هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله چپکرو – ۲۰ شهریور ۸۹

ارسال شده توسط در 13 سپتامبر 2010 ۱۲ دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

چپکرو قله ای سرکش در خط الراس اصلی البرز است. این خط الراس در میان کوهنوردان به«دماوند به علم کوه» یا «دماوند به توچال» مشهور شده است.شمال این قله صخر ای و مشرف به منطقه کوهستانی یوش و بلده است. این قله از شرق به قلل تخت خرس و دوخواهران متصل است و از غرب با شکستگی ای که این خط الراس دارد به گردنه مشهور «قو» می رسد.

کوهنوردان از سه مسیر این قله را صعود می کنند:

الف) از سمت غربی دماوند(یا گردنه سرداغ) یا از رودخانه سه سنگ در منطقه ییلاقی ورارو(برنامه ۳روزه تابستانی)
ب) از منطقه گرمابدریا دشت لار(برنامه ۵/۱ روزه)
ج) از مسیر روستای یالرود(بلده) که صعودی یک روزه ولی طولانی و طاقت فرساست.

تیم ۹ نفره ما ساعت ۳ عصر پنجشنبه از طریق جاده هراز – دوراهی هردورود به روستای مزید در ۵ کیلومتری بلده رسید و شب را در منزل یکی از بستگان به صبح رساند. روز جمعه ساعت ۴۵/۷ صبح صعود را از انتهای جاده در دست احداث یالرود به سرخک(گردنه قو)  در ارتفاع ۲۴۵۰ شروع کرد. این جاده از خارج شهرستان بلده شروع شده و به روستاهای یالرود،ورزن و هَتر می رسد و بعد از آن به شکل ناهموار به طرف دره یالرود ادامه می یابد. ۵ کیلومتر که از یالرود فاصله می گیریم پهنای جاده کم می شود که محل مناسبی برای پارک ماشین است. این جاده خاکی حدود ۵ کیلومتر دیگر ادامه دارد تا به اول جاده مالرو داخل دره یالرود برسد. این مسیر را پیاده طی می کنیم و حدود ساعت ۹ به ابتدای دره می رسیم. ۴ ساعت دیگر زمان لازم است تا از طریق دره یالرود به گردنه چپکرو به ارتفاع ۳۵۵۰ متری برسیم.

این مسیر ابتدا به شکل زمین های هموار و زیبا در کنار رودخانه سبزگونه و رویایی یالرود ادامه یافته و پس از تنگ شده دره و کم شدن آب به چند دوراهی می رسد. مسیر دست چپ(شرق) به گردنه چپکرو می رسد. به دلیل صخره ای بودن قله باید آن را دور زد و از سمت جنوبی صعود کرد. حدود یک ساعت طول می کشد تا از گردنه چپکرو، شیب های تند و سنگی زیر قله را صعود کنیم و به نقطه ی ۳۹۵۰ متری که خط الراس فرعی چپکروست برسیم. از اینجا به بعد به سمت شمال غربی ادامه مسیر می دهیم و پس از طی یک شیب کوتاه و تند دیگر به قله چپکرو قدم می گذاریم.

GPS ما ارتفاع ۴۰۸۵ متر را ثبت می کند که اگر خطا های احتمالی آن را به نفع کوهنوردان محاسبه کنیم عدد ۴۱۰۰ متر حد نهایی ارتفاع این قله از نظر ماست. لازم به ذکر است که بیشتر ارتفاع های ذکر شده در نقشه های کوهنوردی دقیق نیست و همواره بیشتر از اندازه گیری ست که با GPS انجام می شود.

ساعت ۳ بعدازظهر(در حالی که ۵ نفر از اعضای تیم قله را صعود کرده بودند) به طرف پایین حرکت کردیم. ۲ نفر دیگر تا حدود ۱۰۰ متر قله،‌یک نفر تا ارتفاع ۳۸۰۰ و یک نفر نیز تا ارتفاع ۳۵۰۰ متر صعود کردند. پس از پیوستن دوباره ی تمام اعضای تیم به دلیل طولانی بوده مسیر بازگشت و کمبود وقت به سرعت به طرف محل ابتدای حرکتمان راه افتادیم. (پیش بینی های لازم را قبلاً انجام داده بودیم). هنگام بازگشت در کنار یکی از سرچشمه های اصلی «یالرود» غذا خوردیم و از آن آب بی نظیر که توصیف اش با این قلم امکان پذیر نیست بهره مند شدیم. ساعت ۳۰/۸ شب بعد از حدود ۱۳ ساعت کوهپیمایی در دل تاریکی شب به راننده و اتومبیل باشگاه که منتظرمان بودند پیوستیم.

پی نوشت:
این اولین صعود رسمی باشگاه به این قله از زمان تاسیس تاکنون بود. بعضی از قلل البزر مرکزی به دلیل غیر قابل دسترس بودن به ندرت صعود می شوند، چپکرو هم یکی از همین قلل است. از اولین صعودم به این قله ۲۵ سال و ازآخرین آن ۸ سال می گذرد. وقتی هفته گذشته به دنبال کسب اطلاعات جدید برای صعود این قله بودم(تلفن به چند تن از دوستان تهرانی و شهرستانی و جستجو در اینترنت) متوجه شدم که اطلاعات مدونی درباره این قله وجود ندارد. امیدوارم این خلاصه گزارش بتواند اطلاعات دقیق تری در اختیار علاقمندان صعود این قله رفیع و البته بکر قرار دهد. (همنوردان عزیز می توانند در صورت لزوم و مراجعه مستقیم به دفتر باشگاه از کروکی و گزارش کامل این صعود استفاده کنند).

سرپرست برنامه: ذ ـ حمیدی
۲۲/۶/۸۹

۱۲ دیدگاه to “هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله چپکرو – ۲۰ شهریور ۸۹”

  1. ناصر می گوید:

    بار دیگر «دماوند»؛ بار دیگر تخریب!
    چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۴۳

    به اطلاع عموم حامیان و فعالان محیط زیست به ویژه دوستداران کوه و کوهستان و جامعه ی قدرشناس کوه نوردی می رساند؛ با تأسف فراوان در ادامه ی اقدامات تخریبی در دامان میراث ملی کشورمان کوه رفیع «دماوند»، اعم از ساخت و سازهای غیرمجاز، معدن کاوی ها، جاده کشی ، آسفالت ریزی و … ، باردیگر شاهد اقدامی غیر اصولی هستیم و در کمال ناباوری این بار به دست عده ای که خود ادعای کسوت در کوه نوردی و علقه به این سرمایه ی ارزشمند را دارند صورت می گیرد که پس از روبرو شدن با موج اعتراضات کوه نوردان در ساخت پناهگاه «یال داغ»، در طرح جدید خود و به عنوان ساماندهی مسیرهای کوه نوردی، درصدد ساخت جاده ای مالرو میان پناهگاه جنوبی «دماوند» و پناهگاه «سیمرغ» بر آمده اند

    طرحی که بر اساس گزارشات واصله؛ متأسفانه عملیات اجرایی آن به سرعت در حال پیشروی است. و این در شرایطی است که کارشناسان خبره ی کوه نوردی، قویاً اجرای چنین طرحی را مردود و فاقد هر گونه امکان سنجی کارشناسی و توجیه اصولی می دانند که تبعاتی جبران ناپذیر را به همراه خواهد داشت. بر اساس پیش بینی کارشناسان؛ سقوط کوه نوردان بر اثر ریزش بهمن در مسیر این جاده ی مالرو و تخریب یخچال های منطقه از مهمترین عواقب اجرای این طرح خواهد بود.
    فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی ضمن ابراز نگرانی و اعتراض شدید به انجام این طرح تخریبی و غیرمتعارف، از همه ی فعالان و دلسوزان حفاظت از محیط زیست به ویژه دوستداران کوه زیبای «دماوند» استمداد می نماید تا نسبت به این اقدام سوء منفعل نباشند و از تمامی ارگان های مسئول به ویژه منابع طبیعی، سازمان محیط زیست، میراث فرهنگی و هم چنین اصحاب رسانه، درخواست می کند از ظرفیت ها و ابزار قانونی خود در جهت متوقف ساختن اجرای این طرح ناصواب استفاده و اقدامات لازم و عاجل را مبذول نمایند.

  2. دامون می گوید:

    اقا چرا دروغ می نویسید و کوهنوردان رو گمراه می کنید؟ شما ۷ صب حرکت کردید و ۳ بد از ظهر قله چپکرو بودید؟!!! اونحایی که شما رفتید تپه بوده نه قله ی
    چپکرو. شما یکی از تپهه ها رو کشیدید بالا. اینو به مردم بگید که برنامه ی یک روزه اگر قصد صعود به قله رو دارن نذارند.

  3. ذبیح ا... حمیدی می گوید:

    آقا یا خانم دامون،
    همان طور که در پی نوشت این گزارش آمده، باشگاه کوهنوردی اسپیلت آماده است مستندات واضح تر و گویاتری که گواه صعود قله چپکرو در آن تاریخ است را نه تنها به جنابعالی، بلکه به هر منبع موثق و رسمی کشور ارائه نماید.
    چنانچه شما شخصی حقیقی یا حقوقی هستید (نه مجازی)، خواهشمندم با شماره تلفن های ثابت باشگاه یا با شماره موبایل اینجانب (۰۹۱۲۱۱۸۳۱۲۹) تماس حاصل فرمایید. مطمئن باشید دلائل ما برای شما قانع کننده خواهد بود.
    در زمانه ای که کسانی چون زنده یاد جلال رابوکی ۴ مسیر قله دماند را در ۲۶ ساعت صعود کرده و یا زنده یاد ابراهیم شیخی قله ۳۹۵۰ متری توچال را از پای مجسمه سربند در مدت ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه و یا یک شرپای نپالی قله اورست را در ۸ ساعت و نیم صعود می کند، صعود یک روزه قله چپکرو در تابستان چه جای تعجبی برای شما دارد؟
    منتظر تماس شما هستم.
    ضمناً چنانچه مایل بودید از طریق سایت پیغام بگذارید، خواهشمندم از ادبیات زیباتری که واژه های آن در زبان شیرین فارسی فراوان یافت می شود، استفاده نمایید. در غیر این صورت عذر ما را برای عدم تأیید نظرتان پیشاپیش پذیرا باشید.

  4. ساقی محمودی می گوید:

    حضور محترم جناب آقا یا سرکارخانم دامون سلام عرض میکنم . واقعا متعجبم که چطور با این لحن چنین پیغامی گذاشتید . بعنوان یکی از اعضای باشگاه بسیار ناراحت شدم از نوع گفتارتان . لطفا راجع به صعودهای دیگر باشگاه هم اظهار نظر بفرمائید . باشگاه کوهنوردی اسپیلت علاوه بر صعودهای داخلی و اجرای صعودهای تخصصی ، صعودهای برون مرزی قلل معروف جهان را در کارنامه درخشان خود داشته . خیلی خوب هست که انسانها شهامت داشته باشند توانمندیهای انسانهای توانمند را تحسین کرده و سرلوحه خود قرار دهند و به همان نسبت سعی در توانمند کردن خود کنند و نه توانمندیهای آنها را زیر سوال ببرند. با آرزوی صعود یک روزه قله چپکرو با تایمی کمتر برای شما.

  5. احمدرضا مطهرى می گوید:

    با عرض سلام خدمت دوستان و همنوردان عزیزم بلاخص استاد وپیشکسوت عزیز آقاى حمیدى ، دامون جان من نمیدانم که آیا شما تا به حال کوهنوردى کرده اید یا نه اما واضح و مشخص است که کوهپیمایى آن هم با سبک … را با کوهنوردى باشگاهى آن هم به سبک سرعتى اشتباه گرفته اید ، دامون جان لطفا کوهنوردى را از دیدگاه یک کودکى که نمیتواند حتى کفش کوهنوردى را بلند کند ننگرید بیایید فرهنگ حرفه ای نگرى به کوهنوردى که همانا آموزش در سرلوحه آن است را در خود تقویت کنیم.
    با تشکر

  6. باقر یوسفی می گوید:

    دامون عزیز
    عدم توانایی شما در اجرای چنین برنامه ها نمیتونه تلاش و همت دیگر گروه و کوهنوردان را زیر سوال ببره . اگر اندکی از کوهنوردی و جزییات آن سرلوحه داشته باشی به خوبی از زوایای عکسهای گزارش میتونی به واقعیت امر پی ببری .
    پس بیا زاویه ی دید خودت رو نسبت به کوهنوردی خود و دیگران عوض کن تا عکسهای بهتری از شخصیتت در دنیای کوهنوردی ثبت کنی .
    متشکرم

  7. یاشا می گوید:

    با عرض سلام و پوزش خدمت آقای حمیدی عزیز و دیگر دوستان محترم من فکر می کنم این دوست عزیز را می شناسم زمان بندی برنامتون کاملا درسته ما بر طبق گزارش برنامه شما این برنامه رو اجرا کردیم البته سرعت خوبی داشتیم اما به عللی نتوانستیم به قله برسیم البته منطقه بسیار بسیار زیبایی بود و از شما بابت معرفی منطقه سپاسگذارم البته دوست من از چنین ادبیاتی برخوردار نیست ولی حتما از ایشون در باره این کامنت سوال می کنم امیدوارم در بهار بتونیم به این منطقه زیبا سر بزنیم و از زیبایی بکر منطقه همراه با صعودی زیبا لذت ببریم.
    با احترام یاشا

  8. نيكان می گوید:

    باسلام
    ضمن تشکر از شما- هفته گذشته با ۲نفر از دوستان موفق به صعود قله چپکرو شدیم
    امیدوارم همیشه سالم وسلامت باشید

  9. ماهرخ می گوید:

    با عرض سلام من بچه چپکرودم خیلی خوشحال شدم از این گزارش و برنامه خوب و عالی

  10. رضا ملاییان می گوید:

    سلام ممنون میشم اگر فایل GPS مسیر را برم ایمیل کنید.
    ……………
    پاسخ : با سلام
    ضمن تشکر از تماستان ، در حال حاضر مسئول باشگاه در تاجیکستان جهت صعود قله کورژنفسکایا حضور دارند و شخصا اطلاعی در این زمینه ندارم.
    با سپاس

  11. رضا شهره می گوید:

    با سلام
    از اونجایی که تردیدها تاریخ مصرف ندارن و در فرهنگ ما شرقی ها در طول زمان تقویت هم میشن می خوام موضوعی رو خدمت “دامون های احتمالی آینده” یادآوری کنم:
    صعودهای نرمال یالرود به چپکرو معمولا با دورزدن کامل فله و رسیدن به پای جبهه جنوبی انجام میشن. شاید این دوستمون از مسیر شمالی که فنی تر اما ۶ گیلومتر کوتاه تره اطلاعی نداشتن…
    شاید هم دقت نکردن که پیمایش از کجا شروع شده…
    البته حتی اگه این گمانه ها درست باشن، بی دقتی ها و بی اطلاعی ها نوع ادبیات این دامون های -انشالله- محترم رو توجیه نمی کنه!

  12. امیر جلالی می گوید:

    با درود و احترام

    بسیار از گزارشتون لذت بردم. و متاسفم بابت بی ادبی “دامون” . سپاسگزار خواهم بود اگر فایل gps رو برام ارسال بفرمایید.
    همیشه پر توان و سرفراز باشید

دیدگاه خود را بیان کنید