هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله دماوند ـ ۲۹ تا ۱۳۹۲٫۰۳٫۳۱

ارسال شده توسط در 22 ژوئن 2013 ۱۳ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

این صعود برای اعضایی برنامه‌ریزی شده بود که تا به حال موفق نشده بودند پا بر چکاد بام ایران «دماوند» بگذارند. به همین خاطر این صعود را می‌توان صعودی کلاسیک و نرمال بر دماوند نامید.
 

عصر روز چهارشنبه با تیم ۱۴ نفره به محل گوسفندسرای «احسان» رسیده و شب اول را در محل اطاق (مسجد) با هدف هم‌هوایی در ارتفاع ۳۰۵۰ متری به صبح رساندیم.
 

فاصله جاده خاکی گوسفندسرا تا جاده رینه ۸ کیلومتر می‌باشد.
 

صبح روز بعد به دلیل عدم توافق برسر مبلغ کرایه چهارپا، در ساعت ۷:۰۰ صبح همگی با حمل کوله‌ها به طرف بارگاه سوم حرکت کردیم.
 

هوا گرم و بدون باد بود. حدود ساعت ۱۲:۰۰ ظهر به پناهگاه بارگاه سوم در ارتفاع ۴۲۰۰ متری رسیدیم و مورد استقبال آقای حمید باقرپور، مدیر محترم مجموعه فوق قرار گرفتیم.
 

بعد از چند ساعت استراحت و صرف غذا، جهت هم‌هوایی بیشتر تا ارتفاع ۴۶۰۰ متری صعود کرده، دوباره به پناهگاه بازگشتیم.
 

این صعود و فرود حدود ۳ ساعت به طول انجامید.شب دوم برنامه را در آنجا به صبح رساندیم.
 

در این برنامه که جلسه توجیهی آن روز سه‌شنبه در دفتر باشگاه برای اعضا برگزار شده بود، تمامی موارد از قبیل رعایت هم‌هوایی، تغذیه صحیح، کوله‌چینی سبک‌بار، انتخاب پوشاک و لوازم مهم توضیحاتی عنوان شده بود که تمام آن نکات به دقت از طرف اعضا در این برنامه لحاظ گردید.
 

صبح روز جمعه ۱۳۹۲٫۳٫۳۱، ساعت ۵:۰۰ صبح قبل از روشنایی روز، صعود نهایی را شروع کردیم.
 

هوا کمی سرد (منهای یک) و باد با سرعت ۳۰ کیلومتر وزیدن گرفته بود که البته برای صعود قله دماوند هوایی خوب و معتدل محسوب می‌شد.
 

بعد از پنج ساعت و نیم تلاش و صعودی با گام‌هایی آرام، تمام نفرات به قله ۵۶۲۵ متری دماوند(GPS) دست یافتیم.
 

روی قله ۴۵ دقیقه توقف کردیم و سپس از مسیر دره شن‌اسکی که قسمت‌های زیادی از آن را برف گرفته بود به پناهگاه بازگشتیم. (لازم به ذکر است فاصله گوسفندسرا تا قله ۱۲ کیلومتر با GPS اندازه‌گیری شد.)
 

در ساعت ۱۶:۰۰ بعد از جمع‌آوری وسایل و صرف غذا، به طرف گوسفندسرا بازگشته و بدین‌ترتیب برنامه اولین صعود قله دماوند در سال ۱۳۹۲باشگاه کوهنوردی اسپیلت با موفقیت اجرا گردید.
 

پی‌نوشت:
چند هفته قبل در مورد این که «قله سیالان» کوهی توریستی شده، مطالبی نوشتم. در اینجا باید اعتراف کنم متأسفانه کوه دماوند از مسیر جنوبی نیز به کوهی «توریستی – کوهنوردی» تبدیل گشته است.

 

اینکه آیا این رخ‌داد مبارک است یا نامبارک ! باید گفت در بسیاری از کشورهای جهان در مورد کوهی مانند دماوند که این چنین زیبا و مخروطی – آتشفشانی و مرتفع باشد، بسیار تبلیغات می‌شود و این حق همه است که این کوه زیبا و جادویی را صعود کنند (هرچند تعداد کوه‌های زیبا و مخروطی این چنینی در جهان به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد)،ولی معمولاً در کشورهای پیشرفته مسئولین سعی می‌کنند از محل درآمد صعود کوه که البته می‌باید با کمترین هزینه زیست‌محیطی همراه باشد، بیشترین هزینه را برای نگهداری همان کوه صرف نمایند.
 

حال که زیبایی و شکوه دماوند طوری است که هر بیننده‌ای را مجذوب صعود خود می‌کند، چه نیکوست همه ما ایرانیان (چه مسئولین و چه غیرمسئولین) سعی نماییم در نگهداری این «شاه‌کوه» و قوانینی که در مورد آن مقرر می‌نماییم جدی و مصمم باشیم.
 

قوانینی چون: مشخص بودن هزینه‌های صعود، رعایت نکات زیست‌محیطی، رعایت فرهنگ و آداب کوهنوردی .

هرچند بیشتر اشخاصی که مایلند دماوند را صعود نمایند در دسته کوهنوردان و گردشگران جای می‌گیرند ، با تعریف و تعابیری چون کوهنورد کلاسیک ـ باشگاهی و فدراسیونی سازگار نبوده برای خود فرهنگ و آداب دیگری دارند.
 

توضیحات بیشتر در فرصتی دیگر….
 

اعضای شرکت‌کننده به ترتیب حروف الفبا (۱۴ نفر):
خانم‌ها: جمشیدی و محمودی
آقایان: اسدی (گزارش‌برنامه‌نویس)، حمیدی (مسئول برنامه)، ده‌حقی، دهخدایی، سلیمی، سیدمراد، صادق‌زاده، فقیهی (عکاس)، میرفخرایی، نیکومنش و همتیان
مهمان: آقای مجید پورصفوی

    گزارش سایت از: ذبیح‌ا… حمیدی
    1392.4.1

در حال رسیدن به بارگاه سوم ـ ارتفاع ۴۲۰۰ متر

هم هوایی تا ارتفاع ۴۶۰۰ ـ کافردره سمت راست دیده میشود.

سایه دماوند

تپه گوگردی ـ ارتفاع ۵۴۰۰ متر

فوران گوگرد

قله دماوند ـ ارتفاع ۵۶۲۵ متر با ۱۴ نفر اعضای تیم

۱۳ دیدگاه to “هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله دماوند ـ ۲۹ تا ۱۳۹۲٫۰۳٫۳۱”

  1. اسدی می گوید:

    تبریک به تمام دوستانی که صعود اولشان بود امیدوارم صعودهای موفقی به دماوند رو تجربه کنن

  2. همتیان می گوید:

    کوهنوردی تماشاچی نداره،واسه ی صعود به قله هم بهش جایزه نمی دن،اگر هم باقله عکس می گیره واسه ی خودنمایی نیست ، مثلِ عکس های خانوادگی که البته خیلی هم با ارزشه،…بماند که همیشه در همه جا هستند آدمایی که ارزشهای واقعی را درک نکرده و بیراهه می رن،ولی ما بهتره فراموش نکنیم واسه ی چی میریم کوه؟!!!
    دماوند در کمال شکوه پذیرای ما بود و این افتخار بزرگ برای اولی ها و حتی غیر اولی ها میسر نمی شد مگر با تدبیر سرپرست برنامه که در این صعود پررنگی نقشش بیش از هربار دیگر نمایان بود،سپاس و درود فراوان.
    تشکر بسیار ویژه ای هم دارم از عزیزانی که در نهایت همدلی مسیر بازگشت را برای همنورد خود آسان نموده و ارزش های والای انسانی را ، تمام قد به نمایش گذاشتند.
    پیشنهاد:ضعف عضلانی در فرود را جدی گرفته و با نهایت دقت گامبرداری نمایید.
    برایتان آرزوی سلامتی دارم.

  3. مريم: می گوید:

    تبریک میگم به هر ١۴ نفر اما مطمئنم که برای کسانی که اولین صعودشون به این قله بوده لذتى دو چندان داشته پس من هـم به این همنوردام دوباره تبریک میگم. امیدوارم برای من هم این طلسم دماوند شکسته بشه وبتونم برم.

  4. حسین فقیهی می گوید:

    دماوند این کوه بلند،کوهی که آرش بر فراز آن افسانه شد…
    صعود به دماوند برای من یک تولدی دیگر است. هر بار که به قله دماوند صعود کردم انرژی و انگیزه مضاعفی برای ادامه این ورزش پیدا کردم.
    جای همه دوستان بر روی قله خالی بود امیدورام خیلی زود در کنار دوستان بار دیگری در آغوش دماوند باشیم.
    به همه دوستان تبریک میگم
    خدا قووووووووووووووووووووت…

  5. پروانه کاظمی می گوید:

    عرض تبریک و درود به همه نفرات. همیشه بر فراز، همیشه سرفراز

  6. محسن می گوید:

    بسیار زیبا و لذت بخش بود…امیدوارم که بتونیم بار دیگر پا بر این قله با شکوه گذاریم…
    سپاس و تشکر فراوان از آقای حمیدی عزیز بابت اجرای خوب برنامه که به گفته دوستان نقشش بیش از هر بار نمایان بود…..
    این قله باشکوه و دوست داشتنی برای هیچکس طلسم شده نیست و با اراده میتوان این قله را به آغوش گرفت…

  7. ملکی می گوید:

    با سلام
    با توجه به شروع فصل گرما درخواست میشود در جلسات هفتگی توضیحات مختصری از موقعیت محل صعود همان هفته بخصوص چشمه ها و محلهائیکه امکان برداشت آب خوردنی وجود داره به نفراتی که برای برنامه صعود داوطلب هستند داده شود
    با تشکر

  8. حسین صادق زاده می گوید:

    تبریک فراوان به تمامی همنوردان عزیزم،دماوندآرزویی بود که با تلاش گروهی به حقیقت پیوست،دنیا خیلی کوچکتر از آن است که نگذارد آدمی به آرزوهایش برسد. دوستان عزیز همیشه معتقد باشید که خواستن،توانستن است……

  9. mohamad می گوید:

    تبریک به دوستان خدا قوت

  10. پژمان میرفخرائی می گوید:

    جناب اقای حمیدی از جدیت و زحمات شما در صعود تیم کوهنوردی باشگاه اسپیلت به قله دماوند(۱۳۹۲/۳/۳۱)متشکرم.من صعودم را مدیون تجربیات و راهنمایی های شما میباشم.به امید همنوردی با شما و سایر دوستان در برنامه های اینده.

  11. موسی نژاد می گوید:

    به همه دوستان تبریک میگم انشالله همیشه سالم و سلامت باشید و در همه زندگی خود پیروز و سربلند گام بردارید

  12. حامد می گوید:

    سلام
    خدا قوت ، همیشه در اوج باشید و سر بلند
    آرزو دارم دماوند روزی مرا هم پذیرا باشد ، کوه جای مقدس و باشکوهی است و قدم گزاردن بر چنین قله هایی قسمت هرکسی نمیشه و باید قدر این لحظات رو دونست.

  13. فردین کولائیان می گوید:

    تبریک صمیمانه به همه صعوداولی‌ها به‌ویژه خانم محمودی. امیدوارم آقای حمیدی و باشگاه اسپیلت سالهای سال پایدار باشند تا جوانان برومند وطنمان هر چه بیشتر با ورزش نجیب و پر طراوت کوهنوردی آشنا شوند و بر فراز قلل زیبا و دوست داشتنی گام بگذارند.

دیدگاه خود را بیان کنید