هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله جانستون ۳۱ اردیبهشت ۸۹

ارسال شده توسط در 23 می 2010 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

برنامه این هفته به سرپرستی رضا طهماسبی و ساعت ۷ صبح از روستای آب نیک از توابع رودبار قصران شروع شد.

مسیر صعود ابتدا جاده ای خاکی به طول تقریبی ۳ کیلومتر است که بعد از رسیدن به اول تنگ آب نیک در ارتفاع …. از یک راه پاکوب به دشت نه چندان صاف جانستون می رسد.

بعد از این دشت راه به دو قسمت تقسیم می شود که راه سمت راست (شرق) به قله خرسنگ و راه مستقیم به طرف شمال و به قله جانستون می رسد.

این قله را از همه طرف می شود صعود کرد:
–    مسیر غربی که از همان دره شرقی انتهای دشت و مسیری طولانی است.
–    مسیر شمالی از دره لار که برنامه ای ۵/۱ روزه است.
–    مسیر شرقی از مسیر یال زمستانی که بعد از گذر از تنگ آب نیک شروع می شود.
–    مسیر جنوبی، مسیر نرمال صعود این قله است که ما آن را پیمودیم.

مسیر جنوبی بعد از دشت به دره ای می رسد، سپس با تراورس به سمت غرب، از روی گرده ای که از میان سنگ ها و صخره ها و برف چال های فصلی می گذرد به قله منتهی می شود.
جانستون ۲ قله شرقی و غربی دارد که قله شرقی آن کمی بلندتر است.

تیم ما آن روز قله شرقی را به ارتفاع ۳۹۶۰ متر صعود کرد.

هوای قله عالی و بدون غبار بود، به همین دلیل قلل بسیاری قابل مشاهده بودند. مسیر بازگشت از قله را به شکل تراورس به غرب که از زیر قله ی غربی می گذشت انتخاب کردیم.

بیشتر سطح این مسیر برف چال هایی بود که مقدارشان با توجه به هوای سرد امسال بیشتر از گذشته به نظر می رسید.

در ساعت ۴ بعد از ظهر دوباره به اول دشت جانستون رسیدیم. بعد از استراحت و صرف غذا و قرار گرفتن در آن فضای بی نظیر آکنده از رنگ های متنوع مانند: سبزی زمین، آبی آسمان، سفیدی برف ها، قهوه ای کوه ها، سیاهی صخره ها و … و برای لحظاتی غرق شدن در آن فضا، در حالتی از بی میلی و به ناچار به طرف ماشین های باشگاه که در آب نیک منتظرمان بودند، حرکت کردیم.

نکته قابل ذکر این برنامه، علاوه بر زیبایی جادوگونه و وصف ناپذیر جانستون در این فصل و لذت بهره مندی از کوهنوردی یک روزه، استقبال خوب اعضا از این برنامه بود.

برای اولین بار از زمان تأسیس باشگاه، از بین ۳۰ نفر شرکت کننده در یک برنامه، ۲۹ نفر موفق شدند یک قله ی تقریباً ۴۰۰۰ متری را یک روزه صعود کنند که این در نوع خود برای باشگاه یک رکورد محسوب می شود.

مطمئناً برنامه ای که این چنین مورد استقبال و صدالبته با موفقیت و به طور سلامت به پایان می رسد، می تواند مثل الگویی به عنوان یک برنامه کامل و بدون نقص در کارنامه اجرایی باشگاه در سال ۱۳۸۹ به ثبت رسد.

با تشکر از تمامی اعضای شرکت کننده و سرپرست برنامه که با نظم و انضباط و تلاش خود موجب شدند که این برنامه را به نحو احسن اجرا شود.

گزارش برنامه: ذ. حمیدی
۲/۳/۱۳۸۹

دیدگاه خود را بیان کنید