هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قلل قره‌داغ و اسب‌گیرون ـ ۱۳۹۲٫۲٫۲۷

ارسال شده توسط در 18 می 2013 ۸ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

رشته‌کوه قره‌داغ یا دوبرار به طول تقریبی ۳۰ کیلومتر، دارای (حدوداً) بیست قله اصلی و فرعی می‌باشد که به شکل «غربی ـ شرقی» در جنوب‌شرقی البرز مرکزی قرار گرفته است.

قلل و دامنه‌های زیبای این خط‌الرأس یکی از بی‌نظیرترین مناطق کوهنوردی در نزدیکی پایتخت محسوب می‌شود که با توجه به دارا بودن صخره‌ها و یخچال‌های فصلی و همچنین ارتفاع مناسب قلل آن، می‌توان برنامه‌های بسیاری را در این کوهستان اجرا کرد.

مجموعه این قلل در حدفاصل دو جاده «لاسم به فیروزکوه» و «دماوند به فیروزکوه» قرار دارد.

ابتدای این خط‌الرأس (سمت غرب) از گردنه امامزاده هاشم (جاده هراز) و انتهای آن به نزدیکی روستای مصفای «ارجمند» در نزدیکی شهر فیروزکوه ختم می‌شود.

اسامی تعدادی از قلل مشهور آن که بین ۳۶۰۰ تا ۴۲۰۰ متر ارتفاع دارند عبارتند از (از غرب به شرق): لاسم، چنگیزچال، پروانه، انگمار، دوبرار، سوزچال، قره‌داغ و اسب‌گیرون.

عبور از این خط‌الرأس برای کوهنوردان یکی از برنامه‌های کامل می‌باشد که به شکل ارضاکننده‌ای (بسته‌ای کامل) متشکل از قله، صخره، یخچال و با افت‌وخیزی کم و مناسب قابل اجراست.

برنامه این هفته باشگاه، صعود قله اسب‌گیرون و یا همان «گَوَن‌چال» در انتهایی‌ترین نقطه شرقی این خط‌الرأس بود.

از آنجایی که باشگاه کوهنوردی اسپیلت سعی می‌نماید گه‌گاه چند قله را برای اولین بار و بدون راهنما اجرا نماید، قبل از صعود، با توجه به بررسی نقشه‌ها از نزدیکی روستای مومج و از داخل دره‌ای به همین نام اقدام به صعود این قله نمودیم.

مومج روستایی است در نزدیکی دوراهی دلیچای، در کیلومتر ۲۵ جاده فیروزکوه که فاصله روستا تا دلیچای حدود ۱۰ کیلومتر می‌باشد.

ساعت ۸:۰۰ صبح به اتفاق تیم ۱۹ نفره باشگاه، پس از پیاده شدن از مینی‌بوس، از ابتدای دره صعود را شروع کردیم. این دره زیبا که بعد از عبور از دوراهی و رسیدن به تک باغی، به شکل پاکوب تا گردنه‌ای ادامه دارد.

در ساعت ۱۰:۰۰ صبح بعد از انتخاب یکی از یال‌های جنوبی از دره جدا شده به طرف قله ادامه مسیر دادیم.

ساعت ۱۱:۰۰ صبح تیم را به دو قسمت تقسیم کرده، تیم اول به سرپرستی آقای رضا خلیل‌آبادی به تعداد ۵ نفر به شکل سرعتی اقدام به صعود نمودند. لازم به ذکر است شیب‌های این یال شدید و نیمه‌ریزشی می‌باشد.

دوازده نفر بعدی به عنوان تیم دوم تلاش خود را ادامه دادند و ۲ نفر باقی‌مانده در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از صعود بیشتر منصرف شدند.

در ساعت ۱۳:۰۰ به گردنه بین دو قله اسب‌گیرون و قره‌داغ رسیدیم.

از دور تیم اول را مشاهده کردیم که در حال صعود قله قره‌داغ بودند. بعد از رسیدن تمام نفرات تیم دوم به گردنه، به طرف قله قره‌داغ حرکت کردیم و در ساعت ۱۴:۰۰ با تمامی نفرات (تیم اول و دوم) بر روی قله شادمانی خود را با گرفتن عکسی به یادگار گذاشتیم.

ارتفاع دقیق قله قره‌داغ ۳۸۴۶ متر با GPS اندازه‌گیری گردید.

از روی قله قسمت اعظم خط‌الرأس دوبرار به خوبی مشاهده می‌شد.

باد سردی بر روی قله وزیدن گرفته بود و ابرها در حال متراکم شدن و نزدیکی به قلل بودند.

در ساعت ۱۵:۰۰ بعد از بازگشت به گردنه، تصمیم گرفتیم جهت مطمئن شدن اطلاعاتمان در مورد منطقه، قله اسب‌گیرون را نیز صعود نماییم.

به دلیل تمام شدن زمان نرمال صعود، فقط سه نفر به نمایندگی از بقیه اعضا به طرف قله اسب‌گیرون حرکت کردیم.

۲ ساعت طول کشید تا به قله دست یابیم. مسیر کاملاً خط‌الرأسی بود که در ابتدا کمی ریزشی و صخره‌ای و در انتها کاملاً فلات و هموار بود. لازم به ذکر است در بعضی نقشه‌ها قره‌داغ را دو قله ذکر کرده‌اند که قله کوتاه‌تر آن در مسیر ما صعود شد.

قله اسب‌گیرون گنبدی شکل و کاملاً گرد و هموار می‌باشد و آخرین قله از سمت شرقی خط‌الرأس دوبرار یا همان قره‌داغ است.

ارتفاع دقیق این قله ۳۷۶۶ با GPS اندازه‌گیری شد.

بعد از این قله، قله‌ای کوتاه‌تری وجود دارد که پس از آن یال‌های آنجا منتهی به منطقه فیروزکوه می‌شوند، ضمناً از روی آن نمای کاملی از خط‌الرأس دوبرار قابل مشاهده می‌باشد.

در ساعت ۱۶:۱۵ دقیقه از روی قله به شکل سرعتی به طرف جاده حرکت کردیم و موفق شدیم ظرف ۲ ساعت به همنوردان دیگر خود ملحق شویم و به طرف تهران حرکت کردیم.

اعضای شرکت‌کننده به ترتیب حروف الفبا:
خانم‌ها: خانی، داداشی، سعیدی، شاهرخی، کیانی و گلجان
آقایان: بلوچی (پزشک)، حمیدی (مسئول برنامه)، ر. خلیل‌آبادی (سرپرست فنی)، غ.ر. خلیل‌آبادی، ده‌حقی (عکاس)، سلیمی، صادق‌زاده، فتحیان (گزارش‌برنامه‌نویس)، گنجگاهی، علی‌اصغر ملکی (عضو جدید)، منفردزاده، نیکومنش و همتیان

گزارش سایت از: ذبیح‌ا… حمیدی

مسیر بین قره داغ تا اسب گیرون

قله اسب گیرون (۳۷۶۶ متر)

نمای کامل خط الرأس دوبرار از قله اسب گیرون

۸ دیدگاه to “هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قلل قره‌داغ و اسب‌گیرون ـ ۱۳۹۲٫۲٫۲۷”

1. محسن می گوید:

سلام و خسته نباشید به همه همنوردای عزیز و دوست داشتنی…برنامه ای بسیار عالی…بسیار لذت بردیم از منطقه ای بکر و خط الرأسی زیبا
    ممنون از آقای حمیدی بابت اجرای خوب و عالی یک برنامه دیگر و گزارش کامل
    افرادی که با توانایی کمتر در همچین برنامه هایی که از سوی سرپرست انتخاب میشن و هدف صعود قله هست و نمیتونن بیان احتمال اینکه انصراف دادن از برنامه های آتی و یا حتی زده شدن از کوه باشه خیله..امید که همچین چیزی اتفاق نخواهد افتاد…
    اگه بشه برنامه ها دو دسته، یا برنامه ها با دو سرپرست اجرا بشه و افراد کم توان هدف اینکه صعود قله نباشه و پیشروی تا هر جایی میتونه حتی یه برنامه تمرینی براشون باشه عالی میشه…”پایدار باد اسپیلت”

2. همتیان می گوید:

سلام و درود بر دوستان اسپیلتی
    امیدوارم شاد و سرحال باشید
    تشکر میکنم از آقای حمیدی بابت گزارش جامعی که ارایه دادند،برنامه به غایت عالی بود ومنطقه بسیار زیبا،از تمامی همنوردان خوبم بابت همراهیشون سپاسگزارم.موفق باشید

3. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

باسلام به همه همنوردان .برنامه خیلی عالی و منطقه بسیار زیبا بود . همه همنوردان لذت بردند . با تشکر از اقای حمیدی بخاطر انتخاب خوبشان.

4. نیکومنش می گوید:

موفق باشید

6. مدیر سایت می گوید:

با سلام
    گزارش برنامه و عکسهای زیبایی بود.
    امیدوارم اعضا باشگاه از تجارب آقای حمیدی (سرپرست و مسئول باشگاه) استفاده کامل رو ببرن.

7. فرهاد می گوید:

با سلام

با احترام بسیار به سرپرست و اعضا گروه
    قله اسب گیرون اشتباه ثبت شده است .
    دشت مسطح و هموار به اصطلاح افراد محلی (اسطل سر)یعنی سر استخر گفته میشود چون چاله ای که در ان وجود دارد همانند استخر تا تیر ماه اب دارد. تپه ضلع شرقی بنام شاه نشین می باشد و تیغه بسیار باریک ضله غربی که امکان ایستادن بر روی آن نیست به اصطلاح محلی اسب گیرون( یعنی همانند نشستن بروی اسب و گرفتن یالها و عبور از ان)گفته میشودو قله بعد از ان کلکشون گفته میشود و بعد از ان تیغه های قرهداغ ۱و۲و۳ شروع میشود.

8. مسعود می گوید:

سلام خدمت اسپیلتی های عزیز بالاخص جناب حمیدی و خلیل آبادی

لطفاً در صورت امکان فایل GPS این برنامتان را برایم ایمیل کنید .

سپاس بیکران
    …………….
    پاسخ : با سلام و تشکر از تماستان
    متأسفانه فایل gps در دسترس نیست .در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر با آقای حمیدی با شماره همراه ۰۹۱۲۱۱۸۳۱۲۹ (همه ساعت)و یا تلفن ثابت باشگاه ۸۸۳۰۱۰۸۴ از ساعت ۱۶ تا ۲۱ تماس حاصل فرمایید.