گزارش صعود قله سینه زا از مسیر شمالی (یادمان ابراهیم شیخی) ۱۴۰۱/۳/۲۰ – هرهفته یک برنامه «شماره ۹۷۷»

ارسال شده توسط در 14 ژوئن 2022 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

معرفی قله سینه زا؛
این قله به ارتفاع تقریبی ۳۹۵۰ متر در قلب البرز مرکزی واقع است که مسیر عادی صعود آن (به عنوان تک قله) از دشت لار (جنوبی) بسیار طولانی و غالبا در تابستان دو روزه انجام میشود.
یادآور می‌شود این قله اکثرا خط‌الرأسی صعود می‌ گردد.

روز جمعه ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ تیم ۱۶ نفره باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت موفق شد این قله را از مسیر (شمالی) روستای بطاهر کلا شهرستان بلده (به یاد چهاردهمین سال درگذشت ابراهیم شیخی که در خرداد سال ۱۳۸۷ در جوار این قله جاودانه شده بود) به عنوان اولین تیم باشگاهی رسما صعود نماید.

ناگفته نماند کار شناسایی این مسیر توسط دو نفر از اعضای این باشگاه آقایان مهدی موسی نژاد و بهنام پیروزرام در فرودین سال جاری طی یک برنامه دو روزه انجام گرفته بود.

مدت صعود و فرود این قله ۱۳ ساعت به طول انجامید و به سبک یک‌روزه اجرا شد.
مبدا ارتفاع صعود ۲۳۵۰ متر بود.
کل مسافت صعود و فرود حدود ۱۹ کیلومتر اندازه گیری شد.

شرح صعود؛
ساعت ۵ صبح کمی قبل از روستای بطاهر کلا حدود ۱۰ کیلومتری شهرستان بلده/استان مازندران با تیم باشگاه اسپیلت صعود را شروع کردیم.
ابتدای مسیر از داخل دره وسیع و پر آبی شروع شد که خط اتومبیل جیپ رو در آن هویدا بود.
مسیر پاکوب از سمت راست رودخانه ادامه داشت تا به یک پل فلزی رسید.
پس از طی حدود یک‌ساعت به دره فرعی در سمت چپ (شمال شرق) رسیدیم که قله سینه زا از آنجا به خوبی دیده می‌شود.
از داخل دره مسیر را ادامه داده پس از چندین بار عبور از رودخانه به آبشاری برخوردیم که امکان گذشتن از آن بدون لوازم فنی ممکن نبود.
در این نقطه استراحت کرده از داخل دره کوتاهی در سمت راست (شمال غربی) خود را به اول یال طویل و پرشیب و نیمه سنگی رساندیم که تا رسیدن به خط‌الرأس شمالی قله سینه زا ادامه داشت.
در ساعت ۱۰:۳۰ صبح در ارتفاع ۳۲۰۰ متری به یال زیر قله رسیدیم و پس از استراحتی دوباره به طرف قله حرکت کردیم.
در ساعت ۱۲:۱۵ به قله ۳۹۵۰ متری سینه زا رسیده در هوایی مطبوع به استراحت پرداختیم.
سپس عکسی یادگاری با بنر زنده یاد ابراهیم شیخی را به ثبت رسانده از همان مسیر صعود به ارتفاعات پایین تر بازگشتیم.
به دلیل سنگلاخی بودن مسیر، مدت زمان فرود به طول انجامید و تیم در ساعت ۱۸ به محل پارک مینی بوس باشگاه رسید.
در ساعت ۱۰ شب پس از طی یک برنامه ۲۲ ساعته به تهران بازگشتیم.

اعضای شرکت کننده در برنامه ؛

آقایان : ذبیح اله حمیدی«سرپرست» – ارسلان بیک محمدی«کمک سرپرست» – مهدی یگانه – حامدرضا قنبری – بهنام پیروزرام – حمید عسگری – محمدرضا جعفری – مهرداد امیرآبادیان – ابراهیم چاووشی – سجاد اصغری خواه

خانم ها : سعیده بهزاد افشار«مربی راهنما» – فرشته چناقچی – مینا حقیقی – زهرا حیدریان و عضو جدید ماریه زرینی