هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله گل‌زرد ـ ۱۳۹۲٫۰۶٫۰۱

ارسال شده توسط در 24 آگوست 2013 ۳ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

گل‌زرد نام قله‌ای است که در نزدیکی گردنه امامزاده هاشم در جاده هراز قرار دارد. به دلیل افت زیاد یال‌های شرقی و غربی آن که در خط‌الرأس اصلی البرز واقع است، شاید بتوان آن را قله‌ای منفرد نیز اطلاق کرد.
 

از ۴ مسیر می‌توان این قله را صعود کرد.
مسیر اول: از دشتی که در شمال این کوه و در نزدیکی پلور (منظریه) واقع است و آن را دشت گل‌زرد می‌نامند.
مسیر دوم: از ابتدای یال شرقی آن که صخره‌ای بوده و از جاده هراز شروع می‌شود.
مسیر سوم: از داخل دره مبارک‌آباد، بعد از آبعلی که مسیر جنوبی است.
و مسیر چهارم: از یال غربی آن که خط‌الرأسی می‌باشد و از قله کوه‌کبود شروع شده، تا قلل فیل‌زمین، سیاه‌غارها، پرسون، ریزان، آتشکوه و مهرچال ادامه می‌یابد.

 

شهرت دیگر قله گل‌زرد به خاطر وجود غاری است که به همین نام در نزدیکی دشت گل‌زرد قرار گرفته و غاری افقی، زیبا و دیدنی می‌باشد که رودخانه‌ای در آن جریان دارد.
 

برنامه این هفته باشگاه کوهنوردی اسپیلت صعود این قله از مسیر جنوبی و از داخل دره مبارک‌آباد بود که پس از صعود قله از مسیر شمالی آن فرود آمدیم.
 

در این برنامه ۱۴ نفر حضور داشتند که در ساعت حدود ۷:۰۰ صبح صعود را شروع کرده و در ساعت ۱۲:۳۰ به قله دست یافتیم و در ساعت ۶:۰۰ عصر در جاده هراز (منظریه) در نزدیکی پلور، کوهپیمایی‌مان به پایان رسید. (زمان صعود و فرود مسیر ۱۱ ساعت)
 

کل این مسیر حدود ۱۶ کیلومتر اندازه‌گیری شد.
 

ارتفاع مبدأ صعود ۲۲۰۰ متر و ارتفاع قله اصلی (غربی) ۳۷۰۰ متر و قله شرقی گل‌زرد که با فاصله ۵۰۰ متر از هم قرار دارند، ۳۶۹۴ متر با GPS اندازه‌گیری شد.
 

مختصات قله اصلی به شرح زیر می‌باشد:
                    N: 35°  49ʹ  51.5ʺ
                    E: 51°  57ʹ  48.6ʺ

 

وضعیت آب و هوا در روز صعود بسیار مناسب و نرمال بود.
 

چگونگی مسیر صعود:
ابتدا از داخل دره شروع شده، حدود ۵ کیلومتر ادامه دارد. سپس از یال پرشیب  به صخره‌های زیر قله می‌رسیم. (طول رخ جنوبی این قله را دیواره‌های ریزشی و سنگی تشکیل داده است.)
از بین این صخره‌ها می‌توان مسیر رسیدن به قله را انتخاب کرد. در این قسمت به شدت باید مراقب ریزش سنگ از زیر پای صعودکنندگان بود.
بعد از رسیدن به خط‌الرأس از سمت غرب به قله دست می‌یابیم.

 

چگونگی مسیر فرود:
از قله اصلی به قله فرعی (به طرف شرق) ادامه مسیر می‌دهیم. سپس از خط‌الرأس جدا شده، به طرف شیب‌های شمال‌شرقی که پاکوب نامحسوسی در آن قرار دارد فرود می‌رویم.
این یال‌ها به دره غار گل‌زرد ختم می‌شود که می‌توان از آنجا به دشت و در نهایت به جاده هراز در نزدیکی پلور رسید.
از روی قله گل‌زرد نمای کامل قله دماوند (رخ جنوبی و غربی) را به وضوح مشاهد می‌نماییم. همچنین نمای زیبای دریاچه سد لار و قلل اطراف آن نیز از جاذبه‌های این صعود می‌باشد.

 

ضمناً در این برنامه سری هم به غار گل‌زرد زدیم که اعضای باشگاه با ورودی آن آشنا شده تا بتوانیم در آینده برنامه‌ای جهت بازدید از آن پی‌ریزی نماییم.
 

اعضای شرکت‌کننده به ترتیب حروف الفبا (۱۴ نفر):
خانم داداشی
آقایان: بلوچی (پزشک)، حاصلی، حسنی، حمیدی (مسئول برنامه)، غ.ر. خلیل‌آبادی، سرکیسیان (گزارش‌نویس)، صادق‌زاده (عکاس)، طریقی (GPS و نقشه)، عزیزی، فتحیان، مطالبی و یوسفی (سرپرست فنی)
مهمان: آقای علی همایونی


    گزارش سایت از: ذبیح‌ا… حمیدی
    1392.6.2

مسیر صعود و فرود

 

مسیر صعود و فرود با نمایی از موقعیت قله دماوند

 

دهانه غار گل زرد

۳ دیدگاه to “هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله گل‌زرد ـ ۱۳۹۲٫۰۶٫۰۱”

  1. محمدولی عزیزی می گوید:

    باسلام و خسته نباشید به تمامی همنوردان و تشکر از مدیریت محترم باشگاه اسپیلت … اولین صعود من به قله بسیار خاطر انگیز و شیرین بود و دیدن قله زیبای دماوند و دیگر مناطق بکر به خستگیش میارزید !! به امید صعودهای بالاتر … خدا قوت ۹۲٫۰۶٫۰۲

  2. همتیان می گوید:

    سلام و درود به خانواده ی صمیمی اسپیلت
    هر روز موفق تر از دیروز
    واقعا جای تبریک داره،گزارش ها فوق العاده است از هر حیث،خیلی خوشحال شدم تو تصاویر بابک(***تبریک پدر مهربان***) و دکتربلوچی را دیدم.قطعا گزارش این برنامه شنیدنی است.موفق و پیروز باشید.

  3. گزارش برنامه صعود قله گل زرد(94،6،20) | باشگاه کوهنوردی اسپیلت می گوید:

    […] این قله می‌توانید به گزارش‌های مورخه ۱۳۹۲،۶،۱ (اینجا) و ۸۸،۱۱،۹ (زمستانی ) اینجامراجعه […]

دیدگاه خود را بیان کنید