گزارش صعود قلل خرس چر و لشکرک ها ۱ تا ۱۴۰۲/۲/۳ – هرهفته یک برنامه «شماره ۱۰۳۰»

ارسال شده توسط در 24 آوریل 2023 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

روستاهای الیت و دلیر در منطقه دزدبند جاده چالوس یکی از راه های ورودی به منطقه علم کوه است‌.
این روستاهای مرتفع کوهستانی بسیار زیبا و سرسبز هستند و حدود ۲۰۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارند و جنگل های شمال کشور (هیرکانی) تا ارتفاع حدود ۲۸۰۰ متری آنجا کشیده شده است.
قلل بسیاری را می‌توان از روستای دلیر صعود کرد.
برخی از این قلل مرز میان دو منطقه (طالقان و منطقه کلاردشت) با این منطقه محسوب می شود.
برای کوه‌شناسی بیشتر این منطقه می‌توانید به گزارشات دیگر این سایت و سایت های معتبر دیگر مراجعه کنید.

**********

شرح این برنامه؛
حدود ساعت ۱۱ روز جمعه اول اردیبهشت ۱۴۰۲ از بالای روستای دلیر با تیم ۴ نفره باشگاه با کوله هایی سنگین صعود را شروع کردیم.
مسیر صعود از روی جاده خاکی بعد از دو کیلومتر و گذشتن از پل رودخانه به طرف شرق (چپ) کشیده شده و از میان درختان جنگل شیب گرفته به اول یال صعودی می‌ رسد که از آنجا می توان قلل بسیاری از جمله لشکرک ها را دید.
این یال به صخره هایی می رسد که عبور از آنها با توجه به برف موجود کمی دقت و مهارت سنگنوردی نیاز داشت.
در ساعت ۱۶ تیم به بالای صخره ها رسید.
ادامه این یال به قله آلانه‌سر و زرینه کوه (ماسه چال) ختم می‌شود از این رو باید از این نقطه مسیر را به طرف قله خرس چال تراورس نمود.
به دلیل برف زیاد تراورس مسیر زمان زیادی صرف شد‌.
در ساعت ۱۸ به محل کمپ در ارتفاع ۳۳۵۰ متری رسیدیم.
دو تخته چادر جهت شب مانی بر روی برف نصب شد.
به دلیل نیود چشمه و رودخانه به آب کردن برف پرداختیم.
شب آرامی را در آن ارتفاع به صبح رساندیم.
در ساعت ۵:۴۵ روز بعد صعود ادامه یافت.
مسیر صعود از روی برف های نیمه یخ زده به طرف قله خرس چر ادامه یافت.
در ساعت ۸:۴۵ این قله که بر روی خطالرأس اصلی البرز واقع است به ارتفاع تقریبی ۴۰۷۰ متری صعود شد.
از این جا ادامه صعود با عبور از تیغه های برفی و سنگی توأم بود.
حدود پنج کیلومتر فاصله این قله تا قله لشکرک بزرگ است.
وضیعت هوا سرد و با وزش باد شدید همراه بود.
در ساعت ۱۱ قله لشکرک کوچک به ارتفاع ۴۱۵۰ متر و در ساعت ۱۱:۴۵ قله لشکرک بزرگ به ارتفاع ۴۲۶۰ متر صعود شد.
پس از عکاسی بلافاصله به دلیل ضیق‌ وقت از همان مسیر مشکل صعود به طرف قله خرس چر بازگشتیم.
در بسیاری از نقاط از کلنگ کوهنوردی استفاده شد.
در ساعت ۱۶ این قله دوباره صعود شد و در نهایت در ساعت ۱۸:۴۵ پس از سیزده ساعت تلاش تیم دوباره به کمپ بازگشت.
در این هنگام باد و تگرگ و رعد و برق شدیدی شروع  شد که حدود دوساعت به طول انجامید.

شب دوم با شرایط سخت تر و هوای سردتری به صبح رسید.
روز آخر ساعت ۶:۴۵ پس از جمع آوری کمپ از روی برف های یخ زده به طرف دلیر حرکت کردیم.
پس از رسیدن به بالای صخره ها از دره پرشیب شرقی آن فرود رفته به دلیل مناسب بودن سفتی برف بدون مشکل خاصی به ارتفاعات پایین تر رسیدیم.
پس از کمی استراحت ادامه مسیر داده در ساعت حدود ۱۱ پس از ۴۸ ساعت تلاش به روستای دلیر و کنار اتومبیل مان بازگشتیم و این برنامه حدودا ۳۲ کیلومتری و نیمه زمستانی که تمام مشخصات یک برنامه کلاسیک مشکل وطنی را داشت به پایان رسید.

اعضای تیم؛
ذبیح اله حمیدی«سرپرست» – نیما علاقه‌بند«مربی راهنما» – حامدرضا قنبری – سجاد عسگرپور«عکاس»