، مسیر صعود ما بعد از عبور از یک شیب تند و یک مسیر تراورسی به یال شمال غربی این قله رسید. در حال حاضر بر روی این قله عملیات نصب یک رصد خانه در حال اجرا ست که آنتن های هواشناسی و مخابراتی آن از دور دیده می شود.

بر روی قله علاوه بر این آنتن ها چند کانکس و مصالح ساختمانی زیادی نیز دیده می شد. بعد از عکاسی در روی قله، مسوول این تجهیزات راجع به این کوه و رصد خانه ی در حال ساخت آن که(رصد خانه ملی ایران ) نام دارد توضیحاتی ارائه کرد که به شرح زیر است:

۱-    این کوه آلودگی نوری ندارد ـ یعنی نور زیاد شهرها و روستاها در اطراف آن نیست.
۲-    این کوه کمتر ابری را به سوی خود جلب می کند ـ یعنی بارش در این منطقه کم است.
۳-    در این کوه باد کمی می وزد.
۴-    اطراف این کوه تقریبا خالی از ارتفاع است و فقط قله ی کرکس در ۵۰ کیلومتری آن از دور نمایان است.
۵-    ارتفاع این کوه ۳۶۲۰ متر است که مرتفع ترین رصد خانه ایران خواهد شد.

تمام این توضیحات به علاوه منطقه ی جالب روستای کامو(که معنی آن را نتوانستیم بیابیم) و نکته های جالب کوهپیمایی ما دست به دست هم داد تا به این نتیجه برسیم که این کوه نیز مانند کوه ها ی دیگر ارزش حداقل یک بار صعود کردن را دارد.

به ویژه آن که قرار است در ۵ سال آینده جاده ای تا قله نیز بر آن کشیده شود . این کوه هم مانند بسیاری از کوه های دیگر که به دلایل متعدد و این بار به دلیل محکمه پسند(پیشرفت علم و دانش در زمینه نجوم) از نظر زیست محیطی در حال نابودی است. پس تا وقت هست به این کوه سفر کنید و از مناظر آن  و مشخصات منحصر به فردش  بهره مند شوید.

ذ- حمیدی
۱۹ / ۷ / ۸۹

دیدگاه خود را بیان کنید