گزارش برنامه صعود قله خشچال (الموت قزوین) ـ ۲۷ و ۱۳۹۳٫۰۴٫۲۸

ارسال شده توسط در 21 جولای 2014 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

منطقه الموت با بیش از ۳۰۰ پارچه آبادی و طبیعتی بکر، مبدأ صعود قلل زیبایی چون شاه‌البرز (جبهه شمالی) ـ سفیدکوتور ـ سیالان (جبهه جنوبی) و خشچال می‌باشد. برنامه این هفته باشگاه اسپیلت صعود قله خشچال به مناسبت گرامیداشت ازدست‌رفتگان حادثه برودپیک بود.

قله خشچال از بلندترین قلل استان قزوین بوده و جبهه جنوبی آن مشرف به منطقه الموت و جبهه شمالی آن مشرف به دره اشکورات می‌باشد. این قله از طریق خط‌الرأسی پرافت‌وخیز به قله سیالان متصل است و از دو مسیر قابل صعود است:
۱-    روستای اندج
۲-    روستای وَربُن که در اطراف دریاچه اوان واقع است.

تیم ۸ نفره ما (۶ نفر از اعضای باشگاه اسپیلت به همراه دو همنورد قزوینی) صعود خود را در ساعت ۵:۰۰ بعدازظهر روز جمعه ۱۳۹۳٫۴٫۲۷ از روستای وربن در ارتفاع ۱۸۳۰ متری شروع کرد. حدود ۴۰ دقیقه بعد از شروع حرکت و در خارج روستا به چشمه آبی رسیدیم که آخرین محل برداشت آب بوده و تا پناهگاه آبی وجود ندارد.

به علت گرمای هوا و شیب تندی که تا رسیدن به جاده معدن در پیش داشتیم، با سرعت کم صعودمان را ادامه دادیم و بعد از ۲٫۵ ساعت به ارتفاع ۲۶۰۰ متری و اول جاده معدن رسیدیم. مسیر را در امتداد جاده معدن ادامه دادیم تا در ساعت ۱۰:۰۰ شب به پناهگاه در ارتفاع ۳۳۰۰ متری رسیدیم. (مسافت طی شده ۹٫۵ کیلومتر)

پناهگاه خشچال با ساختاری بسیار محکم و طراحی زیبا به همراه چشمه آبی که در نزدیکی آن می‌باشد، محل بسیار مناسبی برای اقامت کوهنوردان، به خصوص در صعودهای زمستانی است. (برای استفاده از پناهگاه نیاز به هماهنگی با هیئت کوهنوردی استان قزوین می‌باشد.)

ساعت ۶:۰۰ صبح حرکتمان را از پناهگاه شروع کردیم. مسیر پناهگاه تا قله دارای پاکوب مشخصی بوده و با توجه به صخره‌ای بودن قله، مسیر در زیر قله کمی مجهول می‌باشد که با دنبال کردن سنگ‌چین‌ها در ساعت ۸:۰۰ صبح به قله خشچال به ارتفاع ۳۹۳۰ متر رسیدیم. (مسافت از پناهگاه تا قله ۳ کیلومتر)

از فراز قله، منطقه تخت‌سلیمان (قلل علم‌کوه، شانه‌کوه و تخت‌سلیمان) و قله سیالان در شرق، قلل بزابن و سماموس در شمال و قله شاه‌البرز در جنوب قابل رویت بود. بعد از استراحتی طولانی و لذت بردن از مناظر اطراف به سمت پناهگاه سرازیر شدیم. (زمان فرود تا پناهگاه، ۱ ساعت)

وظیفه خود می‌دانم از همراهی و مساعدت آقای حبیب هاشمیان که از پیشکسوتان کوهنوردی استان قزوین می‌باشند و اطلاعات مفید و ارزنده‌ای از منطقه در اختیارمان گذاشتند کمال تشکر را داشته باشم.