هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال سوم – شماره‌۱۴۷ – تاریخ ۹۴،۶،۱۵)

ارسال شده توسط در 6 سپتامبر 2015 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال سوم               شماره‌۱۴۷              تاریخ ۹۴،۶،۱۵

Lake-in-the-mountains

تیـتر خبــرها؛

*نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۴،۶،۱۰
*تبریک تولد
*برنامه‌های باشگاه ؛ صعود قلل هفت‌خانی به گرچان و پیمایش غار بورنیک اجرا شد
*اولین همایش نقش ورزش درپیشگیری از آسیب‌های اجتماعی
*صعود تیم ملی امید کوه‌نوردی به یک قله ۵۸۰۰ متری در منطقه یخچال «باراشیگری»
*نتایج سنگ‌نوردان نوجوان و جوان ایران در رقابتهای جهانی/ رشته سرطناب
*«مهدی علیپور» و کسب مدال نقره نوجوانان جهان / «آرکو» ایتالیاو معرفی قهرمانان افسانه ای این مسابقات
*تهران میزبان جلسه سالیانه کمیسیون جوانان اتحادیه جهانی کوه‌نوردی‎
*اعزام تیم کوه نوردی بانوان به دوره آموزشی در منطقه شامونی
*صعود به گُرده آلمان‌ها در ۶۹ سالگی
*«مک‌کینلی» سرانجام نام بومی خود «دنالی» را پس گرفت
*ساشا آیگر را صعود کرد

 

نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۴،۶،۱۰:
نوزدهمین نشست هفتگی باشگاه برگزار شد. در این نشست گزارش برنامه صعود قله وروشت همراه با عکس توسط علیرضا کاظمی و قله دماوند (جبهه غربی)همراه با عکس و فیلم توسط مصطفی وزیری ارائه شد.
در ادامه آقای حمیدی به نقد و بررسی رویدادهای هفته پرداخت. شایان ذکر است از این هفته بخش «نقد و بررسی رویدادهای هفته»نیز به برنامه‌های نشست هفتگی باشگاه اضافه شد.
 

تبریک تولد:
هفته گذشته مصادف با زاد روز دو نفر از اعضای باشگاه بود. ۹ شهریور مسعود علیزاده و ۱۴ شهریور مریم بهرامی .ضمن عرض تبریک به این عزیزان ، آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون برایشان داریم.

 

برنامه های باشگاه ؛ صعود قلل هفت‌خانی به گرچان و پیمایش غار بورنیک اجرا شد:

DSC05202

برنامه های هفته گذشته باشگاه صعود قلل هفت خانی و سپس خط الرأس گرچان (در قالب دو تیم )و فرود از حسنک‌در بود که با موفقیت اجرا شد .

812218753_74370

برنامه دوم باشگاه پیمایش غار بورنیک بود که توسط تیم فنی باشگاه و با حضور اعضا اجرا شد.

 

 

اولین همایش نقش ورزش درپیشگیری از آسیب‌های اجتماعی:

photo_2015-09-03_13-07-03 (1)

طی نامه ای از طرف اداره کل ورزش و جوانان استان تهران به مدیریت باشگاه جهت حضور در اولین همایش نقش ورزش در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی که روز چهارشنبه ۱۱ شهریور برگزار می‌شد ، به نمایندگی شرکت کردم .
این همایش با حضور مسئولین و مدیران ورزشی و باشگاهی در سالن معاونت اجتماعی ناجا برگزار شد.
گزارش کامل آن را اینجا مطالعه فرمایید.

 

صعود تیم ملی امید کوه‌نوردی به یک قله ۵۸۰۰ متری در منطقه یخچال «باراشیگری»:

1227-main-1840690065

به گزارش سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ تیم ملی امید کوه‌نوردی کشورمان که در منطقه هیمالیای نپال بر روی یخچال “باراشیگری” تلاش می کند؛ صبح روز۹ شهریور موفق به صعود یک قله ۵۸۰۰ متری گردید. صعود فوق که به صورت عبور از مسیرهای برف و یخ همراه با ثابت گذاری و صعود کرده‌ای صورت گرفت به دلیل بارش شب قبل و خطرات موجود در ساعت ۷:۳۰ صبح آغاز و تمامی اعضای تیم ساعت ۱۲ ظهر بر فراز قله ایستادند …
تیم فوق بلافاصله به کمپ خود بازگشته ۵ نفر از اعضای این تیم صبح روز ۱۰ شهریور اقدام به تلاش جهت صعود قله ای دیگر بر روی خط الرأس به ارتفاع ۶۰۸۰ متری نمودند. اما به دلیل صخره ای بودن و خطر ریزش سنگ بر روی این قله بر اساس تصمیم سرپرست تیم تنها ۵ تن از اعضاء در ساعت ۵:۳۰ بامداد صعود خود را آغاز و در ساعت ۱۴ موفق به صعود قله شدند. لازم به ذکر است اغلب قلل حاشیه یخچال “باراشیگری” فاقد نام بوده، که طی روزهای آتی و پس از بازگشت تیم به کمپ اصلی و متعاقب بررسی و مشورت با مسئول کمپ، اسامی قلل استعلام و اعلام خواهد گردید.

 

نتایج سنگ‌نوردان نوجوان و جوان ایران در رقابتهای جهانی/ رشته سرطناب:

1235-525379417

سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛تیم سرطناب جوانان و نوجوانان اعزامی به مسابقات جهانی ارکو ایتالیا پس از دو روز تلاش از ادامه مسابقات باز ماند. امتیاز کسب شده: …
مینا آرمیده نفر ۴۱ تعداد شرکت کنندگان ۶۸ نفر
سجاد مستجاب الدعوه نفر ۵۱ تعداد شرکت کنندگان۷۵ نفر
صالح سرچشمه پور نفر ۶۱ تعداد شرکت کنندگان ۹۰ نفر

 

«مهدی علیپور» و کسب مدال نقره نوجوانان جهان / «آرکو» ایتالیاو معرفی قهرمانان افسانه ای این مسابقات:

1240-189399369

سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛«مهدی علیپور» قهرمان نوجوانان کشورمان توانست بر سکوی دوم رقابت‌های سنگ‌نوردی قهرمانی جهان در شهر«آرکو» ایتالیا بایستد. او در رده نوجوانان A توانست با رکورد ۶٫۸۸ به عنوان نفر دوم به مرحله حذفی راه یابد و در نیمه نهایی بر ورزشکار ایتالیایی غلبه کرد اما در فینال برابر رقیب اکراینی مغلوب شد و در نهایت با کسب مدال نقره بر سکوی دوم جهان ایستاد. ورزشکاران روسیه و ایتالیا نیز عناوین سوم و چهارم را کسب کردند.
باشگاه کوه‌نوردی اسپیلت کسب این مقام را به وی و جامعه ورزشی کشورمان صمیمانه تبریک عرض می نماید.
روز جمعه ۴/۹/۲۰۱۵ دهمین مراسم معرفی برترین سنگ نوردان جهان برگزار شد و امسال سه کمپانی ایتالیایی بهترین سنگ نوردان فصل گذشته جهان را بدین شرح معرفی کردند:

32198

۱- لسپورتیوا – آدام اوندرا
۲- سالیوا – الکساندر مگوس
۳- گروه صنعتی آکوافیل (سفیر سنگ نوردی دراین) – جان الیسون
آدام اوندرا تنها سنگ نوردی است که تا به حال پنج بار در چنین رویدادی انتخاب شده، نخستین بار در سن ۱۵ سالگی بود که مفتخر به دریافت این جایزه شد . هیچ یک از سنگ نوردان جهان تا به حال بیش از یک بار در چنین رویدادی انتخاب نشده اند. جان الیسون بنیانگذار CAC “سنگ نوردان در تقابل با سرطان” است که بیشترین زمان این برنامه به او اختصاص یافت. الیسون از فروش ۲۵۰۰۰ تی شرت به سنگ نوردان، موفق به جمع آوری ۵۰۰۰۰۰ یورو برای کمک به مراکز پژوهشی مختص به بیماری سرطان در پنج قاره جهان شده است. سنگ نوردان برگزیده وتمامی کاندید ها این تی شرت ها را در مراسم بر تن داشتند.

 

تهران میزبان جلسه سالیانه کمیسیون جوانان اتحادیه جهانی کوه‌نوردی‎:

1238-main-524368255

به گزارش سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛کمیسیون جوانان اتحادیه جهانی کوه‌نوردی از روز شنبه ۱۴ شهریور در محل آکادمی ملی المپیک برگزار خواهد شد. در این جلسه که ۱۰ تن از اعضای کمیسیون جوانان جهان از ۹ کشور در آن شرکت خواهند کرد، با توجه به اجرای صعود بین المللی دماوند و برگزاری کمپ جوانان ۲۰۱۵ در ایران، میزبانی ایران برای سال ۲۰۱۶ مورد نظرسنجی قرار خواهد گرفت. همچنین در ادامه برنامه های کمیسیون جوانان در سال ۲۰۱۶ و برگزاری صعود جوانان جهان و سهمیه بندی کشورها برای صعود به قله UIAA در کشور نپال در بهار ۲۰۱۶ انجام خواهد شد.

 

اعزام تیم کوه‌نوردی بانوان به دوره آموزشی در منطقه شامونی:
سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛تیم منتخب کوه نوردی بانوان از سوی فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی به یک دوره آموزشی در منطقه شامونی فرانسه که با هماهنگی GHM (سازمان کوهستان های بلند) محقق شده است؛ اعزام می شود. این دوره طی دو هفته از تاریخ ۱۵/شهریور/۱۳۹۴ تا ۲۹/شهریور/۱۳۹۴ به همراه آموزش های سنگ‌نوردی، یخ‌نوردی و کوه‌نوردی و صعود در منطقه شامونی برگزار می گردد.

نفرات اعزامی خانم ها : نادیا اسمی خانی ، پرستو نصری مقدم ، مهسا مطیعی ، هاله قاسمی فر از استان تهران، ملیحه سادات حسینی ازاستان خراسان رضوی، پروین رضایی ازاستان لرستان، معصومه بایتمری از استان البرز …

 

گزارش سورونورو در نشست همگانی انجمن کوه نوردان ایران:

saranoro-04

کوه‌نامه ؛ یکصد و هجدهمین نشست همگانی انجمن کوه‌نوردان ایران اختصاص به گزارش گشایش مسیر بر روی دیواره ی «سورونورو» در ماداگاسکار داشت.
این مراسم در ساعت ۱۷٫۴۰ آغاز شد. ابتدا «عباس ثابتیان» رییس انجمن کوه‌نوردان ایران به مدت ده دقیقه به ارائه اخبار انجمن پرداخت و گفت: در آبان ماه سال‌جاری مجمع عمومی انجمن را خواهیم داشت و همینطور اشاره‌ای گذرا به به همکاری مشترک چهار ساله و تبادل کوه‌نورد با آلپاین کلاب امریکا و سایر کشورها داشت.
اطلاع رسانی در خصوص جشنواره فیلم و گزارش‌های کوه‌نوردی درسال آینده خبر بعدی بود؛ایشان در خاتمه متذکر شد که نشست های ماهانه همگانی انجمن مدتی است ماهانه نبوده و بصورت موردی برگزار می شود و از این پس نشست های ماهانه را بصورت نشست های غیر همگانی و با رویکرد تخصصی در خصوص مسائل مبتلابه جامعه کوه‌نوردی خواهیم داشت که به عنوان نمونه اولین این گونه نشست ها در ۲۷ مرداد با موضوع رول کوبی خوب یا بد؟ بود که برگزار شد.

saranoro-32

با معرفی و ذکر بیوگرافی گشایش کنندگان مسیر «حمید شفقی» ، «حسن گرامی» و «فرشاد میجوجی» برنامه گزارش گشایش مسیر آغاز شد. اجرای برنامه با حمید شفقی بود که گاه با توضیحاتی توسط سایر همطنابان همراه می شد. ایشان با تشریح علل انتخاب نفرات تیم، دلایل انتخاب این مسیر را تغییر نگرش به دیواره نوردی ذکر کرد که همین نگرش منجر به نامگذاری این مسیر به نام مسیر «تجربه تغییر» شد. معرفی منطقه توسط فرشاد میجوجی و وجه تسمیه این دیواره از نکات جالب توجه بود و در ادامه با پخش کلیپی یک دقیقه ای به انعکاس این گشایش در سایت های خارجی پرداحته شد.
بخش انتهایی برنامه نمایش فیلم گشایش و همینطور صعود مسیر بود؛ فیلمی جذاب و خوش ساخت که تماشای آن خالی از لطف نیست.
در پایان مراسم با معرفی حامیان مالی برنامه و همینطور دیگر حامیانی که در انعکاس اخبار، تهیه فیلم و عکس همکاری کردند از ایشان با اهدا هدایایی به رسم یابود تقدیر و تشکر به عمل آمد.
این مراسم در ساعت ۲۰ با پذیرایی از میهمانان خاتمه یافت.
تصویری از این برنامه
گزارش: فرشید داوودی
عکس: بهرام پور علی بابا.

 

صعود به گُرده آلمان‌ها در ۶۹ سالگی!:

139406121508144196018253

کوه‌نوشت ؛«علی‌اصغر رحمانی» که ۶۹ سالگی را پشت سر گذاشته با سابقه صعود به قله «فوجی‌یاما» ژاپن؛ تصمیم می‌گیرد به منطقه علم کوه و «گُرده آلمان‌ها» برود … گرده آلمان‌ها، یک دیواره ۸۵۰ متری است که نخستین‌بار توسط آلمانی‌ها صعود شد.
«رحمانی» می‌گوید: از کودکی به کوه‌نوردی علاقه داشتم و قله‌های زیادی را در ایران صعود کردم، اما صعود از دیواره ۸۵۰ متری گرده آلمان‌ها به‌عنوان نفر «سرطناب» و در سن ۶۹ سالگی برای من جذابیت خاصی داشت. من این کار را فقط برای تشویق و ترغیب جوان‌ها به کوه‌نوردی انجام دادم.

 

«مک‌کینلی» سرانجام نام بومی خود «دنالی» را پس گرفت:

uWbh6fjEJ

کوه‌نوشت ؛ مرتفع‌ترین قله‌کوه آمریکای شمالی واقع در آلاسکا که تاکنون در نقشه‌های جغرافیایی با نام “مک‌کینلی” خوانده می‌شد، سرانجام نام بومی خود، “دنالی” را پس گرفت. تغییر نام این کوه در مراسمی به دست «باراک اوباما» انجام می‌گیرد.
قله‌کوه «مک‌کینلی» در رشته کوه‌های راکی در ایالت آلاسکا قرار دارد. این قله‌کوه که ارتفاع آن به ۶۱۶۸ متر می‌رسد، برای سال‌های طولانی توسط سرخ‌پوستان این منطقه به نام “دنالی” خوانده می‌شد. دنالی در زبان آتاباسکی که خانواده‌ای از زبان‌های سرخ‌پوستان آمریکای شمالی به شمار می‌رود، “غول‌پیکر” معنا می‌دهد.
تقریبا تمامی ساکنان آلاسکا نیز این قله‌کوه را به نام “دنالی” می‌خوانند، در حالی‌که تاکنون در نقشه‌های چاپی به نام “مک‌کینلی” ثبت شده است.این قله‌کوه که مرتفع‌ترین کوه آمریکای شمالی به شمار می‌رود از این پس رسما با نام اصلی خود “دنالی” خوانده می‌شود. کاخ سفید در آستانه سفر باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به آلاسکا، این موضوع را اعلام کرد.
مبارزه طولانی برای نام “دنالی”
برای سال‌های طولانی جنگی بر سر نام این قله‌کوه میان ساکنان آلاسکا و دولت آمریکا جریان داشت. بومیان اصرار داشتند که این قله‌کوه باید به نام اصلی آن “دنالی” خوانده شود و مخالفان بر نام “مک‌کینلی” پافشاری می‌کردند.
عمده‌ترین مخالفان تغییر نام این قله‌کوه مقام‌های ایالت اوهایو بودند. این ایالت زادگاه ویلیام مک‌کینلی رئیس‌جمهور پیشین آمریکاست که در سال ۱۹۰۱ ترور شد؛ رئیس‌جمهوری که نامش در سال ۱۹۱۷ رسما بر این قله‌کوه نهاده شد. در آن زمان یک جستجوگر طلا پیشنهاد تغییر نام قله‌کوه “دنالی” به “مک‌کینلی” را مطرح و تلاش برای تحقق این پیشنهاد را آغاز کرد.
در نهایت دنالی در حالی به مک‌کینلی تغییر نام داد که ویلیام مک‌کینلی، بیست و پنجمین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا، خود هیچ‌گاه پا به آلاسکا نگذاشته بود.
ادای احترام به بومیان آلاسکا
صعود به قله‌کوه دنالی کاری بسیار دشوار است، زیرا این قله‌کوه در زمره بلندترین قله‌های هفت قاره جهان قرار دارد. صعود به هر کدام از این قله‌ها که اصطلاحا به آن‌ها “هفت قله” می‌گویند، از چالش‌های بزرگ رشته کوه‌نوردی به شمار می‌آید و تا کنون عده اندکی موفق به درنوردیدن آنها شده‌اند.
دمای هوا بر فراز قله‌کوه دنالی به منفی ۷۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و وزش بادهای قوی و شرایط جوی نامساعد دست به دست هم داده‌اند تا دنالی به قله‌کوهی دشوار برای صعود تبدیل شود.
تغییر نام مک‌کینلی به دنالی از سوی باراک اوباما به ادای احترامی به بومیان آلاسکا تعبیر شده است. او تلاش دارد تا سه ماه پیش از آغاز کنفرانس پاریس در مورد تغییرات آب و هوا، با سفر به آلاسکا شدت بیشتری به مبارزه خود برای مقابله با گرمایش زمین بدهد.
این امید می‌رود که در کنفرانس پاریس که به میزبانی سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، کشورهای جهان به پیمانی بین‌المللی دست یابند که جایگزین پیمان کیوتو شود.

 

ساشا آیگر را صعود کرد:

SashaCarloMagicMushroom

وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل‌کوه ؛ در لحظه‌ای استثنایی در میان درخشش آفتاب، ساشا دیجولین و کارلو تراورسی Magic Mushroom قارچ جادویی ۷c+5.13a ، صخره ای قارچ مانند را در جبهه شمالی آیگر در سوئیس صعود کردند. آنها اولین امریکایی و ساشا اولین زنی است که این مسیر را به صورت آزاد صعود می کند. ساشا گفته: ” سفری طولانی بود که مادر طبیعت آن را طولانی تر کرد و ما باید قوی تر، مثبت و با فکری باز، ایستادگی می کردیم.”
دیجولین ۲۲ ساله و تراورسی ۲۷ ساله چند هفته است که روی جبهه شمالی آیگر در حال تلاش هستند. هدف اصلی آنها لاپاسی ینسا ۵٫۱۳b بود که دشوارترین مسیر این جبهه می باشد. آنها پروژه خود را با اقتباس از کتاب کراکوئر ” رویاهای آیگر” نامگذاری کرده بودند، اما بعد از هفته ها شرایط آب و هوایی وحشتناک و تلاش های متعدد نگاه آنها متوجه “قارچ جادویی” شد که ۲۰ طول دارد و این مسیر نیز روی جبهه شمالی آیگر است. موقعیت آن به نحوی است که کمتر در معرض طوفان و شرایطی شبیه به زمستان قرار دارد . راجر شالی و کریستف هاینز در سپتامبر سال ۲۰۰۷ آن را ایجاد کردند اما این استفان سیگریست و رالف وبر بودند که اولین صعود آزاد از آن را در جون سال ۲۰۰۹ تکمیل کردند. شالی ۱۷ آگوست ۲۰۱۱ دوباره به این مکان برگشت و ادعای صعود یک روزه از آن را کرد.

eiger-linie-paciencia_11440-copy (1)

مسیر قرمز پاسی ینسا ، مسیر زرد قارچ جادویی

در ۲۶ آگوست دیجولین و تراورسی از دامنه غربی آیگر به سوی قله تلاش خود را آغاز کردند و در شب بیواک کردند. صبح روز بعد برای بررسی شرایط جوی عازم شدند که به نظر به اندازه کافی برای صعود خشک به نظر می رسید و آنها به سرعت به پای مسیر رسیدند. سه روز بعد در ۲۹ آگوست بالای مکانی ایستادند که نام آن متناسب با شکل وشمایل آن بود، یک قارچ متعادل. ساشا گفته: ” صعود آزاد از آیگر و ایستادن بر فراز یکی از مسیرهای شناخته شده و قله شمایلی آن احساسی است باورنکردنی و من از این موفقیت خوشحالم. کارلو همطنابی فوق العاده بود و من این موفقیت را بدون چشم انداز خوش بینانه ای که بوجود آورده بود و دلگرمی های مداوم او نمی توانستم بدست آورم.

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

 

۲ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال سوم – شماره‌۱۴۷ – تاریخ ۹۴،۶،۱۵)”

  1. علیرضا کاظمی می گوید:

    سپاس از خانم ساقی محمودی عزیز بخاطر اطلاعات و اخبار خوب این هفته.خسته نباشید.
    جادارد اینجا به پیشکسوت واستاد عزیزمان آقای علی اصغر رحمانی بخاطر تلاش ارزنده شان تبریک بگویم.
    وهمچنین به آقای مهدی علیپور نایب قهرمانی جهان را تبریک گفته/ امیدوارم مسولین چشمانشان راباز کنند و ببینند بدون هیچ حمایتی همنوردان وسنگنوردانی همچون علیپورها برای ایران مقام کسب میکنند ولی دیده نمیشوند.امیدوارم مسولین ورزش کشور نگاهی هم به این سمت بیاندازند وببینند دراین گوشه از ورزش چه میگذرد. وفکر نکنند که ورزش طاقت فرساوسنگین کوهنوردی به اردوگاه کلکچال و پناهگاه شیرپلارفتن و ایستگاه ۵ توچال آن هم با تله کابین ختم میشود و ارزشی برای ورزشکاران کوهنوردی قایل نشوند و این ورزش سنگین را تفریح آخرهفته شان بپندارند.باعرض تاسف.
    همواره سرافراز برفراز باشید.

  2. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    سلام و سپاس از خانم محمودی.

دیدگاه خود را بیان کنید