هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال دوم-شماره پنجاه وهفتم-تاریخ ۹۲،۹،۳)

ارسال شده توسط در 24 نوامبر 2013 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم         شماره پنجاه و هفتم        تاریخ ۹۲،۹،۳

اگر باور داشته باشی که می‌توانی ،حتما می‌توانی.« ناپلئون هیل»

نشست هفتگی باشگاه ۹۲،۸،۲۸:
در نشست هفتگی ضمن دیدار اعضا با یکدیگر ، گزارش برنامه صعود قله خوان‌کهار همراه با عکس توسط آقای حسین صادق‌زاده ارائه شد . در ادامه ، فیلم مستندی از غار پراو به نمایش گذاشته شد.


تبریک تولد :
روز۲۷ آبانماه مصادف بود با تولد خانم تکیلا بهبهانی . ضمن تبریک ، آرزوی موفقیت در تمام ارکان زندگی را برایشان داریم.


تبریک به شهربانو درزی:
هفته پیش مطلع شدیم همنورد گرامی (عضو باشگاه اسپیلت) شهربانو درزی موفق به دریافت حکم مدرسی سنگ‌نوردی شدکه بدین‌وسیله به ایشان تبریک می‌گوئیم.


عضو جدید:
در هفته گذشته آقای احمدرضامحققی عضو باشگاه شدند. ضمن خوش آمدگویی،برایشان آرزوی صعودهای موفق درکنار هم‌باشگاهی‌هایشان را داریم .


برنامه هفتگی :
صعود قله سیاه‌بند از منطقه اوشان برنامه روز جمعه ۹۲،۹،۱ بود که به سرپرستی آقای حمیدی و حضور۲۳ نفر از اعضا و میهمان اجرا شد.


تحریم‌های زیست محیطی علیه ایران را لغو کنید:

روز یکشنبه ۲۶ آبان ۹۲ ساعت ۱۰:۳۰ صبح در گردهمائی سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی و اجتماعی ، با مضمون « مقابله با تحریمها » در موزه صلح واقع در پارک شهر تهران به عنوان نماینده باشگاه کوه‌نوردی اسپیلت حضور یافتم .
در این جلسه که تعدادی از فعالان محیط زیست حضور داشتند ، آقای دکتر اسماعیل کهرم مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی بیانیه‌ای را به تایید حاضران رساندند.

این بیانیه در خصوص تحریم‌ها و اثرات آن که در طول این سال‌ها بر محیط زیست ایران گذاشته اشاره داشت جهت ارائه به دبیرکل سازمان ملل متحد آقای «بان کی مون» تهیه و تنظیم شده بود که در پایان نیز خواستار رفع این تحریم‌ها شدند .


بازگشایی پیست اسکی توچال :
کوه نوشت : با آغاز بارش برف در ارتفاعات تهران، پیست اسکی توچال به صورت رسمی افتتاح شد.در مراسم رسمی افتتاح پیست اسکی توچال که روز پنجشنبه(۳۰آذر) با حضور رئیس فدراسیون اسکی و رئیس هیئت اسکی استان تهران و اعضا و مربی تیم ملی اسکی آلپاین،‌ برگزار شد، به صورت رسمی پیست اسکی این مجموعه کلید خورد تا یکی از بزرگ‌ترین پیست‌های ایران در اواخر پاییز آغاز به کار کند.بارش یک متری برف در ایستگاه ۷ تله کابین توچال شرایط مطلوبی برای اسکی فراهم آورده است.

پیست اسکی توچال از معدود پیست‌های اسکی جهان است که به فاصله تنها ۵ کیلومتری از شمال شهر قرار دارد و از اواسط آبان تا اواسط خرداد پذیرای علاقمندان به ورزش‌های زمستانی است. همچنین در روز بازگشائی رسمی پیست اسکی بین المللی توچال ، نرخ بلیط فصل اسکی سال‌جاری(۹۳-۹۲) طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با مدیریت مجموعه ورزشی توچال اعلام شد. بر این اساس نرخ بلیط پیست اسکی توچال در ایام هفته به غیر از تعطیلات و پنج شنبه و جمعه ۳۵هزار تومان و روزهای تعطیلات رسمی و پنج شنبه و جمعه ۴۰ هزار تومان اعلام شد. همچنین مربیان فعال اسکی می‌توانند با ارائه کارت با پرداخت ۱۰هزار تومان از پیست اسکی استفاده نمایند.
پیست اسکی توچال روز شنبه هفته گذشته(۲۵ آبان) به صور ت غیر رسمی آغاز به کار کرده بود و برخی به قیمت ۵۰ هزار تومانی ورودیه این پیست اعتراض کرده بودند. طبق اعلام هیئت اسکی استان تهران ارائه کارت بیمه فدراسیون پزشکی ورزشی هنگام خرید بلیط نیز ضروری است.


اعلام آمادگی کوه‌نوردان نخبه جهان در حمایت از باربران نپالی:

داگ اسکات – شیشاپانگما

به نقل از وبلاگ گروه کوه‌نوردان سولدوز(سولدوز کلوب) : جامعه عمل نپال به همراه گروه بین المللی حمایت از باربرها با حمایت‌های شرکت‌هایی چون Himalayan Trust و Porters progress  هر دو از بریتانیا پناهگاهی را با هدف حمایت و امدادرسانی به باربران نپالی ساخته‌اند که در این مکان مراقبت‌های پزشکی و دیگر خدمات به این قشر ارائه خواهد گردید.در حال حاضر و با توجه به نقصان‌هایی که در این سازه موجود می باشد، حامیان این امر خیر در نظر دارند تا با برگزاری اولین سخنرانی در نوع خود در هیمالیا، اقدام به جمع آوری ۱۰،۰۰۰ پوند مورد نیاز برای رفع نواقصات از جمله سیستم گرمایشی و نوردهی این سازه کنند. این سخنرانی و نشست خیریه روز چهارشنبه ۲۰ نوامبر در RGS لندن برگزار خواهد شد.
کوه‌نوردان نخبه‌ای که در این مجمع حضور خواهند داشت با سخنرانی و نقل حکایت‌های خود از منطقه و اولین صعودهای هیمالیا تلاش خواهند کرد تا از این حرکت مهم حمایت خود را نشان دهند. باید یادآور شد که این بنا در ارتفاع ۵۵۰۰ متری ساخته شده و مرتفع ترین بنای نپال به شمار می رود.
سخنرانان ویژه این مراسم:
•    کورت دیمبرگر (Kurt Diemberger) – کوه‌نورد اتریشی که یکی از تنها سه کوه‌نوردی به شمار می‌رود که دو صعود برای اولین بار در قلل بالای هشت هزار متری داشت، دائولاگیری و برودپیک.
•    رابرت شائر (Robert Schauer) – کوه‌نورد اتریشی که اولین صعود با ارزش جبهه غربی گاشربروم چهار را به انجام رساند.
•    سندی آلن (Sandy Allan) – کوه‌نورد بریتانیایی که اولین صعود یال ماژنو در نانگاپاربات را به انجام رساند.
•    مایک فاولر (Mick Fowler) – کوه‌نورد بریتانیایی که اولین صعود دماغه شیوا (Prow of Shiva) در هندوستان را به انجام رساند.
•    داگ اسکات (Doug Scott CBE) – کوه‌نورد بریتانیایی که اولین صعود جبهه جنوب غربی اورست را به نام خود ثبت کرده است.
•    هیلدگارد دیمبرگر (Hildegard Diemberger) – دختر کورت دیمبرگر از دانشگاه کمبریج، سکولار تبتی و کارشناس هیمالیا که بر روی موضوع اهمیت معنوی و فرهنگی هیمالیا کار می کند. او همچنین به همراه پدرش بر روی پروژه‌های مهمی فعالیت دارد.
•    گردا ماریا پولر (Gerda Maria Pauler) – گردشگر مسافت‌های طولانی و سفرنامه نویس آلمانی که در سفر زمینی بزرگ هیمالیا (The Great Himalaya Trail) نیز حضور داشت. سفر هیمالیا از بیس کمپ کانچن جونگا در شرق نپال تا هیلسا در غرب نپال و مرز تبت کشیده شده و به طول ۱۷۰۰ کیلومتر می باشد.
•    جان پورتر (John Porter) – کوه‌نورد، سنگ‌نورد و سازمان دهنده جشنواره فیلم کوهستان.
 در این مراسم یک حراج خاص خیرخواهانه نیز با هدف کمک به تکمیل سازه پناهگاه در معرض عموم خواهد بود که تصویر یک کوه با امضای ستارگانی چون بوناتی، بونینگتن، مسنر، هورنبین و خیلی‌های دیگر و نیز هدایای بی‌نظیری برای کریسمس از صنایع دستی نپال و همچنین کتاب و نقشه از آن جمله هستند.


کمک هزینه ۶۰۰۰۰ پوندی بنیاد اورست برای سال ۲۰۱۴ :
وبلاگ کلوب کوه‌نوردان سولدوز نوشت ؛ بنیاد اورست (The Mount Everest Foundation) اخیرا اعلام کرده که ۶۰،۰۰۰ پوند را برای حمایت از اکسپدیشن‌های سال ۲۰۱۴ بریتانیایی کنار گذاشته است. این امتیاز و کمک هزینه فوق العاده به اکسپدیشن‌هایی تعلق خواهد گرفت که در مناطق دوردست، کشف نشده و مناطق کوهستانی پرهزینه همانند قطب جنوب یا غرب دور نپال صورت گیرد.این هزینه‌ها در شصتمین سال تاسیس این بنیاد (MEF) و با کمک سخاوتمندانه اهدا کنندگان به این بنیاد در نظر گرفته شده که باید اضافه کرد، جشن شصتمین سال تاسیس این بنیاد نیز با بخشش همین اشخاص سازماندهی شده است.
تعداد کمی از اکسپدیشن‌های سال ۲۰۱۴ در لیست دریافت‌کنندگان این پاداش قرار خواهند گرفت.در واقع این پاداش‌ها به اکسپدیشن‌هایی تعلق خواهند گرفت که در مناطق دور دست و بر روی اهداف کشف نشده تمرکز کنند که هزینه‌های آن بالا بوده و هزینه کمکی برای اتفاق افتادن چنین سفری سودمند باشد.تقاضاهای موفقی که در این لیست قرار می‌گیرند می‌توانند در مناطق دور دست نپال، چین یا هیمالیای هندوستان باشند اما با این حال محدود به کشور خاصی نیستند. متقاضیان برای دریافت این پاداش تنها کافیست که پرونده مالی اکسپدیشن خود را به طور واضح تشریح کنند.


موریل سارکنی، سنگ‌نوردی با کوله‌باری از عناوین قهرمانی:

وبلاگ کلوب کوه‌نوردان سولدوز ؛ موریل سارکنی (Muriel Sarkany)، بانوی سنگ‌نورد بلژیکی که موفق به اولین صعود خود با درجه سختی۹a  شد. این سنگ‌نورد ۳۹ ساله بلژیکی در بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۹ همیشه در راس قهرمانی‌های مسابقات سنگ‌نوردی جهان بوده و عناوین با ارزشی همچون قهرمانی اروپا در رشته لید در سال ۱۹۹۸، قهرمانی جهان در رشته لید شامونی فرانسه در سال ۲۰۰۳ و جام جهانی اورآل را در سال‌های ۱۹۹۷، ۱۹۹۹، ۲۰۰۱، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ را در کارنامه سنگ‌نوردی خود دارد.سارکنی بعد از بازنشستگی از رقابت‌های جهانی سنگ‌نوردی، تحت استانداردهای عالی به سنگ‌نوردی خود ادامه داد.

او در سال ۲۰۱۱ موفق به صعود سه مسیر با درجه سختی ۸c شد و در سال ۲۰۱۲ او دوباره سه مسیر با درجه سختی ۸c صعود کرد و حتی پیشتر رفته و اولین صعود خود با درجه سختی ۸c+ را به ثبت رساند، این مسیر با نام Ultimate Sacrifice واقع در منطقه جورجز دو لوپ فرانسه بود. در حالی که سارکنی با این صعودها قانع نشده بود، او دست‌های خود را به سوی اولین مسیر ۹a دراز کرد. این مسیر که Punt-X نام داشت توسط یک سنگ‌نورد فرانسوی به نام الکساندر شابو (Alexandre Chabot) صعود شده بود و در نزدیکی مسیر Ultimate Sacrifice قرار داشت. اما این مسیر خیلی زود به خاطر بارش‌ها خیس شد و سارکنی مجبور شد برنامه خود را عوض کند.

او امسال بار دیگر با دو صعود ۸cc  دیگر تصمیم گرفت در ماه آگوست به Punt-X برگردد تا اقدام به صعود این مسیر کند. اما این تلاش‌ها تا اکتبر میسر نشد و در ماه اکتبر و با کاهش دمای هوا او اقدام به چند تلاش مناسب بر روی مسیر یاد شده کرد تا اینکه چند روز پیش چنین پیامی را مخابره کرد " من خیلی خوشحالم ". این جمله او گویای هزاران کلمه بود.باید یادآور شد که موریل سارکنی با این صعود به تعداد انگشت شمار زنان سنگ‌نوردی پیوست که موفق شده اند مسیرهایی با درجه سختی ۹a صعود کنند. لازم به ذکر است که اولین صعود با درجه سختی ۹a برای زنان، متعلق به سنگ‌نورد اسپانیایی ژوسون برزیارتو (Josune Bereziartu) ست که در سال ۲۰۰۲ به ثبت رسیده است. او در این صعود مسیر Bain de Sang واقع در سوئیس را ردپوینت کرده بود.

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

 

یک دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال دوم-شماره پنجاه وهفتم-تاریخ ۹۲،۹،۳)”

  1. محسن می گوید:

    سپاس فراوان از شما بانوی عزیز بابت زحمات بی دریغ وجمع آوری اخبار هفته نامه در باشگاه”همیشه سلامت و خوش و خرم”
    آرزوی موفقیت های بیشتر برای خانم شهربانو درزی عزیز بانوی بااخلاق و سنگنورد خوب باشگاه”همیشه در اوج باشند”

دیدگاه خود را بیان کنید