هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال دوم-شماره شصت و یکم-تاریخ ۹۲،۱۰،۱)

ارسال شده توسط در 22 دسامبر 2013 ۷ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم          شماره شصت و یکم          تاریخ ۹۲،۱۰،۱

برف ِ نو، برف ِ نو، سلام، سلام!
بنشین، خوش نشسته‌ای بر بام.
پاکی آوردی ــ ای امید ِ سپید!
همه آلوده‌گی‌ست این ایام.
راه ِ شومی‌ست می‌زند مطرب
تلخ‌واری‌ست می‌چکد در جام
اشک‌واری‌ست می‌کُشد لب‌خند
ننگ‌واری‌ست می‌تراشد نام
شنبه چون جمعه، پار چون پیرار،
نقش ِ هم‌رنگ می‌زند رسام.
مرغ ِ شادی به دام‌گاه آمد
به زمانی که برگسیخته دام!
ره به هموارْجای ِ دشت افتاد
ای دریغا که بر نیاید گام!
تشنه آن‌جا به خاک ِ مرگ نشست
کآتش از آب می‌کند پیغام!
کام ِ ما حاصل ِ آن زمان آمد
 که طمع بر گرفته‌ایم از کام…
خام‌سوزیم، الغرض، بدرود!
تو فرود آی، برف ِ تازه، سلام!
«احمد شاملو
»


نشست هفتگی باشگاه ۹۲،۹،۲۶:
در این نشست هفتگی ، طبق هماهنگی مسئول دپارتمان آموزش با آقای علی نصیری ، کلاس آشنایی با پوشاک توسط ایشان برگزار شد.


عرض تسلیت :
هفته گذشته مطلع شدیم آقای فرشاد مرواری از اعضای باشگاه در سوگ از دست دادن یکی از بستگان نزدیک خود می‌باشند. ضمن تسلیت به ایشان و خانواده محترمشان،از خداوند منان برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل خواهانیم.


تبریک تولد:
روز ۲۸ آبان ماه مصادف بود با زادروز آقایان توحید نوروزی و محمدباقر شمس و امروز ، اول دیماه نیز مصادف بود با زادروز آقای پژمان میرفخرایی اعضای باشگاه . ضمن تبریک به تک تک این عزیزان ، برایشان آرزوی موفقیت در همه ارکان زندگی را داریم.


برنامه هفتگی :
پیمایش ۳۰ کیلومتر از کویر نجم آباد در منطقه بوئین زهرا برنامه جمعه ۹۲،۹،۲۹ بود که به دلیل به حد نصاب نرسیدن نفرات اجرا نشد. لازم به ذکر است ؛این اولین برنامه باشگاه در سال ۹۲ می باشد که کنسل شد.


محدودیت در برگزاری دوره‌های آموزشی از ابتدای دی ماه :

فدراسیون با صدور بخش‌نامه‌ای به هیئت‌های سراسر کشور اعلام کرد؛ به آگاهی می‌رساند: با عنایت به آغاز فصل سرما و برودت دما در مناطق کوهستانی، برگزاری هرگونه دوره آموزشی رسمی (کارآموزی ، مقدماتی و پیشرفته) به لحاظ فقدان کیفیت آموزشی و بهره‌وری نازل کارآموزان از این‌گونه دوره‌ها، از ابتدای دی‌ماه سال جاری مجاز نمی‌باشد.استان‌هایی که به لحاظ اقلیمی، امکان برگزاری دوره‌های آموزشی را دارند تنها با اخذ مجوز از فدراسیون قادر به اجرای دوره خواهند بود.


جام سنگ‌نوردی دماوند برگزارشد:

کوه نیوز: نخستین دوره جام سنگ‌نوردی باشگاه کوه‌نوردی و اسکی دماوند، روز جمعه ۲۹ آذرماه ۱۳۹۲ در سالن سراج تهران برگزار شد.این جام که به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس باشگاه کوه‌نوردی و اسکی دماوند برگزار شده بود، با استقبال کم نظیر سنگ‌نوردان ورزشی از سراسر کشور روبرو شد به گونه‌ای که ۹۳ نفر از بیش از ۱۶ استان کشور در آن شرکت کردند.جام سنگ‌نوردی دماوند که در رشته سرطناب و برای آقایان برگزار می‌شد، از ساعت ۸ صبح با ثبت نام متقاضیان در محل سالن سراج آغاز شد و در پایان دور مقدماتی، ده نفر به مرحله نهایی راه یافتند.
در مرحله نهایی نیز پس از رقابتی نفس‌گیر نهایتا امیرحمزه پور از کرمانشاه مقام نخست را به دست آورد و در پی او علی برات‌زاده و احمدرضا سلگی مقام‌های دوم و سوم را کسب کردند.
در مراسم پایانی به نفرات اول تا سوم به ترتیت ۹۰۰ هزار، ۶۰۰ هزار و ۴۰۰ هزار تومان جایزه پرداخت شد. همچنین به نفرات اول تا دهم نیز تعدادی وسایل نفیس سنگ‌نوردی و کوه‌نوردی اهدا شد.
از حواشی این مسابقه می‌توان به عدم مجوز ورود خانم‌ها به سالن سراج به عنوان تماشاچی اشاره کرد. بنا به گفته پرویز امرایی مدیرعامل باشگاه دماوند، به رغم تلاش‌ها و مذاکرات صورت گرفته در روزهای پیش از مسابقه، نهایتا مسئولین مربوطه با ورود خانم‌ها به سالن به عنوان تماشاچی موافقت نمی‌کنند و باشگاه دماوند نیز یک روز پیش از برگزاری مجبور به اطلاع رسانی این موضوع می شود. این در حالی است که در تابستان گذشته، مسابقات آسیایی سنگ‌نوردی ورزشی در هر دو رشته بانوان و آقایان در فضای باز پارک ملت برگزار شد و تماشاگران بدون محدودیت‌های جنسیتی توانستند این مسابقه را تماشا کنند.

اسامی نفرات اول تا دهم جام دماوند به شرح ذیل می باشد:
نفر اول: امیر حمزه پور شفیع از کرمانشاه
نفر دوم: علی برات زاده از تهران
نفر سوم: احمد رضا سلگی از نهاوند
نفر چهارم: محمد حسین ساغری از امیدیه خوزستان
نفر پنجم: خسرو هاشم زاده از تهران
نفر ششم: محمد صادق یوسفی از زنجان
نفر هفتم: محمد علی آقا داوودی اصفهان
نفر هشتم: محمد رضا بیگدلی از زنجان
نفر نهم: حسین صادقی از تهران
نفر نهم: صدرا ترکمان پور ترابی از تهران
(امتیاز دو نفر آخر یکسان بوده است)

ذبیح‌ا… حمیدی مسئول باشگاه و چند نفر از اعضا نیز در این مراسم حضور داشتند.


نشست روز جهانی کوهستان در دفتر انجمن کوه نوردان با حضور رئیس فدراسیون:

سایت انجمن کوه‌نوردان ایران ؛  نشست روز جهانی کوهستان در دفتر انجمن کوه‌نوردان با حضور رئیس فدراسیون برگزار شد. رضا زارعی خود را این گونه معرفی کرد: "رضا زارعی هستم از باشگاه آرش، بعد انجمن کوه‌نوردان و بعد فدراسیون کوه‌نوردی" در یک اقدام سمبولیک، کیک جشن کوهستان توسط رضا زارعی و فاطمه زند حبیبی، روسای فدراسیون کوه‌نوردی و انجمن کوه‌نوردان ایران مشترکا بریده شد. عصر دوشنبه ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۲ نشستی به یادماندنی، به ابتکار و دعوت گروه دیده بان کوهستان (انجمن کوه‌نوردان ایران) در دفتر انجمن در تهران برگزار شد. این نشست به مناسبت روز جهانی کوهستان بود و در آن تعدادی بالغ ۴۰ نفر از مدیران سازمان‌های کوه‌نوردی تهران، پیشکسوتان و فعالان جامعه کوه‌نوردی دعوت شده بودند. مدیران انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران، گروههای کوه‌نوردی لواسان، دانش تهران، فرهنگسرای بهمن، همت شمیران، باشگاههای آرش، دماوند و اسپیلت، هیات کوه‌نوردی شمیرانات و . . . از این جمله بودند. همچنین در این نشست صمیمی، رضا زارعی، رییس منتخب و جدید فدراسیون کوه‌نوردی و تعدادی از نامزدهای انتخابات اخیر همچون همایون بختیاری، حمید مساعدیان، کاوه کاشفی، حسین رضایی و مهدی هنرمند نیز حضور داشتند.
محمود بهادری دبیر نشست در ابتدا به مهمانان خیرمقدم گفت. سپس عباس محمدی گزارشی از فعالیت‌های انجمن و جامعه کوه‌نوردی برای حفاظت از محیط‌زیست ارایه داد. سپس حاضرین نسبت به معرفی خود و بیان خلاصه دغدغه‌های جامعه کوه‌نوردی و محیط زیست کوهستان پرداختند. از جمله موارد پررنگ در بیشتر صحبت‌ها، تبریک و امیدواری برای فعالیت رضا زارعی به عنوان رییس فدراسیون کوه‌نوردی در چهار سال آینده و اهمیت پاسداشت پیشکسوتان کوه‌نوردی بود.سپس رضا زارعی صحبتهای خود را اینگونه آغاز کرد: "رضا زارعی هستم از باشگاه آرش، بعد انجمن کوهنوردان و بعد فدراسیون کوه‌نوردی" که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.
رییس فدارسیون در سخنانی بر اهمیت و لزوم فعالیت فدراسیون کوه‌نوردی در زمینه محیط زیست تاکید کرد. زارعی گفت که انجمن جهانی کوه‌نوردی UIAA ، که فدراسیون کوه‌نوردی هم عضو آن است کارگروه فعالی در زمینه محیط زیست دارد، این در حالی است که در سال‌های گذشته، مبحث محیط زیست در فدراسیون کوه‌نوردی به فراموشی سپرده شده بود و فدراسیون کوه‌نوردی از این لحاظ در سطح جهانی رزومه خوبی ندارد. رضا زارعی در زمینه رفتارهای مغایر با محیط زیست در مثالی به صعود بین المللی زمستانی دماوند در سال ۱۳۸۸ اشاره کرد که خودش سرپرست آن بود و صادقانه اعلام کرد که در آن صعود کارهای غیر محیط زیستی زیادی صورت گرفته بود. رئیس فدراسیون کوه‌نوردی با تاثر از نسل رو به انقراض اسب‌های وحشی دماوند گفت و جاده سازی های بی رویه‌ای که در سالهای گذشته بر پهنه کوه دماوند، این اثر بی نظیر ملی خراش انداخته است. او از جمله برنامه‌های خود را ایجاد کارگروه منسجم و فعال محیط زیست در فدراسیون بیان کرد. بعضی از حاضران نیز پیشنهادهایی را در این زمینه در مطرح کردند. در ادامه جلسه، تصاویری از چشم اندازهای کوهستانی ایران به نمایش گذاشته شد. سپس بیانیه هیات مدیره انجمن کوه‌نوردان ایران به مناسبت انتخاب رضا زارعی به ریاست فدراسیون کوه‌نوردی توسط فاطمه زند حبیبی، رییس هیات مدیره خوانده شد. همچنین با اهدای لوحی از فعالیت‌های دلسوزانه و موفق کاوه کاشفی در سال‌های ریاست بر هیات کوه‌نوردی تهران تقدیر شد.
در انتهای برنامه، در یک اقدام سمبولیک کیک جشن کوهستان توسط رضا زارعی و فاطمه زند حبیبی، روسای فدراسیون کوه‌نوردی و انجمن کوه‌نوردان ایران مشترکا بریده شد و از حاضرین پذیرایی به عمل آمد.


جایزه کلنگ طلایی روسیه ۲۰۱۳ :

به نقل از وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ ۱۵ دسامبر ۲۰۱۳ مصادف بود با اهداء کلنگ طلائی روسیه و سایر جوائز ویژه این مراسم به شرح زیر:
۱- کلنگ طلائی به الکاسندر روچکین و ویچسلاو ایوانف برای صعود قله کوزوم کانگرو ، گشایش مسیر جدیدی به نام "سقوط در خلاء "
۲- جایزه قله کریستال به دنیس ورتنین و جک باشکیرسف برای گشایش مسیری جدید روی دیواره اولی بیاهو
۳- جایزه فرشته پولادین به تیم زنان : مارینا کپتوا ، گالینا چی بی توک و آناستازیا پتروا برای گشایش مسیری جدید به نام "جدال برای عشق" در تنگ کامپوشه (تنگموشه)
 – کوزوم کانگرو یا کوسوم کانگ به ارتفاع ۶۳۶۷ متر در منطقه خومبو ، هیمالیای نپال است به زبان شرپاها معنی این اسم سه خدای سفید برفی است که اشاره به قله های سه گانه این کوهستان دارد
– اولی بیاهو قله ای است به ارتفاع ۶۴۱۷ متر در نزدیکی برجهای ترانگو و یخچال بالترو در ناحیه گیلگیت – بالتیسان کشور پاکستان
– تنگموشه دیواره ای است ۶۵۰۰ متری در نپال


معروفترین بولدررهای جهان در سال ۲۰۱۳ :
وبلاگ بیواک به نقل از سایت http://www.8a.nu ، معروف‌ترین بولدررهای جهان را به شرح زیر معرفی کرده است . این سنگ‌نو‌ردان هر یک بیش از ۵۰ بولدر با درجه ۵٫۱۳b و بالاتر صعود کرده‌اند . این لیست نشان می دهد که در طول تاریخ بولدرینگ هیچ سنگ‌نورد بولدر کاری به پای جیمز وب و صعودهایی که او درسال ۲۰۱۳ داشته است نمی رسد . ۱۲۹ صعود بولدر که از این میان ۳۳ صعود به صورت فلش بوده کارنامه درخشان جیمز وب در سال ۲۰۱۳ می باشد . فلش ، به معنای صعود یک مسیر در اولین تلاش و البته با داشتن اطلاعات قبلی مسیر است .


(۸A and harder including (flashes
۱۲۹  flashes38) James Webb – USA)
۹۷ (۰) Martin Stranik CZE
۷۳ (۱) Paul Robinson – USA
۵۸ (۳) Samuel Ometz – CHE
۵۶ (۳) Niccolo Ceria – ITA, 55 (1) Carlo Traversi, 54 (6) Daniel Woods – USA, 51 (2) Dave Graham – USA


تاریخچه صعودهای نانگاپاربات (بخش دوم):

صعود گرده مامری در جبهه دایامیر

همانطور که در هفته قبل و در همین بخش به استحضار رساندیم ، وبلاگ کلوپ کوه‌نوردان سولدوز یا سولدوزکلوب در چند بخش به بررسی تاریخچه صعودهای زمستانی نانگاپاربات پرداخته که هفته قبل بخش اول آن را درج کردیم .امروز نیز بخش دوم آن را ملاحظه می‌فرمائید ؛
نانگا پاربات به خاطر دسترسی راحت، همیشه هدف کوه‌نوردان بوده ولی صعود به آن در زمستان این‌قدرها هم آسان نبوده و همانطور که قبلا هم گفته شد، از تلاش‌های زمستانی صورت گرفته بر روی این کوه سرسخت بیشترشان حتی به هزار متری قله هم نرسیده اند.
اما ادامه تلاش های زمستانی صورت گرفته بر روی این قله…

۶- اکسپدیشن زمستانی لهستانی ها در سال ۱۹۹۷/۱۹۹۸:
بعد از تلاش زمستانی سال ۱۹۹۷ بازگشت آندره زاوادا و لهستانی‌ها به نانگا بدیهی بود. با اینکه مسیر آنها و جدیت‌شان تغییر نیافته بود اما این‌بار شرایط جوی بر وفق مرادشان نبود. هوای سخت و خشن هیمالیای شمالی و قره قروم در طی دو دهه گذشته بی سابقه بود.
تعجیل لهستانی‌ها برای پیشروی اولیه با بارش سنگین برف و تخریب کمپ یک و بیس کمپ، چاره‌ساز نبود. در ادامه تلاش، سقوط یک سنگ باعث شکسته شدن پای پاولوفسکی شد و اکسپدیشن نیز بدون موفقیت خاتمه یافت. ارتفاعی که تیم لهستان به آن دست یافت ۶۸۰۰ متر بود.
آندره زاوادا (Andrzej Zawada) در ادامه تلاش‌های خود بار دیگر تصمیم گرفت تا در فصل ۲۰۰۰-۲۰۰۱ به نانگا پاربات برگردد اما متاسفانه دیگر زندگی این شانس را به او نداد و زاوادا در ۲۱ آگوست سال ۲۰۰۰ برای همیشه با زندگی وداع گفت.

 ۷- بازگشت لهستانی ها در سال ۲۰۰۶/۲۰۰۷:
در روزهای آخر سال ۲۰۰۶ یک تیم با تجربه از کوه‌نوردان لهستانی تحت هدایت کرزیشتف ویلیسکی (Krzysztof Wielicki) به نانگا پاربات بازگشت. این تیم از کوه‌نوردان با تجربه‌ای همچون آرتور هایزر، داریوش زالوسکی، یاسک یاوین و یاسک بربکا و در خط مقدم از کوه‌نوردان جوانی همچون پرزمیسلاو لوزینسکی و رابرت شیمچاک تشکیل می شد. این تیم قبل از شروع تقویم زمستانی به بیس کمپ جبهه روپال رسیده و کمپ یک خود را در ارتفاع ۵۰۰۰ متری مسیر شِل برقرار کردند.
اما از آن به بعد اوضاع وخیم شد و طوفان‌ها شروع شدند و دمای هوا به شدت پایین رفت که این امر موجب کاهش سرعت صعود و سخت و دردناک شدن آن شد. اما به لطف صعود شاخص رابرت و لوزینسکی آنها توانستند کمپ سه خود را در ارتفاع ۶۸۰۰ متری برقرار کنند. اما تمام تلاش های بعدی برای پیشروی بی نتیجه ماند. ویلیسکی خود می‌گوید که "بالاتر از ارتفاع ۶۰۰۰ متری همه چیز یخ می زند". این اکسپدیشن بعد از وقوع بهمن و برچیدن کمپ ۲ و یخ زدگی اندامهای رابرت و لوزینسکی در ۱۷ ژانویه به پایان رسید.

 ۸- سیمونه لا ترا ۲۰۰۷/۲۰۰۸:
کوه‌نورد ایتالیایی سیمونه لا ترا (Simone La Terra) به همراه مهربان کریم در فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۸ اقدام به صعود زمستانی نانگا پاربات کرد. با اینکه این اکسپدیشن قبل از شروع تقویم زمستانی ۲۰۰۸ به پایان رسید، اما آنها توانستند در ۱۰ دسامبر کمپ یک را در ارتفاع ۶۰۰۰ متری برقرار کنند. در شب ۲۱ دسامبر یک کولاک چادر آشپزخانه آنها را به درون یخچال پرت می کند و به این ترتیب با از دست دادن مایحتاج خود ادامه صعود غیر ممکن بود.
۹- تلاش لهستانی ها در فصل ۲۰۰۸/۲۰۰۹ :
در حالی یک تیم از لهستان به رهبری آرتور هایزر در همین فصل در حال تلاش بر روی برودپیک بود، تیم دیگری متشکل از یاسک تلر (Jacek Teler) و یاروسلاو ژوراوسکی (Jarosław Żurawski) اقدام به صعود نانگا از جبهه دایامیر کرده بودند. شرایط سختی در انتظار این تیم بود و برف یک و نیم متری حتی به آنها اجازه نداد به بیس کمپ برسند و به همین خاطر این تیم بیس کمپ خود را ۵ کیلومتر دورتر از موقعیت همیشگی آن برقرار کرد.
این تیم بعد از عبور سخت خود از برف یک متری موفق شد کمپ یک خود را در ارتفاع ۵۴۰۰ متری برقرار کند. بارش سنگین برف، سرمای زجر دهنده و دشواری های تهیه مایحتاج شان، این تیم را مجبور به پایان دادن اکسپدیشن خود کرد.

۱۰- تلاش سولو سرگی نیکولایوویچ در فصل ۲۰۱۰/۲۰۱۱:
سرگی نیکولایویچ (Sergey Tsygankov Nikolayevich) روس با تجربه‌های موثر در صعودهای زمستانی دیگر قلل، یک نام تازه در هیمالیا به شمار می‌رفت. او در اواسط دسامبر وارد بیس کمپ جبهه دایامیر شد تا تلاش سولو خود را در مسیر کینشوفر آغاز کند. اما این کوه‌نورد روس درست بعد از گذشت چند روز از ورودش به بیس کمپ علایم ادم ریوی در او پدیدار شد و به خاطر ارتفاع مشکل تنفسی پیدا کرد. او قبل از مجبور شدنش به بازگشت از این تلاش موفق شد تا ارتفاع ۶۰۰۰ متری صعود کند.
۱۱- اکسپدیشن "Justice for All" در سال ۲۰۱۰/۲۰۱۱ :
دو لهستانی به نام های تومک ماسکییویچ (Tomek Mackiewicz) و مارک کولونوفسکی (Marek Klonowski) در سال ۲۰۱۰/۲۰۱۱ بی سر و صدا وارد بیس کمپ جبهه دایامیر شدند تا در مسیر کینشوفر تلاش کنند. این اولین تلاش آنها در هیمالیا بود و احتمالا این ماموریت برایشان زود بود.این اکسپدیشن به دلیل برف سنگین، ریسک بالای وقوع بهمن و مشکلات مربوط به تجهیزات در اواسط ژانویه به پایان خود رسید.

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

۷ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال دوم-شماره شصت و یکم-تاریخ ۹۲،۱۰،۱)”

  1. VAHIDREZAGOUDARZI می گوید:

    بسیار پربار و آموزنده است سپاس از زحمات شما

  2. قاسم می گوید:

    باسلام و درود به ساقی خانم.
    خیلی خیلی عالی و کامل بود ممنون از شما که خالصانه برای باشگاه زحمت میکشید.
    با آرزوی موفقیت برای شما.

  3. محسن می گوید:

    “چه زیباست که در اندیشه‌مان
    دوست داشتن‌ است…
    چه شادی‌بخش است
    وقتی نگاه‌مان می‌خندد.
    چه مست می‌شود این دنیا آنگاه که…
    دلمان پر از امید به فردایی روشن است.”
    سلااااااااااااااااااااااااام به شما با انتخاب شعر بسیااااااااااار عالی
    باز هم تشکر میکنم از آقای بهروزی عزیز بابت کلاسهای آموزشی

  4. شهربانو درزی می گوید:

    مرسی سافی عزیز و تشکر به خاطر تصویر بسیار بسیار زیبا

  5. معصومه علویزاده می گوید:

    با سلام و تقدیم احترام مجدد
    مطالب بسیار مفید و خواندنی بودن، کلی استفاده کردم.
    با تشکر فراوان از سرکارخانم محمودی عزیز

  6. حسین قربان نژاد می گوید:

    ممنون از زحمات شما خانم محمودی

  7. علي اشتريان می گوید:

    خسته نباشید به خانم محمودی!مطالب خیلی خوبی رو جمع آوری کردید واقعا ممنون

دیدگاه خود را بیان کنید