گزارش صعود قله آتل پارس/خوانسار ۱۴۰۲/۶/۲۴ – هر هفته یک برنامه «شماره ۱۰۵۰»

ارسال شده توسط در 17 سپتامبر 2023 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

این کوهستان دارای ۳ قله منفرد و به هم پیوسته است که در جنوب شرقی شهرستان زیبای خوانسار (استان اصفهان) قرار دارد.
اسامی این سه قله عبارت است از (سیل به ارتفاع ۳۵۵۰ متر، آتل پارس ۳۷۰۷متر و سانجی ۳۴۰۰ متر) است که به فاصله کمی از هم قرار گرفته‌ اند.
واژه آتل در گویش ویژه و کمیاب مردم خوانسار به معنای آتش است. 
(نوعی زبان هندو/ایرانی/مشابه پهلوی)
گمانه زنی می شود به دلیل قرار گرفتن قله آتل پارس در مرکز این کوهستان و همچنین به علت کیلومترها دشت و فضای باز اطراف آن در گذشته های دور نور آتش (آتشکده احتمالی) این قله تا شهرها و روستاهای دور دست قابل رویت بوده است. 
شهرستان خوانسار یکی از شهرهای زیبای ایران و دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری ست که در ارتفاع ۲۲۲۰ متری قرار دارد. پیشنهاد می شود قبل از سفر در سایت ویکی‌پدیا در باره این شهر مطالعه کنید.
به همت جناب اسماعیل رمضانی ریاست محترم هیات کوهنوردی خوانسار و مدیر مسئول باشگاه کوهنوردی آتل پارس برنامه مشترکی بین این باشگاه و باشگاه اسپیلت جهت صعود این قلل به شرح زیر اجرا گردید:
«لازم به ذکر است جناب اسماعیل رمضانی که از مربیان رسمی فدراسیون کوهنوردی شمرده می شود، سالهاست در این منطقه فعالیت می نماید که ضمن یاری رسانی های گوناگون ورزشی به علاقه مندان و کوهنوردان محلی با اخلاقی نیکو با بسیاری از تیم های اعزامی به این منطقه به عنوان مسئول و راهنما همراه و همگام بوده است. ایشان با اطلاعات وسیع خود در حوزه های گوناگون کوهنوردی در این منطقه‌ یکی از قطب ها و یاری رسانان این ورزش است که امیدواریم کوهنوردان و مسئولین این ورزش همواره قدردان زحمات داوطلبانه ایشان در شهر خوانسار باشند.»
 
شرح صعود:
ساعت ۴ بامداد روز جمعه ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ تیم ۵ نفره باشگاه اسپیلت به همراه تیم ۱۱ نفره باشگاه اتل پارس به سرپرستی و سرقدمی جناب اسماعیل رمضانی صعود را از محله باغ بالا ده شهر خوانسار شروع کرد.
پس از نیم ساعت تیم در تاریکی هوا وارد دره ای سنگی به نام (دره تخت و تابه) شد که جهت آن به طرف غرب بود.
با کمک نور هدلامپ ها مسیر کم کم به شکل دست به سنگ ادامه یافت.
در بخش مرکزی این دره دیواره ی کم شیب و جالبی قرار دارد که در نوع خود کم نظیر است و مسیر صعود از لبه بالایی آن می گذرد.
این دره ریزشی است و باید دقت لازم را هنگام عبور از آن لحاظ نمود. ضمنا یک سایت تمرین دره نوردی در این دره احداث شده است که مورد بازید و معرفی تیم قرار گرفت. در ساعت ۶ صبح پس از اتمام مسیر سنگی تیم در محوطه ای باز به چشمه زیبایی به نام (چشمه تت‌) رسید. 
پس از صرف صبحانه و معرفی اعضا به هم صعود به سمت جنوب و در دره علف زار ادامه پیدا کرد. در ساعت ۹ صبح اولین قله به نام سیل صعود شد.
ارتفاع این قله ۳۵۵۰ متر است که به اشتباه روی تابلو آن ۳۷۵۰ متر نوشته شده بود.
پس از این قله حدود ۱۵۰ متر ارتفاع کم کرده پس از گذر از (گردنه دره بید) تیم به اول یال صعود قله آتل پارس رسید که با فراز و نشیب در ساعت ۱۱:۳۰ به این قله ۳۷۰۷ متری دست یافت.
از روی قله (از شرق به غرب) قلل گلستان کوه، داراب شاه، شاهان کوه (بلندترین قله استان اصفهان) خطالراس دری و در دور دستها قالیه کوه در منطقه اشتران کوه دیده می شدند. روستاهای منطقه شهرستان فریدن نیز در غرب این کوهستان دیده می شدند که مسیرهای دیگر صعود این قله بودند.
پس از استراحت و عکاسی جهت صعود آخرین قله، تیم به طرف شمال بازگشت و از کمرکش شرقی یال صعود شده به طرف گردنه ای به نام (ده رجب) ادامه مسیر داد و از آنجا بر روی یال سنگی قله سانجی قرار گرفت که به طرف غرب ادامه داشت.
در ساعت ۱۴:۳۰ این قله ۳۴۰۰ متری به شکل دست به سنگ صعود شد.
پس از صرف ناهار بر روی قله از دره غربی و سنگی آن، تیم خود را به ارتفاعات پایین تر رساند، جایی که جاده ای خاکی و کوهستانی به نام مرقستان از آنجا می گذشت.
این جاده از جنوب خوانسار شروع شده به طول حدود ۲۰ کیلومتر به طرف جنوب و گردنه و روستای دره بید ادامه داشت.
در ساعت ۱۶ با رسیدن اتومبیل ها کلیه همنوردان با ماشین ها به طرف خونسار حرکت کردند فقط ۴ نفر باقی مانده جهت ادامه مسیر به طرف گردنه ای کوتاه به نام گردن گاه/مسیر سنگ بزرگ دوتو) حرکت کردند. آنان پس از دوساعت صعود و فرود در ساعت ۱۸ پس از بازدید از سایت سنگنوردی خونسار که در جوار دره و چشمه زیبای میر تراب قرار داشت به جاده اصلی و شهر خونسار بازگشتند و این برنامه منحصر به فرد ۱۴ ساعته به پایان رسید.
(کل پیمایش حدود ۱۸ کیلومتر اندازه گیری شد)
در پایان ضمن تشکر مجدد از جناب اسماعیل رمضانی و دیگر اعضای گرامی باشگاه آتل پارس از همنورد صمیمی این باشگاه آقای سعید نبی زاده سپاسگزاریم که باغ مسکونی خود در شهر خونسار را جهت دو شب اقامت در اختیار تیم باشگاه اسپیلت قرار داد.
 
 
اعضای شرکت کننده باشگاه اسپیلت در برنامه :
آقایان و خانم ها : ذبیح اله حمیدی – محسن موسوی – سعیده بهزاد افشار«مربی راهنما» – مهسا الفتی – نسترن مرادی
سرپرست و راهمکای برنامه آقای اسماعیل رمضانی با همراهی یازده نفر از اعضای صمیمی باشگاه کوهنوردی آتل پارس خوانسار
 
 
گزارش از ذبیح اله حمیدی
عکس ها از گالری اسپیلت
 
 
 
 
 
 
 
سمت چپ جناب اسماعیل رمضانی رئیس هیئت و
باشگاه کوهنوردی آتل پارس خوانسار (سرپرست و راهنمای برنامه)
 
 
 
 
باغ محل اسکان اعضای باشگاه اسپیلت در خوانسار
به همراه نمایی از قلل خوانسار
 

دیدگاه خود را بیان کنید