گزارش برنامه صعود قله سیالان ـ ۱۳۹۵٫۰۲٫۳۱ تا ۱۳۹۵٫۳٫۲

ارسال شده توسط در 23 می 2016 ۸ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

سیاهلان یا سیالان نام قله‌ای است مرتفع در البرز غربی که دره مشهور دوهزار از ارتفاعات شمالی آن منشعب می‌شود. (دره مشهور سه‌هزار در شرق دره دوهزار قرار گرفته و از ارتفاعات علم‌کوه منشعب می‌شود.)

از مهم‌ترین قلل البرز غربی در سمت غرب منطقه علم‌کوه (از شرق به غرب): شاه‌البرز ـ سیالان ـ خشچال ـ بزابون ـ سماموس و درفک هستند که همواره مورد صعود کوهنوردان سراسر کشور قرار می‌گیرند. در این میان قله سیالان به واسطه قرار گرفتن در بین دو منطقه وسیع الموت و دره دوهزار از جذابیت‌های فراوانی برخوردار است.

برنامه این هفته باشگاه اسپیلت صعود این قله رفیع از سمت الموت و بازگشت از دره دوهزار بود که هرچند به خاطر برف زیاد و هوایی ناپایدار به برنامه‌ای «چالشی» تبدیل شد. اما با توجه به آمادگی تیم به صعودی ماندگار در اذهان شرکت‌کنندگان و همینطور به برنامه‌ای مهم در آرشیو پربار این باشگاه اضافه گردید.

و اما شرح حال این برنامه:

صعود را در ظهر روز جمعه سی‌ویکم اردیبهشت ماه نودوپنج، ساعت ۱۳:۰۰ از روستای هنیز (منطقه الموت) با تعداد هفده نفر شروع کردیم. ارتفاع ۲۲۰۰ متر و وضعیت هوا نیمه‌ابری و خنک بود.

حدود پنج ساعت طول کشید تا از مسیر پاکوبی که در بعضی نقاط به خاطر برف و تردد کم، ناپیدا بود، خود را به جانپناه سیالان در ارتفاع ۳۲۶۰ متری برسانیم.

زیبایی و سرسبزی مسیر صعود در این فصل به اوج خود رسیده بود. چشمه‌ها، گل‌ها و سبزه‌های تازه، به اضافه صدای پرندگان و فرح‌بخش بودن هوای کوهستان نوید از سرزندگی و ادامه فصل بهار در این منطقه داشت.

متأسفانه داخل جانپناه را مملو از زباله و آلودگی یافتیم. شش تخته چادر در اطراف جانپناه برقرار کرده و شب سرد و آرامی را به صبح رساندیم.

روز بعد ساعت ۸:۰۰ صعود را ادامه دادیم.

تا رسیدن به گردنه ۳۸۶۰ متری سیالان چند یخچال فصلی را صعودکردیم که در بعضی نقاط نیاز به دقت و کندن جای پا داشت که با کلنگ نفرات جلو این امر را انجام دادند.

بعد از سه ساعت که به گردنه رسیدیم باد سردی به همراه مه و ابر به جریان افتاد. کوله‌ها را داخل سنگچین بزرگی جا داده، به طرف صعود قله حرکت کردیم. در ساعت ۱۳:۰۰ با تمام نفرات به بام استان قزوین، قله سرفراز سیالان رسیدیم. هوا همچنان سرد و مه‌آلود بود.

بعد از نیم ساعت توقف بر روی قله که ارتفاع آن با GPS باشگاه ۴۱۷۴ متر ثبت کردیم، به طرف گردنه بازگشته، بعد از کمی استراحت به طرف یخچال‌های شمالی سیالان سرازیر شدیم.

از این قسمت به بعد تیم ما اولین تیمی بود که در سال جاری از آن منطقه عبور می‌کرد. هوا به شدت مه‌آلود و پیدا کردن مسیر بازگشت کمی با مشکل روبرو شدیم.

از شیب‌های تند و یخ‌زاده مسیر با احتیاط و رعایت اصولی که اکثر اعضای باشگاه آن را آموزش دیده بودند، عبور کردیم. بعد از دو ساعت، در هوایی کاملاً مه‌آلود به اول مسیر تراورس که از بالای دره اصلی می‌گذشت رسیدیم و خوشبختانه پاکوب آن را پیدا کردیم. بعد از صرف ناهار به ادامه مسیر پرداختیم.

حدود پنج یخچال فصلی بین دره‌های مسیر را به شکل تراورس با احتیاط تمام و با کمک کلنگ و عبور تک به تک اعضا از سر گذراندیم و به اول راه‌های جنگلی و زیبای دره دوهزار نزدیک شدیم. باران خفیفی شروع به باریدن کرد. حدود ساعت ۶:۰۰ عصر به اول جنگل رسیدیم. پس از آن به محل تلاقی رودخانه دوهزار و بعد از یک ساعت حرکت در کنار رودخانه، حدود ساعت ۸:۰۰ شب به دشت زیبا و رویایی «دریاسر» به ارتفاع ۱۷۰۰ متر دست یافتیم.

بساط شب‌مانی و برقراری کمپ را انجام دادیم و یک شب رویایی و بی‌نظیر دیگری را در کنار سرچشمه بزرگ دریاسر به صبح رسانیدم.

این دشت یکی از زیباترین دشت‌های کوهستانی ایران است. گالش‌ها یا همان گاودارهای محلی با دیدن ما تعجب خود را از حضور تیم و عبور از گردنه سیالان در این فصل ابراز نمودند.

فعالیت دوازده ساعته ما در آن روز، چالش و تمرین مناسب و دلخواه برای اعضایی بود که در فکر اجرای برنامه‌های بزرگ و دشوار کوهنوردی هستند و برعکس آن برای اعضایی که آمادگی کمتری داشتند، شاید یک صعود طاقت‌فرسا محسوب می‌شد.

صبح روز بعد، ساعت ۹:۰۰ صبح بعد از عکاسی به طرف روستای عسل‌محله که اولین روستای کوهستانی با ارتفاع ۱۲۷۰ متر در دره دوهزار است، ادامه مسیر دادیم.

در ساعت ۱۰:۳۰ صبح به آنجا رسیده، بعد از آماده شدن با مینی‌بوس باشگاه که انتظارمان را می‌کشید به طرف تهران حرکت کردیم.

نام مناطق عبوری در این برنامه در یک نگاه:

تهران ـ قزوین ـ معلم‌کلایه ـ روستای هنیز ـ جانپناه ـ گردنه و قله سیالان ـ دره دوهزار ـ دشت دریاسر ـ روستای عسل‌محله ـ خرم‌آباد ـ تنکابن ـ چالوس ـ کرج ـ تهران

پی‌نوشت:

این برنامه به یادبود کوهنورد فقید «زنده‌یاد علی اسماعیلی» مدیرعامل باشگاه کوهنوردی البرز گنبدکاووس اجرا گردید که در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ طی یک حادثه کوهنوردی در کوهستان «بوقوتو» استان گلستان دارفانی را وداع گفت.

اعضای شرکت‌کننده در برنامه (به ترتیب الفبا):

خانم‌ها: تنظیفی ـ شاهرخی ـ کیانی ـ مقدم (نقشه و GPS)

آقایان: آوانلو ـ بیدمشکی ـ بیک‌محمدی ـ تکلو ـ حمیدی (سرپرست) ـ حیرت‌پور ـ طوطی (پزشکی) ـ عبدالهی (عکاس) ـ غلامی ـ فیض‌آبادی ـ کاظمی ـ وزیری

مهمان برنامه: آقای امیر زارعی

گردنه سیالان

قله سیالان ـ ۴۱۷۴ متر

دشت دریاسر

۸ دیدگاه to “گزارش برنامه صعود قله سیالان ـ ۱۳۹۵٫۰۲٫۳۱ تا ۱۳۹۵٫۳٫۲”

1. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

سلام و درود بر شما همنوردان.از دیدن عکس ها و فیلم پخش شده در باشگاه واقعا لذت بردم.همیشه ارزو دارم انسان هایی از جنس استاد حمیدی باشند تا چنین برنامه های بزرگی را اجرا کنند و شما جوانان از ان لذت ببرید.واقعا هر کسی باید در این جایگاه قرار بگیره تا سختی کا رامتوجه بشه.

2. رحیم بیضاوی می گوید:

عرض سلام و درووود به همنوردان توانمند باشگاه. طی مسیر طولانی و بعضا دشوار و البته دیدن مناظر زیبا و فرح بخش، بیانگر اجرای یک برنامه عالی و هیجان انگیز توسط باشگاه اسپیلت و سرپرستی استاد حمیدی است . امیدوارم همیشه پرتوان و موفق باشین.

3. علیرضا کاظمی می گوید:

بادرود به همنوردانم.ازنظر زیبایی آقای حمیدی همه چیز را عنوان کردند.من میخواهم کمی از سختی برنامه هم بگویم.البته من کل این سه روز بجز نیم ساعت قبل از جانپناه که خودم هم نفهمیدم چرا دل درد شدم ازبرنامه لذت بردم و بخاطر آمادگی که داشتم اصلا”خسته نشدم.فقط خواستم بگویم۱۲ساعت کوله کشی سنگین خیلی توان جسمانی میخواهد که همنوردان این برنامه آنرا انجام دادند.و آنهم بخاطر زیبایی و هوای خوب منطقه بود که خستگی را از یاد دوستان برده بود.به نظر من تعجب آن گله دارازحضور۱۷نفروعبورازگردنه بعنوان اولین نفرات درسال جاری خیلی زیبا و غرور آفرین بود.آفرین به همه دوستانم که این صعود زیبا را رقم زدند.
    همواره سرافراز برفراز باشید.

4. طوطی می گوید:

برنامه بسیار خوبی بودو به شکل تحسین بر انگیزی مدیریت شد. از جناب آقای حمیدی و همنوردان عزیز بخصوص سرکار خانم آزاده مقدم بخاطر حمایت های گرمشان بسیار سپاسگزارم.

5. حسام می گوید:

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد حمیدی بزرگوار و همنوردان عزیز،
    واقعا برنامه عالی بود، هم از لحاظ فنی و هم طبیعت گردی، و بخصوص تنظیم دقیق زمانبندی و مسیر های انتخابی، از جناب استاد حمیدی تشکر میکنم .که چنین برنامه قوی و منظمی ترتیب دیده بودن.به امید همراهی مجدد ایشان.

6. حمیدرضاحسنی می گوید:

امکانش هست که فایل gps این برنامه رو برای من بفرستید ممنون ۰۹۱۲۳۱۸۱۶۹۶
    …………….
    پاسخ: با سلام و سپاس از تماستان
    متأسفانه فایل gps این برنامه در آرشیو باشگاه نیست.