هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال دوم-شماره پنجاه و پنجم-تاریخ ۹۲،۸،۱۹)

ارسال شده توسط در 10 نوامبر 2013 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم         شماره پنجاه و پنجم        تاریخ ۹۲،۸،۱۹


کارهای بزرگ تنها از مردان بزرگ ساخته است و مردان هنگامی بزرگ می‌شوند که بخواهند.«شارل دوگل»


نشست هفتگی باشگاه ۹۲،۸،۱۴:
در این نشست هفتگی ضمن دیدار اعضا بایکدیگر دو گزارش برنامه ارائه شد . پیمایش ۴۴ کیلومتر از کویر مرکزی ایران در منطقه طرود(شاهرود) توسط آقای سیامک کریمی همراه با عکس و فیلم و صعود قله کرگز در منطقه قمصر کاشان همراه بادیدار از خانم فاطمه عزیزخانی در قم همراه باعکس توسط آقای رضا خلیل آبادی ارائه شد.


برنامه هفتگی :
صعود قله خوان کهار در منطقه نشته رود جاده چالوس برنامه جمعه ۹۲،۸،۱۷ باشگاه بود که به سرپرستی آقای رضا خلیل آبادی و حضور ۱۲ نفر از اعضا اجرا شد.


انجمن کوه نوردان ایران کلاس آموزشی برگزارمی کند:
موضوع : پزشکی کوهستان (با ارائه مدرک رسمی از فدراسیون کوه نوردی).
مدرس: جناب آقای دکتر مسعود حمیدی
مکان: خیابان انقلاب- دروازه دولت- جنب لاله زار-شماره ۵۹۰-طبقه ۴ – واحد ۱۲
زمان : روز یکشنبه ۲۶/۸/۹۲ و دوشنبه ۲۷/۸/۹۲
مدت کلاس ۱۶ ساعت در دو روز، ۴ساعت صبح و ۴ ساعت بعد از ظهر، در هر روز.
ظرفیت دوره: حداکثر ۵۰ نفر (اولویت با اعضای انجمن است).
هزینه: ۶۰ هزار تومان برای اعضاء انجمن‌و ۷۰ هزار تومان برای غیراعضاء(از شرکت‌کنندگان با صرف نهار و میان وعده پذیرائی خواهد شد).
تمهیداتی برای اسکان شرکت‌کنندگان از سایر شهرها در نظر گرفته شده است.
روش ثبت نام : جهت ثبت نام با شماره ۶۶۷۱۲۲۴۳-۰۲۱(انجمن کوه نوردان ایران) تماس بگیرید.


صعودهای زمستانه پیش رو در هیمالیا:

وبلاگ سولدوز کلوب : زمستان دارد از راه می رسد و صعودهای پاییزی در هیمالیا به غیر از لوتسه به پایان خود رسیده اند. تیم کره‌ای همچنان در منطقه به سر می برد و با سماجت خاصی قصد دارند آخرین تلاش خود را برای صعود قله به انجام برسانند و این تلاش در حالی ست که برخی از کوه‌نوردان برجسته دنیا در حال آمادگی برای صعود زمستانی نانگا پاربات هستند.
لوتسه و آناپورنا
درحالی که تمامی کوه‌نوردان از تلاش بر روی کوه‌های هیمالیا دست کشیده اند، تیم کره‌ای هنوز لوتسه را ترک نکرده و تسلیم نشده‌اند. در ۳۰ اکتر (هفته پیش) تیم کره ای تلاشی برای صعود قله داشت که باز هم به دلیل شرایط بد جوی مجبور به بازگشت شدند. این تیم در حال حاضر دومین تلاش خود در ارتفاعات این قله را تجربه می کند.طبق گفته‌های گزارشگر کره‌ای سایت اکس وب، کیو دام لی (Kyu  Dam Lee) رهبر اکسپدیشن کره‌ای روز سه شنبه گذشته ۵ نوامبر بیس کمپ لوتسه را ترک کرده و قصد دارد یک صعود سولو را به انجام برساند. این تلاش به احتمال بسیار قوی آخرین شانس کره‌ای‌ها برای صعود قله ۸۵۱۱ متری لوتسه خواهد بود.
خبرهای رسیده از دو کوه‌نورد فرانسوی فاتح آناپورنا از جبهه جنوبی خوشایند نیستند. طبق آخرین خبرهای رسیده وضعیت استفان بنوئیست (Stephane Benoist) مناسب نیست و از یخ زدگی اندامهای خود رنج می برد. استفان برای پیگیری مداوای خود به فرانسه اعزام شده و احتمال می رود برخی از انگشتان پا و بند اول سه انگشت دست راست و بند اول انگشت وسط دست چپ خود را از دست بدهد. اگرچه شرایط برای استفان می توانست بدتر از این هم باشد با این حال او بهای گزافی را برای این صعود پرداخته است.
صعودهای زمستانی پیش رو در پاکستان:
همانطور که پرونده صعودهای پاییزی در هیمالیا بسته می شوند، توجهات به سمت پاکستان و صعود زمستانی نانگا پاربات معطوف می شوند. نانگا پاربات و K2 تنها قلل بالای هشت هزار متری هستند که در زمستان صعود نشده‌اند و با توجه به اینکه K2 هیچگاه به دلایل روشن قله مورد علاقه کوه نوردان برای صعود زمستانی نیست، چند تیم برای تلاش بر روی نانگا پاربات در زمستان پیش رو مصمم هستند. البته باید یادآور شد که تا به حال ۱۶ تیم در تلاش برای صعود نانگا در زمستان ناموفق بوده‌اند.
زمستان گذشته توماش ماسکویچ (Tomasz Mackiewicz) سومین کوه‌نوردی بود که توانست در زمستان تا ارتفاع بالای هفت هزار متری نانگا پاربات پیش برود. این تلاش سومین تلاش او و مارک کلونووسکی (Marek Klonowski) بر روی این قله (و اولین تلاششان بر روی جبهه روپال) بود. این دو کوه‌نورد چک زمستان امسال قصد دارند دوباره بر روی جبهه روپال نانگا تلاش کنند. انتظار می‌رود یاسک تلر (Jacek Teler) که تجربه دو تلاش زمستانی بر روی K2 (سال ۲۰۰۲/۲۰۰۳) و نانگا پاربات (سال ۲۰۰۸/۲۰۰۹) دارد به همراه پاول دونای (Pawel Dunaj) توماش و مارک را در این صعود همراهی کنند.
اما سیمونه مورو که تجربه سه صعود موفق (هر سه برای اولین بار) در قلل بالای هشت هزار متری را دارد نیز از برنامه آتی خود برای بازگشت به صعود زمستانی نانگا خبر می دهد. برخلاف تلاش قبلی‌اش، سیمونه این‌بار قصد ندارد بر روی جبهه دایامیر تلاش کند. انتظار می‌رود این کوه‌نورد برجسته ایتالیایی در روزهای آتی جزئیات بیشتری از برنامه خود ارائه دهد.
لوناگ ری (Lunag Ri)
چاد کلوگ و دیوید گاتلیب، دو کوه‌نورد آمریکایی که برای بار دوم اقدام به صعود قله صعود نشده لوناگ‌ری کرده بودند، این‌بار نیز نتوانستند در صعود این قله ۶۸۹۵ متری موفق باشند. تلاش اول آنها به دلیل برخورد یک تکه سنگ به شانه چاد بی نتیجه ماند و تلاش دوم نتیجه مخرب‌تری داشت. در تلاش دوم این تیم دو نفره، آنها توانستند در یک شب تقریبا ۱۰۰۰ متر صعود کنند و قله را مقابل چشمان خود ببینند، اما علایم یخ زدگی در شش انگشت دیوید نمایان شد و هر دو مجبور به بازگشت به بیس کمپ شدند. این دو کوه‌نورد آمریکایی چهارشنبه گذشته بیس کمپ را ترک کرده‌اند و دیوید قصد دارد از لوکلا به کاتماندو پرواز کرده تا ادامه معالجات در کاتماندو و آمریکا پیگیری شود.


جسد جوئل ویشنوسکی در نانگا پاربات پیدا شد:
به نقل از سولدوزکلوب ؛ جسد جوئل ویشنوسکی (Joel Wischnewski)، کوه‌نورد فرانسوی که زمستان گذشته برای صعود نانگا پاربات از جبهه روپال به تنهایی و به سبک آلپاین راهی این کوهستان شده بود، پیدا شد و در گورستانی به نام " Herrligkoffer's alpinists " در نزدیکی بیس کمپ نانگا برای همیشه دفن گردید. این خبر از طرف دانیل ویشنوسکی برادر کوه‌نورد فقید فرانسوی به سایت اکس وب ارسال گردیده است.
زمستان گذشته ۶ فوریه جوئل آخرین پیام خود را از طریق وبسایت خود ارسال کرد و از آن روز به بعد هیچ خبری از او نشده بود. او در آخرین پیام خود نوشته بود: " دارم به سمت بالا حرکت می کنم. دیواره مرکزی بیش از حد خشک است و قصد دارم بر روی دیواره جنوب شرقی تلاش کنم. من سه روز وقت دارم. خدانگهدار. مراقب خودتان باشید و سپاس برای تعیقیب این صعود." بعد از این پیام و پس از گذشت سه روز هنگامی که هیچ خبری از او نشد و این غیبت به طول انجامید عملیات جستجو و نجات در ۱۶ فوریه شروع شد.عملیات نجات به خاطر شرایط سخت زمستانی چندین بار قطع شد و تیم جستجو نتوانست از کمپ ۲ بالاتر برود. با اینکه این عملیات تا حدود یک ماه به طول انجامید، اما اثری از این کوه‌نورد جوان فرانسوی به دست نیامد.
او در این صعود که به سبک آلپاین بود ، قصد داشت نانگا پاربات را از یک مسیر جدید و از جبهه روپال صعود کند. جوئل در این صعود تلاش خود را به شکل سولو و بدون استفاده از کپسول اکسیژن ادامه می داد. او در طول ترکینگ خود تا بیس کمپ نانگا از دردهای وریدی شکمی رنج می برد و این درد که ناشی از باکتری یا ویروس بود تا بیس کمپ همراه او بود.
اما با گذشت زمستان و آب شدن برف‌ها، پوتین‌های او اولین اشیایی بودند که در اوایل سپتامبر دیده شدند. سپس اهالی روستاهای نزدیک با مشاهده جسد وی به سفارتخانه فرانسه و خانواده‌اش اطلاع دادند. بعد از این گزارش و با درخواست سفارت فرانسه اکرم خان از "  Adventure Foundation Pakistan" برای پایین آوردن جسد این کوه نورد به همراه چند تن از اهالی روستا راهی کوهستان شده و پیکر بی جان جوئل را به پایین انتقال دادند. جسد این کوه نورد طبق خواسته خود او در گورستان " Herrligkoffer's alpinists " در پای کوهی که او عاشقش بود برای همیشه به خاک سپرده شد.
دانیل، برادر جوئل، می گوید که پیکر برادرش در ارتفاع ۶۱۰۰ متری در حالی پیدا شده که تبر یخی او در دستش بود. و این یعنی اینکه او در بین کمپ‌ها حرکت می کرده و احتمالا بر اثر برخورد بهمن جان باخته است.


جوان‌ترین سنگ‌نورد با درجه  5.13d :


وبلاگ بیواک ؛آنجلینا اسکارت – جانسون  Angelina Scarth-Johnson ، با صعود مسیر Swingline در Red River Gorge در کنتاکی آمریکا حالا جوان‌ترین سنگ‌نورد با در جه ۵٫۱۳d می باشد . او استرالیایی ، ۹ ساله ، با ۱۲۵ سانتیمتر قد و ۴۰ کیلوگرم وزن . از ۷ سالگی شروع به سنگ‌نوردی کرده است . او قهرمان ملی لید ، سرعت و بولدر کشور استرالیا می باشد .

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

دیدگاه خود را بیان کنید