گزارش برنامه صعود قلل «قلعه دختر – الله بند» ۱۳۹۴،۹،۶

ارسال شده توسط در 28 نوامبر 2015 ۱۳ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

در آخرین صعود(دوقله‌ای)جدول برنامه‌های پاییز امسال باشگاه اسپیلت ، این هفته به شهرستانک سفر کردیم تا از روستای باصفای شمالی توچال ، دو قله قلعه دختر و الله بند را صعود نمائیم.(شهرستانک با فاصله ۹ کیلومتر از جاده چالوس«کیلومتر ۵۰» قرار گرفته است.)

 

کوه‌شناسی :

این دو قله در خط‌الرأس اصلی شمالی توچال قرار گرفته است و کوه‌نوردانی که قصد صعود خط‌الرأسی توچال به خلنو و یا آزادکوه را دارند بعد از توچال می باید قلل :
قزقون چال ، قلعه دختر، الله بند ، سی‌چال ، گردنه دیزین ، کلون بستک ، سرکچال‌ها ، خلنوها ، پالان گردن ، نرگس‌ها و در ادامه از گردنه گـَوَن پشته ، قله یخچال را صعود کنند و از آنجا از طرف گردنه چورِن به قله آزادکوه دست یابند.

(خط‌الرأس شمالی توچال بعد از پالان گردن به خط‌الرأس اصلی البرز متصل می‌شود).

قله قلعه دختر قله‌ای‌ست که بر روی آن آثار بجا مانده از قلعه‌ای قرار گرفته است که گویا قدمت آن به دوران ساسانی می‌رسد و اکثر صعودهای این قله از طریق روستاهای آهار(جاده فشم) و ده تنگه صورت می‌گیرد.

لینک صعود زمستانی این مسیر توسط اعضای باشگاه اسپیلت در تاریخ ۸۸،۱۱،۲ را می‌توانید اینجاببینید.
قله الله بند قله‌ای سنگی و صخره‌ای‌ست که کمتر مورد توجه کوه‌نوردان قرار می‌گیرد . ادامه این قله بعد از کمی دست به سنگ شدن به یال صعود قله سی‌چال می‌رسد.(پیست اسکی دیزین در دامنه شمالی این کوهستان زیبا و پربرف ساخته شده است.)

 

شرح حال صعود ما:
جمعه ۶ آذر ۹۴ ساعت ۷:۳۰ صبح از یال شرقی ابتدای روستای شهرستانک صعود را شروع کردیم . (ارتفاع ۲۲۲۵ متر)
تعداد تیم ۳۹ نفر بود که از این حیث این برنامه رکورددار تعدادشرکت کنندگان در برنامه‌های باشگاه اسپیلت را داراست.

 

پس از یک ساعت صعود ، تیم به دو قسمت ۱۵ و ۲۴ نفر تقسیم شد.

تیم اول به سرپرستی رضا خلیل آبادی در ساعت ۱۰:۳۰ قله قلعه دختر به ارتفاع ۳۲۴۰ متر را صعود کرده پس از کمی استراحت به سمت قله الله بند ادامه مسیر دادند.

 

مسیر صعود تا قله قلعه دختر بر روی یال بسیار مناسبی قرار دارد که به طور عادی می‌توان ۳ ساعته از شهرستانک آن را صعود کرد.
اعضای تیم دوم نیز بعد از دقایقی بر روی قله قلعه دختر عکس یادگاری گرفتند و پس از استراحت از جای پای تیم اول که بر روی برف‌های شمالی قلعه دختر باقی‌مانده بود به طرف الله بند حرکت کردند.
لازم به ذکر است در اینجا تعداد ۶ نفر از اعضای تیم اول از ادامه مسیر منصرف شده به طرف شهرستانک بازگشتند.

 

در ساعت ۱۴ از طریق بی سیم متوجه شدیم تعداد ۱۳ نفر از تیم اول، قله الله بند (به ارتفاع ۳۶۵۰ متر) را صعود کرده‌اند و آماده بازگشت به ارتفاعات پایین‌تر هستند.
در این هنگام با اعضای تیم دوم به اول یال گرده‌ای قله رسیده بودیم که با توجه به پایان زمان صعود و در همان نقطه کمی استراحت کرده ، از طریق یال‌ و دره‌ای منتهی به شهرستانک فرود خود را آغاز کردیم.
(لازم به ذکر است یک سرو بزرگ و تاریخی در انتهای این دره وجود دارد که از بالا کاملاً نمایان است.)

 

مسیر صعود قله قلعه دختر به الله بند به جز قسمت انتهائی ، برف چندانی نداشت ولی بنا به گفته سرپرست تیم دوم در این فصل به دلیل طولانی بودن مسیر ، صعودی دشوار و نفس‌گیر قلمداد می‌شود.
در نهایت تیم اول در ساعت ۱۷:۳۰ (و پس از طی شانزده و نیم کیلومتر کوه‌نوردی) و تیم دوم در ساعت ۱۸:۳۰ (و پس از بیست و یک و نیم کیلومتر کوه‌نوردی)کمی پس از تاریکی زود هنگام فصل«جادوئی»پاییز به شهرستانک بازگشتیم و با دو مینی بوس و یک سواری که در اختیار داشتیم به طرف منازلمان در تهران حرکت کردیم.

 

اعضای شرکت کننده در برنامه :
خانم‌ها : زینب داداشی(مربی) – ساقی محمودی – الهه کیانی – نسرین سلطانی – پگاه شارخی – نسرین چارلنگی(پزشک‌یار) – فریبا جباری – بیتا مهاجر – مریم نامنی – نرگس غمی‌لوئی – مهرنوش تنظیفی

آقایان :
ذبیح اله حمیدی (سرپرست برنامه) – حمید محمودی(مربی) – غلامرضا خلیل آبادی(مربی تیم) – رضا خلیل آبادی(سرپرست تیم دوم) – شنتیا ربانی (مربی) – محمدباقر شمس – مهران دهخدایی – محمد پورزادی – محمدتقی غلامی – حسین قربان نژاد – حسین صادق زاده – محمدولی عزیزی – ناصر کاویانی(عکاس) – ارسلان بیک محمدی – رضا سنمار – مهدی صابری – مسعود علیزاده – مصطفی وزیری – اشکان جهانگیری – رحیم بیضاوی – سیدمحمد قاسمی(نقشه و GPS) – داود میرحسینی – بهزاد یگانه – امیرحسین ذوالفقار – محسن فضلی  
اعضای جدید : سروش معمار – حسام تکلو

میهمان برنامه : امیرحسین پاکزاد

گزارش سایت : ذبیح اله حمیدی

 نقشه قلعه دختر

رنگ «آبی»صعود ، رنگ «نارنجی»فرود

 

DSC05908

شهرستانک

 

DSC05923

توضیحات سرپرست درخصوص کوه‌شناسی ، تقسیم‌بندی‌ها ،
 اهداف برنامه و وظایف تیم

 

DSC06772

قله قلعه دختر دیده می‌شود

 

DSC06790

تیم دوم در حال صعود قلعه دختر  

 

DSC05949

نمای قله الله بند و سی‌چال از قلعه دختر

 

DSC05952

آیا می‌دانید در البرز مرکزی هر قله‌ای را صعود کنید ،
دماوند نظاره گر شماست؟

 

DSC05956

تیم اول – قله قلعه دختر – ارتفاع ۳۲۴۰ متر

 

DSC05964

تیم دوم در حال صعود قلعه دختر 

 

DSC06820

تیم دوم – قله قلعه دختر 

 

DSC05967

تیم دوم درحال ادامه فرود به سوی قله الله بند

 

DSC05978

قله اصلی در انتها دیده می‌شود

 

DSC05986

گرده سنگی قبل از یال آخر 

 

DSC06001

…و قله نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود

 

DSC06010

گام‌های آخر

 

DSC06016

قله الله بند – ارتفاع ۳۶۵۰ متر

 

۲۰۱۵۱۱۲۷_۱۴۲۳۵۷

رضا خلیل آبادی سرپرست پرتوان تیم اول
برفراز قله الله بند با پرچم باشگاه اسپیلت

 

DSC06026

فرود از دره‌ای منتهی به شهرستانک

 

DSC06836

سرو تاریخی شهرستانک

 

۱۳ دیدگاه to “گزارش برنامه صعود قلل «قلعه دختر – الله بند» ۱۳۹۴،۹،۶”

  1. علیرضا کاظمی می گوید:

    درود بر همه همنوردانم.عجیبترین نکته این برنامه تعداد اعضاء شرکت کننده بود. درود برهمه دوستان.انشا اله دربرنامه های بعدی بتوانم همراهیتان کنم.
    همواره سرافراز برفراز باشید.

  2. davood mir می گوید:

    zeman arz salam va khoda ghovat be hamnavardan makhsosan aghai hamidi aziz. barnameh khili khob bod va mesleh baghiyeh barnamehah man tajrobeh kasb kardam . ee kash man ba shoma zod tar ashna mishodam dar in modat kotah pishrat khodamo khili zid mibinam va kamelan baram mahsos hast va besiyar tajrobeh kasb kardam va az shoma aghai hamidi aziz mamnon va kamal tashkor daram ke maro tahmol mikonid va rah rasm kohnavard khob bodan be ma miamozid va baned az shoma babat kam tajrobgihai va kastihai ke daram az shoma ozr mikham manon az shoma ostad azizam aghai hamidi aziz

  3. اشکان می گوید:

    با سلام خدمت تمام همنوردان و مدیریت محترم
    صعود به دو قله قلعه دختر و الله بند بسیار عالی ولی به دلیل کوتاه بودن روزهای پاییزی کمی سخت ولی مفرح، باید یادی کنم از دوست و همنورد خوبمان آقای محمد حسین الله وردی و امیدوارم هرچه سریعتر پای ایشان بهبود یافته و به جمع ما بپیوندند.

  4. امیر حسین پاکزاد می گوید:

    درود بر همنوردان عزیز
    مدتها بود که به دنبال فرصتی برای صعود به قله قلعه دختر و همچنین دیدن درخت ۲۵۰۰ ساله شهرستانک بودم.در ضمن از اقای حمیدی برای اجرای این برنامه و همچنین از اقای محسن فضلی که من را در صعود یاری نمودند کمال تشکر را دارم.

  5. سروش معمار می گوید:

    خسته نباشید به همه دوستان با صفا و پر انرژی، اولین تجربه همراهی من با شما عزیزان بسیار عالی بود. از همگی ممنونم

  6. حسين صادق زاده می گوید:

    درود به تمام دوستان عزیز..برنامه ای جذاب و در عین حال استقامتی که با توجه به کوتاه شدن روشنایی روز در فصل پاییز هر دو تیم با موفقیت کامل موفق به صعود قله های قلعه دختر و الله بند شدیم..نکته بسیار مفید این برنامه حرکت منسجم و گروهی هر دو تیم با نظمی مشخص بود ؛همچنین تشکر ویژه از دوست و مربی پرتوان باشگاه آقای شنتیا ربانی که همیشه یار و یاور دوستان در برنامه ها هستند..

  7. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    سلام بر همنوردان.صعود خیلی خوبی داشتیم.هرچند تعداد اعضا شرکت کننده زیادتر از همیشه بود اما مدیریت و سر پرستی خوب و همکاری خوب همنوردان دلیل هماهنگی و صعود خوبمان بود.جا دارد از همنورد خوبمان اقای بیضاوی تشکر مخصوصی داشته باشیم به خاطر همکاری ارزشمندشان با تیم.

  8. حسام می گوید:

    یک برنامه بسیار مفید و منظم .خسته نباشید خدمت همه اساتید و مربیان و همنوردان گرامی.به امید همراهی مجدد

  9. فریبا معلمی می گوید:

    سلام .من که با دیدن تصاویر و خواندن گزارش زیبای شما کلی لذت بردم چه برسده به شما که در برنامه حضور داشتید.خسته نباشید دوستان و همیشه در دل طبیعت

  10. حسین قربان نژاد می گوید:

    درود بر اسپیلت و همنوردان گرامی
    صعودی خوب و لذت بخشی را تجربه نمودیم و از جناب حمیدی استاد بزرگوار بابت برنامه ریزی خوبشان متشکرم.

  11. علی محمدی می گوید:

    باسلام و خدا قوت به شما شیران کوه.خیلی عالی بود.با افتخار در وبلاگ ما لینک شدید،در صورت امکان ما رو نیز لینک کنید.همیشه در اوج باشید…
    ……………
    پاسخ :
    با سلام و خداقوت
    سپاسگزار تماس و توجه شما هستیم ، در اسرع وقت وبلاگ شما نیز لینک خواهد شد.

  12. علی محمدی می گوید:

    با سلام مجدد،از گروه پرتوان شما دعوت می شود یه صعود مشترک زمستانی به قله درفک در شهرستان رودبار هماهنگ کنیم.ممنون میشیم از تجاربتون بهره ببریم.باتشکر.سرپرست گروه کوهنوردی”دوستان طبیعت”۰۹۱۲۵۱۲۷۰۶۳ محمدی.منتظر نظرات سازندتون در وبلاگمونDashtakan.blogfa.co هستیم…

  13. بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان می گوید:

    عاشق این وبسایت شدم من.عالی هستید شما

دیدگاه خود را بیان کنید