هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال سوم -شماره‌۱۲۸ -تاریخ ۹۴،۲،۶)

ارسال شده توسط در 26 آوریل 2015 ۴ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال سوم             شماره‌۱۲۸              تاریخ ۹۴،۲،۶

Pilot-Mountain-Szmurlo

تیتر خبرها؛
نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۴،۲،۱
تولد اعضای باشگاه
معرفی عضو جدید باشگاه
قله برف انبار صعود شد
زلزله در نپال و سقوط بهمن در اورست
بازگشایی راه دسترسی به مجتمع کوهستانی «ونداربن»
دیواره‌نوردان ایرانی و برنامه‌ی گشایش دیواره «شاخ اژدها»
تفاهم نامه بین فدراسیون ورزش کارگری و فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی
صعودهای بهاره و توصیه به رعایت مباحث زیست محیطی به ویژه تخلیه زباله‌ها
پناهگاه «پلنگچال» به سیستم «برق خورشیدی» مجهز شد
۱۰ سالگی و صعود با درجه ۵٫۱۴b
بسته پیشنهادی هفته:
۱- انقلاب چین در صنعت حمل و نقل / قطار از زیر قله اورست می گذرد!
۲- دیوید بکهام این روزها فقط «کوه‌نوردی» می‌کند!

 

نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۴،۲،۱ :
سومین نشست هفتگی باشگاه در سال جدید اختصاص به ارائه دو گزارش برنامه داشت.
گزارش اول صعود قله سیاه غارها و پرسون بود که همراه با عکس توسط مریم بهرامی ارائه شد.
گزارش دوم خلاصه ای از حضور اعضای باشگاه در اردوهای هیمالیانوردی ، انتخابی تیم ملی بود که توسط حسین صادق‌زاده ارائه شد . در ادامه ایشان فیلم صعود عظیم قیچی ساز به قله k2 را نیز برای اعضای باشگاه به نمایش گذاشت.

 

تولد اعضای باشگاه :
روزهای هفته گذشته مصادف با تولد دو نفر از اعضای باشگاه بود .
 ۴ اردیبهشت تولد شنتیا ربانی (از مربیان کوهپیمایی باشگاه ) و ۵ اردیبهشت تولد باقر یوسفی . ضمن عرض تبریک ، برایشان آرزوی سلامتی ، شادابی و موفقیت داریم.

 

معرفی عضو جدید باشگاه :
هفته گذشته خانم فاطمه اشترانی عضو باشگاه شدند . ضمن خیر مقدم ، برایشان آرزوی صعودهای موفق در کنار هم نوردانشان در باشگاه را داریم.

 

قله برف انبار صعود شد:

IMG_0035

IMG_0064

برنامه جمعه گذشته باشگاه طبق تقویم فصل بهار ، صعود قله برف انبار در قم بود که با حضور ۹ نفراجرا شد. در ادامه این صعود ، اعضای تیم با فاطمه عزیزخانی از اعضای باشگاه نیز دیدار کردند.

 

زلزله در نپال سقوط بهمن در اورست:

PH3MaC17

کوه نوشت دیروز اعلام کرد ؛ از طریق پیام ارسالی «دکتر بهپور» مطلع شدیم؛ زلزله‌ی مهیبی در ارتفاعات «اورست» رخ داده که متعاقب آن موجب ریزش حجم عظیم «بهمن» در نقاط مختلف گردیده است.به گزارش «کوه‌نوشت»؛ دکتر «بهپور» در این‌باره اظهار داشت؛ به دلیل شدت زمین‌لرزه و گستردگی ریزش بهمن، احتمال دارد این حادثه تلفاتی را به همراه داشته باشد.
در زیر اخبار تکمیلی دو روز گذشته در این خصوص را می‌خوانید ؛
– تکمیلی‌۱: گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که ریزش این بهمن باعث تخریب چادرهای بیس کمپ «اورست» شده اما خوشبختانه تلفاتی را در این موقعیت نداشته است . گفتنی‌ست؛ به دلیل عدم پاسخ به تماس‌ها، تاکنون ارتباط با کمپ‌های ۱ و ۲ و اطلاع از وضعیت سایر کوه‌نوردان و شرپاها هنوز میسر نشده است.
– تکمیلی‌۲: شدت این زلزله مهیب ۷٫۵ در مقیاس ریشتر بوده و محل وقوع آن در ۲۱۰ کیلومتری غرب «اورست» و ۴۰ کیلومتری «ماناسلو» ثبت شده است.
– تکمیلی‌۳: « عظیم قیچی‌ساز» لحظاتی پیش در وب‌سایتش وضعیت را این‌گونه توصیف کرد: “بهمن مهیب و گسترده‌ای از کوه «پوموری» فرو ریخت .در شرایطی این اتفاق رخ داده است که منطقه را مه فرا گرفته و دید کافی وجود نداشت .در چادرم دراز کشیده بودم که با لرزش شدید زمین به سرعت از چادر بیرون آمدم … همه جا را مه فرا گرفته بود . کوه‌نوردان دیگر هم از چادرهایشان بیرون آمدند و همگی به سفیدی اطراف خیره شده بودیم . پس از چند ثانیه همه منطقه را پودر ضخیمی از برف پوشاند! .همگی در کمپ اصلی سالم هستیم .نمی‌شد تشخیص داد این اتفاق زلزله بود یا بهمن؟!! “

hUBY4cH

– تکمیلی۴: «پروانه کاظمی» که در ارتفاعات «ماکالو» تلاش می‌کند، دقایقی پیش در وب‌سایت شخصی‌اش نوشت: “زمین لرزه شدیدی ساعت ۱۲ به وقت محلی کمپ پیشرفته را لرزاند … همگی سالم هستند … از کمپ های بالاتر خبری گزارش نشده است “.
– تکمیلی۵: خبرگزاری فارس در گزارشی به نقل از «آسوشیتدپرس» اعلام کرد:

T2fnC6

گزارش‌ها از وقوع یک زلزله بزرگ ۷٫۹ ریشتری در ۳۵ کیلومتری شهر «لامجون» در نزدیکی کاتماندو در نپال خبر می‌دهند … این درحالی‌ست که برخی گزارش‌ها شدت این زمین لرزه را ۷٫۷ و ۷٫۵ اعلام کرده اند اما مرکز لرزه نگاری آمریکا آن را ۷٫۹ ریشتر تخمین زده است . به دنبال وقوع این زلزله سقوط بهمن در کوه‌های «اورست» در هیمالیا نیز گزارش شده است . گفته می‌شود که این زمین لرزه در شهرهای شمالی هند و بخشهایی از بنگلادش نیز احساس شده است. بنابر گزارشها یک نفر در هند و ۲ نفر در بنگلادش کشته شده و صدها نفر نیز مجروح شده‌اند … بنا بر این گزارش خسارت‌هایی نیز در دقایق اولیه وقوع این زمین لرزه بزرگ مشاهده شده است .
خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام نپالی گزارش داد که صدها نفر در این زمین لرزه بزرگ کشته شده اما آمار دقیق آن هنوز مشخص نیست .همچنین ۵۰ نفر که در یک معبد قدیمی بودند در زیر آوار گرفتار شده‌اند .مقامات نپالی ساکنان مناطق نزدیک به مرکز زلزله را در مدارس دولتی اسکان داده‌اند.
– تکمیلی ۶: دقایقی پیش «عظیم قیچی ساز» که به همراه «دکتر بهپور» و سایر کوه‌نوردان و پزشکان در چادر امداد کمپ‌اصلی «اورست» به کمک و پانسمان مجروحان مشغول هستند، طی تماس تلفنی، از کشته شدن دست‌کم ۳ نفر و مجروح شدن حدود ۳۰ نفر در ارتفاعات خبر داد . «عظیم» هم‌چنین به وقوع چندین پس‌لرزه نیز اشاره کرد . متاسفانه تا الان خبر تلخ جان‌باختن ۶۵۰ نفر در نپال؛ مخابره شده است.
– تکمیلی ۷: به گزارش«گاردین»: این زمین لرزه شدیدترین زلزله‌ی ۸۰ سال اخیر در کشور «نپال» است .مرکز تحقیقات زمین شناسی کشور «آمریکا» اعلام داشت؛ این زمین لرزه ساعت ۱۱:۵۶ دقیقه صبح به وقت محلی روی داده است و عمق آن ۷ مایل از سطح پوسته زمین بوده است .«آنگ شرینگ» از انجمن کوه‌نوردی «نپال» اظهار داشت: زمین لرزه باعث وقوع بهمن، در محدوده حدفاصل یخچال «خمبو» و بیس کمپ «اورست» نیز شده است .
– تکمیلی۸: «دکتر بهپور» طی پیامی اعلام کرد؛ در محلی که ما مستقر هستیم تاکنون ۲ نفر جان‌باخته‌اند ،۱۰ نفر ضربه‌ی مغزی و تعداد زیادی دچار شکستگی و جراحت شده‌اند … حال برخی از مجروحین وخیم است و احتمال زنده بودنشان خیلی کم است! . وی افزود: گفته می‌شود افراد کمپ‌های بالاتر سلامت هستند.
– تکمیلی ۹: یکی از کوه‌نوردان حاضر در کمپ‌اصلی «اورست» به نام «Adrian Ballinger» در صفحه توئیتر خود از وجود ۸ کوه‌نورد جان‌باخته در بیس‌کمپ خبر داده است!
«عظیم قیچی‌ساز» طی تماس تلفنی در ساعت ۲۱ دیشب، آخرین وضعیت بیس کمپ «اورست» را این‌گونه روایت کرد:
” مجروحان را در دو چادر بزرگ جای داده‌ایم . پزشکان به نوبت همه‌ی شب را کشیک خواهند داد . همه‌گی امیدوار هستیم در صورت بهبود هوا و توقف بارش برف، فردا صبح چند هلی‌کوپتر از «کاتماندو» برای انتقال مجروحان از کمپ اصلی «اورست» بیایند.
همه‌ی کوه‌نوردان در چادر آشپزخانه دور هم گرد‌آمده‌اند و هیچ‌کس حاضر نیست که به چادر خود رفته و بخوابد! روز سختی را پشت سر گذاشته‌ایم .شرپاها هنوز از خانواده‌های خود خبری ندارند! . اخبار «کاتماندو» را پی‌گیری می‌کنیم و بسیار متاسف هستیم!
شبکه خبری «CNN»در تازه‌ترین گزارش خود درباره قربانیان زلزله نپال اعلام کرد که شمار کشته ها تا روز شنبه به یک هزار و ۸۳۲ تن رسیده است . وزارت کشور نپال روز یکشنبه اعلام کرد که در این زلزله همچنین بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ تن نیز زخمی شده اند! «گیانندرا شرستا» معاون وزارت گردشگری نپال نیز از حضور بیش از ۳۰۰ هزار گردشگر بین المللی در هنگام وقوع زلزله در کشورش خبر داد و گفت: زلزله روز شنبه موجب شد تا کمپ اصلی اورست، بلندترین قله جهان بر اثر بروز یک بهمن عظیم فرو ریخته و ۱۰ کوه‌نورد بین المللی را به کام مرگ ببرد و ۳۰ کوه‌نورد دیگر را نیز زخمی کند!
وی افزود: گروه های جستجو همچنان در حال بررسی آمار تلفات از میان گردشگران بومی و بین المللی هستند که احتمال می رود هنوز تعداد زیادی از آنها در بهمن های متعدد ناشی از زلزله و پس لرزه‌های آن در کوه‌های هیمالیا گرفتار شده و حتی جان‌باخته باشند!
«جیانگ هایی کون» دبیر بخش پیش بینی زلزله مرکز شبکه زلزله نگاری چین گفت: زلزله نپال در نوار لرزه ای هیمالیا قرار دارد و تحت فشار بین صفحه های اقیانوس هند و اورآسیا رخ داده است.
وی افزود: از آنجایی که این منطقه از روزگاران قدیم در نوار زلزله خیز قرار داشت و خاک چین به بخش شرقی صفحه اورآسیا تعلق دارد، به همین دلیل طرح آماده باش (برخورد فوری با زلزله درجه سه) را به اجرا درآوردیم.
سایت ExplorersWeb در گزارشی اعلام کرد: حدود ۲۲ تن از مجروحین بدحال از بیس‌کمپ «اورست» به نزدیک‌ترین مرکز درمانی واقع در یک روستا تخلیه شده اند ولی ۶۱ نفر دیگر از کوه نوردان حاضر در منطقه صدمه دیده اند که هنوز در منطقه به سر می‌برند … برخی از کوه‌نوردان حاضر در بیس‌کمپ «اورست»، گفته‌اند که حدود نیمی از کوه‌نوردان بیس کمپ از این حادثه صدمه دیده‌اند و شماری نیز (تا به حال ۱۷ نفر!) جان خود را از دست داده‌اند که با نفراتی که ناپدید شده‌اند یا بدحال هستند احتمال افزایش این تعداد بسیار بالاست!

x0KNjDhcT (1)

بخش بزرگی از یخچال آبشار یخی تخریب شده و تعدادی از کوه‌نوردانی که در کمپ‌های بالاتر بودند در محل خود گیر افتاده‌اند.
بنا بر گزارش ارسالی Erling Rosenstrom : تعداد ۱۲۰ کوه‌نورد در کمپ های ۱ و ۲ مستقر هستند. گفته‌ها حاکی از آن است که بیشتر صدمات در کمپ ژاپنی‌ها و چینی‌ها بوده است.شاهدان عینی و کوه‌نوردانی که از کوه‌های مجاور نظاره‌گر این حادثه بودند گفته‌اند که جهنمی از بهمن‌ها، سقوط صخره‌ها و ریزش دیواره‌های یخی در منطقه بر پا بوده است. فعلا با وجود بارش سنگین کوه‌نوردان حاضر در منطقه نگران پس لرزه‌های این زمین لرزه هستند.
طبق گزارش IMG : بر اثر این زمین‌لرزه قطعه بزرگ یخی از زین اسبی بین «پوموری» و «لینگترن» سقوط کرده که با محاسبه اختلاف ارتفاع این زین اسبی و بیس کمپ که حدود ۷۹۰ متر می‌باشد، حجم عظیمی از هزاران تن یخ در هوا پخش شده که همین امر باعث ایجاد یک گرد و غبار مایع مانند متشکل از پودر برف و یخ و سقوط آن بر سطح بیس کمپ و قسمت پایین آبشار یخی شده است.
از لابراتوارهای بیس‌کمپ «اورست» خبر می‌رسد که موبایل‌ها قطع می‌شوند و کوه‌نوردان با کمبود برق و انرژی روبرو هستند . طبق گزارش‌های همین لابراتوار که در نزدیکی بیس‌کمپ واقع شده تراژدی سال ۲۰۱۴ که منجر به کشته شدن ۱۶ «شرپا» شد نیز احتمالاً در اثر وقوع زلزله بوده که باعث شل شدن دیواره یخی و سقوط آن بر روی آبشار یخی «خومبو» شده بود.
همین لابراتوار اعلام کرده قبلا نیز در سال ۱۹۳۴ در ۱۵ کیلومتری «اورست» زلزله‌ای با قدرت ۸٫۱ ریشتر رخ داده بود که باعث کشته شدن بیش از ۱۰ هزار نفر در کشور نپال شده بود . زلزله دیروز نیز طبق اعلام منابع رسمی ۷٫۸ در مقیاش ریشتر گزارش شده است . در مقایسه می‌توان به زلزله سال ۲۰۰۵ کشمیر پاکستان اشاره کرد که با قدرت ۷٫۶ ریشتر باعث بی‌خانمان شدن بیش از ۳ میلیون نفر و تلفاتی بالغ بر ۸۰ هزار نفر شد.

 

بازگشایی راه دسترسی به مجتمع کوهستانی «ونداربن»:

567-main-862108427

به گزارش کارگروه پناهگاه‌های فدراسیون؛ راه دسترسی به مجتمع کوهستانی «ونداربن» که به دلیل بارنده‌گی‌های اخیر و جاری شدن سیل مسدود شده بود، بازگشایی شد. فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی به سهم خود از تلاش‌های ارزنده‌ی اداره راه، فرمانداری، بخشداری، شهرداری، اداره برق و مخابرات شهرستان «کلاردشت» صمیمانه قدردانی و تشکر می‌نماید.

 

دیواره‌نوردان ایرانی و برنامه‌ی گشایش دیواره «شاخ اژدها»:

54qjhJc0

588-581138877

کوه نوشت ؛یک گروه از دیواره‌نوردان ایرانی متشکل از ۶ مرد و ۲ زن، در قالب برنامه‌ای با عنوان “پاسداشت مربی ارجمند «جواد نوروزی»” در صدد گشایشی بر روی دیواره «شاخ اژدها» در منطقه‌ی «تیومان» کشور «مالزی» هستند.
زمان این برنامه از یک تا دوازده اردیبهشت ۹۴ عنوان شده است و اعضای تیم عبارتند از: «محمود قویدل» سرپرست، «علی رستمی» مسئول فنی، «نیما پارسا» فیلمبردار، «نصرا.. طاهری»، «سید حمیدرضا هاشمی»، «حسین عاطفی نژاد»، «ملکان ولی زاده» و «شهلا گشتاسبی‌نیا».

 

تفاهم نامه بین فدراسیون ورزش کارگری و فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی:

573-main-1899708312

تفاهم نامه همکاری مابین فدراسیون ورزش‌های کارگری و فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی روز(دوشنبه ۳۱ فروردین ماه) امضا شد .
رضا زارعی (رئیس فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی) روز دوشنبه۳۱ فروردین ۹۴ با حضور در محل فدراسیون ورزش کارگری با رئیس آن فدراسیون دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص زمینه های تقویت و گسترش رشته کوه‌نوردی بین اعضای جامعه کارگری تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین ۲ فدراسیون امضاء شد.
در این تفاهم‌نامه مواردی از قبیل گسترش ورزش کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی در بین اعضای جامعه کارگری، آموزش مربیان، مشارکت و همکاری در زمینه تجهیز و راه اندازی مراکز ورزش کوه‌نوردی در مجموعه‌های کارگران سطح کشور، همکاری و حمایت از تیم های ورزشی کارگری به منظور انجام صعودهای ملی و برون مرزی، همکاری در جهت اعزام تیم های ورزش کارگری در برنامه ها و رویدادهای ورزشی داخلی و بین المللی، مسابقات و استفاده از ظرفیت‌های مختلف آورده شده است.
«زارعی»، رئیس فدراسیون کوه‌نوردی در این دیدار گفت: فدراسیون ورزش کارگری در سال ۹۳ با برگزاری المپیاد فرهنگی ورزشی کارگران در مازندران برگ زرینی در ورزش کارگری رقم زد.
وی افزود؛ که ورزش کارگری در سالیان گذشته بستری برای رشد و توسعه کوه‌نوردی در ایران بوده است به نحوی که بسیاری از اعضای تیم ملی و کوه‌نوردان حرفه ای ایران از میان جامعه کارگری برخاسته اند.«زارعی» انعقاد این تفاهم نامه را زمینه‌ای برای گسترش همکاری‌های بیشتر بین دو فدراسیون در راستای توسعه ورزش کوه‌نوردی در ایران دانستند.در ادامه «حسین زادگان»، سرپرست فدراسیون ورزش کارگری نیز با اشاره با نقش و اهمیت کوه‌نوردی در سلامتی جامعه کارگری، این ورزش را ورزشی مفرح، شاد و کم هزینه دانست و اشاره کرد؛ با توجه به تأکیدات ریاست محترم جمهور و نیز وزارت ورزش و جوانان در راستای گسترش ورزش همگانی، فدراسیون ورزش کارگری در نظر دارد با توجه به گستره اعضای جامعه مخاطب خود، بر روی ورزش هایی چون پیاده روی و کوه‌نوردی سرمایه گذاری نماید.
ایشان ورزش کوه‌نوردی را از جمله ورزش هایی دانست که بصورت خودجوش در بین کارگران کشور رایج است و کارگران با تشکیل گروه های مختلف کوه‌نوردی کارگری در سطح کشور، به انجام این ورزش مشغول می باشند.
یادآوری می نماید از زمان تشکیل فدراسیون ورزش کارگری(آبان ۱۳۹۱)، انجمن کوه‌نوردی کارگری کشور به ریاست اقبال افلاکی(پیشکسوت و خبره ورزش کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی) در این فدراسیون تشکیل و در مردادماه امسال نیز طرح صعود بین المللی به قله دماوند را با شرکت ۱۰۰ کوه‌نورد کارگر داخلی و خارجی برگزار خواهد نمود.

 

صعودهای بهاره و توصیه به رعایت مباحث زیست محیطی به ویژه تخلیه زباله‌ها:

به نقل از سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ نظر به آغاز صعودهای بهاره و ورود بیش از ظرفیت کوه‌نوردان و گردشگران به محیط‌های کوهستانی، مقتضی است به منظور کنترل معضل پسماندهای جامد و جلوگیری از انباشته شدن زباله کوه‌نوردان، به کلیه گروه‌ها و باشگاه‌ها ابلاغ شود تا از به‌جای نهادن زباله‌ اجتناب نموده و پس از انجام برنامه نسبت به تخلیه زباله‌ها تا محل مناسب دفع پسماند اقدام لازم صورت گیرد .
شایان ذکر است طرح مذکور به ویژه در کوه‌های پرتردد نظیر دماوند، علم‌کوه و سبلان با نظارت کارگروه‌های پناهگاه‌ها و حفظ محیط کوهستان این فدراسیون به صورت جدی اجرا خواهد شد.

 

پناهگاه «پلنگ‌چال» به سیستم «برق خورشیدی» مجهز شد:

591-main-403728119

با پیگیرى کارگروه پناهگاه‌های فدراسیون، سولارهای اهدایى شهردارى «ناحیه کوهستان منطقه یک»، در پناهگاه «پلنگ‌چال» نصب گردید. ظرفیت تولید این دستگاه‌ها یک کیلو وات انرژى بوده و توانایی روشنایى حداکثر ٣٠٠ تا ۴٠٠ وات برق را خواهد داشت. لازم به ذکر است تلاش کارگروه پناهگاه‌ها به منظور نصب دکلهای آنتن دهی تلفن همراه، بدلیل نبود برق تاکنون بی نتیجه مانده است. با نصب دستگاه سولار ، امید می‌رود بخشی از برق مورد نیاز این طرح تأمین گردد.

 

۱۰ سالگی و صعود با درجه ۵٫۱۴b :
وبلاگ بیواک ؛ روز دوشنبه ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین) آنجلینا اسکات جانسون، سنگ‌نورد ۱۰ ساله استرالیایی موفق شد مسیری با درجه ۵٫۱۴b را در اسپانیا صعود کند . حالا او جوان‌ترین سنگ‌نورد جهان است که چنین درجه ای را صعود کرده است. قبل از او آدام اوندرا، برووک رابوتو، و آشیما شیرا شی با یک سال تاخیر سنی، در ۱۱ سالگی موفق به صعود ۵٫۱۴b شده بودند.
آنجی، قبلا نیز به لحاظ سنی رکورد شکن بوده است: او در سن ۸ سالگی مسیری با درجه ۵٫۱۲c و در ۹ سالگی مسیری با درجه ۵٫۱۳d را صعود کرده است.از شگفتی های آنجی، یکی این است که هیچیک از والدین او سنگنورد نیستند؛ و دیگر اینکه او فقط ۴ ساعت در هفته تمرین می کند. با اینهمه مادرش می گوید که ما برای او درخانه یک دیواره بولدرینگ ساخته ایم و آنجی، هر وقت که خسته است روی آن بازی می کند.

 

بسته پیشنهادی هفته :
۱- انقلاب چین در صنعت حمل و نقل «قطار از زیر قله اورست می گذرد»!

81572476-6389909

پکن – ایرنا – مهندسان چینی طرحی بلندپروازانه را به کشور «نپال» همسایه جنوب غربی خود پیشنهاد دادند که در صورت تحقق آن انقلابی در صنعت حمل و نقل رخ خواهد داد.
بر اساس این طرح ، مهندسان چینی تونلی عظیم در زیر کوه «اورست» بلندترین قله جهان حفر می کنند تا راه آهن چین به نپال وصل شود.این خط آهن منطقه «چینگ های» تبت را که از مرز چین نیز عبور می کند، به «کاتماندو» پایتخت نپال متصل می سازد.
اگرچه این یک طرح بزرگ عمرانی است، اما مقامات چین معتقدند می توانند از عهده آن برآیند.گفته می شود این خط آهن علاوه بر منافع اقتصادی، از لحاظ استراتژیک نیز حائز اهمیت بوده و به دولت چین اجازه دسترسی ریلی به کشور همسایه خود را می دهد.
احداث این خط آهن نگرانی هایی را برای دولت هند به سبب حضور چین در کشور همسایه دو طرف یعنی نپال ایجاد کرده است.مقامات دهلی نو به این نکته اشاره می کنند که چین عملا متحد پاکستان است و به طور همزمان پکن سعی می کند نفوذ خود در نپال، سریلانکا و مالدیو را گسترش دهد.با این وجود، مقامات چینی تاکید می کنند اهمیت اقتصادی این خط آهن بسیار بیشتر است و نگرانی های هند در این خصوص کاملا بی مورد است.
«وانگ منگ شو» یک کارشناس آکادمی مهندسی خطوط ریلی چین در این باره به روزنامه «چاینا دیلی» گفت: اگر پیشنهاد این طرح عملی شود، روابط تجاری دو کشور به ویژه در حوزه محصولات کشاورزی شاهد رشد چشمگیر خواهد بود.وی تاکید کرد که بهبود صنعت گردشگری و مبادلات پایاپای مردم دو کشور یکی دیگر از آثار اجرای این طرح خواهد بود.روزنامه ژاپن تایمز نیز گزارش داد، مزایای اقتصادی احداث این خط آهن بسیار زیاد خواهد بود و می تواند به صنعت رو به رشد گردشگری در چین کمک بسیار بزرگی کند.
ایده ساخت این خط آهن و احداث تونل در زیر قله اورست موافقان و مخالفانی نیز داشته است. برخی از کارشناسان بر این باورند امنیت مسافران باید در این تونل در هنگام حوادث طبیعی از جمله زلزله تامین شود.خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه گزارش داد: «یعقوب برگر» کارمند ارشد علمی انستیتوی خاور دور آکادمی علوم روسیه در صحبت با یک روزنامه روسی گفته است چینی ها ساخت تأسیسات پیچیده و دشوار در مناطق کوهستانی را یاد گرفته اند.
به عنوان مثال، ساخت خط راه آهن « سینخای – تبت» در ارتفاع چهار تا پنج هزار متر از سطح دریا ، تا « لهاسا» پایتخت تبت از طرح های مهندسی موفق چینی ها است.بنا بر این گزارش، پول و تلاش زیادی صرف ساخت این خط راه آهن شد. این خط راه آهن از اهمیت استراتژیکی بسیار برخوردار است و اهمیت تجاری آن کمتر است.
به گزارش چاینا دیلی، دولت چین همچنین طرح های مهندسی عظیم دیگری را نیز با موفقیت به پایان رسانده که از جمله آن می تواند به احداث پل بزرگ دانیانگ – کونشان که طولانی ترین پل جهان است و تونل داهوافانگ که سومین تونل طولانی جهان است، اشاره کرد.
مقامات چینی بر این باورند اگر کار احداث این خط آهن و تونل آن آغاز گردد تا پایان سال ۲۰۲۰ به بهره برداری خواهد رسید.
به گفته رسانه های چینی، احداث این خط آهن و تونل آن، در راستای طرح دولت چین برای ایجاد کمربند اقتصادی راه ابریشم است.
راه آهن «چینگ های» به تبت که «لهاسا» را به مناطق داخلی چین مرتبط می کند، یکی از منحصر به فرد ترین و مرتفع ترین راه آهن های جهان است.
ارتفاع این خط آهن در برخی نقاط به چهار تا پنج هزار متر بالاتر از سطح دریا می رسد و سرعت قطار نباید از ۱۲۰ کیلومتر در ساعت تجاوز کند.

 

۲- دیوید بکهام این روزها فقط «کوه‌نوردی» می‌کند!

635652162955603212

پایگاه خبری – تحلیلی روز نو ؛ دیوید بکهام این روزها برنامه مشخصی برای خود در نظر گرفته است.
او با کنار گذاشتن موقتی تمام برنامه تبلیغاتی و جانبی خود فقط کوه‌نوردی می کند. پسرانش یعنی بروکلین، رومئو و کروز نیز در اکثر مواقع همراه و یاور او هستند. بکهام که سال ۲۰۱۳ از میادین فوتبال خداحافظی کرد، در حال حاضر تیمی در لیگ آمریکا خریده و در حال مدیریت آن است. او روز گذشته به کوه‌های لوس آنجلس برای کوه‌نوردی رفته بود و عکسی از خود در صفحه اجتماعی اش قرار داد. کوه‌های لس آنجلس امروز به پاتوق بکهام ۳۹ ساله تبدیل شده است.

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

۴ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال سوم -شماره‌۱۲۸ -تاریخ ۹۴،۲،۶)”

  1. محمد اسماعیلی می گوید:

    خبرهای هفته نامه شماره۱۲۸ که اخبار مربوط به زلزله نپال را به سرعت و بسیار بسیط و کامل پوشش داد قابل تقدیر است ،خبر زلزله در هر نقطه ای از جهان دردناک است بالخص در کشور نپال با امکانات محدودی که دارد مشکل بیشتر و انسانهای بسیاری در رنج هستند، درعین حال زلزله برای کوهنوردانی که با امیدها و آرزوهای والا و ارزشمند خود برای صعود به قله برنامه دراز مدتی را طراحی کرده بودند بسیار مشکل ساز و دشوار خواهد بود و مرگ و مجروحیت همنوردانشان شوک بزرگی را به همه وارد خواهد ساخت، خبر سلامت کوهنوردان هموطن مایه مسرت همگان است امید به این داریم که هرچه زودتر مشکلات مربوط به مناطق زلزله زده ساماندهی شود .
    با تشکر همیشگی از خانم محمودی گرامی برای زحمت در پر بار کردن هفته نامه وزین باشگاه اسپیلت.

  2. حسين صادق زاده می گوید:

    سلام به همنوردان عزیز و تشکر از خانم محمودی بابت بروز رسانی اخبار جدید جامعه کوهنوردی…آرزوی سلامتی برای پروانه کاظمی و آقایان قیچی ساز و بهپور که امسال با صرف هزینه های سنگین عازم نپال شدند و این زلزله وحشتناک ادامه صعود این عزیزان رو در هاله ای از ابهام قرار داد…

  3. محمود خسروی می گوید:

    مطلب جالبی بود و بخصوص بخش مربوط به زلزله نپال ، پیشنهاد میکنم اصلا یک شماره اختصاصی برای این موضوع و به منظور انتقال تجربیات افراد حاضر در آن منطقه که در آن شرایط بحرانی چه اقداماتی را برای جان خود و اطرافیان خود انجام می داده اند تهیه شود.

  4. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    با تشکر و ارزوی سلامتی برای همه همنوردان بخصوص خانم کاظمی و اقایان قیچی ساز و بهپور

دیدگاه خود را بیان کنید