از یکشنبه تا یکشنبه چه خبر ؟ (۹۲،۲،۲۲ تا ۹۲،۲،۲۹) پروانه کاظمی به طرف کمپ پیشرفته ۴ کانچن جونگا…

ارسال شده توسط در 19 می 2013 ۳ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

انسان بزرگ در این جهان وجود ندارد بلکه چالش‌های بزرگی وجود دارد که انسان‌های معمولی به سراغ آنها می روند.«ویلیام فردریک هالس»

پروانه کاظمی به طرف کمپ پیشرفته ۴ کانچن جونگا:
همانطور که مستحضر می باشید ، در هفته گذشته پروانه کاظمی تا ارتفاع ۸۲۰۰ متری کانچن‌جونگا صعود کرده و بدلیل شرایط بد جوی منطقه مجبور به بازگشت به بیس کمپ شدند . طبق آخرین اخباری که در وب سایت ایشان درج گردیده ؛ روز جمعه بعد از چند روز استراحت دوباره اقدام به صعود نموده و شب گذشته در کمپ ۴ اقامت داشتند و امروز در ارتفاعی بالاتر اقدام به برپائی «کمپی پیشرفته »خواهند نمود که در صورت مساعد بودن وضعیت جوی و ثابت‌گذاری مسیر احتمالا فردا اقدام به صعود قله خواهند داشت …
واقعا تلاش و پشتکار پروانه عزیز ستودنی است. آرزوی سلامتی و موفقیت برای این بزرگ بانوی هیمالیانورد کشور را داریم .

پروانه کاظمی درجمع کوه‌نوردان حاضر در منطقه کانچن‌جونگا

«هم اندیشی وتصمیم‌ نهائی»

نشست هفتگی ۹۲،۲،۲۴ :
طبق روال همه سه‌شنبه‌ها که تحت عنوان نشست هفتگی برگزار می شود ، اعضا ضمن دیدار با یکدیگر در جریان گزارشات صعود هفتگی باشگاه اسپیلت که همراه با عکس و گاها فیلم ارائه می‌شود ، قرار می گیرند .
این نشست هفتگی نیز اختصاص داشت به ارائه دو گزارش برنامه  اجرا شده .
گزارش برنامه جنگل عباسعلی و صعود قله سرخِنی در منطقه سوادکوه (ورسک) استان مازندران که همراه با عکس و فیلم توسط آقای اسدا… همتیان ارائه گردید و گزارش صعود قله سرخاب در منطقه والنگرود همراه با عکس که توسط آقای محسن سلیمی ارائه شد .


تبریک تولد :
روز ۲۶ اردیبهشت مصادف بود با تولد دو نفر از اعضای باشگاه اسپیلت . خانم فاطمه سادات جدی و آقای فرید کازرونی . ضمن تبریک به این عزیزان ، برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون داریم.


 برنامه هفتگی :
صعود قلل اسب گیرون و قره‌داغ در منطقه فیروزکوه و در خط الرأس دوبرار بود . این برنامه با حضور ۱۹ نفر از اعضای باشگاه و به سرپرستی آقای حمیدی اجرا شد .

 

پایگاه خبری مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا :
سایت فدراسیون کو‌نوردی و صعودهای ورزشی اعلام کرد : در آستانه‌ی برگزاری بیست‌ویکمین دوره‌ی رقابت‌های سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا در «پارک ملت» تهران، علاوه بر رونمائی از پایگاه خبری این رقابت‌ها به آدرس: http://asian۲۰۱۳.msfi.ir که جدیدترین اخبار و تصاویر مسابقات را منعکس خواهد کرد، روز شنبه ۲۸اردیبهشت ماه مسئولین فدراسیون طی یک نشست خبری در فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی با حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی، از کم و کیف برگزاری این رقابت‌ها خواهند گفت.


خیز فدراسیون کوهنوردی برای تحکیم حضور سنگنوردی در المپیک :
کوه نیوز طی خبری تحت عنوان خیز فدراسیون کوهنوردی برای تحکیم حضور سنگنوردی در المپیک اینگونه نگاشته :
تهران – رییس فدراسیون کوهنوردی گفت: با برگزاری پرشور مسابقات آسیایی در تهران به دنبال فراهم کردن زمینه مناسب جهت ورود ورزش سنگ‌نوردی به المپیک ۲۰۲۰ هستیم.
'محمود شعاعی' روز شنبه در کنفرانس خبری پیش از برگزاری مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا در تهران اظهار داشت: رشته سنگ‌نوردی با توجه به نظر کمیته بین المللی المپیک در سال ۲۰۲۰ وارد المپیک خواهد شد. از این رو برگزاری هرچه با شکوهتر مسابقات آسیایی و جهانی برای تایید نهایی این موضوع موثر خواهد بود.وی افزود: فدراسیون سنگ‌نوردی آسیا میزبانی مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا در سال ۲۰۱۳ را به ایران واگذار کرد که این رقابت ها از اول تا سوم خرداد در پارک ملت تهران برگزار خواهد شد.
رییس فدراسیون کوه‌نوردی اضافه کرد: ۵۰ هزار دلار هزینه جوایز این رقابت ها است که به قهرمانان اول تا ششم مسابقات تعلق خواهد گرفت.
شعاعی یادآور شد: مسابقات سنگنوردی قهرمانی آسیا با حضور ۵۰ سنگنورد خارجی و ۳۵ سنگنورد ایرانی در دو قسمت زنان و مردان برگزا ر می شود.
وی کشورهای حاضر در این رقابت ها را ژاپن،‌ کره جنوبی، چین، هنگ‌کنگ،‌ چین تایپه ، تایلند، اندونزی،‌ سنگاپور، قزاقستان، قرقیزستان، هندوستان و پاکستان اعلام کرد. رییس فدراسیون کوهنوردی گفت: تمام تلاش خود را می کنیم تا با برگزاری هرچه با شکوه تر این رقابت ها زمینه را برای ورود این ورزش به المپیک فراهم کنیم. وی با بیان این که ایران از سنگنوردان خوبی برای حضور در این رقابت ها استفاده می کند، گفت: زنان و مردان سنگنورد ایرانی در سه رشته سرطناب، بولدرینگ و سرعت از شانس بالایی برای کسب مدال در آسیا برخوردار هستند.
شعاعی تصریح کرد: تمامی بانوان حاضر در این رقابت ها قبول کرده اند که با حجاب اسلامی در این رقابت هاحاضر شوند. نفر اول سه هزار دلار، نفر دوم دو هزار دلار، نفر سوم هزار و ۲۰۰ دلار می گیرند.


«شعاعی: مجبور شویم ارز از بازار آزاد می‌گیریم» :
رئیس فدراسیون کوه‌نوردی تاکید کرد که اگر ارز مبادله‌ای دریافت نکنند، مجبور به تهیه آن از بازار آزاد هستند.
به نقل از کوه نیوز : به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود شعاعی صبح امروز در نشست خبری مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این مسابقات از چهارشنبه هفته جاری به مدت ۳ روز در محل پارک ملت تهران برگزار خواهد شد.
وی افزود: هم زمان با این مسابقات دو دوره داوری و سنگ نوردی نیز در سطح قاره‌ای در محل کمیته ملی المپیک با حضور ۶ مدرس خارجی در حال برگزاری است.رئیس فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی تصریح کرد: این کلاس‌ها می‌تواند کارورزی بسیار خوبی برای حاضران در این دوره‌ها باشد که امیدوارم در پیشرفت سطح فنی و دانش آنها تاثیر به سزایی داشته باشد.
وی با اشاره به جذابیت‌های مسابقات سنگ نوردی قهرمانی آسیا گفت‌: این مسابقات در همه جای دنیا از طرفداران بسیاری برخوردار است و امیدوارم در ایران هم استقبال خوبی از این مسابقات شود. شاید مهیج‌ترین بخش مسابقات قهرمانی آسیا رقابت سرعت این مسابقات است که در آن قهرمان چینی جهان قرار است ۱۵ متر را در ۵ ثانیه و ۸ دهم ثانیه طی کند.شعاعی در رابطه با فضای برگزاری مسابقات هم گفت‌: این مسابقات در پارک ملت برگزار می‌شود و از قبل طراحی‌های لازم برای برگزاری مطلوب این مسابقات انجام شده است.
وی در پیش‌بینی خود از نتایج ایران در این مسابقات گفت:‌ سنگ‌نوردان ایرانی اولین بار در سال ۸۴ توسط جعفری در تایلند به یک مدال برنز دست یافتند. پس از آن در سال ۸۸ هم توانستیم به یک برنز برسیم و در سال ۸۹ نیز به یک نقره و یک برنز دست یافتیم.
وی افزود:‌ خوشبختانه ملی پوشان ما برای مسابقات پیش رو آمادگی بسیار خوبی دارند و پیش بینی می‌کنیم از نتایج دوره‌های قبل بهتر ظاهر شویم اما باید توجه داشت که کشورهای کره‌جنوبی و چین با توان کامل در این مسابقات ظاهر شده‌اند و این برای ما کار را سخت می‌کند.
رئیس فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی با اشاره به اینکه سنگ‌نوردی یکی از کاندیداهای ورود به المپیک ۲۰۲۰ است، خاطرنشان کرد:‌ ما قطعا تلاش خواهیم کرد بهترین میزبانی را در تهران داشته باشیم تا اگر قرار است سنگ‌نوردی المپیکی شود سهمی در آن داشته باشیم. نکته مهم استقبال مردم از این رشته است که می‌تواند تاثیر زیادی در المپیکی شدن آن داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به نحوه توزیع جوایز مسابقات اظهار کرد:‌ ما روز جمعه بعد از برگزاری مسابقات فینال جوایز نفرات برتر را که مجموعا ۵۰ هزار دلار آمریکا است توزیع خواهیم کرد. طبق برنامه‌ریزی شکل گرفته قرار است به نفرات اول هر رشته ۳ هزار دلار، نفرات دوم ۲ هزار دلار و به نفرات سوم یک هزار و ۲۰۰ دلار پرداخت شود.
شعاعی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا ایران در تهران موفق به کسب اولین طلای آسیایی تاریخ خود خواهد شد، گفت: طبق آن چیزی که رکورد‌ها می‌گویند ایران شانس چندانی برای کسب مدال طلا ندارد، اما ممکن است در روز مسابقات اتفاقاتی رخ دهد که ورزشکاران ما به مدال طلا هم برسند.
شعاعی همچنین در رابطه با نحوه تامین دلار برای جوایز این مسابقات گفت: متاسفانه محدودیت‌های دلاری همیشه وجود داشته، ما درخواست خود را به وزارت ورزش ارائه کردیم اما هنوز پاسخی از آنجا دریافت نکرده‌ایم، با این حال اگر مجبور شویم ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین خواهیم کرد.
وی در پایان در رابطه با حضور با حجاب دختران ایرانی و سایر نقاط آسیا در این مسابقات گفت:‌ خوشبختانه ما موافقت کنفدراسیون کوهنوردی آْسیا و سایر کشورهای حاضر در این مسابقات برای حضور با حجاب اسلامی دختران آنها در این مسابقات را گرفته‌ایم و در روز مسابقه همه بانوان حاضر در تهران با حجاب اسلامی به رقابت با هم خواهند پرداخت.

 

در حاشیه‌مسابقات قهرمانی آسیا ؛ برگزاری دوره‌های طراحی و داوری قاره‌ای :
به گزارش سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور ، دوره های آموزشی طراحی وداوری سنگ نوردی آسیا در حاشیه برگزاری بیست و یکمین دوره مسابقات سنگ نوردی این قاره طی روزهای ۲۸ تا ۳۱ اردیبهشت ماه جاری درتهران برگزار می شود.
به گزارش ستاد خبری کمیته اجرایی مسابقات؛ محمد فهیمی رئیس کارگروه امور بین اللمل فدراسیون کوه‌نوردی و صعود های ورزشی با اعلام این خبر افزود: دوره های داوری و طراحی سنگ نوردی قاره ای در حاشیه بیست ویکمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا درمحل برگزاری مسابقات (پارک ملت تهران) برگزار خواهد شد.
نایب رئیس فدراسیون سنگ نوردی آسیا افزود: مدرسین این دوره ها آقایان "فرانسیس لو "برای دوره داوری و "دونگ هیون کیم "برای دوره طراحی سنگ نوردی قاره ای خواهند بود.
وی اضافه کرد:تعداد ۳۶نفر در قالب تیم ملی جمهوری اسلامی ایران و ۵۰ نفر از بهترین ورزشکاران این رشته از۱۰کشور آسیایی دیگر در این رقابتها حضور خواهند داشت.
بیست و یکمین دوره مسابقات آسیایی سنگ نوردی طی روزهای اول تا سوم خرداد در پارک ملت تهران برگزار خواهد شد.


نجات دو تبعه آلمان در دماوند :
کوه نوشت : رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از نجات دو کوه‌نورد آلمانی که در ارتفاعات دماوند گرفتار شده بودند خبرداد.
"محمود مظفری" در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تشریح جزئیات عملیات نجات دو تن از کوه‌نوردان آلمانی که در ارتفاعات دماوند محبوس شده بودند گفت: در پی تماسی با مرکز فوریت‌های امدادی ۱۴۷ امدادگران کوهستان این سازمان در جریان حادثه دیدن کوه‌نوردانی در ارتفاعات دماوند قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه با توجه به نوع گزارش دریافتی و همچنین شرایط جوی بلافاصله یک تیم امداد کوهستان به صورت زمینی و تیمی دیگر به وسیله بالگرد به منطقه اعزام شد افزود: بررسی‌های اولیه نشان داد که یک تیم ۱۰نفره از توریست‌های آلمانی برای اسکی و کوه‌نوردی به ارتفاعات دماوند صعود کرده بودند که با توجه به ریزش بهمن در آن منطقه محبوس می‌شوند.
رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه از میان این تیم دو نفر دچار مصدومیت شده بودند گفت: این دو مصدوم که ۷۰ و ۷۱ سال داشتند از ناحیه کتف و کمر دچار سانحه شده بودند.
"مظفر" با بیان اینکه یکی از مصدومان سال پیش از ناحیه کمر عمل جراحی انجام داده بود گفت: با توجه به نوع مصدومیت این کوه‌نورد بلافاصله امداد هوایی برای انتقال این افراد به مراکز درمانی به محل ارسال شد که با توجه به شرایط جوی نامناسب اقدامات لازم انجام و این دو کوه‌نورد آلمانی به بیمارستان میلاد تحویل داده شدند.

 

تراژدی در اورست :
به نقل از وبلاگ سولدوز کلوب الکسی بوتولوف یکی از بهترین کوه‌نوردان روس و جهان صبح روز ۱۵ می (۲۵ اردیبهشت )در آبشار خومبو در ارتفاع ۵۶۰۰ متری اورست جان باخت.
به گزارش سایت Climbing این کوه‌نورد برجسته ۵۰ ساله روس بر اثر پاره شدن طناب خود به دلیل ساییده‌گی به لبه تیز یک صخره حدود ۳۰۰ متر (۱۰۰۰ فوت) سقوط کرده و جان باخته است. در همین راستا یک مامور دولت نپال نیز در گزارشی اعلام کرده که الکسی حدود ساعت ۳ بامداد چادر خود را ترک کرده و هنگامی که شرپای او دنبالش رفته ، با بدن بی جان او روبرو شده که بر اثر سقوط جان سپرده است.
دنیس اوروبکو که در این اکسپدیشن به همراه الکسی بود و قصد داشت از یک مسیر نو و به شیوه آلپاین اورست را صعود کند در یادداشتی درباره این حادثه دلخراش اینچنین گفته است: "نمی دانم چگونه این خبر را اعلام کنم … امروز ۱۵ ماه می الکسی با طناب در حال فرود روی صخره‌ای با لبه تیز بود که طناب پاره شده و آلکسی به قعر دره‌ای به عمق ۳۰۰ متر سقوط می کند و … مرگی آنی".
این دو کوه‌نورد برجسته قصد داشتند برای تلاش نهایی خود بر روی مسیر جدید خود در جبهه جنوب غربی کمپ اصلی خود را ترک کنند. مسیر انتخابی آنها بسیار چالش برانگیز بوده و بدون بازگشت بود. در واقع آنها قصد داشتند بعد از صعود از مسیر نرمال گرده جنوب شرقی فرود آیند. سایت RussianClimb نیز در خبری در شرح برنامه این دو کوه نورد نوشته بود که آنها قصد داشتند ۸ روز را برای صعود سپری کنند و ۲ روز را نیز برای فرود برنامه ریزی کرده بودند. این سایت در ادامه می نویسد که آنها تنها غذای ۶ روز را با خود برداشته بودند که دلیل آن نیز برای کاهش وزن کوله پشتی هایشان بوده است.
جالب است که بدانید رینهولد مسنر در مصاحبه ای اخیرا گفته بود: " در حال حاضر دو کوه‌نورد خیلی خوب قصد دارند از یک مسیر جدید در جبهه جنوب غربی اورست را صعود کنند که در بخش های بالاتر کار سختی خواهند داشت. اگر آن دو به سبک آلپاین موفق به چنین صعودی شوند، من اولین کسی خواهم بود که به آنها تبریک خواهد گفت".

از سمت راست دنیس اروبکو(اقزاقستان)و الکسی بوتولوف (روسیه)

فتح قله اورست توسط یک بانوی عربستانی:
کوه نوشت : برای اولین بار یک کوه‌نورد زن عربستانی موفق شد اورست را صعود کند.
به گزارش سرویس ترجمه "شفقنا"، به نقل از شبکه خبری "اسکای نیوز عربی"، "رها محرق"، کوه‌نورد ۲۵ ساله تبدیل به نخستین زن عربستانی شد که قله "اورست" بلندترین قله جهان را صعود می کند و با این کار نام خود را در تاریخ این کشور به ثبت رساند.
"رها محرق" که پیش از این نیز به عنوان نخستین زن عربستانی به قله ۵۴۶۲ متری "البروس"، بلندترین قله اروپا که در روسیه واقع است، صعود کرده و قله ۴۸۹۲ متری "وینسون مسیف"، بلندترین قله واقع در "قطب جنوب" را نیز فتح کرده، حال علاوه بر اینکه تبدیل به نخستین زن عربستانی شده که قله ۸۸۴۸ متری "اورست" را فتح می کند، جوان ترین فرد عرب فاتح این قله نیز به شمار می آید.
این دختر عربستانی که از اهالی منطقه "جازان" در جنوب غربی این کشور بوده و هم اکنون ساکن شهر "دبی" امارات است، در واقع عضو یک تیم چهار نفره بوده که در راستای جمع آوری یک میلیون دلار جهت انجام پروژه های تحصیلی در کشور نپال، به قله "اورست" صعود کرده اند، جایی که نخستین مردان اردنی و فلسطینی صعود کننده به این قله نیز عضو همین تیم بوده اند که به همراه ۶۰ نفر دیگر توانسته اند در ماه جاری میلادی بلندترین قله جهان را فتح کنند.
به گفته "رها محرق"، جلب رضایت خانواده برای صعود به قله "اورست" به همان سختی صعود از این قله و فتح آن بوده است، هر چند که وی تاکید می کند که در حال حاضر از حمایت کامل خانواده برخوردار است.
این در حالی است که به گفته مسئولان نپال، ۶۴ کوه‌نورد صعود کننده به قله "اورست" که شامل ۳۵ شهروند خارجی و ۲۹ راهنمای محلی است، همگی سمت کوه واقع در خاک نپال را انتخاب کرده و توانسته اند صبح روز شنبه در سلامت کامل به بالای این قله برسند.


الکساندر مگوس و سومین +۹a :
الکساندر مگوس فعلا نفر اول سنگ‌نوردی جهان در صعود آنسایت است . او ، اولین آنسایت با درجه ۹a را در مارس گذشته در اسپانیا به ثمر رساند . بعد از این صعود تاریخی ، مگوس موفق شد کلاس سنگ‌نوردی خود را به نحو شایسته ای ارتقا دهد . حالا در کمتر از دو ماه او صاحب سه صعود با در جه +۹a ( و البته نه آنسایت ) شده است . مگوس اولین +۹a خود را در اسپانیا ( رامبلا ) انجام داد . این صعود نیز خود یک رکورد جهانی بود ، زیر مگوس موفق شد این صعود را در دومین تلاش انجام دهد و بدین ترتیب صاحب عنوان اولین +۹a در دومین تلاش شد ( ۹a+ 2n ) . مگوس دومین +۹a خود را در آلمان ( Classified ) به دست آورد که این صعود خود یک گشایش مسیر محسوب می شود . مگوس سومین +۹a را اخیرا باز در کشورش آلمان ( Corona ) انجام داده است . Corona مسیری کوتاه است فقط ۱۸ متر اما فوق العاده سخت ، تکنیکی و با گیره‌های انگشتی . این مسیر اولین بار در سال ۲۰۰۶ توسط مارکوس باک آلمانی صعود شده و در سال ۲۰۰۹ توسط آدام اوندرا تکرار شده است . مگوس سومین نفری است که این مسیر را صعود کرده است . او برای این صعود ۱۰ تلاش داشته و سه روز وقت گذاشته است : روز اول تلاش ، روز دوم استر احت و روز سوم صعود .


BMC و گرد همایی بین المللی سنگنوردان:
وبلاگ بیواک : انجمن کو‌ه‌نوردی انگلستان BMC امسال گردهمایی بین المللی خود را از تاریخ ۱۲ تا ۱۹ ما ه می در وست کورنوال West Cornwall برگزار می کند. عکس زیر بخشی از همین منطقه را نشان می دهد . هدف غایی این گردهمایی لذت صعود سنگ‌های ساحلی ( sea cliff climbing ) از یک‌طرف و ترویج روابط بین المللی جوانان از طرف دیگر می باشد .
این گردهمایی مثل هر گردهمایی یا جشنواره دیگر ( از جمله جشنواره بیستون ) میدان رقابت نیست بلکه امکان و فرصت مناسبی است برای آشنایی با انسان‌هایی ار فرهنگ‌های مختلف – فضایی مناسب برای طرح و تحکیم دوستی‌ها .
حدود ۷۰ سنگنورد از ۲۴ کشور مختلف در این گرد‌همایی شرکت دارند . کشورها به ترتیب الفبای انگلیسی عبارتند از : بلژیک – کامرون – کروات – فنلاند – فرانسه – آلمان – ایرلند – ایتالیا – لتونی – مالت – هلند – نیوزیلند – نروژ – لهستان – پرتقال – رومانی – صربستان – اسلوونی – آفریقای جنوبی – سوئد – امریکا و انگلستان .


بسته پیشنهادی این هفته :
«پیمایش اختلاف ارتفاع ۱۱۰۰۰ متری » وبلاگ سولدوز کلوب

 

گردآورنده و تنظیم :ساقی محمودی

 

 

۳ دیدگاه to “از یکشنبه تا یکشنبه چه خبر ؟ (۹۲،۲،۲۲ تا ۹۲،۲،۲۹) پروانه کاظمی به طرف کمپ پیشرفته ۴ کانچن جونگا…”

  1. محسن می گوید:

    سلااااااااااام و خسته نباشید خدمت خانوم محمودی…مطالب بسیار عالی و مفید بود…مرسی
    آرزوی سلامتی و موفقیت برای پروانه کاظمی،بانوی کوهستان

  2. همتیان می گوید:

    سلام و درود سرکار خانم محمودی
    آرزوی ما سلامتی شما و همگی دوستان خوبی است که سعی در پویایی و به روز بودن هرچه بیشتر پایگاه اینترنتی باشگاه اسپیلت دارند.امید آنکه سرکار خانم کاظمی با سلامتی و موفقیت به جمع خانواده ی خویش بازگردند
    لحظات شادی را برایتان خواهانیم

  3. ساقی محمودی می گوید:

    همنوردان گرامی آقایان سلیمی و همتیان . بسیار سپاسگزارم . همواره از نقطه نظرات شما عزیزان استفاده می کنم .

دیدگاه خود را بیان کنید