پیمایش سرعتی خط‌الرأس قله چین‌کلاغ به قله دارآباد ـ ۱۳۹۳٫۰۲٫۲۶

ارسال شده توسط در 19 می 2014 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش صعود هاي تخصصي

سال گذشته برنامه زمستانی قله چین‌کلاغ به قله پلنگ‌چال توسط تیم باشگاه اسپیلت اجرا شد و در همان برنامه پیمایش سرعتی خط‌الرأس چین‌کلاغ به دارآباد توسط مسئول باشگاه که در سال‌های گذشته خود آن را اجرا کرده بود، به ما پیشنهاد شد و تصمیم گرفتیم در زمانی مناسب این برنامه را اجرا کنیم.

بهترین زمان برای اجرای این نوع برنامه‌ها، اواخر اردیبهشت تا اویل خرداد ماه است. چون قبل از اردیبهشت به خاطر وجود برف زیاد در روی خط‌الرأس‌ها سرعت تیم‌ها کم می‌شود و بعد از خرداد نیز به خاطر گرما و نبود آب، تیم‌ها با مشکل بی‌آبی روبرو می‌شوند.

در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه با توجه به هوای خوبی که پیش‌بینی شده بود، تصمیم گرفتیم پیمایش این خط‌الرأس طولانی را در مدتی کوتاه به اجرا در بیاوریم. (این مسیر از بیشتر نقاط تهران زمانی که به شمال و قله توچال نگاه کنید قابل رویت است.)

روز جمعه ۱۳۹۲٫۲٫۲۶ تیم ۴ نفره باشگاه اسپیلت، ساعت ۴:۰۰ صبح از سعادت‌آباد به طرف قله چین‌کلاغ حرکت خود را آغاز کرد. در ابتدای یال سعادت‌آباد، یعنی جایی که آخرین چشمه بود به اندازه نیاز آب برداشتیم و به حرکتمان ادامه دادیم. چون می‌دانستیم در کل این خط‌الرأس آبی وجود ندارد و چشمه بعدی چشمه درازلش در بالای پارک دارآباد است.

بدون توقف و با زمانی خوب به قله چین‌کلاغ رسیدیم و تنها با گرفتن یک عکس به مسیرمان ادامه دادیم. بعد از عبور از گردنه کارا و قله دوشاخ و سیاه‌سنگ، به قله پلنگ‌چال رسیدیم که اولین توقف را برای صرف صبحانه داشتیم.

بعد از قله پلنگ‌چال به سمت گردنه اشترگردن سرازیر شدیم که در ادامه باید یال طولانی و سخت شاه‌نشین را صعود می‌کردیم. در اینجا به دلیل شیب زیاد سرعت تیم کمی گرفته شد و در نهایت به قله شاه‌نشین رسیدیم و باز هم بدون توقف صعود را ادامه دادیم و در بعداز ۶ ساعت به قله توچال رسیدیم و توقف دوم خود را روی بلندترین قله این خط‌الرأس داشتیم.

ما از قله چین‌کلاغ که ارتفاع آن ۲۸۵۰ متر بود تا قله توچال که ارتفاعش ۳۹۶۵ متر است کم‌کم ارتفاع گرفته و برای رسیدن به قله دارآباد این ارتفاع را باید تا ۳۲۰۰ متری کم می‌کردیم و طبیعتاً کاری راحتتر از صبح را پیش رو داشتیم و می‌شود گفت قسمت سخت مسیر پیموده شده بود.

استراحتی کوتاه در قله توچال داشتیم و به مسیرمان ادامه دادیم که خیلی سریع بعد از عبور از یال چهارپالون و قلل لزون غربی و شرقی به قله پیازچال رسیدیم و آنجا فقط با گرفتن یک عکس ادامه مسیر دادیم. بعد از قله پیازچال، تیغه‌های دارآباد را با احتیاط عبور کردیم و با گذشتن از قلل سیاه‌بند، شهربانو، کشک و چمبره‌بند به قله دارآباد رسیدیم که در نهایت در مدت ۹ ساعت و نیم موفق شدیم این خط‌الرأس طولانی (از سعادت آباد تا قله دارآباد) را پیمایش کنیم.

روی قله دارآباد استراحت کردیم و از یال دارآباد خودمان را پس از یک ساعت به تهران رساندیم.

کل مسافت طی شده در این برنامه حدوداً ۳۰ کیلومتر بود.

گزارش سایت از: رضا خلیل‌آبادی

قله توچال ـ ۳۹۶۵ متر

تیغه‌های سیاه‌بند

قله دارآباد ـ ۳۲۰۰ متر

۲ دیدگاه to “پیمایش سرعتی خط‌الرأس قله چین‌کلاغ به قله دارآباد ـ ۱۳۹۳٫۰۲٫۲۶”

1. حسین می گوید:

درود بر بچه های اسپیلت
    خسته نباشید

2. VAHIDREZAGOUDARZI می گوید:

سلام وخسته نباشید خدمت دوستان و همنوردان عزیزم . آرزوی صعودهای امن و فرحبخش برای شما عزیزان دارم از گزارش شیوای شما لذت بردم و نقشه بسار کامل و جالب بود . منتظر برنامه های جدید شما هستم .همیشه پاینده باشید