از یکشنبه تا یکشنبه چه خبر ؟

ارسال شده توسط در 27 اکتبر 2012 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

 

روز کوهنورد ؟!

 

 

کوهنوردی یک ورزش بشمار می‌رود و یک کوهنورد همانند ورزشکاران سایر ورزشهای دیگر باید علاوه بر داشتن یک بدن سالم و قوی به دانش و فنون آن نیز واقف باشد. حتی می‌توان گفت که این ورزش به گونه‌ای ورای سایر ورزشهای دیگر قرار دارد. چرا که یک کوهنورد در شرایط مختلف آب و هوائی و در واقع در رویارویی مستقیم با طبیعت که علاوه بر زیبائیهای خاص خود، گاهاً خطرات پیش‌بینی نشده‌ای را در پیش دارد، مواجه است.

متأسفانه تفکر عامیانه بر این پایه استوار است که کوهنوردی را با طبیعت‌گردی مترادف می‌دانند. در حالی که این دو مقوله‌ای کاملاً مجزا است. یک کوهنورد طبیعت‌گرد نیز می‌باشد ولی یک طبیعت‌گرد صرفا یک طبیعت‌گرد است و دوستدار طبیعت. کما اینکه اگر نگوئیم همه انسانها، که اکثریت قریب به اتفاق از سپری کردن اوقاتی با خانواده و یا تنها در کوه لذت می‌برند، بزرگترین و بارزترین مشخصه یک کوهنورد تلاش برای دستیابی به درونیات و مکاشفه خویش و نهایتاً معنویت است و از منظر بزرگان و اساتید آن، نوعی روش زندگی است. زندگی عاری از تجمل و برپایه رعایت اصول انسانی و نه تنها یک تفکر شعارگونه بلکه مبتنی بر واقعیت. 

پیش‌گفتار بالا به بهانه روز کوهنورد بود که گویا روز ۲۹ مهر ماه به این روز اختصاص یافته است. ولی چون رسماً در جایی این روز به این نام ثبت نشده بود، با تحقیقی که اینجانب انجام دادم و طی صحبتی که با یکی از مسئولین فدراسیون داشتم، در حال حاضر در تقویم ورزشی کشور روزی به این نام تخصیص نیافته است.

*جلسه هفتگی باشگاه:

*در جلسه عمومی سه‌شنبه ۹۱،۰۷،۲۵ باشگاه، گزارش برنامه صعود قله سه‌کوزان و یال شمالی توچال «ایگل» ارائه شد و در پایان آقای حمیدی، مسئول محترم باشگاه توضیحاتی درخصوص شرایط و چگونگی ارتقاء اعضاء به پایه‌های بالاتر را ارائه کردند.

تبریک:

* روز ۲۷ مهر ماه مصادف با سالروز تولد آقای غلامرضا امین از اعضای باشگاه بود که ضمن تبریک به ایشان، آرزوی سلامتی و تندرستی برایشان داریم.

سایر خبرها:

*تیم ۵ نفره استان «لرستان» که جهت صعود به قله‌ی ۸۱۶۳ متری «ماناسلو» در ارتفاعات هیمالیا حضور داشت، با پیش‌روی قبلی خود تا کمپ‌ 3 و ارتفاع ۶۹۰۰ متری این قله، به تلاش خود پایان داد. این تیم در آخرین روز تلاش خود که درصدد حمله‌ی نهائی به قله نیز بود، به دلیل بارشهای صورت گرفته، خطرات موجود در احتمال ریزش بهمن و تعریض شکافها که به جهت تغییر و تحول در یخچال‌های منطقه صورت گرفته بود، مجدد تا کمپ ۲ به عنوان تیم پیش‌رو مسیر را مهیا کردند اما به دلایل مذکور قبل از کمپ ۳ بر اساس تصمیم سرپرست مبنی بر ایمنی و سلامت اعضای گروه، به تلاش خود روی این قله پایان دادند.

*مراسم یادبود زنده‌یاد «جعفر ناصری» در مهر ماه ۱۳۹۱ مقارن با صعود اخیر کوهنوردان ایرانی به «ماناسلو» در کمپ اصلی این قله برگزار شد. حاضرین در این مراسم عبارت بودند: جلال چشمه‌قصابانی، عظیم قیچی‌ساز، مهدی قلی‌پور و سایر اعضای تیم لرستان.

*در ادامه برگزاری مجمع عمومی فدراسیون جهانی کوهنوردی UIAA که با حضور نمایندگان کشورهای عضو این فدراسیون در «آمستردام» جریان داشت، رئیس جدید این اتحادیه انتخاب شد.

براساس این گزارش، در جریان انتخابات انجام شده، Frits Vrijlandt  رئیس فعلی فدراسیون کوهنوردی «هلند» در رقابت با دیگر نامزد این مسئولیت، Jordi Kolomer اسپانیایی (رئیس موقت فدراسیون جهانی از سال گذشته) پیروز شد و به مدت ۴ سال به ریاست UIAA رسید. شایان ذکر است براساس رایزنی‌های انجام شده توسط مسئولین فدراسیون کشورمان که در این اجلاس حضور یافتند، از ایران نیز ۲ نماینده به عضویت کارگروه‌های "دسترسی به منابع" و "جوانان" فدراسیون جهانی درآمدند.

*سرپرست و رئیس کارگروه روابط بین‌الملل فدراسیون ظهر روز سه‌شنبه ۲۵ مهر ‌ماه به منظور شرکت در اجلاس اتحادیه‌ کوهنوردی آسیا UAAA عازم کره‌جنوبی شدند.

در جریان این اجلاس که با حضور کشورهای عضو و از جمله "محمود شعاعی" به عنوان نایب‌رئیس اتحادیه‌ کوهنوردی آسیا و سرپرست فدراسیون کشورمان برگزار می‌شود، ضمن ارائه‌ گزارش‌های سالیانه مالی و عملکرد کمیسیون‌های مختلف، در خصوص اجرای برنامه‌های مشترک کوهنوردی نیز بررسی و تصویب صورت می‌گیرد. این اجلاس به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس فدراسیون کوهنوردی کشور کره‌جنوبی به میزبانی این کشور برگزار می‌گردد.

*کوهنوردان هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان فارس که در حال صعود قله‌ی ۷۲۴۶ متری دائولاگیری ۷ (پوتا هیونچولی) بودند، در ساعت ۹:۳۰ به‌وقت محلی روز ۲۷ مهر ماه ۹۱ مصادف با ۱۷ اکتبر ۲۰۱۲ موفق شدند برفراز این قله بایستند.

*طی مراسمی از سوی شرکت خودروسازی «سایپا» یک‌دستگاه خودروی «تیبا» به «عظیم قیچی‌ساز» کوهنورد افتخارآفرین کشورمان که تاکنون به ۱۰ قله‌ بالای ۸۰۰۰ هزار متری دنیا صعود کرده است، اهدا شد. اهدای این خودرو از سوی شرکت خودروسازی «سایپا» با رویکرد حمایتی این شرکت از رشد و توسعه‌ی رشته‌‌های مختلف ورزشی و اقدامی برای توجه شایسته‌تر به قهرمانان رشته‌هایی چون کوه‌نوردی و انگیزه‌بخشی به آنان همچون سایر رشته‌های ورزشی مطرح و مدال‌آور، انجام گردید. ضمن ارج نهادن به اقدام شایسته شرکت سایپا و همچنین ارج نهادن به صعودهای عظیم قیچی‌ساز این کوهنورد جوان و پرتوان عزیز کشورمان، امیدواریم که این اقدامات و توجهات شایسته به قهرمانان، شامل همه نخبگان و قهرمانان عرصه ورزش باشد.

*پس از گذشت ۴۵ سال که از تاسیس هیئت کوهنوردی استان اصفهان می‌گذرد، روز چهارشنبه ۲۶ مهر ماه اولین سالن اختصاصی سنگ‌نوردی استان اصفهان افتتاح شد. زیربنای این سالن سنگ‌نوردی ۱۲۰ مترمربع با امکانات کامل و دارای ۴۵۰ مترمربع دیواره سنگ‌نوردی (لید، بولدر و سرعت) می‌باشد که قرار است در مرحله دوم تکمیل سالن با کمک فدراسیون ۶۰۰ مترمربع دیواره دیگر نیز به این سالن اضافه گردد.

 *یازدهمین نمایشگاه ورزش و تجهیزات ورزشی، عصر روز جمعه ۲۸ مهر ماه و برای مدت ۳ روز با حضور "محمد عباسی" وزیر ورزش و جوانان و تعدادی از مسئولین ورزش کشور در مصلی امام خمینی (ره) رسماً افتتاح شد.

در این نمایشگاه فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی نیز غرفه‌ای را به خود اختصاص داد.

*بنابر گزارش روابط عمومی حوزه ‌بانوان فدراسیون، همایش رقابتی- آموزشی کوه‌پیمایی بانوان با رویکرد توسعه این ورزش به همت سازمان ورزش شهرداری تهران- معاونت ورزش بانوان و فدراسیون، روز پنج‌شنبه ۲۷ مهر ماه ۹۱ در ارتفاعات «دارآباد» برگزار شد.

در این همایش که در سه رده‌ سنی ۱۸ تا ۳۰ ‌سال، ۳۰ تا ۴۵ سال و ۴۵ به بالا و از مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران و از هر منطقه ۲۴ نفر به همراه یک مربی و سرپرست شرکت داشتند، مبانی مقدماتی کوه‌پیمایی، اصول گام‌برداری، کارگروهی، گره و … توسط مربیان و سرپرستان آموزش داده شد.

*جشنواره بیستون

دومین جشنواره سنگ‌نوردی بیستون هم دو روز قبل در کرمانشاه به پایان رسید. این جشنواره با حضور و درخشش چندین سنگ‌نورد ایرانی و اروپائی و با گشایش مسیرهای جدید همراه بود. متاسفانه این جشنواره با تحریم بعضی از سنگ‌نوردان به ویژه طرف‌داران انجمن کوهنوردان ایران روبرو شد که امید است در سال‌های آتی با یک همدلی و هماهنگی بیشتر شاهد برگزاری پربارتر آن باشیم.

* با توجه به تغییرات سریع آب و هوایی، ورق‌های ضخیم یخ در کوه‌های هیمالیا به سرعت در حال ذوب شدن است و عواقب آن، آسیای میانه و به ویژه روستاها و شهرهایی را که، در کنار رودخانه‌های سرچشمه گرفته از هیمالیا قرار دارند، تهدید می‌کند. آسمان‌خراش‌هایی برای انجماد و ذخیره آب در «هیمالیا» طراحی شده است .این برج‌های آسمان‌خراش که برای دامنه‌های هیمالیا طراحی شده است، آب را ذخیره کرده و به طور مناسب در زیرزمین نگهداری کند، همچنین می‌تواند منابع طبیعی کوه‌های خشک را تحت کنترل داشته باشد. این آسمان‌خراش می‌تواند در فصول پرباران، آب را ذخیره، تصفیه و منجمد کرده و آن را به طور مناسب و در زمان لازم مورد استفاده قرار دهد. بخش پایین این برج، ۶ لوله‌ی عظیم و منحنی است که مربوط به جمع‌آوری و ذخیره آب می‌شود، این لوله‌های قوی با ظرفیت جذب بسیار بالایی آب را نگهداری می‌کنند، در هر یک از این ۶ لوله، یک لوله اصلی وجود دارد که نقش هدایت آب به قسمت فوقانی ساختمان را برعهده دارد و قسمت بالایی برج نیز، که بالاتر از خط برف قرار دارد، نقش منجمدکننده را ایفا می‌کند.

این برج شامل ۴ هسته‌ی فولادی استوانه‌ای شکل، برای نگهداری یخ‌های منجمد شده است، دو بخش این ساختار یک سیستم مکانیکی است که آب را بدون توجه به شرایط آب و هوایی ذخیره و منجمد می‌کند تا در زمان نیاز مورد بهره‌برداری قرار گیرد. در پایین این برج، قسمتی از آن ۶ لوله، وظیفه‌ی انتقال و توزیع مناسب آب شیرین به شهرها را نیز برعهده دارند.

*تیم ملی دوچرخه‌سواری کوهستان کشورمان در رده سنی بزرگسالان و جوانان و در دو قسمت زنان و مردان از رقابتهای قهرمانی آسیا که در بیروت برگزار شد، بدون آنکه روی سکو بروند به کشور بازگشتند.

دیدگاه خود را بیان کنید