گزارش صعود زمستانی و یک‌روزه قلل کاسونک و کافره ۱۴۰۱/۱۱/۷ – هرهفته یک برنامه «شماره ۱۰۱۸»

ارسال شده توسط در 31 ژانویه 2023 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

قله ۳۷۰۰ متری کافره در شمال غربی دشت لار تهران قرار گرفته است و توسط یالی سنگی از سمت جنوب غربی به قله کاسونک متصل است.
جبهه های شمالی و غربی قله کاسونک به منطقه گرمابدر تهران می رسد لذا بهترین مسیر صعود این قله از کنار پست محیط بانی گرمابدر و از روی جاده کوهستانی است که به طول تقریبی ۹ کیلومتر به گردنه ای موسوم به یونه زا یا خاتون بارگاه وصل می شود.
این گردنه بر روی خطالرأس اصلی البرز واقع است و حدود ۳۰۵۰ متر ارتفاع دارد.
در فصل تأبستان برای رسیدن به قله کافره می‌توان پس از رسیدن به گردنه یونه زا به شکل تراورس با بریدن یال شرقی کاسونک به گردنه زیر کافره رسید و از آنجا این قله سنگی و نیمه فنی را صعود کرد.
اما در زمستان باید ابتدا قله کاسونک را صعود کرد سپس با فرودی ۵۵۰ متری به گردنه کافره و اول یال صعود آن رسید.
راه دیگر صعود قله کافره از دشت لار است که به دلیل بعد مسافت و حجم برف در زمستان چند روزه اجرا می شود اما در فصل تابستان می توان یک‌روزه آن را صعود کرد البته به شرطی که با نیسان یا جیب راه طولانی و خاکی ماشین رو آن را طی نمود.
 
*******
 
روز جمعه ۷ بهمن تیم ۱۶ نفره باشگاه اسپیلت موفق شد ابتدا قله کاسونک را صعود نموده سپس سه نفر از اعضای جوان و کارآزموده این باشگاه به اسامی نیما علاقه بند ، امین شاه محمدی و نیکزاد فرزینی در ساعت ۱۰:۱۵ صبح بر روی قله کاسونک به ارتفاع ۳۶۸۰متر از تیم اصلی جدا شده از یال جنوب شرقی کاسونک به طرف گردنه کافره به ارتفاع ۳۱۰۰ متری فرود رفته و این قله ۳۷۰۰ متری را با استفاده از حمایت طناب و برف کوبی در ساعت ۱۵:۴۵ صعود کرده و بلافاصله فرود فنی خود را آغاز نمایند. 
آنها در ساعت ۱۸ در آغاز تاریکی هوا به انتهای فرود صخره ها بازمی گردند و کار صعود مجدد قله کاسونک را پیش می گیرند و در ساعت ۲۱:۳۰ برای برای بار دوم در آن برنامه پای بر چکاد این قله می‌گذارند. 
از آنجا در تاریکی شب و هوای سرد حدود منهای ۲۰ حرکت کرده در نهایت ساعت ۱:۴۵ بامداد به محل آِعاز برنامه باز می گردند. (کل برنامه ۲۱ ساعت) 
و اما تیم اصلی پس از صعود کاسونک در ساعت ۱۷ به محل پست محیط بانی گرمابدر بازگشته از آنجا به تهران به راه می افتند.
لازم به ذکر است وضیعت هوا در آن روز سرد و آفتابی و بدون باد و حجم برف از ۲۰ سانت تا ۵۰ سانت تخمین زده می شد.
طول تقریبی صعود و فرود قله کافره حدود ۳۰ کیلومتر است‌.
 
 
 
اعضای شرکت کننده در برنامه :
آقایان : ذبیح اله حمیدی «سرپرست» – نیما علاقه بند «مربی راهنما» – امین شاه محمدی «مربی راهنما» – حامدرضا قنبری – بیوک نقدی– نیکزاد فرزینی – محمدرضا جعفری – حمید زعفرانی – مهرداد امیر آبادیان  – حمیدرضا اسلامی – سجاد عسکری
خانم ها : سعیده بهزاد افشار «مربی راهنما» – نگار حسینی – مهناز صالحی – مینا جلالیان – زینب قلی زاده
 
 
گزارش از سرپرست برنامه؛ ذبیح اله حمیدی 
عکس ها از گالری اسپیلت
 
 
 
 
 
 
 
 
قله کاسونک
 
 
 
 
 
 
 
 
قله کافره
 

دیدگاه خود را بیان کنید