هفته نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال اول – شماره ۷ -تاریخ ۹۲،۴،۱۶)

ارسال شده توسط در 7 جولای 2013 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت
سال اول         شماره ۷         تاریخ ۹۲،۴،۱۶

فصیح‌ترین زبان ، عمل است . «شکسپیر»

نشست هفتگی ۹۲،۴،۱۱ :
در نشست هفتگی ، طبق روال همیشگی ضمن دیدار اعضا دو گزارش برنامه ارائه گردید. گزارش برنامه صعود قلل سرکچال‌ها همراه با عکس توسط آقای حسین صادق‌زاده و صعود قله دماوند همراه با عکس و فیلم توسط آقای محموداسدی. در ادامه نشست ، سه نفر از اعضا که پایه عضویت باشگاهی‌‌شان تغییر کرده و ارتقاء پیدا کردند ، کارت‌های عضویت خود را از مسئول باشگاه دریافت نمودند : آقایان : غلامرضا خلیل آبادی ،حسین قربان‌نژاد ، اسدا…همتیان و آرش ده‌حقی . ضمن تبریک ، برای این عزیزان آرزوی موفقیت داریم .


تبریک تولد :
روز ۱۵ تیرماه مصادف بود با تولد آقای شهرام زارعی از اعضای رسمی باشگاه اسپیلت که یکسال است در خارج از کشور زندگی می کنند . ضمن تبریک به ایشان ، برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون داریم .


حضور اعضای باشگاه در کلاس‌های برف و یخ پیشرفته و کوه‌پیمائی :
طبق هماهنگی مسئول دپارتمان آموزش دو نفر از اعضای باشگاه کوه‌نوردی اسپیلت سرکارخانم‌ها فاطمه درزی و نسرین سلطانی در کلاس یخ و برف پیشرفته که در ۴ جلسه و دو هفته متوالی برگزار شد ، حضور یافتند . همچنین تعدادیازده نفر از اعضای (آقایان) باشگاه نیز در هفته گذشته در کلاس‌کوه‌پیمایی حضور پیدا کردند.


برنامه هفتگی :
همانطور که در این سایت و در بخش گزارش برنامه هفتگی مشاهده فرمودید ، پیمایش کامل غار آبی دانیال واقع در متل قو ، برنامه هفته گذشته باشگاه بود که به سرپرستی آقای حمیدی و با حضور اعضا و میهمانان اجرا شد .


بررسی ملاحظات و موانع موجود در تطبیق و تحقق حداقل سن شرکت در دوره‌ها:
سایت فدراسیون کو‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور اعلام کرد ؛ عطف به ابلاغ بخش‌نامه‌ی معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون‌های ورزشی مبنی بر حداقل سن پذیرش متقاضیان شرکت در دوره‌های مربیگری و داوری ( که بر این اساس ۱۸ سال اعلام شده بود ) و با توجه به ملاحظات و موانع موجود در تطبیق و تحقق این امر در این رشته‌ی ورزشی، جلسه ای با حضور مسئولین کارگروه‌های مرتبط و کارشناسان فدراسیون برگزار شد و مقرر گردید محدودیت‌های این امر پس از بررسی‌های لازم به صورت مستدل به وزارت ورزش و جوانان اعلام گردد.


پایگاه جستجو و نجات زنده یاد داوودی عضو می پذیرد:
سایت هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران اعلام کرد ؛ احتراماً، به استحضار می رساند این هیئت در نظر دارد جهت تکمیل کادر بخش جستجو و نجات خود برای استقرار در پایگاه جستجو و نجات زنده یاد محمد داوودی (مسیر دربند) و نیز طرح ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان، تعداد محدودی از علاقمندان را دعوت به همکاری نماید.لذا از اعضای محترم آن مجموعه، که مایل به همکاری داوطلبانه با این بخش می باشند دعوت می گردد درخواست همکاری خویش را به همراه خلاصه‌ای از سوابق و مدارک مرتبط به انضمام شماره تماس، حداکثر تا پایان وقت اداری روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۲،۴،۲۴ به دفتر این هیئت فاکس نموده و یا به آدرس ایمیل info@tehranclimb.ir ارسال نمایند.
     
 
تاثیر ارتفاع روی کوه نوردان نخبه :
وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی :
Kinanthropometry = شاخه ای از علوم پزشکی است که ارتباط آناتومی (اندام شناسی) بشر و حرکت را توضیح می دهد و مطالعه سایز ، شکل ، تناسب ، ترکیب ، بلوغ و وزن کلی بدن انسان را برای آگاهی از مراحل رشد ، تمرینات بدنی ، عملکرد و تغذیه در اختیار می گذارد و به نحوی با ریخت شناسی و کاربرد آن در حرکت و فاکتورهای حرکتی در ارتباط است.
Haemathological = هماتولوژی یا علم خون شناسی.
Physiological = در زبان یونانیphysis  یعنی طبیعت یا اصل Logia یعنی مطالعه ، فیزیولوژی ، ویژگی های مناسب برای عملکرد سالم و طبیعی ارگانها است.
Lactate = لاکتات ، نمک یا نمک آلی اسید لاکتیک است.
Parameter = پارامتر ، ویژگی ، عامل.
BMI = Body Mass Index ، شاخص توده بدنی ، سنجش آماری برای مقایسه وزن و قد یک فرد است.
 این وبلاگ در ادامه می‌افزاید؛ آقای «گائیزکار مه جوتو» اهل اسپانیا ، استاد گروه تربیت بدنی و ورزش دانشکده علوم ورزشی و فعالیتهای حرکتی باسک، پایان نامه دکترای خود را به موضوع پارامترهای کینان تروپومتری ، فیزیولوژی و خون‌شناسی (با تعاریف فوق) روی کوه‌نوردان نخبه هنگام حضور مستمر در ارتفاعات بالای هشت هزارمتری بدون استفاده از اکسیژن مکمل،اختصاص داد.سوژه او برای این تحقیق تحت نظر قرار دادن فعالیت های کوه‌نوردی« آلبرتو اینوراگی»کوه‌نورد معروف اسپانیایی و دومین عضو باشگاه هشت هزارمتری ها بعد از «خوانیتو» از کشور اسپانیا است ، این کوه‌نورد اهل باسک دارای جایگاهی بین المللی است .هدف از این پژوهش کمک به افزایش دانش بشر برای آگاهی از وضعیت کوه‌نوردان نخبه‌ای است که بطور مستمر و بدون اکسیژن مکمل در ارتفاعات بالای هشت هزارمتر کوه نوردی می کنند.
در پایان نامه دکترای او  که «خولیو کاله جا» مربی خصوصی آلبرتو اینوراگی و «نیکلا ترادوس» مدیر ورزش منطقه ای واحد پزشکی آستوریاس و مدرس دانشگاه اویدیو ، اساتید راهنمای آن هستند، «مه جه‌تو »20 سال تجربه کوه‌نوردی را در سطح بین المللی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است ، سایر پزشکان شرکت کننده در این پژوهش خابیر لیابار و خوزه آنتونیو و پزشک کوه‌نوردان ، رامون گاراته هستند. کار این گروه تجزیه و تحلیل پارامترهای کینان تروپومتری ، فیزیولوژی و خون‌شناسی آلبرتو اینوراتگی ، قبل ،حین و بعد از اجرای برنامه‌های بلند مدت این کوه‌نورد حرفه ای بوده.مهم‌ترین نتیجه گیری آقای مه جوتو و تیم او ، سطح خیلی بالای تناسب اندام بوده که کوه‌نورد با برخورداری از آن با چالش های موجود روبرو می شود و به موازات آن ظرفیت بسیار بالایی است که برای انطباق با محیط ناسازگار قله‌های هشت هزارمتری لازم است . کاهش واکنش سطح خون پس از اکسپدیشن نیز در بخش پایانی این  تجزیه و تحلیل مورد مشاهده قرار گرفت. مشخصا" پژوهش بر روی پارامترهای سه گانه فوق به دوره زمانی بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۰ محدود می شود .
–  از لحاظ پارامتر کینان تروپومتری ، متغیرهای وابسته عبارت بودند از :  وزن ، شاخص توده بدن یا BMI ، شش لایه پوست و چربی زیر پوست (واقع در زیر استخوان کتف ، ماهیچه سه سر، تاج خاصره ، بطنی(شکمی) ، ماهیچه چهار سر و نرمه ساق پا) ، مجموع این شش لایه و درصد چربی.
–  از لحاظ فیزیولوژی این متغیرهای وابسته از تست استرس استخراج گردید : ضربان قلب هنگام استراحت ، حداکثر و حداقل ضربان قلب ، همچنین غلظت لاکتات هنگام استراحت ، هنگام فعالیت و حداکثر مصرف اکسیژن
–  از لحاظ پارامتر هماتولوژی دوره زمانی سالهای ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۰ تحت پوشش قرار گرفت.
نتایج بدست آمده پروفایل‌ یا نمایه‌ی از کینان تروپومتریک یک ورزشکار مسومرفیـــک به شرح تصویر زیر را نشان می دهد و از لحاظ فیزیولوژیک پارامترهای مشاهده شده مشابه استقامت ورزشکاری است که به تمرینات هوازی در بلند مدت مشغول است.

مرگ نوجوان سنگ‌نورد سوپراستار :
به نقل از وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ، تیتو کلودیو تراورسا سوپراستار نوجوان دنیای سنگ‌نوردی که در ماه آوریل امسال به سن ۱۲ سالگی رسیده بود ، در اثر جراحات ناشی از سقوط از صخره اورپیر در فرانسه جان سپرد. طبق گزارش وبسایت مجله فرانسوی Grimper تیتو در حال فرود از یک مسیر تمرینی +۵٫۱۰ بوده که هشت «کوئیک درا »(کارابین اسلینگ دوبل) از دوازده کوئیک درایی که متصل شده بود از جای خود کنده می شود و موجب سقوط او از ارتفاعی حدود ۲۵ متر می گردد. تیتو بعد از سه روز کما در بیمارستانی در همان اطراف ، در اثر شدت جراحت ، جان می سپرد.بنا به اعلام سایت مذکور این سنگنورد نوجوان از کوئیک دراهایی استفاده می کرده که دیگر عضو گروه اخیرا" خریداری کرده بود و فردی که این اسلینگ ها را نصب کرده بود بجای اینکه کارابین را از حلقه اصلی اسلینگ رد کند به اشتباه آن را از کش دور حلقه رد کرده بوده (کش های دور حلقه اسلینگ در کارابین اسلینگ های دوبل مدتی است متداول شده و برای به اصطلاح خفت کردن کارابین و جلوگیری از چرخیدن و سر و ته شدن کارابین مورد استفاده قرار می گیرد) متاسفانه هشت کارابین دوبلی که به این ترتیب  نصب شده بود در بالاترین نقطه مسیر بوده و هیچکس در آن زمان متوجه این اشتباه نشده .
تیتو تراورسا اولین ۵٫۱۴a خود را در سن ده سالگی صعود کرده بود و شمار زیادی مسیرهای دشوار از جمله چهارمین ۵٫۱۴a خود را چهار روز قبل از این حادثه صعود کرده بود.

اما سایت dpmclimbing فرضیه استفاده تیتو از اسلینگ دوبل بلند یا اسلینگ ریسمانی را ارائه داده اما از فرضیه خود چندان مطمئن نیست و آن را موکول به بررسی بیشتر نموده ، امروزه اسلینگ های بلند بیشتر حاصل دستکاری و یا ابداع سنگنوردان است زیرا مدت زیادی است که خطر باز شدن کارابین ساده به راحتی و با کوچکترین حرکت در این نوع اسلینگ ها حتی با خفت کردن ، هشدار داده شده :


آدام اوندرا " دو ۹a  و یک  8c آنسایت" :
به نقل از وبلاگ بیواک ؛ آدام اوندرا جوان ۲۰ ساله اهل چک در تعطیلات آخر هفته‌ای که گذشت سه صعود موفق داشت:او موفق شد دو ردپوینت  9a  و یک آنسایت ۸c در کارنامه خود ثبت کند . اوندرا،حالا ۷۵ صعود ردپوینت با درجه ۹a و بالاتر، و نیز ۴۲ صعود آنسایت با درجه ۸c و بالاتر،در کارنامه خود دارد . اوندرا نفر اول سنگ‌نوردی جهان است .


فصلنامه کوه شماره ۷۱ (ویژه تابستان ۹۲) در ۹۶ صفحه منتشر شد.

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

یک دیدگاه to “هفته نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال اول – شماره ۷ -تاریخ ۹۲،۴،۱۶)”

  1. همتیان می گوید:

    سلام و درود سرکار خانم محمودی
    از مقاله ی علمی آورده شده سپاسگزارم
    برای شما آرزوی سلامتی داریم

دیدگاه خود را بیان کنید