گزارش برنامه صعود قلل پرسون و ریزان (۹۴،۷،۱۷)

ارسال شده توسط در 10 اکتبر 2015 ۴ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

کوه‌شناسی:
مجموعه قلل سرسیاه غارها – پرسون – ریزان – آتش‌کوه – ساکا و مهرچال قطعه‌ای از البرز مرکزی هستند که دامنه‌ جنوبی آن‌ها به منطقه لواسانات و دامنه‌ شمالی‌شان به دشت لار ختم می‌شود و از شرق به غرب به شرحی که در بالا ذکر شده قرار گرفته‌اند.
تمام این ۶ قله را می‌توان از روستای زیبای(افجه)که در فاصله ۶ کیلومتری لواسان کوچک یا همان گلندوک هست صعود نمود.

ارتفاع و سختی صعود این قله‌ها به ترتیب زیر می‌باشد:
۱- قله ۳۹۶۰ متری مهرچال
۲- قله ۳۷۵۰ متری آتش‌کوه
۳- قله ۳۶۰۰ متری ریزان
۴- قله ۳۳۶۰ متری سیاه‌غارها
۵- قله ۳۳۵۰ متری ساکا
۶- قله ۳۱۷۰ متری پرسون
در این میان قله زیبای ریزان به دلیل قرار گرفتن در وسط این مجموعه خواهان بیشتری دارد به ویژه که دشت کوهستانی (هویج) در ابتدای یال صعود این قله قرار دارد.

سالانه کوه‌پیمایان و طبیعت‌گردان بسیاری به این منطقه کوهستانی و با صفا که در نزدیکی پایتخت قرار گرفته سفر می‌کنند و روزی را در دامنه زیبای این کوهستان سپری می‌کنند.

برنامه این هفته ما صعود قلل پرسون و ریزان از این مجموعه بود که به شرح زیر اجرا شد.

شرح برنامه :
به تعداد ۱۵ نفر ساعت ۶:۳۰ صبح از پارکینگ بالای روستای افجه کوهپیمایی را شروع کردیم (ارتفاع ۲۱۷۰ متر).
بعد از یک ساعت در ابتدای یال صعود برای صرف صبحانه توقف داشتیم . بهترین یال صعود پرسون ، قبل از وارد شدن به دشت هویج ، سمت راست (شرق) مشخص می‌باشد.

پیش‌بینی هواشناسی (ابری) و در ساعاتی (بارانی) اعلام شده بود.

حدود ساعت ۹ صبح اولین ریزش شدید باران آغاز شد که به مدت ۱۵ دقیقه ادامه داشت . بعد از آن هوا کمی سرد و باد شروع شد.

در ساعت ۱۰:۳۰ موفق به صعود قله پرسون به ارتفاع ۳۱۷۰ متر شدیم . مسیر صعود بعد از آن بر روی یال اصلی که همان خط‌الرأس اصلی البرز است به طرف غرب ادامه داشت.بعد از حدود یک‌ساعت شدت باد افزایش و به حدود ۳۵ الی ۴۰ کیلومتر در ساعت رسید.

در ساعت ۱۱:۱۵ اولین غرش آسمان و رعد و برق آغاز گردید که یکی از پدیده‌های خطرناک در ستیغ‌ها و خط‌الرأس‌های کوهستانی‌ست.سپس بارش تگرگ شدیدی شروع شد . به طوری که در چند دقیقه بستر کوهستان را سفیدپوش کرد.به دلیل دور ماندن از خطرات احتمالی ، حدود نیم ساعت در پناه صخره‌های مناسبی که در زیر قله ریزان قرار داشت از صعود دست کشیده و منتظر تغییر هوا و بهتر شدن وضعیت جوی شدیم.

معمولا در مهرماه رخ دادن چنین هوایی دور از انتظار است و به ویژه اینکه در گزارش هواشناسی خبری از رعد و برق و بارش تگرگی این چنین دیده نمی‌شد.

در ساعت ۱۲:۳۰ در حالی که هوا کاملا مه‌آلود بود به قله ریزان به ارتفاع ۳۶۰۰ متر دست یافتیم .

بعد از عکاسی و استراحت از یال غربی قله که به طرف آتش‌کوه ادامه دارد فرود رفتیم تا به گردنه مابین این دو قله رسیدیم : هوا همچنان سرد و باد شدیدی به همراه باران پراکنده ادامه داشت . از آنجا به طرف دشت دوم این منطقه که در زیر آبشار آتش‌کوه قرار دارد و به (سوئک)معروف است سرازیر شدیم.
در ساعت ۱۵ بعد از استراحت و صرف ناهار در زیر درختان آنجا به طرف افجه که ماشین باشگاه منتظرمان بود حرکت کردیم .

بدین‌ترتیب صعود این هفته به شکل یک نعل اسبی اجرا شد که نقشه آن را می‌توانید ملاحظه نمایید:

11 - Copy

خانمها: پگاه شارخی – جیران نصرالدیوانی و نرگس غمی‌لویی
آقایان: حمیدی(سرپرست) – غلامرضا خلیل‌آبادی (عکاس) – رضا خلیل‌آبادی – حسین صادق‌زاده – مهران دهخدایی – سعید صابری – مهدی صابری – علیرضاکاظمی – ارسلان بیک محمدی – محمدجهانبخش و بهزاد یگانه (عضو جدید)
میهمان برنامه:سیدمحمد میرحسینی

DSC06293قله ریزان به ارتفاع ۳۶۰۰ متر

DSC06304فرود از یال غربی قله

دیواره‌های جنوبی قله ریزان

۴ دیدگاه to “گزارش برنامه صعود قلل پرسون و ریزان (۹۴،۷،۱۷)”

1. هادی نوروزی می گوید:

اقای حمیدی سلام خدا قوت به شما و اعضای محترم باشگاه اسپیلت.
    من از اعضای باشگاه کوهنوردی البرز گنبد کاوس هستم .لینک باشگاه را در وب سایتم قرار دادم .
    واقعا برنامه هاتون جذاب و دیدنی است.
    یا علی
    ……………
    پاسخ :
    با سلام
    بسیار سپاسگزارم از لطف و توجهی که می‌فرمایید.
    به امید دیدار شما و دیگر همنوردان صمیمی باشگاه البرز گنبد.
    ذبیح‌اله حمیدی

2. علیرضا کاظمی می گوید:

درود به همه همنوردان.بازهم یک روز خوب و یک صعود زیبا.شاید درحالت عادی این برنامه ،برنامه سبکی باشد.ولی درشرایط جوی این هفته باوجود باد و بارش شدید برنامه درساعاتی سنگین شده بود.اما درکنار هم باشگاهی های عزیز اسپیلت بدترین هوا هم نمیتواند زیبایی برنامه را بهم بزند.جای همه دوستان خالی.ضمنا” به آقای حسین صادق زاده هم خوش آمد میگویم که بعدازگذراندن دوران نقاهت به کوهستان بازگشتند.همواره سرافرازبرفراز باشید.

3. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

سلام و درود بر همنوردان.در روزهای اغازین پاییز و در هوایی بسیار مطبوع صعودی را اغاز کردیم با همنوردان خوبمان.شور و نشاط همنوردان در حدی بود که بعد از فرود هیچکدام از ما باورمان نمی شد که دو قله را به این سرعت صعود کردیم و ساعت سه در کنار مینی بوس هستیم.البته جای تشکر دارد از اقای حمیدی به خاطر انتخاب مسیر بسیار خوب فرود از قله ریزان.

4. حسين صادق زاده می گوید:

درود و خداقوت به تمامی دوستان شرکت کننده در این برنامه جذاب و پر نشاط….. پس از ٣ماه دوری از محیط مقدس کوهستان به دلیل گذراندن دوران پس از عمل جراحی و دوران سخت نقاهت اولین برنامه رسمی بود که با دوستان هم باشگاهی ام صعودی جذاب و خوب داشتم ؛امیدوارم همواره سلامت و سر فراز باشید…