رویدادهای مهم کوهنوردی (قسمت سوم)

ارسال شده توسط در 29 جولای 2019 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, اخبار, گالری

فرانسیسکو کاساردو آلپنیست ایتالیایی که پس از صعود به گاشربروم ۷، در فرود، ۵۰۰ متر به پایین سقوط کرد و مجروح شده بود امروز ۲۲ جولای ساعت ۴:۳۰ صبح با هلی‌کوپتر امداد به بیمارستانی در اسکاردو انتقال یافت.


برای عملیات نجات زمینی دنیساوربکو و دانبویی به دو کوهنورد گرفتار کاساردو و سیمنتی پیوستند و در انتقال فرانسیسکو به ارتفاعات پایین‌تر برای فرود هلی‌کوپتر، امدادرسانی کردند.


فرانسیسکو کاساردو کوهنورد مجروح و همنوردش سیمنتی بعد از صعود به گاشربروم ۷، دو روز در ارتفاعات بالا گرفتار شده بودند.

 

*****

اخبار k2 تابستان ۲۰۱۹

تلاش تیم‌ها برای هماهنگی برای جلوگیری از تجمع به ثمر نشست و چند اکسپدیشن از مسیر نرمال آبروزی و چندین اکسپدیشن هم مسیر سزن را برای هم‌هوایی و فیکس طناب در مسیر و برقراری کمپ‌ها انتخاب کردند.


با تلاش‌های هماهنگ در کوهستان وحشی سرانجام اکسپدیشن‌ها در کمپ ۴تجمع کردند اگرچه نگرانی در تجمع کوهنوردان که بالغ بر ۱۲۵ نفر دارای اجازه صعود در باتل‌نک و زیرسراک و توده‌یخی عظیم همه را نگران می‌کرد ولی سیر حوادث به گونه‌ای غیرقابل پیش‌بینی پیش دیگری رفت.

همانگونه که k2 بارها ثابت کرده بود در مقابل پیش‌بینی‌ترین شرایط بی‌ثباتی خود را بعنوان یک برگ برنده حفظ کرد و با چندین سقوط بهمن در پنجره هوایی مساعد همه را شگفت‌زده کرد.

 

در روز سه‌شنبه ۱۶ جولای با سقوط بهمن در باتل‌نک، قانون همیشگی خود را بار دیگر به کوهنوردان دیکته کرد که حداقل این بار در بهترین شرایط هوایی تصورش را هم نمی‌کردند.
در روز ۱۷ جولای که بر طبق پیش‌بینی‌ها با هوای مساعد تصور می‌رفت فیکس طناب‌ها بسوی قله عملی باشد و تعداد ۷۵ کوهنورد قله را صعود کنند.


بار دیگر دو سقوط بهمن در باتل‌نک و کمی بالاتر همه را در حیرت فرو برد چون تصور بر این بود قله k2 در تابستان ۲۰۱۹ با پنجره هوایی مساعد به بیش از ۱۰۰ کوهنورد اجازه صعود خواهد داد. اما با وجود برف عمیق ۱/۵ متری بالاتر از باتل‌نک امکان باز کردن مسیر و فیکس طناب برای شرپاهای سون سامیت ترکز و ایمجین نپال وجود نداشت، بنابراین در پنجشنبه ۱۸ جولای تجمع اکسپدیشن‌ها به نتیجه‌گیری انجامید که تلخ بود و تصمیم گرفتند برای ایمنی به بیس‌کمپ بازگردند و اکسپدیشن ایمجین نپال اعلام کرد که بخاطر ایمنی کوهنوردان و شرپاهایش آنها به بیس‌کمپ باز می‌گردند و تلاشی مجدد نخواهد کرد.


در عین حال اکسپدیشن فورتنباخادونچررز هم رویه مشابهی را در پیش گرفت و در عین حال کوهنوردان مشهوری همچون ریک آلن، مایک هورن و لوئیس روسه‌آ هم تصمیم به بازگشت گرفتند و اکسپدیشن‌هایی هم بودند که به بیس‌کمپ بازگشتند تا آخرین شانس خود را بیازمایند اگرچه کوهنوردانی هم بودند که سعی می‌کردند تلاش نهایی دیگری را با وجود خطر سقوط بهمن در بالای باتل‌نک داشته باشند و در انتظار شرایط مناسب بودند.


البته نظر کلی این بود که با توجه به شرایط پیش آمده بنظر می‌رسید تابستان ۲۰۱۹ یکی از سال‌های بدون صعود به قله k2 باشد. که در ۱۰ سال اخیر، ۵ سال k2 سابقه بدون هیچگونه صعود به قله را داشته است.

 

ورود نیرمال پورجا به بیس‌کمپ k2 روح تازه‌ای در کوهنوردان مردد دمید و همه چیز تغییر کرد، نیرمال پورجا و تیمش با انرژی و مصصم به صعود قله k2، خود را به کمپ ۲ رساندند و روز بعد در کمپ ۴ بودند.

 

نیرمال پورجا در صفحه شخصی‌اش نوشت:

اگر بگویم بعنوان اولین تیم که طناب را تا قله فیکس می‌کنیم و راه به قله را باز می‌کنیم اضطرابی ندارم، دروغ می‌گویم.


من فیلم‌های تلاش کوهنوردان به k2 را این روزها دیده‌ام و کاملا به ریسک کاری که به سوی قله انجام می‌دهم آگاهم. من همچنین مطلعم کوهنوردان بزرگی که آنها را ستایش می‌کنم بخاطر شرایط سخت کوهستان دست از تلاش کشیدند.


تلاش من در UKSF/SBS درس‌های زیادی به من آموخته است، من عادت به ریسک کرده‌ام…


اکنون با در نظر گرفتن ریسک‌ها و تصمیمات دشوار، هدفم ایمن نگاه داشتن خود و تیمم است.

 

همانطور که قبلا گفتم، اگر این فقط پروژه من بود ابتدا برودپیک را صعود می‌کردم و سپس بدنبال دیگر کوهنوردان به قله K2 صعود می‌کردم. اما بار دیگر این پروژه را فقط برای خودم نیست که قصد دارم عملی کنم.


هنگامیکه که به بیس‌کمپ K2 رسیدم متوجه شدم اکسپدیشن‌ها در حال ترک کوهستان هستند و کوهنوردان دیگری هم حضور داشتند زیرا آنها فکر می‌کردند و امیدوار بودند تیم من امکان اینکه بتواند فیکس طناب به قله را عملی کند وجود دارد. بنابراین من تصمیم گرفتم ابتدا K2 را صعود کنیم.

 

ابتدا به C2 و سپس به کمپ ۴ صعود می‌کنیم و در ساعت ۲۲، شب ۲۳ جولای طناب‌ها بسوی قله فیکس می‌کنیم و در صبح ۲۴ جولای در قله خواهیم بود.


پیش‌بینی‌های نیرمال پورجا طبق برنامه پیش رفت و K2 هم امسال در حدود ۳۰ کوهنورد را بر فراز خود دید.

 

البته امسال در تاریخ صعودهای K2 سال بدون صعود به قله ثبت نشد و در عین امسال درس‌های زیادی برای کوهنوردان مستقل و اکسپدیشن‌ها به ارمغان آورد که برای سال‌های آتی می‌تواند درس‌های آموزنده‌ای باشد، شاید درس امسال در تلاش صعود زمستانه به این کوهستان وحشی که تابحال درزمستان کوهنوردی را بر فراز خود ندیده است آموزنده و کارساز باشد.

 

*****

اخبار k2

حسین بهمنیار هیمالیانورد توانمند کشورمان امروز چهارشنبه ۲ مرداد، ساعت ۱۱:۳۰ صبح موفق شد برفراز قله k2 صعود کند.


صعود حسین بهمنیار کوهنورد اهل خراسان‌شمالی از مسیر سزن صورت گرفت او این موفقیت ارزشمند را در طی ۳۷ روز تلاش بدست آورد.


برای هیمالیانورد ارزشمند کشورمان حسین بهمنیار فرودی ایمن آرزومندیم.

 

*****

یازدهمین صعود نیرمال پورجا رقم خورد.

صعود برودپیک

امروز صبح در ساعت ۸:۳۰ صبح، ۲۶ جولای ۲۰۱۹، نیرمال پورجا و یارانش از تیم پروژه ممکن، شامل مینگما دیوید شرپا و هالونگ دورجی موفق شدند قله برودپیک (۸۰۴۷ متری) را صعود کنند.

 

منبع: صفحه شخصی نیرمال پورجا “پروژه ممکن ۱۴/۷”

 

پی‌نوشت:

با یازدهمین صعود نیرمال پورجا به قله برودپیک، او موفق شد پنج قله ۸۰۰۰متری در قره‌قروم پاکستان شامل نانگاپاربات، گاشربروم۱ و گاشربروم۲ ، قله k2 و برودپیک را صعود کند.


بدین ترتیب برای نیرمال پورجا و تیم پروژه ممکن ۱۴/۷ صعودها در پاکستان تکمیل شد.


نیرمال پورجا با پروژه ممکن ۱۴/۷ قصد دارد، ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری را در ۷ماه صعود کند و فقط سه قله ماناسلو، چوآیو و شیشاپانگما برای پایان این پروژه باقی مانده است.


نیرمال پورجا تاکنون با ۱۱ صعود ۸۰۰۰ متری کاری غیرممکن را ممکن کرده است و بی‌تردید با اتمام پروژه ممکن ۱۴/۷ در شیوه‌های کوهنوردی به ارتفاعات بالا گشایشی نو ایجاد خواهد شد که در روند کوهنوردی جهانی همچون شیوه رینهولد مسنر افسانه‌ای، تاثیری عمیق برجای خواهد گذاشت.

 

*****

سجاد سالاروند در ۲۷ تیر ماه ۱۳۹۸ موفق شد بام ترکیه، قله آرارات به ارتفاع ۵۱۳۷ متر را صعود کند.


سجاد با صعود به قله آرارات نام خود را بعنوان اولین نفر در جهان با دو پای مصنوعی برفراز این قله ثبت کرد.


او در شرایط سخت و سرد موفق شد با اقتدار بر فراز قله آرارات بایستد.

 

منبع: سیاه کمان

 

پی‌نوشت:

سجاد سالاروند پا ندارد اما سومین کوهنورد فوق حرفه‌ای دنیاست.


سجاد سالاروند آوازه‌اش در میان کوهنوردان حرفه‌ای دنیا به عنوان سومین معلول فوق‌حرفه‌ای دنیا پیچیده است.

 

تصادفی که برای سجاد تولدی دوباره بود

۱۴ ماه بعداز تصادف، قله دماوند را از جبهه شمالی (سخت‌ترین مسیر قله دماوند) صعود می‌کند و چند مقام نخست بین‌المللی را برای صعود بلندترین قله‌های دنیا به دست می‌آورد. سجاد سالاروند کوهنورد معلول ۳۷ ساله‌ای است که آوازه‌اش در میان کوهنوردان حرفه‌ای دنیا به عنوان سومین معلول فوق‌حرفه‌ای دنیا پیچیده است و نخستین معلول ایرانی محسوب می‌شود که موفق شده با ۲ پای مصنوعی به ارتفاعات بالای ۵ هزار متر صعود کند. او رکورددار صعود به قله دماوند است و تصمیم دارد به عنوان اولین ایرانی معلول به اورست صعود کند.

 

*****

آزاده مقدم، عضو پایدار باشگاه اسپیلت پس از صعود موفقیت آمیز قلل ۷۰۰۰ متری:


– موستاق آتا

– خانتانگری

– لنین

– کورژفسکایا

عازم صعود قله ۷۴۹۵ متری کمونیزم(سامانی) در رشته کوه پامیر (کشور تاجیکستان) می‌شود.

 

*****

جمع‌آوری، ترجمه و تدوین: محمد اسماعیلی
۱۳۹۸٫۵٫۷

 

 


 

دیدگاه خود را بیان کنید