هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال چهارم – شماره۱۵۹- تاریخ ۹۴،۹،۸)

ارسال شده توسط در 29 نوامبر 2015 ۳ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال چهارم              شماره۱۵۹               تاریخ ۹۴،۹،۸

دانایان با عمل زندگی می کنند ، نه با اندیشه عمل .«کارلوس کاستاندا»

DSC06779

تیتر خبرها؛
*نشست هفتگی باشگاه۹۴،۹،۳
*تبریک تولد
*اعضای جدید باشگاه
*صعود قلل قلعه دختر و الله بند
*برگزاری آئین تجلیل از فعالان عرصه جست‌وجو و نجات
*فراخوان همکاری با کارگروه پزشکی کوهستان / اطلاعیه اول
*امضاء تفاهم نامه همکاری فدراسیون با شورای راهبردی ورزش مناطق آزاد‎
*نتایج رقابت های سنگ نوردی قهرمانی آسیا
*مصاحبه اختصاصی کوه نامه با «دکتر حسن صالحی مقدم» بنیان‌گذار فصلنامه کوه
*تردید نماینده محیط زیست در باره احیای راه قدیمی دسترسی به علم کوه
*صعود ۹B بعد از ۳۰۰ روز کار و ۱۵۰ بار تلاش
*مینا مارکوویک و جذابیت طبیعت
*آمادگی پنج تیم برای صعود زمستانی نانگاپاربات
*بسته پیشنهادی هفته : مهدی هنرمند / تلاش برای کسب عنوان پلنگ برفی

 

نشست هفتگی باشگاه۹۴،۹،۳:
سی‌ویکمین نشست باشگاه اختصاص به گزارش برنامه بانوی هیمالیانورد کشور «پروانه کاظمی» داشت .
در این نشست پروانه کاظمی به تشریح تلاش خود برروی قله ماکالو وجریانات زلزله کشور نپال پرداخت و در ادامه نیز گزارش صعود قله کازبک در گرجستان را ارائه کرد.
در ادامه نشست از ۴ نفر از اعضای باشگاه که در زمستان سال گذشته و بهار ۹۴ در ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان هیأت کوه‌نوردی استان تهران شرکت کرده بودند ، تقدیر به عمل آمد.

 

تبریک تولد :
هفته گذشته تولد حمید جهانبخش از اعضای باشگاه بود. ضمن عرض تبریک ، برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون داریم.

 

اعضای جدید باشگاه:
در هفته‌های گذشته ۳ نفر عضو باشگاه شدند. محسن فضلی ، علی اکبر فیض آبادی و سروش معمار. ضمن خوش آمدگویی برایشان آرزوی صعودهای موفق در کنار همنوردانشان در باشگاه را داریم.

 

صعود قلل قلعه دختر و الله بند:

DSC06757

برنامه جمعه گذشته باشگاه صعود قلل قلعه دختر و الله بند بود که با حضور ۳۹ نفر اجرا شد.

 

برگزاری آئین تجلیل از فعالان عرصه جست‌وجو و نجات:

1627-2014602142

دومین همایش تجلیل از فعالان عرصه جستجو و نجات کشور با مشارکت هیئت استان تهران و شهرداری منطقه هفت و با محوریت تقدیراز باشگاهها وگروه‌های شرکت کننده در هشتمین دوره ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان زمستان ۹۳ بهار ۹۴ استان تهران عصر روز یکشنبه ۱ آذر در تالار اندیشه برگزار شد.در این مراسم که با حضور مسئولین فدراسیون، هیئت تهران، شهرداری مناطق یک و هفت، هلال احمر و سایر نهادهای ذی ربط همراه بود از اعضاء ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث قله دماوند زمستان ۹۳ تابستان۹۴ استانهای شرکت کننده و همچنین نیروهای فعال هلال احمر نیز تقدیر شد.همچنین در بخشی از مراسم با یادی از زنده یاد «جعفر ناصری» یادبودی به برادر وی اهداء گردید. علاوه بر این از سوی فدراسیون با اهدای لوح تقدیر از مساعدت ها و حمایت های بی دریغ شهرداری منطقه هفت به خصوص در زمینه اختصاص تالار برگزاری همایش های مختلف سپاسگزاری گردید.
در پایان نیز ضمن معرفی و قدردانی از عوامل بخش جستجو و نجات فدراسیون، استان «مازندران» به عنوان استان نمونه در عرصه جستجو ونجات برگزیده و از «احمدی» رئیس هیئت استان با اهدای یادبود ویژه همایش به نمایندگی از همه فعالان این استان قدردانی شد.

 

فراخوان همکاری با کارگروه پزشکی کوهستان / اطلاعیه اول: 

1635-main-507404272

کارگروه پزشکی کوهستان و امداد و نجات فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی به منظور اجرای بهتر برنامه های پیش رو و گسترش خدمت رسانی به جامعه کوه‌نوردی از کلیه علاقمندان دعوت به همکاری می‌نماید …
لذا از کلیه فارغ التحصیلان رشته های پزشکی و پیراپزشکی مرتبط و علاقه‌مند به همکاری تقاضا میشود که نسبت به اعلام آمادگی و ارسال رزومه ورزشی و تحصیلی خود به آدرس پست الکترونیک زیر اقدام نمایند .
با توجه به اینکه در نظر است جهت علاقه‌مندان به همکاری ، دوره‌های آموزشی لازم برگزار گردد و نیاز به برنامه ریزی مناسب می‌باشد ، خواهشمند است در اسرع وقت نسبت به ارسال اطلاعات مذکور اقدام نمایند .
آدرس پست الکترونیک: abehpour@hotmail.com
دکتر علیرضا بهپور/رئیس کارگروه پزشکی و امداد نجات

 

امضاء تفاهم نامه همکاری فدراسیون با شورای راهبردی ورزش مناطق آزاد:‎

1644-main-254551476 (1)

چهارشنبه ۴ آذر ماه ۹۴ در محل فدراسیون، تفاهم‌نامه همکاری مابین فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی با شورای راهبردی ورزش مناطق آزاد به امضای «زارعی» رئیس فدراسیون و «دکتر بیژن شیری» دبیر شورای راهبردی مناطق آزاد رسید. هدف از این تفاهم نامه؛ گسترش ورزش کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی در مناطق آزاد است.

 

نتایج رقابت های سنگ نوردی قهرمانی آسیا:

1628-main-223257189

کوه نامه ؛ بیست و سومین دوره رقابت های صعودهای ورزشی قهرمانی قاره آسیا از ۲۰ تا ۲۲ نوامبر (۲۹ آبان لغایت ۱ آذر) در نینگبو کشور چین برگزار شد و با نتایج زیر به پایان رسید.در بخش زنان آکیونوگوچی قهرمان رشته بولدر جهان و جین کیم نفر دوم جام جهانی رشته لید حضور داشتند اما در بخش مردان در رشته سرعت خبری از گوئیکسین زهونگ نفر اول جهان در رشته سرعت نبود. در کل ژاپن بسیار قدرتمند ظاهر شد، رتبه بندی تیمی را هنوز سایت فدراسیون جهانی صعودهای ورزشی منتشر نساخته ولی به نظر می رسد که ژاپن، اندونزی و کره جنوبی سکوهای اول تا سوم را در این دوره بدست آورده باشند
نتایج تیم هفت نفره کشورمان (النازرکابی،فرناز اسماعیل زاده، داودرکابی، علی برات زاده، حمیدرضا توزندجانی،رضا علیپور و مرتضی محمدی به سرپرستی اقبال افلاکی و مربیگری علیرضا بلاغی) خوب بود، در رشته بولدر و لید زنان با وجود حضور نفرات اول و دوم جام جهانی، النازرکابی عملکرد بسیار خوبی داشت و ثابت کرد هنوز در بخش زنان در هر دو رشته می توان روی او حساب کرد. رضا علیپور مدال نقره رشته سرعت را به خود اختصاص داد و به عبارتی تنها مدال آور کشورمان در این دوره از رقابت ها بود، فاصله زمانی علیپور با نفر اول این رشته فقط ۴ ثانیه بود. فرناز نیز نفر چهارم رشته سرعت شد.

سرعت

 

 

مصاحبه اختصاصی کوه نامه با «دکتر حسن صالحی مقدم» بنیان‌گذار فصلنامه کوه:

salehi-4

کوه‌نامه ؛ «دکترحسن صالحی مقدم»، مدیرمسئول و بنیانگذار فصلنامه کوه در آبان ۱۳۲۴ در شمیران زاده شد. وی کودکی و نوجوانی و دوره تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را نیز در شمیران گذراند و در سال ۴۳ از دبیرستان شاپور شمیران فارغ التحصیل شد
دکتر صالحی مقدم تحصیلات دانشگاهی خود را در سال ۱۳۴۴ در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران آغاز نمود. اما علاقه وی به کوه نوردی سال ها پیش از ورودش به دانشگاه آغاز شده بود. بدون شک رشد در منطقه کوهستانی شمیران در شمال تهران نقش زیادی در جذب بسیاری از کوه نوردان این منطقه از جمله دکتر صالحی به این رشته داشته است. بستر بسیار مناسب و ارزشمندی از کوه های نسبتا مرتفع با دسترسی تقریبا آسان، زمینه خوبی است برای کشیده شدن به دنیای بی نظیر و جذاب رشته کوه نوردی است.
دکتر صالحی سال های نخست کوه نوردی خود را حدود سال ۳۷ می داند که از همان کوه های شمیران آغاز شده است. نخستین کوه پیمایی ها وبرنامه هایش را با تنی چند از دوستان و هم محلی های خود آغاز نمود و در طی سالهای ۴۰ و ۴۱ نخستین تمرین های سنگ نوردی خود را با مربی گری و نظارت زنده یاد «محمود اجل» در بند یخچال گذراند. در حدود سال ۴۵ بود که در کنار هیات کوه نوردی شمیران همراه با تنی چند از دیگر اعضای این هیات گروهی مستقل در شمیران را تاسیس نمود و از همان آغاز نیز در تشکیلات کوه نوردی ایران نقش های به سزایی را ایفا کرد.
نخستین کارآموزی ها را در سال ۴۷ به سرپرستی آقایان «امیراعلایی» و «رستمی» در رشته کوه نوردی به پایان رساند و در همان دوران بسیاری از قله های بلند ایران را به همراه تیم دانشگاه و با سرپرستی زنده یاد «اکبر بشر دوست» از مربیان پیکسوت ایران صعودکرد. سال ۴۵ تا ۵۰ به صعودهای مکرر داخلی و گذراندن دوره های کارآموزی برای ایشان گذشت. تا اینکه دوره های مربی گری خود را از سال ۵۱ آغاز کرد. وی در سال ۵۲ دوره مقدماتی اسکی کوهستان را در شمشک سپری کرد و دوره تکمیلی آن را در سال ۵۴ به پایان رساند و سال ۵۵ در دوره مربی گری «سپ»، کوه نورد اتریشی که به ایران آمده بود شرکت نمود.

salehi-1

وی در همان سال همراه با تنی چند از دیگر همنوردان خود عازم یک سفر کوه نوردی به اروپا شد. در این سفر پنجاه روزه که به صورت زمینی، و با مینی بوس آغاز شده بود، دکتر صالحی و تیم همراه، موفق به صعود قله های «مون بلان فرانسه» ، «ماترهورن» در سوییس ، «دولومیت» های ایتالیا، «مونت رزا» شد. پس از پایان تحصیلات دانشگاهی نامبرده در سال ۵۶ فعالیت خود را به عنوان دندانپزشک در بیمارستان ومطب شخصی اش آغاز و هم زمان نیز فعالیت های کوه نوردی خود را ادامه داد و با هیات شمیران و فدراسیون کوه نوردی نیز در ارتباط و همکاری می کرد. وی در سال ۱۳۷۲ به عنوان نخستین پزشک نماینده ایران عضو کمیسیون پزشکی اتحادیه کوه نوردی جهان شد . در تمام این سال ها دغدغه ایجاد یک نشریه وزین درباره کوه نوردی در ذهن ایشان می گذشت. گاهی این نظر در پاره ای از زمان در میان دوستان مطرح می شد؛ اما دوباره به فراموشی سپرده می شد. دکتر صالحی در سال ۶۴ و ۶۸ دوبار قله «کیلیمانجارو» را صعود کرد. وی در پرونده خود روزهای پرکاری را در کوه نودی ایران به ثبت رسانده است.
اوایل دهه هفتاد که استاد «جلیل کتیبه ای» به ایران بازگشته بود، اندیشه تاسیس و انتشار یک مجله دوباره در ذهن دکتر صالحی به جریان افتاد و این اندیشه با تشویق های جلیل کتیبه ای به انگیزه ای قوی تبدیل شد تا این که در سال ۷۳ به آن جامعه عمل پوشاند.
دکترحسن صالحی مقدم علاوه بر مدیریت مسئول و سردبیری فصلنامه کوه، در طی سال های مدیریت «مهندس فیاض» بر فدراسیون کوه نوردی_، مسئول کمیته امداد و نجات وپزشکی کوهستان نیز بود. نامیرده همچنین مسئول کمیسیون حوادث فدراسیون نیز هست. در سال ۲۰۱۱ ، فدراسیون جهانی کوه نوردی UIAA از وی به پاس یک عمر تلاش و خدمت به کوه نوردی ایران تقدیرکرد. دکتر حسن صالحی مقدم دارای دو فرزند است و هنوز هم علاوه بر انتشار فصلنامه کوه، به عنوان دندانپزشک در مطب خود در تجریش به کار مشغول است.
فصلنامه کوه از آغاز
به گفته خود دکترصالحی، فعالیت برای انتشار مجله در مردادماه سال ۷۴ به صورت جدی آغاز شد. این کوشش و پویایی، نخستین شماره مجله را در اسفند ۷۴ به روی پیش خوان روزنامه فروشی ها برد. از همان آغاز انتشار شماره نخست مجله، افرادی همچون استادجلیل کتیبه ای ,مهندس وارطان زاکاریان، دکتر محسن محسنین، علی قلم سیاه ,مهندس مجیدبنی هاشمی , مهندس شاپور صمصام ,سیدمرتضی موسوی ,مهدی شیرازی ,مسعوداشرفی ,رضا چهکنویی و تنی چند تن از پیشکسوتان حوزه کوه نوردی با دکترصالحی همگام شدند و بسیاری از آن ها تا همین امروز نیز از یاران اصلی فصلنامه کوه به شمار می آیند و آن هایی که نقاب در رخ خاک کشیدند نیز تا پایان عمر گرانمایه خویش با فصلنامه ، همکاری خالصانه ای داشتند.
شماره یک این فصلنامه در زمستان ۷۴ منتشر شد؛ در حالی که عکس روی جلد تصویر یک اسکی باز بود. این عکس به این خاطر به روی جلد مجله رفت که نشان دهد، نشریه کوه یک نشریه صرفا کوه نوردی نیست و به کلیه ورزش های طبیعت در این حوزه تعلق دارد. شمارگان نسخه یکم، دوهزار و ۷۰۰ جلد بود که ۲۲۰۰ جلد آن روی پیشخوان ها رفت و ۱۹۲۰ جلد آن برگشت خورد!
این اتفاق، شاید در آغاز مسئولان مجله را کمی نگران و نا امید کرد؛ اما در کمتر از چند ماه همین شماره نخست به چاپ دوم کشیده شد. اینک فصلنامه کوه مخاطبان خود را یافته بود. شماره دوم و سوم نشریه کوه در تابستان ۷۵ به چاپ رسید واز آن زمان تا کنون تمام شماره های این فصلنامه بدون وقفه و پیاپی به چاپ رسیده و منتشر شده است. اگر چه انگیزه دکتر صالحی مقدم و پیشگامان انتشار فصلنامه کوه کمک به ارتقاء فرهنگ کوه نوردی بود؛ اما به واقع این نشریه تاثیری فراتر از آنچه این افراد انتظار داشتند؛ در کوه نوردی ایران و فرهنگ و اقتصاد آن گذاشت. انتشار اخبار ، مقاله ها و گزارش های کوه نوردی داخلی و خارجی از یک سو، و انتشار آگهی های تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات کوه نوردی در مجله از سویی دیگر به رشد اقتصادی در حوزه کوه نوردی بسیار کمک کرد.
هنوز هم نشریه کوه تنها نشریه رسمی کوه نوردی در ایران است که به انتشار عمومی می رسد. در این سال ها و با توسعه رسانه ها، به ویژه رسانه های مجازی و اینترنت و شبکه های اینترنتی، وبلاگ ها و وب سایت ها در حوزه کوه نوردی و طبیعت، فصلنامه کوه هنوز هم از پرطرفدارترین و پرخواننده ترین رسانه های این حوزه است. اغراق نیست اگر بگوییم این فصلنامه اکنون بخشی جدایی ناپذیر از کوه نوردی ایران شده است.
کوه نامه به عنوان یک رسانه از خانواده رسانه های کوه نوردی و به سهم خود به پاس یک عمر تلاش بی وقفه دکتر صالحی بر خود لازم می بیند از زحمات ایشان و تیم فصلنامه کوه تشکر کند و آرزو کند این نشریه همچنان با قدرت به انتشار خود ادامه دهد.
به همین مناسبت مصاحبه ای اختصاصی با ایشان ترتیب داده ایم که از نظر خوانندگان می گذرد.
کوه نامه: آقای دکتر ضمن تشکر از بیوگرافی کاملی که در اختیار ما قرار دادید ممکن است بفرمایید در طول روز چه مقدار زمان صرف انجام کارهای فصلنامه می کنید؟
– بطور متوسط حدود ۲ ساعت ، البته موقع تنظیم و صفحه بندی روزهای پنجشنبه و جمعه که مطب تعطیل است نیز به کار مجله مشغول هستم .
کوه نامه: در حال حاضر آیا هزینه های چاپ و کارهای فصلنامه تامین می شود ؟ وضعیت تبلیغات به صورتی هست که ادامه کار فصلنامه را از لحاظ مادی تامین نماید ؟
– پس از ضربه های مکرر در حال حاضر هزینه های مجله تامین است .
کوه نامه: آیا تا به حال به خاطر اخبار و مطالبی که در فصل نامه منتشر کرده اید به مشکلاتی بر خورده اید ؟
– خوشبختانه خیر .ما برای خود یک خط قرمز ترسیم کرده ایم و آن اینکه مجله جای تسویه حساب و یا توهین به کسی نیست .
کوه نامه: با فراگیر شدن وبلاگ ها و سایت ها و اخیرا شبکه های اجتماعی موبایلی وضعیت فصلنامه چگونه است ؟ چه آینده ای برای این رسانه چاپی کوه نوردی متصور هستید ؟
– هر کدام از این ها جایگاه خود را دارد . ما سعی می کنیم مجله آرشیوی باشد و هیچگاه مطالب آن کهنه نشود .شما ببینید مجلات معتبر کوه نوردی هم به صورت دیجیتال منتشر می شود و هم به صورت چاپ .فکر می کنم مطالب چاپی در طول زمان پایداری بیشتری دارد جمله ای از مولا علی (دانش را با نوشتن جاودانه سازید )
کوه نامه: آیا شایعه خاتمه چاپ فصل نامه بعد از شماره ۸۰ درست است ؟ درصورتی که بله ! ایا حاضر به واگذاری امتیاز فصلنامه هستید؟
– با سفر تعدای از دوستان پایه گذار مجله به دیار خاموشان که هر کدام گوشه ای از کار را می گرفتند ؛ کار من بسیار مشکل شده است و از طرفی در طی این مدت نتوانستم برای هیچ یک از آنان جایگزین پیدا کنم .شاید یکی از دلایل آن این است که به نظر من نسل جدید پشتکار قدیمی ها را ندارند .از طرفی بالا رفتن سن من نیز مزید بر علت شده است و در طی این بیست سال من حتی نسبت به خانواده ام نیز کم مهری کرده ام و در مورد واگذاری مجله نظرم منفی است.
کوه نامه: آیا آرشیو یا کپی دیجیتالی مجلات را در اخیتار دارید و آرشیو چاپی مجلات را چطور ؟
– آرشیو چاپی موجود است اما آرشیو دیجیتالی نه
کوه نامه: از چه راه هایی این امکان وجود دارد که جامعه کوه نوردی کشور به تنها مجله تخصصی کشور در رونق و تداوم آن کمک کنند، ارسال مقالات و ترجمه ها ، کمک مالی ، اشتراک مجله و …. هر آنچه که لازم می دانید اعلام فرمایید.
– به غیر از کمک مالی در بقیه موارد استقبال می کنم
کوه نامه: وبسایت ما علاقه مند به همکاری قوی با فصلنامه شماست مثلا اشتراک خبر ها و مصاحبه ها و …. اگر تمایل و یا پیشنهادی برای این مورد دارید اعلام فرمایید.
– دستتان را به گرمی می فشارم
کوه نامه: وبسایت ما تمایل دارد اگر موافق باشید به صورت انحصاری شماره های گذشته مجله را به صورت دیجیتالی در حروجی خود قرار دهد و این روال برای شماره های جدید نیز ادامه پیدا کند.
– کمی صبر کنید چون دوستانی مشغول این کار هستند اگر به طور کامل و آن طور که می خواهم انجام شد که هیچ .در غیراین صورت با هم صحبت می کنیم .
کوه نامه: با تشکر از وقتی که دراختیار ما قرار دادید.

 

تردید نماینده محیط زیست در باره احیای راه قدیمی دسترسی به علم کوه:

3on1Pv

کوه نوشت : نماینده اداره حفاظت محیط زیست چالوس در کلاردشت احیای دوباره راه دسترسی قدیمی صعود به قله علم کوه را ضروری ولی در حال حاضر غیر محتمل دانست!«شهرام بیگلر» گفت که پیگیری برای جایگزینی مسیر قدیمی به جای مسیر کنونی ادامه دارد ، ولی احتمال به نتیجه رسیدن آن در سال جاری بعید است .مسیر قدیمی دسترسی به قله علم کوه پس از طغیان رودخانه سردآبرود در سال ۹۰ به خاطر آبگرفتگی مسدود و مسیر جدید برای تردد کوه‌نوردان در نظر گرفته شد که به گفته کوه‌نوردان و مسئولان محلی ایمن نیست.
نماینده اداره حفاظت محیط زیست در کلاردشت گفت : کوه‌نوردان پیش از سیل سال ۹۰ برای صعود به قله علم کوه از منطقه وشاکین به طول حدود ۴۰۰ متر آمد و شد می کردند که در مقابل ریزش بهمن و کوه بویژه در فصل سرد سال ایمن بود . وی افزود : مسیر دسترسی جدید کاملا خطرناک است و حتی محیط‌بانان منطقه نیز با نگرانی در این مسیر تردد می کنند .
«بیگلر» از سردآبرود به عنوان یکی از رودخانه‌های حفاظت شده در کشور یاد و ابراز امیدواری کرد که با پی گیری های به عمل آمده و هم افزایی میان ادارات محیط زیست ، منابع امور آب و منابع طبیعی ، مسیر قدیمی دسترسی به علم کوه دو باره بازسازی و احیا شود.پیش از این رئیس هیئت کوه‌نوردی کلاردشت هم خواستار ترمیم هر چه زودتر مسیر قدیمی شده بود . «علی فرضی» گفته بود که کوه‌نوردان هنگام تردد در مسیر جدید بویژه در زمستان امنیت جانی ندارند و لازم است مسئولان با اختصاص بودجه لازم ، مسیر قدیمی را ترمیم کنند.وی با اشاره به سرمای زود هنگام سال جاری در منطقه ، گفت : اگر چه این منطقه در فصل سرمای سال گذشته شاهد ریزش برف آن‌چنانی نبود ، اما امسال هنوز فصل زمستان فرا نرسیده بیشتر دامنه‌های کوه در حاشیه راه دسترسی جدید پوشیده از برف است که احتمال ریزش بهمن را و کوه را به همراه دارد . «فرضی» در عین حال از اعلام آمادگی فدراسیون کوه‌نوردی برای تأمین اعتبار مرمت راه قبلی خبر داده و از مسئولان دیگر دستگاه‌های دخیل بویژه محیط زیست چالوس واسطه بود تا کار را هر چه زودتر به سرانجام برسانند .
بر اساس آمارهای رسمی امسال دست‌کم شش هزار و ۳۰۰ کوه‌نورد ایرانی و خارجی به قلل علم کوه و تخلت سلیمان در کلاردشت صعود کردند. شهرستان تاریخی و کوهستانی کلاردشت با جمعیتی دست‌کم ۵۰ هزار نفر در غرب مازندران واقع است و قله علم کوه با ارتفاع چهارهزار و ۸۵۰ متر در قسمت جنوب غربی این شهر قرار دارد. قله علم کوه پس ازدماوند دومین قله بلند ایران به شمار می رود که دارای فنی ترین و سخت ترین مسیرهای سنگ‌نوردی و دیواره‌نوردی کشور است. قله علم کوه هر سال میزبان شمار زیادی از کوه‌نوردان خارجی از کشورهای آلمان ، اتریش ، فرانسه ، چک ، آمریکا ، اسپانیا نیز است .
فصل کوه‌نوردی در کلاردشت از اردیبهشت ماه آغاز می شود و تا زمانی که امکان صعود وجود داشته باشد ، ادامه می یابد .

 

صعود ۹B بعد از ۳۰۰ روز کار و ۱۵۰ بار تلاش:

a1

کوه نامه ؛ پیرمین برتل Pirmin Bertle ، سنگ‌نورد ۳۰ ساله آلمانی بعد از ۳۰۰ روز کار و ۱۵۰ بار تلاش سرانجام موفق شد مسیری به نام Meiose را در کشور سوئیس با درجه ۹b صعود کند. این صعود اولین صعود این مسیر است که یک لینک آپ از دو مسیر قبلا صعود شده است؛ در هر حال درجه سختی آن نیاز به تایید سنگ‌نوردان مطرح جهان مثل آدام اوندرا دارد. سنگ‌نوردان ۹ b تعدادشان از انگشتان یک دست هم کمتر است.
صبر، حوصله، مقاومت، شکیبایی و سرسختی این سنگ‌نورد ستودنی است و البته برای ما ملت عجول و کم حوصله (و گاهی کم طاقت) کمی هم آموختنی است!

 

 

مینا مارکوویک و جذابیت طبیعت:

m1

کوه نامه ؛ مینا مارکوویک، سوپر استار IFSC، یکی از بهترین قهرمانان صعودهای داخل سالن است. اما هیچکس از جذابیت‌های طبیعت در امان نیست و قهرمانان صعودهای داخل سالن نیز همواره به آغوش سنگ طبیعت پناه می برند. در عکس بالا مینا مارکوویک را در حال صعود مسیری با درجه +۸ c می بینید. آیا باید در آینده نزدیک شاهد ۹ a او باشیم؟

 

 

آمادگی پنج تیم برای صعود زمستانی نانگاپاربات:

El alpinista polaco Adam Bielecki. Bilbao Mendi Film Festival 2013

وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه؛ آدام بلیسکی هم آمادگی خود را برای صعود زمستانی نانگاپاربات اعلام کرد، این کوه نورد لهستانی با همراهی هموطن خود یاسیک چک، قرار است در فصل زمستان نظیر چهار تیم دیگر عازم این کوهستان شود. صعود زمستانی نانگاپاربات حالا به یکی ازرقابت های بزرگ کوه‌نوردی تبدیل شده است.آماده بودن بلیسکی نیازی به گفتن ندارد، او یکی از کوه نوردانی است که بیشترین و بهترین سازگاری را در کوهستان در فصل زمستان از خود نشان داده است. دو صعود زمستانی به هشت هزارمتری ها، گاشربروم یک در سال ۲۰۱۲ با همراهی یانوش گولاب و برودپیک در سال ۲۰۱۳ با همراهی آرتور مالیک که منجر به کشته شدن بربکا و کوالفسکی دیگر هموطنان او شد. آدام و همنورد او هم هوایی خود را در کوه‌های آند بویژه در اوجوس دل سالادو انجام داده اند. هدف او عادت دادن بدن خود به دوام در دمای پایین و زمستان های بدنام پاکستان است که شرایط جوی آن مانع از هم هوایی مناسب کوه‌نوردان می شود. استراتژی مشابهی که رالف دویموویتس و فران لاتوره برای صعودهای خود انجام داده اند. مسیر انتخابی آنها نیز نظیر گزینش تیم بین المللی است، مسیر نرمال کینشوفر . نشریه لهستانی پرشه گلاد گفته : ” آدام سال ها است که سودای صعود زمستانی نانگاپاربات را در سر دارد و امسال به این نتیجه رسیده که می تواند آن را تحقق دهد. برای یک صعود زمستانی باید قادر بود بر موانع و دشواری های فنی غلبه کرد و در ارتفاعات پایین به تمرین پرداخت. در برنامه آنها دشواری های بسیاری وجود دارد اما به گفته آدام همگی در مراحل اولیه کار ظاهر می شوند.

چهار تیم در سمت دیامیر و یک تیم در سمت روپال
آدام بلیسکی و همراه او چهارمین تیمی هستند که روی جبهه دیامیر تلاش خواهند کرد. تیم بین المللی آلکس تکسیکون نظیر آنها نیز روی مسیر کینشوفر در همین جبهه تلاش خواهند کرد. مسیر مسنر – هنس پیتر که سال گذشته توسط تومک مکیوویچ و الیزابت روول انتخاب شده بود امسال نیز هدف این دو نفر قرار گرفته به همین ترتیب سیمونه مورو و هموطن جوان وی تامارا لانجر نیز همین مسیر را در پی خواهند گرفت. رابطه خوبی بین سیمونه و تومک برقرار است زیرا قبلا در جبهه روپال در فصل زمستان همنورد یکدیگر بوده اند.
در جبهه روپال مسیرشل فقط لهستانی ها هستند، تیمی نه نفره به نام Justice for All = عدالت برای همه، به سرپرستی مارک کلونفسکی. روپال در جبهه جنوبی نانگاپاربات قرار دارد و تیم کلونفسکی در حال حاضر در پاکستان بسر می برد و به سمت منطقه راولپندی حرکت کرده، جایی که قرار است هم هوایی آنها تا شروع فصل زمستان انجام پذیرد.
تیم کشور روسیه سال گذشته عملکرد خوبی روی این جبهه به نمایش گذاشت اما هنوز برای تلاشی دوباره اعلام آمادگی نکرده .

روسیه

بسته پیشنهادی هفته :«مهدی هنرمند / تلاش برای کسب عنوان پلنگ برفی» را که در کوه نامه منتشر شده اینجا بخوانید.

honarmand-7

 

گردآورنده و تنظیم: ساقی محمودی

۳ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال چهارم – شماره۱۵۹- تاریخ ۹۴،۹،۸)”

  1. محمد اسماعیلی می گوید:

    خانم محمودی گرامی، با سلام!

    هفته نامه شماره ۱۵۹ بار دیگر با همت شما حاوی اطلاعات مفید و سودمندی است.
    خوشبختانه امسال هم غول های کوهنوردی عازم کار بزرگ فتح زمستانی نانگاپاربات شده اند گویا امسال هم به لطف شما این سریال مهیج را دنبال خواهیم کرد.
    تلاش پیرمن برتل جدا ستودنی است ،پشتکار ۳۰۰ روز کار و ۱۵۰ تلاش ،باور نکردنی است.
    مصاحبه بادکتر صالحی مقدم ارج گذاشتن به انسانی است که به یک نشریه وزین در ارتباط با کوه امکان نشری طولانی مدت داده است.
    با سپاس از زحمات همیشگی شما

  2. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    مطالب عالی و آموزنده .
    ممنون از خانم محمودی

  3. علیرضا کاظمی می گوید:

    درود برشما خانم محمودی.همواره سلامت وسرافراز باشید.

دیدگاه خود را بیان کنید