هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال سوم -شماره‌۱۵۱ -تاریخ ۹۴،۷،۱۲)

ارسال شده توسط در 4 اکتبر 2015 ۳ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال سوم            شماره‌۱۵۱             تاریخ ۹۴،۷،۱۲

رؤیای من از قدرت اراده ام آغاز شد.«فرناندو پسوا»  

Fall_colors_Great_Smoky_Mountains_North_Carolina_usa_20120922

تیـتـر خبـرها؛

*نشست هفتگی اعضای باشگاه۹۴،۷،۷
*تبریک تولد
*برگزاری کلاس‌‌های کوه‌پیمایی
*صعود قله سوتک 
*ارتفاع سخت « مصاحبه تصویری با زهره عبدالله خانی»
*نجات کوه‌نورد مصدوم
*گشایش مسیری جدید در سیاه سنگها
*ورود سنگ‌نوردی به المپیک ۲۰۲۰ توکیو
*گفتگوی سایت آدیداس راک استار با «فاتک موسوی» کمک طراح ایرانی این رقابت‌ها
*ÖTZI کوه‌نوردی با قدمت ۵۰۰۰ سال 
*تاکید بر FFA زنان
*تصمیم «نپال» برای اعمال محدودیت بر کوه‌نوردان علاقه‌مند به صعود «اورست»

 

نشست هفتگی اعضای باشگاه۹۴،۷،۷:
بیست و سومین نشست هفتگی باشگاه با حضور اعضا برگزار شد .
در این نشست گزارش برنامه فنی غار بورنیک توسط حمید جهانبخش و شهربانو درزی ارائه شد .
و در ادامه کارت‌های اعضای رسمی باشگاه در پایه‌های مختلف توسط مسئول باشگاه به ایشان اهدا شد.

 

تبریک تولد:
۸ مهر تولد حسین سجادیان از اعضای باشگاه بود. آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون برایشان داریم.

 

برگزاری کلاس‌‌های کوه‌پیمایی:
هفته گذشته کلاس‌های کوه‌پیمایی اعضای باشگاه در بخش آقایان و بانوان به مربیگری محمدرضا بهروزی و معصومه نظرزاده در بند یخچال برگزار شد .

 

صعود قله سوتک:

IMG-20151003-WA0025 

برنامه هفته گذشته باشگاه صعود قله سوتک در منطقه وارنگرود بود که با حضور اعضا اجرا شد.

 

ارتفاع سخت«مصاحبه تصویری با زهره عبدالله خانی»:

5114_gv3wy0svcj772ebqb27s

کوه نامه ؛ زهره عبدالله خانی، تنها دختر ایرانی است که موفق شده در یک رشته عجیب و ناشناخته برای ایران مدال جهانی به دست بیاورد. او سال‌هاست مشغول ورزشی به نام یخ‌نوردی است که در ایران خیلی شناخته شده نیست، اما او پر قدرت در این رشته فعالیت می کند و اتفاقات و افتخارات بزرگی را برای ایران رقم زده است.
در یکی از روزهای تمرین او، همراهش شدایم و به مدرسه یخ نوردی میگون رفتیم تا هم از مراحل این ورزش برایتان تصویری زیبا به تصویر بکشیم، هم پای درد و دل های کسی بنشینیم که می گویند شجاع ترین دختر ایران است.
وب سایت پلاس مصاحبه‌ای تصویری با زهره عبدالله خانی انجام داده و تصاویری از تمرینات او تهیه کرده است که از شما دعوت میکنیم که این ویدئو زیبا را اینجا تماشا کنید.

 

نجات کوه‌نورد مصدوم:

oH20UNk5

کوه نوشت؛ کوه‌نورد مصدوم گرفتارشده در «سیاه کوه کوله گاوی» رامشه «شهرضا» با کمک نیروهای امداد و نجات و با استفاده از بالگرد امدادی از احتمال مرگ رهایی یافت.
«داریوش بهرامی» مسئول امداد و نجات جمعیت هلال احمر شهرضا گفت: روز گذشته مرد ۴۴ ساله ای از اهالی روستای «رامشه» برای کوه‌نوردی به «سیاه کوه کوله گاوی» رامشه رفته تا به قله ۲۹۰۰ متری زین اسبی صعود کند که در نزدیکی قله دچار سقوط می‌شود. «بهرامی» تصریح کرد : با توجه به سقوط چند متری کوه‌نورد نزدیک قله ، وی از ناحیه دوپا دچار شکستگی شده و قادر به حرکت نبوده است.
وی با اشاره به حضور اهالی محل در منطقه اظهار کرد : نیروهای محلی برای نجات وی حاضرشده ولی با توجه به محل وقوع حادثه نمی توانند کمکی انجام دهند . مسئول امداد و نجات جمعیت هلال احمر شهرضا گفت : پس از تماس اهالی محل با این مرکز تیم اول امداد و نجات کوهستان هلال احمر شهرضا ساعت ۷ شب اقدام به صعود به قله کرده که ساعت ۱۰شب در مکان حادثه حضور می یابند
«بهرامی» افزود : با توجه به تاریکی شب و صعب العبور بودن مسیر، این گروه نمی توانند مصدوم را به پایین منتقل کنند . وی تصریح کرد : تیم دوم ، شبانه به قله اعزام و صبح زود به قله صعود و با بررسی های انجام شده اعلام کردند که انتقال مصدوم امکان پذیر نیست.
مسئول امداد و نجات جمعیت هلال احمر شهرضا اظهارکرد: با هماهنگی انجام شده با سازمان امداد و معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان ، درخواست یک دستگاه بالگرد شد که امروز صبح حدود ساعت ۱۰ بالگرد به محل حادثه اعزام و مصدوم به پایین کوه منتقل شد . «بهرامی« گفت : کوه‌نورد آسیب دیده بوسیله آمبولانس به بیمارستان حضرت امیرالمومنین (ع) شهرضا منتقل شد . وی افزود : حال عمومی مصدوم خوب است .
مسئول امداد و نجات جمعیت هلال احمر شهرضا در پایان گفت : در این عملیات ۲۰ نفر از نیروهای هلال احمر شهرضا، ۵ نیروی محلی ، یک دستگاه آمبولانس ، یک دستگاه بالگرد و ۴ خودروی امدادی حضور داشتند .
«رامشه» روستایی از توابع بخش «جرقویه علیا» در استان اصفهان است که در ۱۶۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر اصفهان واقع شده است و حدود ۲۶۰۰ نفر جمعیت دارد. شهرضا در ۸۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع است.

 

گشایش مسیری جدید در سیاه سنگها:

IMG_5216

کوه‌نامه ؛ در تاریخ دوم و سوم مهرماه آقایان مهران امیری ، حسین صالحی و نوید هنرکار از اعضای” باشگاه کوه‌نوردی تهران ” موفق به گشایش مسیری نو در سیاه سنگ های علم کوه گردیدند.این تیم سه نفره از باشگاه ، روز اول از کف علم چال پس از صعود هشت طول طناب در مسیری ترکیبی از سنگ و یخ تا ارتفاع ۴۶۰۰ متری صعود کرده و به دلیل تاریکی هوا مجبور به بیواک دراین ارتفاع و دمای ۱۰- درجه می شوند.
روز دوم نیز پس از صعود چهار طول طناب مسیر را به پایان می رسانند. این مسیر به یاد باشگاه کوه‌نوردی تهران ، مسیر باشگاه تهران نامگذاری گردید.همچنین تاریخ ارائه گزارش و تصاویر این برنامه به زودی اعلام خواهد شد.

 

ورود سنگ‌نوردی به المپیک ۲۰۲۰ توکیو:

images

کوه‌نامه به نقل از وبلاگ کوه قاف: سازمان‌دهندگان المپیک ۲۰۲۰ توکیو ۵ کاندیدای نهایی حضور در این رویداد جهانی را به منظور انتخاب یک رشته یا تمامی گزینه‌ها معرفی نمودند.
بدین شکل بیس بال – سافت بال، کاراته، اسکیت، سنگ‌نوردی داخل سالن و موج سواری ۵ رشته‌ای هستند که در اجلاس ماه اوت ۲۰۱۶ کمیته بین المللی المپیک IOC در ریودوژانیرو مورد بررسی قرار خواهند گرفت و یک یا چند رشته از میان آنها شانس ورود به المپیک را به عنوان ورزش اصلی خواهد یافت. ضمن آنکه ۳ رشته اسکواش، وشو و بولینگ از میان رشته‌های مورد نظر حذف گردیدند.

براساس تصمیم ماه دسامبر گذشته کمیته بین‌المللی المپیک شهرهای میزبان المپیک اختیار پذیرش یک یا چند رشته جدید را دارا می باشند. این امر به منظور پشتیبانی از میزبان المپیک جهت گنجاندن رشته‌هایی است که ورزشکاران آن کشور در آن رشته مهارت دارند. رشته های مطرح شده بالغ بر ۱۸ رویداد جدید و ۴۷۴ ورزشکار را به رقابتهای المپیک توکیو خواهد افزود. ۵ ورزش اعلام شده تلفیقی هستند از رشته های مدرن و سنتی که مورد پسند نسل جوان هستند و علاوه بر ژاپن علاقمندان بسیاری را در سطح بین‌المللی دارا می باشند و می‌توانند نیرویی محرک برای ارتقاء جنبش المپیک باشند.
۲۶ رشته اصلی پیش از این در المپیک تثبیت شده بودند و اینک ۵ رشته ازجمله سنگ‌نوردی شانس حضور در این رویداد مهم را دارند.
رشته بیس بال – سافت بال در المپیک پکن سال ۲۰۰۸ از این رویداد بیرون نهاده شد. اما محبوبیت زیاد آن در ژاپن این شانس را برای بازگشتش به المپیک فراهم ساخته. در رشته بیس بال مردان ۶ تیم و مجموعا ۱۴۴ ورزشکار شانس حضور دارند. ضمن آنکه در بخش سافت بال زنان ۶ تیم و ۹۰ ورزشکار می‌توانند به المپیک ورود کنند.
کاراته با ۸۰ ورزشکار، اسکیت بورد ۸۰ ورزشکار، سنگنوردی در سه ماده بولدرینگ، سختی و سرعت ۴۰ ورزشکار (احتمالن اورال محسوب می‌گردد) و موج‌سواری با ۴۰ ورزشکار در این رقابتها حضور خواهند یافت.

در این رابطه “مارکواسکولاری” رئیس فدراسیون جهانی سنگ‌نوردی این رخداد را آغاز تحولی جدید در سنگ‌نوردی دانست و اضافه نمود: “هنوز راهی طولانی و دشوار برای ورود به المپیک و برای رسیدن به اوج در پیش داریم”.
همچنین Yagihara Kunio رئیس اتحادیه کوه‌نوردی ژاپن معتقد است: “آمار ۵۰۰ هزار سنگ‌نورد در ژاپن گویای پتانسیل بالای علاقمند در این کشور و تماشاگران بسیاری برای این رویداد در المپیک خواهد بود”.
به هر ترتیب رشته سنگ‌نوردی منتظر خواهد ماند تا در جلسه ۱۲۹ کمیته بین المللی المپیک چراغ سبز برای این رشته در ورود به المپیک روشن شود.

 

گفتگوی سایت آدیداس راک استار با «فاتک موسوی» کمک طراح ایرانی این رقابت‌ها:

1387-main-1244968133

سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ امسال تیم طراحی مسابقات بین المللی Adidas Rockstar با حضور فاتک موسوی، جوان ۳۳ ساله که راهی طولانی را از ایران پشت سرگذاشته‌ همراه بود تا تجربیات ارزشمندی را از همکاری با طراحان جهانی بدست آورد. موسوی در ایران سرطراح مسابقات قهرمانی کشورش بوده است. او در گفتگو با سایت آدیداس راک استار میگوید:…
“در ایران ما سنگ‌نوردان زیادی برای شرکت در مسابقات داریم”.
به گفته فاتک موسوی ایشان هفته گذشته سرطراح مسابقات قهرمانی کشور بوده‌اند که بیش از ۴۰۰ ورزشکار در این مسابقات حضور داشتند. در ادامه ایشان گفتند مشکل ورزشکاران ایرانی برای شرکت در مسابقاتی مثل Rockstar اخذ روادید بعضی از کشورها است. همچنین در ایران اماکن خاصی برای رشته بولدرینگ وجود دارد که ورزشکاران زیادی در این رشته با هم به رقابت می پردازند.
موسوی ورزش سنگ‌نوردی رااز سن ۱۷ سالگی شروع کرده و برای یک دهه به عنوان طراح فعالیت داشته. به نظر ایشان طراحی مسیر رشته بسیار جالب و مهیجی است که از شما یک هنرمند می‌سازد و یا چیزی به مانند کار مجسمه سازی است.زمانی که یک مسیر را بر روی دیوار طراحی میکنم یک هنر خلق شده، یک ساختار، چیزی که من بسیار دوست دارم.
لازم به ذکر است در مسابقات امسال آدیداس علی برات زاده و الناز رکابی از کشورمان حضور داشتند.

 

ÖTZI کوه‌نوردی با قدمت ۵۰۰۰ سال !

gPa5

کوه‌نوشت ؛مرد یخی ۵۰۰۰ ساله که بنام Ötzi خوانده می‌شود، در موزه‌ی باستانشناسی South Tyrol Museum در شمال ایتالیا به نمایش گذارده شده است … در سپتامبر سال ۱۹۹۱، دو کوه‌نورد آلمانی بطور تصادفی موفق به کشف این مرد شدند. این دو توریست اهل نورنبرگ، زمانی که پس از کوه‌نوردی در دامنه‌های آلپ در مرز میان ایتالیا و اتریش در حال بازگشت به کمپ محل اقامتشان بودند، تصمیم گرفتند بجای پایین آمدن از مسیر عادی و طبیعی، از یک مسیر دیگر استفاده کنند. تصمیمی که آنها را به بزرگترین کشف باستانشناسی منطقه راهنمایی کرد !
در حال گذر از این مسیر آنها متوجه چیز مشکوکی شدند و پس از بررسی آنها دریافتند که این شی مشکوک بقایای یک انسان است که درون یخ جامانده !… دو کوه‌نورد با هراس فراوان خود را به پلیس رساندند و گزارش دادند که جنازه ی یک کوه‌نورد بدفرجام را یافته‌اند!
ولی Ötzi یک کوه‌نورد بدشانس (حداقل متعلق به دوران معاصر) نبود. بررسی‌های اولیه نشان می داد که سر، شانه‌ها و پشت او سالم مانده است. جسد سپس به پایین منتقل شد و نهایتا با دعوت از باستان‌شناسان مشخص شد که جنازه‌ی یافت شده یک انسان قدیمی ۵۰۰۰ ساله است!
به این منظور و برای تعیین قدمت، آزمایش C14 (استفاده از کربن برای تعیین قدمت) انجام شده است. همچنین وسایلی هم در کنار جنازه یافت شده که شامل تکه های چرم از پوست حیوانات و بند یا طناب است.
به دلیل اینکه جسد Ötzi بصورت یخ زده باقی مانده بود، فرصت استثنایی برای باستانشناسان و دانشمندان سایر رشته های علمی مرتبط برای مطالعه‌ی او فراهم آمد. مثلا تحقیقات روی ریه ی نشان داد که مواد موجود و رنگ ریه به دلیل آن است که او زمان طولانی از عمرش را در برابر آتش گذرانده و همچنین وجود آرسنیک در موها هم موید آن است که شغل وی احتمالا مرتبط با ذوب فلزات و ریخته گری بوده است.
دلیل مرگ:
لباس ها و تجهیزات Ötzi نشان می‌داد که او در حال سفر یا کوه‌نوردی بوده است. محتمل است که این کار بصورت گروهی مثلا یک کوچ یا جابجایی انجام می شده است. در سال ۲۰۰۱ شی خارجی در شانه او کشف شد که پس از بررسی مشخص گردید قسمتی از یک پیکان (تیر) است. برخورد این پیکان با یک رگ اصلی و خونریزی ناشی از آن می توانسته دلیل مرگ Ötzi باشد. ( در عکس بالا چهره‌ و بدن وی بازسازی شده است).
او باید بلافاصله پس از مرگ در میان برف مدفون شده و آنگاه یخ زده باشد. همچنین زمان کشف او هم در سالم ماندن جسد بسیار موثر بوده است. جسد در زمانی کشف شد که هنوز عوامل طبیعی نتوانسته بودند آن را تجزیه کنند.
نکته ی جالب هم این جاست که آزمایش DNA نشان می دهد افرادی از نسل Ötzi هنوز در اتریش زندگی می کنند!

 

تاکید بر FFA زنان:

635791585973892656_11700876_1010979702246126_1166452955576393666_n

وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه؛ ساشا دیجولیان مقاله ای بحث برانگیز در رابطه با مطلب سایت Rock & Ice نوشته که در آن پیچ کلاسن گفته FFA= Female First Ascent یا صعود زنان برای نخستین بار، مطلبی بی ربط است.
“FFA اهمیت دارد زیرا نشانگر پیشروی زنان در دستاوردهای سنگ‌نوردی است. عنوانی مثل “اولین صعود زنان” یک عنوان قراردادی است و با توجه به دشواری امر تا حدودی هم کمرنگ است. قهرمان دنیای سنگ‌نوردی من لین هیل است که رویه ای را برای هر دو جنسیت ابداع نمود. موفقیت های او و تاکید بر اینکه او یک زن است، شکاف جنسیتی را کمتر می کند. تصور می کنم چیزی که در مورد زنان باید گفته شود این است که تلاش کنند و به دنبال آرزوهای خود روانه شوند، بدون توجه به پیشگامان قبلی. این روند همیشه مرا به پیشرفت تشویق کرده است. شاید کسانی که علاقه ای با تاکید به “اولین زن” ندارند، ارگان هایی نظیر”بنیاد ورزش زنان” و یا ” ارگان های ملی زنان” را نیز بی ربط می دانند. تشویق زنان موجب افزایش دستاوردها و موفقیت آنها خواهد شد.”
سایت ۸a با طرز تفکر ساشا موافق است حتی اگر در کل به FFA به اندازه FA اهمیت داده نشود. گرچه سنگ نوردی ورزشی است که در آن عملکرد زنان نزدیک به مردان می باشد، مسلما مهم است که گفته شود اولین زن صعود کننده به اورست چه کسی بوده یا اینکه کدام زن اولین +۹a را صعود کرده. اگر رسانه ها تفاوتی در تفکیک و گزینش عملکرد زنان و مردان نداشتند گزارشی از صعود زنان منتشر نمی شد در نتیجه مسلما ۸b+/C پیچ کلاسن هرگز گزارش نمی شد زیرا مردها احتمالا سالی ۵۰۰ بار چنین صعودی را انجام می دهند.

 

تصمیم «نپال» برای اعمال محدودیت بر کوه‌نوردان علاقه‌مند به صعود «اورست» :

QcigTez (1)

کوه‌نوشت ؛ نپال وضع محدودیت‌های جدید سنی و آمادگی بدنی را بر علاقه‌مندان به صعود به قله اورست وضع می‌کند . این کشور در تلاش است تا پس از وقوع چندین فاجعه در جریان صعود کوه‌نوردها به اورست در سال‌های اخیر، تمهیدات امنیتی را تقویت کند!
به گفته وزارت گردشگری نپال، در راستای این هدف این کشور قصد دارد به افراد زیر ۱۸ و بالای ۷۵ سال و همچنین کسانی که دارای معلولیت هستند مجوز صعود ندهد. تحت تمهیدات جدید کسانی که قصد صعود به قله ۸۸۵۰ متری اورست را دارند، باید قبلا سابقه صعود به قله‌های نیمه‌بلند داشته باشند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در همین زمینه به نقل از موهان ساپکوتا سخنگوی وزارت گردشگری نپال نوشت “کوه اورست قرار است محلی برای ماجراجویی باشد و نه محل مرگ کوه‌نوردها.”
صدور مجوز صعود به اورست هر ساله برای نپال میلیون‌ها دلار درآمدزایی می‌کند، اما وقوع چندین حادثه مرگبار برای کوه‌نوردها دولت نپال را به خاطر صدور بی‌ حساب و کتاب مجوز صعود، تحت فشار قرار داده است.
هر سال صدها کوه‌نورد از زبده‌ترین کوه‌نوردهای جهان گرفته تا افراد کم‌تجربه، به اورست سفر می‌کنند. کوه‌نوردان تازه‌کار عموما با راهنما صعود می‌کنند، اما نداشتن تجربه کافی، هم خود و هم راهنمایانشان را در طول مسیر به گرفتاری می‌اندازد.
در حال حاضر نپال از صعود افراد زیر ۱۶ سال جلوگیری می‌کند، اما محدودیتی برای سنین بالا ندارد. پیرترین فردی که به اورست صعود کرده یک کوه‌نورد ۸۰ ساله ژاپنی و جوان‌ترین فرد یک آمریکایی است که در سال ۲۰۱۰ میلادی در ۱۳ سالگی و از مسیر تبت به قله رسید. آن زمان چین محدودیت سنی برای کوه‌نوردان قائل نبود، ولی چند سالی است که چین به افراد زیر ۱۸ و بالای ۶۰ سال مجوز صعود به اورست نمی‌دهد.

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

۳ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال سوم -شماره‌۱۵۱ -تاریخ ۹۴،۷،۱۲)”

  1. علیرضا کاظمی می گوید:

    درود و سپاس به تک ستاره بانوان باشگاه اسپیلت سرکارخانم محمودی عزیز.امیدوارم همواره موفق وپیروز باشید.خسته نباشید بانو.

  2. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    باز هم سپاس خانم محمودی

  3. حمیدرضا خالقی می گوید:

    تشکراز مطالب مفید خانم محمودی

دیدگاه خود را بیان کنید