هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال دوم-شماره ۶۵ و ۶۶-تاریخ ۹۲،۱۱،۶)

ارسال شده توسط در 26 ژانویه 2014 ۴ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم            شماره ۶۵ و ۶۶              تاریخ ۹۲،۱۱،۶

به دلیل تعطیلی یکشنبه گذشته ، در این هفته با دو شماره و اخبار دو هفته گذشته در خدمت شما خوانندگان گرامی هستیم.
در این نشریه می خوانید:

–    نشست هفتگی باشگاه ۹۲،۱۰،۲۴ و ۹۲،۱۱،۶
–    عرض تسلیت
–    عضو جدید
–    تبریک تولد
–    برنامه هفتگی دو هفته گذشته
–    پنجمین جشنواره دوسالانه فیلم و گزارش نویسی
–    یخ نوردان ایرانی و احراز جایگاه دوم تیمی آسیا
–    دو یخ‌نورد ایرانی در جام‌جهانی «سوئیس»
–    فعال‌سازی کارگروه «جستجو، امداد و نجات کوهستان» در فدراسیون
–    راه‌اندازی وبلاگ «ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان»
–    دوی نیمه ماراتن، یادواره زنده یاد «محمد داوودی» – جمعه ۱۱ بهمن
–    چهاردهمین دوره مسابقات سنگ‌نوردی جام فجر ـ انتخابی تیم ملی دردو بخش زنان و مردان
–    خبرهای زمستانی نانگا پاربات

–    فری سولو دیواره ۵۰۰ متری


 نشست هفتگی باشگاه ۹۲،۱۰،۲۴  و ۹۲،۱۱،۱:
در نشست هفتگی ۹۲،۱۰،۲۴ طبق هماهنگی مسئول دپارتمان آموزش آقای بهروزی با آقای دکتر مساعدیان ، جلسه دوم مبحث هایپوترمی توسط ایشان برگزار شد.که در پایان از ایشان تشکر و قدردانی به عمل آمد.

همچنین در نشست مورخ ۹۲،۱۱،۱ دو گزارش برنامه ارائه شد . صعود قله ناز همراه با عکس و فیلم توسط آقای حسین صادق زاده و صعود قله پسنده کوه همراه با عکس و فیلم توسط آقای محمدرضا بهروزی . همچنین اینجانب نیز درخصوص پنجمین جشنواره فیلم و گزارشهای کوه نوردی توضیحات مختصری ارائه کردم.


عرض تسلیت :
مطلع شدیم آقای عماد اقلیمی از اعضای باشگاه ، درسوگ یکی از بستگان نزدیک خود هستند . ضمن عرض تسلیت به ایشان ، از خداوند منان برای آن عزیز از دست رفته آرامش ابدی و برای بازماندگان صبر و بردباری خواهانیم.


عضو جدید:
در هفته گذشته آقای محسن شاکری عضو باشگاه شدند . ضمن خوش‌آمدگویی ، برایشان آرزوی صعودهای موفق را داریم.


تبریک تولد :
روزهای دو هفته گذشته مصادف بود با زادروز چند نفراز اعضای باشگاه . ۲۷ دیماه تولد آقای سید روح اله موسوی ، ۱ بهمن تولد آقای محمدمهدی جعفری پاشاکلائی و ۶ بهمن تولد آقای یوسف جعفری. ضمن عرض تبریک خدمت تک تک  این عزیزان ، برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت در همه ارکان زندگی را داریم.


برنامه هفتگی دو هفته گذشته :
صعود قله پسنده کوه در منطقه علم کوه برنامه ۳ روزه باشگاه از تاریخ ۲۷ تا ۲۹ دیماه بود که به سرپرستی آقای حمیدی و حضور ۷ نفر از اعضا اجرا شد و برنامه آموزشی یخ و برف در منطقه آبنیک فشم برنامه روز جمعه ۹۲،۱۱،۴ بود که با سرپرستی آقای صفتدر ظهوری و حضور ۲۷ نفر از اعضا اجراشد.


پنجمین جشنواره دوسالانه فیلم و گزارش نویسی :
پنجمین جشنواره دوسالانه‌ی فیلم و گزارش های کوهنوردی توسط انجمن کوه‌نوردان ایران در تاریخهای ۲۶ و ۲۷ دیماه برگزار شد که رؤسای انجمن ، فعالین محیط زیست، باشگاه‌های کوه‌نوردی و ورزشکاران این رشته در آن حضور داشتند.
این جشنواره اهداف زیر را دنبال می کرد :
–    تبادل تکنیک و تجربه
–    ارتقای دانش کوهنوردی
–    ثبت آثار و تجارب موفق در کوهنوردی
–    به تصویر کشیدن زیبائی های طبیعت و افزایش آگاهی های عامه مردم در زمینه محیط زیست
در این جشنواره از ۴۱ اثر فیلم ارسالی و ۹ اثر نوشتاری ، ۱۰ فیلم منتخب هیئت داوران پخش شد.که باشگاه کوهنوردی اسپیلت نیز با ۳ اثر شرکت داشت. ۲ فیلم تحت عنوان کوهستان متفاوت ساخته خانم پروانه کاظمی و فیلم کول جنون ساخته آقای نصرت اله طریقی و اثر مکتوب ۱۲۷ برنامه توسط آقای ذبیح اله حمیدی .
فیلم کوهستان متفاوت موفق به کسب مقام دوم برای کار در شرایط سخت شد و فیلم کول جنون نیز به عنوان فیلم برگزیده مخاطبان ، لوح ویژه جشنواره را دریافت کرد .

در پایان مراسم نیز از مسئولین برگزار کننده این جشنواره تقدیر به عمل آمد از جمله آقای ذبیح اله حمیدی که مدیر مالی بودند.


یخ نوردان ایرانی و احراز جایگاه دوم تیمی آسیا :

همانگونه که در جریان اخبار یخ‌نوردی تیم اعزامی کشورمان به جام جهانی یخ نوردی چیونگ سانگ کره جنوبی ۲۰۱۴ مطلع شدید ، این تیم  با کسب مدال نقره آسیای توسط «مسعود زینالی» و مدال های برنز «زهره عبد اله خانی» و «مجتبی ثقفی» و مجموع امتیازات این مدال آوران و همچنین «محمد رضا صفدریان» و «سعید محمودی»  ، پس از تیم کره میزبان مسابقات، در جایگاه دوم تیمی آسیا قرار گرفت .این ۳ مدال ، نخستین مدال های تاریخ یخ نوردی کشور تا کنون میباشد که توسط «زهره عبد اله خانی» و «مسعود زینالی» ، دو یخ نورد دعوت شده  ایران به المپیک زمستانی سوچی  ۲۰۱۴ روسیه  و «مجتبی ثقفی» دیگر یخ نورد کشورمان ، به دست آمده است .
«مجتبی ثقفی» ، «زهره عبد اله خانی»  و «مسعود زینالی» با پشت سر گذاشتن رقبای قدرتمند خود از کشورهای چین ،ژاپن ، چین تایپه ، کره جنوبی ، هنگ کنگ و مغولستان توانستند برای نخستین بار مدال های رقابت های قهرمانی آسیا را  در عین نا باوری یخ نوردان  قدرتمند کره جنوبی میزبان، تصاحب نمایند.
در مسابقات سختی مسیر «زهره عبد اله خانی» در جایگاه ۱۷ جهان قرار گرفت. در بخش آقایان نیز در گروه ۱ این رقابت ها «مجتبی ثقفی» و «سعید محمودی» د رجایگاه مشترک ۲۱ قرار گرفتند .در گروه ۲ این رقابت ها  نیز «مسعود زینالی» در جایگاه ۱۶ و «محمد رضا صفدریان» در جایگاه ۲۲ جهان قرار گرفتند .در رده بندی جهانی رقابت های سرعت نیز «زهره عبد اله خانی»  با صعود به مرحله نهایی این مسابقات درجایگاه ۱۰ جهان  و «مسعود زینالی» و «مجتبی ثقفی» به ترتیب در جایگاه های ۱۷ و ۱۸ جهان قرار گرفتند.
این رقابت ها با حضور ۱۰۹ یخ نورد از ۱۸ کشورجهان ۱۱ و ۱۲ ژانویه د رشهر چیونگ سانگ کره جنوبی برگزار شد.


دو یخ‌نورد ایرانی در جام‌جهانی «سوئیس» :

به نقل از فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ «مسعود زینالی» و «مهدی پهناور» دو نفر از یخ‌نوردان کشورمان که در مسابقات جام جهانی یخ‌نوردی در کشور «سوئیس» شرکت کرده‌اند ، در رقابت‌ با سایر یخ‌نوردان در رشته «سرعت» به ترتیب در جایگاه هجدهم و بیست‌و‌هشتم قرار گرفتند.


فعال‌سازی کارگروه «جستجو، امداد و نجات کوهستان» در فدراسیون :
فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور اعلام کرد ؛اولین نشست کارگروه «جستجو، امداد و نجات کوهستان» در این فدراسیون برگزار گردید.این کارگروه که عملاً در چند سال گذشته غیرفعال بوده است، به‌دلیل اهمیت ایمنی در فعالیت‌های ورزشی کوه‌نوردی و فرآیند جستجو، امداد و نجات در کوهستان، مجدداً فعالیت خود را آغاز کرد.در این جلسه «رضا زارعی» رئیس فدراسیون، ضمن تبیین اهداف تشکیل این کارگروه، با ارائه راهکارهایی بر اهمیت و ضرورت فعالیت‌های آن تاکید کرد.
شایان ذکر است در نشست مذکور موارد ذیل مطرح و مورد بررسی قرار گرفت:
•    تدوین و ارائه «طرح و برنامه جامع جستجو، امداد و نجات کوهستان» به صورت برنامه‌های زمان‌بندی شده
•    تاکید بر اصل پیشگیری و اهمیت ایمنی در فعالیت‌های گروه‌ها و باشگاه‌های کوه‌نوردی
•    بررسی راهکارهای توسعه ایمنی در برنامه‌های کوه‌نوردی
•     ارائه گزارشی مستند و مکتوب از وضعیت فعلی امداد و نجات کوهستان و آمارهای موجود برای برنامه ریزی بهتر
•    تهیه بانک اطلاعاتی در دستور جلسه آتی کارگروه
در این جلسه «دکتر حمید مساعدیان» که مسئولیت این کارگروه را به عهده خواهد داشت و هم‌چنین جمعی از فعالان بخش امدادو نجات کوهستان؛ آقایان «اندامی»، «یاوری»، «میرنوری»، «احمدیان»، «حسین پور»، «ارشدی فرد» و «پیام بابازاده» حضور داشتند.


راه‌اندازی وبلاگ «ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان»:

کوه نوشت ؛ مقارن با استقرار «ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان» وبلاگ این ستاد نیز راه‌اندازی شد.
 این وبلاگ به آدرس: www.setadkouhestan.blogfa.com جهت اطلاع رسانی بهتر و درج آخرین اطلاعات کوهستان های کشور در زمینه پیشگیری از حوادث کوهستان و همچنین خبرهای جستجو و امداد و نجات کوهستان راه اندازی گردیده است.
 همچنین وبلاگ مذکور در نظر دارد اطلاعات مربوط به آب و هوای کوهستان، شرایط خطر در مناطق کوهستانی، حوادثی که در کوهستان‌های کشور رخ می‌دهد را اطلاع رسانی نماید.
 شایان ذکر است؛ ایستگاه‌های مستقر در ارتفاعات شمالی تهران که تحت پوشش ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان است به قرار ذیل می‌باشد:
 1- ایستگاه داودی
۲- ایستگاه گردنه شیرپلا
۳- ایستگاه جانپناه امیری
۴- ایستگاه قله توچال
۵- ایستگاه پناهگاه پلنگ چال
۶- ایستگاه گردنه کلکچال
۷- ایستگاه دارآباد
۸- ایستگاه لواسان مستقر در ورودی دره افجه
 ضابطین مستقر در ایستگاه‌های فوق تمامی روزهای تعطیل رسمی و روز های پنجشنبه و جمعه از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر حاضر بوده و آماده راهنمایی کوه‌نوردان و کوه‌پیمایان گرامی جهت پیشگیری از حوادث می‌باشند.
 فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی و هیئت شمیرانات از کلیه کوه‌نوردان گرامی خواهشمند است همکاری های لازم را در جهت پیشگیری از حوادث کوهستان با افراد مستقر در ایستگاه های فوق داشته باشند.


 دوی نیمه ماراتن، یادواره زنده یاد «محمد داوودی» – جمعه ۱۱ بهمن:
به نقل از سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد کوه‌نورد فقید زنده یاد «محمد داوودی»، یک همایش «دوی نیمه ماراتن» با حضور خودجوش جمعی از کوه‌نوردان، دونده‌ها، دوستان و هم‌نوردان وی، جمعه ۱۱ بهمن ۹۲ از مقابل مجموعه ورزشی شهید شیرودی تا بهشت زهرا (س) و سپس حضور بر سر مزار آنمرحوم برگزار خواهدشد.
زمان و مبداء حرکت:  3:45 صبح روز جمعه ۱۱ بهمن از مقابل درب اصلی مجموعه ورزشی شهید شیرودی.
هماهنگی: کرامت عزیزی ۰۹۱۲۱۷۸۶۸۴۰


چهاردهمین دوره مسابقات سنگ‌نوردی جام فجر ـ انتخابی تیم ملی دردو بخش زنان و مردان:
فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی اعلام کرد ؛ به آگاهی می‌رساند چهاردهمین دوره مسابقات سنگ‌نوردی جام فجر، پاسداشت آقایان ناصر سرور ماسوله، رسول کشوری، ایرج صفادوست، امیر پیرویسی، وحید عسگری در بخش زنان و مردان در رشته‌های سرطناب، بولدر و سرعت در رده سنی آزاد با هدف توسعه و گسترش ورزش سنگ‌نوردی و همچنین انتخابی تیم ملی صعودهای ورزشی برگزار می‌گردد. جهت اطلاعات بیشتر به سایت فدراسیون کوه‌نوردی که در همین صفحه نیز لینک می باشد، مراجعه فرمائید.


هفتمین جشنواره یخ نوردی و ورزش های زمستانی :
انجمن کوه‌نوردان ایران هفتمین جشنواره یخ‌نوردی و صعودهای زمستانی را که شامل کوه‌نوردی، اسکی پیست و اسکی کوهستان است ، برگزار می‌کند.
مکان: بخش آسارا – روستای خور – جاده کرج چالوس- ک ۱۵ خروجی خوزنکلا (پیست اسکی خور- کوههای منطقه و آبشارهای خور)
زمان: ۲۲ تا ۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۲
هدف های جشنواره:
•    گردهمایی کوهنوردان سراسر کشور و تبادل دانش فنی و تجربیات آنها
•    آشنایی تازه‌کاران با رشته‌ های کوهنوردی، یخ‌نوردی و درای‌تولینگ ، اسکی کوهستان و پیست
•    رشد سطح فنی کوهنوردان و آشنایی با تکنیک‌های جدید
•    تمرین و صعود دیواره ها ، دهلیزهای برفی یخی ، آبشارهای یخی و صعود قله های منطقه و فرود با اسکی کوهستان. (امکان استفاده از پیست اسکی خور)
کارگاه‌های آموزشی کوه‌نوردی در تمام رشته های اعلام شده در سطوح مختلف ( تئوری– عملی ) با حضور مربیان باتجربه این رشته ها برگزار می گردد
نمایش فیلم و اسلایدو برنامه‌های جنبی دیگر
 لوازم و تجهیزات مورد نیاز
۱)    وسایل فنی فردی و گروهی
۲)    خوراک
۳)    لوازم شب‌مانی و پوشاک مناسب (چادر نیاز نیست)
۴)    کارت شناسایی معتبر و کارت بیمه ورزشی
شرکت در این جشنواره به شرط داشتن لوازم فنی برای همگان آزاد است .
مراسم افتتاحیه روز سه شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲  ساعت ۱۲ ظهر در محل اسکان برگزار می شود.
حرکت راس  ساعت ۸ صبح از میدان آرژانتین – هزینه رفت و آمد به عهده ی انجمن است.
 هزینه ثبت نام برای اعضای انجمن ۷۰۰۰۰۰  ریال و برای دیگران  ۹۵۰۰۰۰  ریال می باشد
جهت شرکت  در جشنواره و ثبت نام با دفتر انجمن تماس بگیرید – تلفن  ۶۶۷۱۲۲۴۳  ۰۲۱
شماره حساب انجمن کوهنوردان ایران  حساب سپهر شماره  ۰۲۰۶۶۰۱۲۶۶۰۰۲ بانک صادرات ایران  – شماره کارت  ۶۰۳۷۶۹۱۹۹۰۰۳۲۰۸۸
مهلت ثبت نام تا آخر وقت اداری ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۲


خبرهای زمستانی نانگا پاربات:

سیمونه مورو

وبلاگ کلوپ کوه‌نوردان سولدوز ؛ روزهای خوب سپری شدند و بادهای شدید و بارش برف دوباره بر نانگاپاربات حاکم شده است، این شرایط نامساعد هوایی تیم های حاضر در مسیر شِل (Schell) را در بیس کمپ زمین گیر کرده است. تیم های حاضر قبلا در مسیر یاد شده پیشرفت‌هایی داشته اند. قسمت‌های سخت و فنی مسیر شِل در بین کمپ های یک و دو ثابت گذاری شده است اما هنوز موفق نشده‌اند تا جایی پیشروی کنند تا بتوانند بر قسمت‌های از مسیرشان که در جبهه دایامیر قرار گرفته نگاهی بیاندازند. در این میان دانیل ناردی، کوه‌نورد ایتالیایی که قصد دارد به شکل سولو بر روی این قله و در جبهه سخت دایامیر تلاش کند سفر خود به سوی نانگا را شروع کرده است.
 مسیر
تومِک ماسکییویچ (Tomek Mackiewicz)، کوه‌نورد لهستانی که زمستان گذشته توانست در مسیر شِل تا ارتفاع ۷۴۰۰ متری پیش رود، در مقایسه این مسیر با سال گذشته می‌گوید که این مسیر امسال کاملا متفاوت بوده و شرایط بسیار سخت‌تر می باشد. یخ سیاه (پر رنگ) زیادی در مسیر وجود دارد که چالش ذهنی و فنی بیشتری را می طلبد. بالا – پایین رفتن بر روی مسیرهای یخی بسیار خطرناک و کند پیش می رود و به همین خاطر کوه‌نوردها باید حواسشان خیلی جمع باشد. ثابت گذاری مسیر تا ارتفاع ۵۸۰۰ متری به رهبری لهستانی‌ها انجام شده و سیمونه و دیوید گوتلر بعد از این تیم رسیده اند. ولی به هر حال هر دو تیم پیشروی‌ها را باهم سهیم می شوند. در آخرین پیشروی سیمونه و دیوید تا ارتفاع ۶۴۰۰ متری پیش رفتند. با این پیشروی، دستیابی به گذرگاه ماژنو در ارتفاع ۶۸۰۰ متری نباید کار دشواری باشد. این تیم‌ها در همان حال امیدوارند شرایط مساعدی در جبهه دایامیر برقرار باشد.
پیش بینی هوا
شرایط جوی مناسب ۹ روزه از ۱۱ ژانویه تا ۲۰ ژانویه این امکان را به تیم های حاضر داد تا به خوبی هم‌هوا شده و پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشند. اما در طول چهار پنج روز آینده شرایط هوا مساعد نخواهد بود. سیستم هواشناسی شرایط مساعد هوایی را از ۲۷ تا ۲۹ ژانویه قبل از فرا رسیدن موج بارش ها و طوفان‌های تازه پیش بینی می کند.
تیم Justice for All
تیم لهستانی Justice for All تا ارتفاع ۶۱۰۰ متری پیش روی داشته و مایکل اوبریسکی، پاول دونای و تومِک ماسکییویچ در ۱۸ ژانویه به بیس کمپ بازگشته اند. تومِک چند روز را در ارتفاع بالای ۶۰۰۰ متری برای برقراری کمپ دو سپری کرده است. یاسِک تلر دیگر عضو این تیم، آخرین نفری بود که پایین آمد.
تیم The North Face
سیمونه مورو از ایتالیا و دیوید گوتلر از آلمان در طول دریچه هوایی مناسب چند روز گذشته دوبار اقدام به پیش روی در مسیر شِل کرده اند. در اولین صعود در تاریخ ۱۵ ژانویه ، آنها توانستند قبل از بازگشت به بیس کمپ مسیر را از ارتفاع ۵۹۰۰ متری تا ۶۰۰۰ متری ثابت گذاری کنند. این دو همنورد در ۱۷ ژانویه دوباره راهی ارتفاعات بالاتر شدند و توانستند در تاریخ ۲۰ ژانویه تا ارتفاع ۶۴۰۰ متری پیش روی کنند. بعد از این تاریخ هوای بد موجود آنها را متوقف کرد.
جبهه دایامیر
دانیل ناردی دیگر کوه‌نورد ایتالیایی طبق برنامه‌ریزی قبلی خود قرار بود در ۲۰ ژانویه راهی نانگاپاربات شود و طبق همین زمان‌بندی او در تاریخ ۲۸ ژانویه به بیس کمپ این جبهه خواهد رسید. او قصد دارد گرده مامری (Mummery Ridge) را به سبک آلپاین صعود کند. دانیل سال گذشته به همراه الیزابت روول از فرانسه و علی محمد از پاکستان توانست تا ارتفاع ۶۴۰۰ متری صعود کند. او قبل از تلاش بر روی این قله ، بر روی قله گانالو پیک (Ganalo Peak) به ارتفاع ۶۶۰۸ متر هم‌هوایی خود را به انجام رسانده بود.


فری سولو دیواره ۵۰۰ متری :

وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛

Free solo= یا عنوان خلاصه تر soloing به زبان بریتانیایی ، شکلی از صعود آزاد است که سنگ‌نورد بدون طناب ، هارنس و ابزار حمایت و تنها به اتکاء قوای فیزیکی و توانایی خود در سنگ‌نوردی ، صعود می کند. فری سولو نباید با صعود آزاد اشتباه گرفته شود که در آن از تجهیزات برای ایمنی و جلوگیری از سقوط استفاده می شود اما در خود صعود کمک و دخالتی ندارد.
 آلکس هانولد مسیر ال سندرو لومینوسو ۵٫۱۲d در ال پوتررو چیکو مکزیک را به صورت فری سولو صعود کرد ، این مسیر ۵۰۰ متری جبهه آهکی ال تورو(The Bull = گاونر) شامل ۱۵ طول اسپرت است که ۱۱ طول آن درجه ۵٫۱۲/+۷a/7c است. سیدار رایت یکی از همنوردان همیشگی او گفته که آلکس این دستاورد را بی اهمیت جلوه داده اما من با اطمینان اعلام می کنم که او بالاترین سطح دیواره نوردی سولو را در تمامی دوران بدست آورده ، بنا به گزارش Outside Report سیدار هفته گذشته در مکزیک به هانولد ملحق شده و با هم روی این مسیر تمرین کرده اند و چهار بار آنرا صعود کرده اند و همچنین یک خروجی روی مسیر برای رسیدن به قله اصلی ال تورو ایجاد کرده اند.

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

۴ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال دوم-شماره ۶۵ و ۶۶-تاریخ ۹۲،۱۱،۶)”

  1. يوسف می گوید:

    باتشکر فراوان از خانم محمودى

  2. محمدرضابهروزی می گوید:

    ممنون خانم محمودی بابت زحماتی که میکشید و این اطلاعات را در اختیار ما قرار میدهید.

  3. محسن می گوید:

    مرسی ی ی ی ی ی ی خانم محمودی عزیز
    بسیاااااااااااااااار استفاده بردیم…

  4. مهدی قمری می گوید:

    سپاس از سرکار خانم محمودی . مثل همیشه مطالب کامل و مفید بود

دیدگاه خود را بیان کنید