گزارش برنامه تلاش صعود قله آتش‌کوه ۱۴۰۰/۱۰/۳ – هر هفته یک برنامه «شماره ۹۴۹»

ارسال شده توسط در 28 دسامبر 2021 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

آتش کوه از ارتفاعات ناحیه چهارم البرز مرکزی است به ارتفاع ۳۷۵۰ متر.

این کوه با شکوه از سمت شرق به قله ریزان به ارتفاع ۳۵۷۰ متر و از سمت غرب از طریق گردنه ای طولانی و پر افت و خیز به قله مهرچال به ارتفاع ۳۹۵۰ متر می رسد.

نواحی شمالی آن به منطقه دشت لار و از طریق یال فرعی به قله ساکا به ارتفاع ۳۲۰۵ متر می رسد.

از نظر تقسیمات کشوری منطقه کوهستانی آتش کوه جزو استان تهران ، شهرستان شمیرانات ، بخش لواسانات و روستای افجه واقع شده است.

صعود قله آتش‌کوه عموماً در فصل تابستان از طریق گردنه مابین آتش‌کوه و ساکا (مسری راحت و پاکوب) انجام می شود ودر فصل زمستان می بایست از طریق گرده یا همان یال سنگی آتش کوه صعود را انجام داد.

شرح برنامه ؛

روز جمعه سوم دیماه ۱۴۰۰ ساعت ۴ صبح به همراه ۲۲ نفر از همنوردان اسپیلتی با یک دستگاه مینی بوس و سه دستگاه وسیله نقلیه شخصی از محل قرار در سیدخندان به سمت روستای افجه حرکت کردیم.

هوا سرد و ابری بود.

ساعت ۵:۱۵ دقیقه به روستای افجه رسیده و حرکتمان را از ابتدای نگهبانی در محل دوراهی برگ جهان – افجه به سرقدمی آقای ظهوری با صلاحدید آقای محمودی (سرپرست محترم برنامه) شروع کردیم.

پس از کمی ارتفاع گرفتن با توجه به بارش برق تازه ، مسیر نیاز به برف کوبی داشت که توسط اعضا به نوبت انجام شد.

تقریباً پس از یک ساعت و نیم بعد از کلبه واقع در دشت گردو، بیست دقیقه ای برای صرف صبحانه توقف کردیم و دوباره عازم صعود شدیم.

در همین هنگام برمیزان ابرهای سیاه بر روی تیغه های آتش کوه اضافه می شد و صعود را دست خوش تغییراتی می کرد.

وقتی به ابتدای گردنه پایین آتش کوه و ساکا رسیدیم .

به تشخیص سرپرست برنامه نفرات به دو تیم تقسیم شدند هر چند که به علت وزش باد شدید و مه فاصله دو تیم کم شده بود ، بعد از گذر از گرده سنگی به زیر صخره ای برخورد کردیم که گذر از آن مشکل بود و نفرات با حمایت یکدیگر از آن عبور کردند.

با توجه به زمان بر بودن مسیر و وجود باد و کولاک شدید ، سرپرست از پیشروی تیم دوم جلوگیری کرد که تصمیمی بسیار عاقلانه بود ولی تیم اول به سرپرستی آقای ظهوری به همراهی ۵ نفر دیگر از اعضا به پیشروی مسیر ادامه دادند .

بعد از حدود ۱ ساعت پیشروی و عبور از دهلیزهای یخ زده و با توجه به دشواری مسیر و خطرات احتمالی برای نفرات ، آقای ظهوری (سرپرست) نیز تصمیم به بازگشت گرفتند.

لازم به ذکر است صعود قله آتش‌کوه در زمستان احتیاج به مهارت در سنگنوردی و نیز تجربه کار در برف و یخ و استفاده از کلنگ دارد.

به هر حال در ساعت ۱۲:۳۰ و در ارتفاع ۳۵۵۰ متر بازگشت خود را به سمت گردنه آتش‌کوه آغاز کردیم و بعد از یک ساعت به تیم دوم رسیدیم و همگی ساعت ۱۴ کنار کلبه برای صرف ناهار و استراحت توقف نیم ساعته داشتیم.

سپس به سمت روستا فرود رفتیم و در نهایت این برنامه پر چالش به انتها رسید . خوشحالم از این که این برنامه با سلامتی پایان یافت.

اعضای شرکت کننده در برنامه ؛

آقایان : حمید محمودی «سرپرست و مربی» – صفتدر ظهوری «مربی و کمک سرپرست» – مهدی موسی نژاد – حسین قربان نژاد – ارسلان بیک محمدی – محمدحسین اله یاری – حامدرضا قنبری – نیما علاقه بند – پویان خانجانی – سعید جامعی – بابک جاجی تقی – بهنام پیروزرام – محمد خلیلی راد – مرتضی ماهروزاده – محمدحسین جلالی – علی رضایی – نیکزاد فرزینی – محمدرضا جعفری – حمید زعفرانی – محمد عظیم نژاد – سعید رادمهر