هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله جنگلی عباسعلی و سَرخِنی (مشترک با گروه افق قائم‌شهر) ـ ۱۳۹۲٫۰۲٫۱۳

ارسال شده توسط در 4 می 2013 ۱۱ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

سوادکوه یکی از مناطق کوهستانی و جنگلی استان مازندران است که از لحاظ زیست‌محیطی، تاریخی و فرهنگی بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و دارای مسیرها و قله‌های فراوانی است که مناسب اجرای برنامه‌های قله‌نوردی و جنگل‌پیمایی می‌باشد.
 

سوادکوه دارای ۴ منطقه اصلی ورسک، آلاشت، زیرآب و شیرگاه است.
 

برنامه این هفته باشگاه ما صعود دو قله «عباسعلی» و «سرخنی» در منطقه ورسک بود که به اتفاق ۲۵ نفر در عصر روز پنجشنبه راهی این منطقه شدیم.
 

بعد از عبور از شهر فیروزکوه، گردنه گدوک و با رسیدن به منطقه ورسک به طرف روستای سرسبز و پاکیزه کمرپشت ادامه مسیر دادیم.
 

در این روستا مورد استقبال آقای مسعود احمدی و همسر گرامیشان قرار گرفتیم که مسئولیت گروه کوهنوردی افق قائم‌شهر را عهده دارند و شب را در منزل ییلاقی این عزیزان به صبح رساندیم.
 

روز بعد با پیوستن چند همنورد دیگر از گروه کوهنوردی افق، تیم به دو قسمت تقسیم شد.
 

تیم اول به تعداد ۱۵ نفر با راهنمایی یکی از اعضای تیم افق از روستای کمرپشت اقدام به صعود قله عباسعلی نمودند که تلاششان ۶ ساعت به طول انجامید.

این مسیر به شکل پاکوب ابتدا از میان جنگل شروع شده، سپس به یال اصلی رسیده و تا قله ادامه دارد. بر روی این قله مقبره امامزاده‌ای به همین نام قرار دارد.
 

ارتفاع دقیق قله ۲۳۴۰ متر می‌باشد.
 

و اما تیم دوم به تعداد ۹ نفر به سرپرستی آقای مسعود احمدی با اتومبیل به ورسک بازگشته و صعود را از دره اصلی ورسک و از زیر پل تاریخی آن آغاز کردند. (ارتفاع ۱۵۰۰ متر)
 

در آنجا تنی چند از همنوردان دیگر گروه افق قائم‌شهر به تیم ما پیوستند.
 

مسیر صعود از دره اصلی شروع شد. بعد از رسیدن به یک دوراهی برای دیدن آبشار زیبای ورسک داخل دره سمت راست (غرب) شدیم که بعد از بازدید و عکاسی از آن بازگشته، از دره سمت چپ (شرق) به مسیرمان ادامه دادیم.
 

مسیر صعود در دره‌ای زیبا و پوشیده از شکوفه‌های درختان وحشی جنگلی بود.
 

بعد از حدود ۳ ساعت جنگل پایان یافته، به ابتدای یال صعود قله رسیدیم که با شیب نسبتاً تندی به طرف جنوب کشیده می‌شد. در ساعت ۱۳:۰۰ به قله دست‌یافتیم.
 

ارتفاع دقیق قله سرخنی ۳۰۰۱ متر (با GPS) اندازه‌گیری شد.
 

این قله دقیقاً بین قله عباسعلی و قله اتابک قرار دارد. اتابک قله‌ای است پهناور که در فاصله کمی از این قله قرار گرفته است.
 

از فراز «سرخنی» تمامی قلل منطقه دیده می‌شوند. در جنوب: اتابک، قدم‌گاه و نیزه‌وار. در غرب: سنگر، آزاکوه و اونیسه. در شمال: قله زیبای ارفه‌کوه و در شرق: قله صخره‌ای و آلپی ایران نرو و یا همان «خرونرو» نمایان بودند.
 

بعد از عکاسی از مسیر شرقی به طرف قله «سرکوه» که قله‌ای فرعی به ارتفاع ۲۵۶۰ متر و بین «عباسعلی» و «سرخنی» است حرکت کردیم. در ساعت ۱۵:۰۰ از آن عبور کرده و ناهار را در چمن‌زار و مرتع بسیار زیبایی صرف کردیم و در نهایت موفق شدیم در ساعت ۱۷:۰۰ به روستای کمرپشت بازگردیم.
 

کل مسیر طی شده از پل ورسک تا روستای کمرپشت که با صعود دو قله همراه بود، حدود ۲۰ کیلومتر اندازه‌گیری شد که مسیری بسیار زیبا، جنگلی و بکر بود. چمن‌زارهای زیبا، درختان شکوفه کرده، هوای دلپذیر و نوای پرندگان به اضافه چشم‌اندازه‌های بی‌نظیر ستیغ قلل دوردست، بخشی از مشخصات این صعود فراموش‌نشدنی بود.
 

در پایان لازم می‌دانم از زحمات و مهمان‌نوازی جناب آقای مسعود احمدی و همسر گرامیشان که منزل ییلاقی خود در کمرپشت را دراختیار تیم ما قرار دادند و همچنین از اعضای گروه افق قائم‌شهر که با راهنمایی و همکاری خود موجب آن شدند که این برنامه به نحو احسن و کامل اجرا گردد، کمال تشکر و قدردانی را نمایم.
 

اعضای شرکت‌کننده به ترتیب حروف الفبا:
خانم‌ها: زهره و صحرا ادیب، پورحسینی، خانی، داداشی و رضایی و مهمانان: شیما حاجی‌خانی، آذین حمیدی، زهرا و فاطمه خلیل‌آبادی
آقایان: حاصلی، علی حبیبی (عضو قدیمی)، حمیدی (سرپرست)، غ.ر. خلیل‌آبادی، سیدمراد، منفردزاده، سید مصطفی موسوی (عکاس و عضو جدید)، ن. نادری (عکاس)، نجفی، نوروزی، سعید نیکومنش (عضو جدید) و همتیان (گزارش‌برنامه‌نویس) و مهمانان: احسان شیرازی، میلاد و (آناهید نوروزی)


    گزارش سایت از: ذبیح‌ا… حمیدی
    1392.02.14

آبشار ورسک

 

قله سرخنی ـ ۳۰۰۱ متر

 

نمای دو قله اتابک (راست) و قدمگاه (چپ) از قله سرخنی

 

سمت چپ مسعود احمدی

(پیشکسوت و مسئول گروه کوهنوردی افق قائم شهر)

 

قله عباسعلی ـ ۲۳۴۰ متر

 

 

۱۱ دیدگاه to “هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله جنگلی عباسعلی و سَرخِنی (مشترک با گروه افق قائم‌شهر) ـ ۱۳۹۲٫۰۲٫۱۳”

  1. گروه کوهنوردی افق قائم شهر می گوید:

    دوست داشتن لحظه ای است… داشتن دوست استمرار لحظه های دوست داشتن است…
    بی نهایت خوشحالیم که می توانیم میزبان عاشقان طبیعت، زنان و مردانی که بخشی از هستی خود را جهت اعتلای ورزش کوه نوردی و تربیت نیروی انسانی صرف می کنند.
    ازجناب آقای حمیدی؛ مسئول محترم باشگاه کوهنوردی اسپیلت تهران در خصوص تنظیم برنامه های مشترک با گروه های مختلف مشخصاً با گروه کوهنوردی افق قائم شهر سپاسگذاریم.
    مسعود احمدی- سرپرست گروه کوهنوردی و صعودهای ورزشی افق قائم شهر.

  2. همتیان می گوید:

    سلام ودرود جناب آقای حمیدی
    بسیار ممنون از گزارش کامل شما،من هم به نوبه ی خودم از جناب آقای احمدی و همسر محترمشان کمال تشکر را دارم.برنامه به غایت عالی،جای همه ی دوستان خالی.امیدوارم به زودی شاهد منطقه ای به این زیبایی در عین حال پاک و سرسبزباشیم.از فراهم آوردندگان این برنامه سپاسگزاریم وبرای همه آرزوی سلامتی داریم.روز خوش

  3. شاه محمدی می گوید:

    سلام بر همنوردان خوبم . موفق باشید و به امید دیدار

  4. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    سلامبر همنوردان .منطقه کمرپشت بسیار زیباست اما ان چیزی که به شما احساس شادی و شعف میدهد حضور در کنار خانواده محترم اقای مسعود احمدی است .شما واقعا از بودن در منزل اقای احمدی اصلا احساس مهمان بودن نمی کنید .برنامه خیلی خوب و هوا بسیار عالی با تشکر از اقای حمیدی برای اجرای خوب برنامهو با تشکر از همه همنوردان.

  5. itspm2000 می گوید:

    باسلام
    برنامه خوبی بود.منطقه و روستای کمر پشت بسیار زیبا بود.تشکر می کنم از مهمان نوازی خانواده آقای احمدی.
    لازم می بینم که عذر خواهی کنم از دوستان در برنامه که باعث ناراحتی و رنجیدن خاطرشان شدم.سعی میکنم از این به بعد در برنامه ها کمتر شرکت کنم که باعث ناراحتی دوستان نشوم.
    متاسفانه به علت کسالتی که دارم باعث رنجیدن اعضا شرکت کننده در برنامه شدم که انشاالله بنده حقیر رو می بخشن.
    در پایان استدعا دارم از دوستان مطلب یا تذکری در رابطه با اینجانب دارن لطفا در ابتدا مستقیما به خودم گوشزد کنند.
    باتشکر
    علیرضا حاصلی مشهدی

  6. مسلم ناظری می گوید:

    درود بی پایان بر خانواده بزرگ اسپیلت
    ازینکه سعادت دیدار دوباره دوستان اسپیلتی ام را داشتم، بسیار شادمان و خرسندم… از جناب آقای حمیدی عزیز هم بی نهایت ممنونم… شاد و سربلند باشید…

  7. محسن می گوید:

    سلام ودرود و خسته نباشید به همه عزیزان…
    بهار فصل مناسبی هست برای اجرای همچین برنامه هایی،مخصوصأ در اردیبهشت ماه که بهشت فصلهاست…
    با خوندن گزارش خوب، کامل و دیدن عکسهای زیبای منطقه چقدر حیف شد که نتوستم بیام…از دستم رفت 🙁
    “زنده باد وهمیشه در اوج

  8. مصطفی می گوید:

    ضمن عرض سلام ودرود بر همنوردان عزیز و تشکر از استاد ارجمند جناب اقای حمیدی لازم به ذکر است که زحمت های خانواده اقای احمدی در برگزاری برنامه کمک شایانی داشت. موفقیت شما دوستان ارزوی قلبی ماست {یا علی مدد}

  9. نیکومنش می گوید:

    با سلام و عرض ادب خدمت آقای حمیدی و همه دوستان و همنوردان عزیز
    از اینکه عضو کوچکی از خانواده ی بزرگ اسپیلت شده ام خوشحالم و امیدوارم که بتوانم پا به پای دوستام در حرکت باشم.
    برنامه بسیار خوب و عالی بود از مهمان نوازی آقای احمدی و همسرشان کمال تشکر و قدردانی را دارم.
    از تمام دوستان و عزیزانی که در اولین برنامه من با باشگاه اسپیلت ،به بنده لطف کردن بسیار ممنون و سپاسگزارم
    درود

  10. محمد براری می گوید:

    درود بر شما همیشه پاینده وبر فراز باشید

  11. mostafa می گوید:

    salam va dorod

دیدگاه خود را بیان کنید