هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال دوم-شماره ۷۷ -تاریخ ۹۳,۲,۷)

ارسال شده توسط در 27 آوریل 2014 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم                 شماره ۷۷             تاریخ ۹۳,۲,۷

 

کوشش اولین وظیفه انسان است.«گوته»

در این شماره می خوانید:
–    نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳،۲،۲
–    تبریک تولد
–    اجرای برنامه هفتگی باشگاه : صعود قله سکه نو (سینو)
–    استقرار پروانه کاظمی در کمپ ۱ قله دائولاگیری
–    پشتیبانی‌مالی«قیچی‌ساز»برای صعود به«لوتسه»و آخرین خبر از شیشاپانگما
–    سنگ نوردان ایرانی از جام جهانی ۲۰۱۴ جا ماندند
–    ایجاد «کتابخانه کوهستان» در ارتفاع ۴۲۰۰ متری قله «دماوند»
–    صعودهای هیمالیا علیرغم تنش در اورست به قوت خود باقیست
–    لغوتمامی صعودهای این فصل اورست
–    آخرین خبر از تیم کانچن جونگا


نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳،۲،۲:
این نشست هفتگی نیز برگزار شد که ضمن دیدار اعضا با یکدیگر گزارش برنامه قله و دیواره لجور در استان مرکزی که در قالب ۲ تیم  برگزار شده بود ، توسط حمید جهانبخش (تیم قله ) و حسین فقیهی (تیم دیواره) همراه با عکس و فیلم ارائه شد.


تبریک تولد:
در هفته گذشته تولد چند نفر از اعضای باشگاه بود :

۲ اردیبهشت سیدحامد سید مراد 

۴ اردیبهشت شنتیا ربانی 

۵ اردیبهشت باقر یوسفی

۷ اردیبهشت رضا طهماسبی و کریم شمشاد.
ضمن عرض تبریک به تک تک این عزیزان ، برایشان آرزوی موفقیت در همه ارکان زندگی را داریم .


اجرای برنامه هفتگی باشگاه : صعود قله سکه نو (سینو):
صعود قله سکه نو یا سینو در منطقه دیزین ، برنامه جمعه ۹۳،۲،۵ بود که به سرپرستی آقای حمیدی و حضور ۱۶ نفر از اعضا و ۵ میهمان اجرا شد.

استقرار پروانه کاظمی در کمپ ۱ قله دائولاگیری:
بنابر اطلاعات واصله ، بانوی هیمالیانورد کشور روز سه‌شنبه گذشته ۲ اردیبهشت ، در کمپ ۱ قله دائولاگیری مستقر شد. هم اینک ایشان در حال تلاش جهت دستیابی به کمپ ۲ این قله می‌باشد. که بدین‌وسیله از راه دور موفقیت و سلامتی پروانه عزیز را آرزومندیم .

 

پشتیبانی‌مالی«قیچی‌ساز»برای صعود به«لوتسه»و آخرین خبر از شیشاپانگما:
سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی اعلام کرد ؛ با پیگیری‌ها و رایزنی‌های صورت گرفته از سوی عضو هیئت رییسه فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی، شرکت «لوازم خانگی پارس»پانزده هزار دلار از هزینه‌های صعود «عظیم قیچی ساز» به قله «لوتسه»را تقبل نمود. براین اساس «عظیم قیچی ساز» کوه‌نورد شایسته کشورمان می‌تواند پس از صعود به قله‌ی «شیشاپانگما»، با پشتیبانی شرکت مذکور بر روی «لوتسه» آخرین ۸۰۰۰ متری خود نیز تلاش نماید.


بنابر گزارش وب سایت شخصی عظیم قیچی ساز ؛ او طی تماس تلفنی روز قبل یعنی شنبه ۶ اردیبهشت اعلام کرد؛امروز صبح با قصد عزیمت و هم‌هوایی به کمپ دو (۷۰۰۰ متر) تمام تجهیزات خود به وزن حدود ۱۸ کیلو جمع کرده و حرکت کردم. حدود ۱ ساعت مانده به کمپ دو (بطور تقریبی به ارتفاع ۶۹۰۰ متر) با وزش بسیار شدید باد مواجه شدم و تصمیم به بازگشت و ماندن در کمپ یک را گرفتم. هم‌اکنون در کمپ یک هستم و اگر شرایط جوی اجازه دهد فردا مجددا به سمت کمپ دو حرکت خواهم کرد.
با آرزوی صعودی امن و موفق برای ایشان .


سنگ نوردان ایرانی از جام جهانی ۲۰۱۴ جا ماندند:
به نقل از کوه نوشت؛چهار سنگ‌نورد کشورمان به نام های «علی برات زاده»، «مجتبی خدائی»، «رضا کلاه‌‎سنگیان» و «حسین صادقی» که روز پنج‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۹۳ ، عازم «دوحه» جهت شرکت در مسابقات جام جهانی در کشور «چین» شده بودند، گویا به دلیل ناهماهنگی هواپیمایی «قطر» از ادامه سفر بازمانده و از «دوحه» به «تهران» بازگشتند! این رویداد اولین مسابقه از سری رقابت‌های «جام جهانی در سال ۲۰۱۴ » می‌باشد که در دو رشته «بولدرینگ» و «سرعت» در شهر «چانگ کینگ » چین و با حضور اغلب سنگ‌نوردان برتر جهان در حال برگزاری است.


ایجاد «کتابخانه کوهستان» در ارتفاع ۴۲۰۰ متری قله «دماوند»:

به گزارش کارگروه پناهگاه‌های فدراسیون؛ در آستانه‌ی رویداد بزرگ فرهنگی کشور با عنوان بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، طی اقدامی مشترک بین «فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی» و «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، یک کتابخانه‌ی کوهستانی در «بارگاه سوم قله دماوند» به ارتفاع ۴۲۰۰ متری افتتاح شد.


بنابراین گزارش؛ به همت جمعی از کوه‌نوردان، همراه با«ربیع مشایخ» نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم‌چنین «ساریخانی» رئیس کارگروه پناهگاه‌های فدراسیون، در روز چهارشنبه سوم اردیبهشت ماه ۹۳ ، تعدادی کتاب در زمینه‌های مختلف با کوله پشتی به بارگاه سوم منتقل شد و یک کتابخانه‌ی کوهستانی در این پناهگاه ایجاد گردید که مورد استقبال کوه‌نوردان حاضر نیز واقع شد.

گفتنی‌ست؛ یک کوه‌نورد آلمانی نیز که در زمان افتتاح کتابخانه کوهستان در بارگاه حضور داشت، کتابی را به این کتابخانه اهداء کرد.رئیس کارگروه پناهگاه‌های فدراسیون تصریح کرد با توجه به مساعدت «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، کتابخانه‌های کوهستان به مرور در سایر قرارگاه‌ها و پناهگاه‌ها از جمله «رودبارک» و «ونداربن» ایجاد خواهد شد.


صعودهای هیمالیا علیرغم تنش در اورست به قوت خود باقیست:
وبلاگ کلوپ کوه‌نوردان سولدوز ؛ با اینکه صعودهای اورست در بحران مرگ شرپاهای نپالی (آخرین آمار رسمی مرگ ۱۳ شرپا را تایید کرده و ۳ شرپا نیز مفقود هستند) در حادثه تراژیک بهمن اخیر به حال تعلیق درآمده و هنوز تکلیف صعودهای فصل ۲۰۱۴ این قله در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، تنور صعودها در دیگر قلل بالای هشت هزار متری و حتی جبهه شمالی اورست داغ است و کوه‌نوردان آرام آرام در حال پیشروی به سمت کمپ های بالاتر هستند.


دیگر قللی که در فصل ۲۰۱۴ هدف تلاش‌های کوه‌نوردانی از سراسر دنیا قرار دارند شامل کانچن جونگا، آناپورنا، چو آیو، ماکالو، دائولاگیری، لوتسه و شیشا پانگما هستند. در بین این کوه‌نوردان ،چهار کوه‌نورد از کشورمان نیز بر روی سه قله بالای هشت هزار متری در حال تلاش هستند؛ عظیم قیچی ساز بر روی شیشاپانگما، مهدی قلی پور و دکتر علیرضا بهپور بر روی لوتسه و پروانه کاظمی بر روی دائولاگیری. البته باید یادآور شد که تکلیف تلاش مهدی قلی پور با بدشانسی کامل بعد از حادثه بهمن در نزدیکی بیس کمپ اورست روشن نیست و منتظر تصمیم مسئولان فدراسیون کوه نوردی نپال هستند. اما عظیم قیچی ساز و پروانه کاظمی تا کمپ اول قلل مذکور پیشروی داشته‌اند.


اورست از جبهه شمالی (جبهه چین) میزبان چهار تیم از مالت، سوت سامیت، سامیت کلایم/سامیت ترک و ادونچر پیکس هست و به نظر می رسد خبر های رسیده از بیس کمپ جبهه جنوبی ، شرپاهایی که در جبهه مخالف نیز در حال تلاش هستند را تحت تاثیر قرار داده که یکی از این شرپاها آنگ مینگما شرپاست که در حادثه یکی از نزدیکانش را از دست داده است.


اما مهم‌ترین تلاشی که در فصل ۲۰۱۴ درحال شکل‌گیری‌ست مربوط به کوه‌نوردان نامی قزاق، لهستانی و اسپانیایی‌ست که قصد دارند مسیر تازه‌ای را بر روی جبهه شمالی قله کانچن جونگا بگشایند. دنیس اوروبکو از قزاقستان به همراه همنوردش بوریس ددشکو، آدام بیلیسکی از لهستان و الکس تکسیکن از اسپانیا کوه‌نوردانی هستند که حدود ده روز پیش کاتماندو را به قصد کانچن جونگا ترک کرده و روز یکشنبه به بیس کمپ این قله ۸۵۸۵ متری رسیدند و قرار بود روز دوشنبه تا کمپ یک پیشروی کنند. لازم به ذکر است که دنیس اوروبکو و بوریس ددشکو برای صعود جبهه جنوب غربی چو آیو کلنگ طلایی سال ۲۰۰۹ را از آن خود کرده بودند.


در قله آناپورنا خبر می رسد که تیم رومانیایی پنجشنبه گذشته تا کمپ دو پیشروی کرده و در حال ثابت گذاری طناب به سمت کمپ سه بوده اند.

در چو آیو نیز یک کوه نورد ۱۶ ساله به نام مت مونیز (Matt Moniz) از کلورادو آمریکا به همراه مایک مونیز و جیم واکلی از آمریکا چند روز رو در بیس کمپ این قله سپری کرده و به تازگی پس از تکمیل هم هوایی به بیس کمپ پیشرفته رفته‌اند. این تیم قصد دارد در فصل بهار امسال سه قله چو آپو، اورست و لوتسه را صعود کنند. لازم به ذکر است که مت مونیز یکی از جوان ترین و فعال ترین کوه‌نوردان آمریکا ست. او تا به حال چهار قله از قلل برتر هفت قاره را صعود کرده و وقتی که تنها ۱۲ سال داشت تمامی قلل برتر امریکا را صعود کرده و از این جهت صاحب رکورد به شمار می رود. این کوه‌نورد جوان در سال ۲۰۱۲ از سوی مجله معتبر نشنال جئوگرافی به عنوان ماجراجوی سال برگزیده شده بود.


لغوتمامی صعودهای این فصل اورست:

علیرغم تاکید وزارت فرهنگ و گردشگری نپال بر ادامه صعودهای اورست (وبلاگ کلوپ کوه‌نوردان سولدوز) ،وبلاگ بیواک نقل کرد ؛ در حادثه سقوط بهمن در ۱۸ آوریل ( ۲۹ فروردین ) در ارتفاع ۵۸۰۰ متری اورست ۱۶ شرپا جان خود را از دست دادند حالا مجموعه ی شرپاها در احترام به همکاران جان باخته خود دست از کار کشیده‌اند و درحال ترک بیس کمپ می باشند . تا کنون بیش از نصف شرپاها بیس کمپ را ترک کرده و به روستاهای خود بر گشته اند . 

IMG ؛ گاید بین المللی کوهستان که بیشترین شرپاها را در اختیار دارد ، رسما فصل صعود را پایان یافته اعلام کرده است . اگر چه تیم های بزرگ دیگری مثل Asian Trekking  و  Himex و Altitude Junkies هنوز رسما تصمیم خود را اعلام نکرده‌اند اما واضح است که تصمیم IMG آنها را نیز وادار به ترک صعود خواهد کرد . اما دولت نپال هنوز تلاش می کند تا راه حلی برای این موضوع پیدا کند ولی به قول «اد داگلاس»روزنامه نگار انگلیسی ، پرداخت جبران خسارت ۴۰۰ دلاری به خانواده‌های جان باختگان مسخره است . این مبلغ ناچیز چه دردی را درمان خواهد کرد ؟ با این‌همه باید توجه داشت که نپال یکی از فقیرترین کشورهای جهان است و در آمد ۳/۵ میلیون دلاری حاصل از حضور کوه‌نوردان برای این کشور قابل توجه است . اما بنظر می رسد دیر شده است . امسال در فصل صعود دیگر فرصتی برای صعود وجود ندارد .


در ادامه این خبر سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی اعلام کرد ؛ بامداد امروز یکشنبه ۷ اردیبهشت ماه ۹۳، دکتر «علیرضا بهپور» با ارسال پیامی، از لغو تمامی صعودهای این فصل به قله «اورست» خبر داد.
پیرو حادثه‌ی تلخ ریزش بهمن در ارتفاعات «اورست» که منجر به مرگ دست کم ۱۳ شرپای نپالی گردید، و با توجه به اثرات ناشی از این ضایعه‌ی دردناک در سایر اهالی و راهنمایان نپالی، روند صعودها به حالت تعلیق درآمد و بر اساس پیام اخیر دکتر «علیرضا بهپور» کوه‌نورد ایرانی حاضر در منطقه، تمامی صعودهای این فصل به قله‌ی «اورست» کلاً متوقف و لغو شد.
وی تصریح کرد؛ با توجه به این شرایط به زودی به «ایران» بازخواهد گشت.


آخرین خبر از تیم کانچن جونگا:

وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ آلکس تکسیکون در کمپ اصلی جبهه غربی کانچن جونگا بسر می برد و فردا (پنج‌شنبه ۴ اردیبهشت)تا بخش اول مسیر بریتانیایی ها در ارتفاع ۵۷۰۰ متری صعود کرده و یک شب را در آنجا توقف خواهد داشت ، آدام بلیسکی و آرتم براون نیز همراه او خواهند بود در حالیکه دنیس اروبکو و دیمیتری سینف امروز وارد کمپ اول می شوند و فردا به سوی کمپ ۲ در ارتفاع ۶۴۰۰ متری حرکت خواهد کرد.

آرتم براون و سینف قله را از سمت جنوب صعود خواهند کرد. بر اساس توان فیزیکی و فنی مورد نیاز برای مسیر جدید در جبهه شمال شرقی ، آلکس ، دنیس و آدام برنامه کامل هم هوایی را روی مسیر بریتانیایی ها انجام خواهند داد سپس به کمپ اصلی بازگشته و در ۱۵ ماه مه تلاش برای مسیر جدید را آغاز خواهند کرد .مهمترین بخش این مسیر پیمایش  200 متر یخچال‌های طبیعی عمودی است .آلکس بوسیله تلفن ماهواره‌ای خود اخبار این صعود را اعلام خواهد کرد. اما از طریــق موقعیت یاب جی پی اس کـه توسـط K35 Tracker رد یابی می شود نیز می توان پیشروی او را دنبال کرد.

 

گردآورنده و تنظیم:ساقی محمودی

 

۲ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال دوم-شماره ۷۷ -تاریخ ۹۳,۲,۷)”

  1. محسن می گوید:

    سپاس و تشکر فراوان از شما خانم محمودی عزیز …بسیار عالی و پر بار بود
    آرزوی سلامتی و موفقیت و صعودی امن برای کوهنوردان ایرانی در هیمالیا…

  2. VAHIDREZAGOUDARZI می گوید:

    سرکار خانم محمودی سپاس از زحمات و مطالب ارزنده هفته نامه پربارشما

دیدگاه خود را بیان کنید